2025-10-23, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Livsmedelverket som rekommenderar 15gr kött åt folket per vecka?

Du är bra.. ..

Aa det e fan sant... Deras trovärdighet dog där. Well played
Citera
2025-10-23, 13:12
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Aa det e fan sant... Deras trovärdighet dog där. Well played

Folkhälsomyndighet är av samma skrot.
Citera
2025-10-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Tror inte jag heller har varit det. Inte vad jag har reflekterat iaf. Man tänker nog mer att man ätit skaldjur, kyckling eller nåt annat som vart halvbra. Men kan lika gärna varit tex ris.

"Vad händer om man äter riset då?
– Det blir en ren förgiftning. Du börjar spy häftigt. Den är snabbt övergående, men inte särskilt trevlig.
Mikrobiologen Åsa Rosengren tycker inte man ska sluta att ha med sig ris i matlådan."
Citera
2025-10-23, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Någon som har tips på vad man kan ha i förutom ingefära/wasabi för att förlänga tiden i kylskåpet innan det blir dåligt?
Tänker mig att ingefära eller wasabi snarare ger förkortad livslängd.

Det viktigaste när man ska ha ris i kylen är att kyla ner det kokta riset snabbt. Ställ risgrytan i kallt vatten, låt kranen vara på så vattnet cirkulerar. I början låter jag locket vara av. Är det kallt ute kan man ställa kastrullen där, helst om det blåser lite.

Vanligt parboiled häller man enklast i en sil eller i ett durkslag och så spolar man riset i kallt vatten, på samma sätt som man gör med pasta som man snabbt vill kyla ner.
Citera
2025-10-23, 13:17
Medlem
Citat:
– Det blir en ren förgiftning. Du börjar spy häftigt. Den är snabbt övergående, men inte särskilt trevlig.
Mikrobiologen Åsa Rosengren tycker inte man ska sluta att ha med sig ris i matlådan."
Enligt citatet i ditt inlägg så tycker ju inte Åsa att man ska sluta ha med sig ris i matlådan.
Citera
2025-10-23, 13:23
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:

Jag blev en gång matförgiftad, det i sverige och pressbyråns grillade korv.

Värsta natten jag upplevt, skita och spy samtidigt, varje 15e minut. Efter ett dygn så gick det över, fick koka vatten, ha i salt. Svalna medans man skakade, drack upp. Sen kunde man börja äta igen.

Det var många år sen, har inte blivit matförgiftad sen dess. På sin höjd lite diarre, och?
Citera
2025-10-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Det viktigaste när man ska ha ris i kylen är att kyla ner det kokta riset snabbt. Ställ risgrytan i kallt vatten, låt kranen vara på så vattnet cirkulerar. I början låter jag locket vara av. Är det kallt ute kan man ställa kastrullen där, helst om det blåser lite.

Vanligt parboiled häller man enklast i en sil eller i ett durkslag och så spolar man riset i kallt vatten, på samma sätt som man gör med pasta som man snabbt vill kyla ner.

Det är av smak skäl som jag har i ingefära i det kokta riset i kylen. Riset släpper ju vatten i kylen då vill jag ersätta det med en blandning av soya och ingefära.

Har tyvärr inget bättre bevis lr argument än att jag tycker det är gott.
Inte heller är jag kock, dietist eller ens matforskare.
-Bara en helt vanlig preferens som jag i min arma amatör tycker är gott.
Citera
2025-10-23, 13:31
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:

Haha eller hur?

Jag kände flera thailändskor, dom sköljer sina ris i fingervarmt vatten. Byta ut vattnet tills den är klar. Att göra det genom en sil ser du inte när den är redo för kokning.

Kallt vatten? Du kan inget fan! Som med pasta? Ris och pasta är inte samma sak.
Citera
2025-10-23, 13:32
Medlem
Citat:
Enligt citatet i ditt inlägg så tycker ju inte Åsa att man ska sluta ha med sig ris i matlådan.

Jo jag såg det efter, läste fel först och missade det där inte i summeringen efter varningen om ris...
Citera
2025-10-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Haha eller hur?

Jag kände flera thailändskor, dom sköljer sina ris i fingervarmt vatten. Byta ut vattnet tills den är klar. Att göra det genom en sil ser du inte när den är redo för kokning.

Kallt vatten? Du kan inget fan! Som med pasta? Ris och pasta är inte samma sak.
Jag har inte sagt att man ska skölja ris i kallt vatten i en sil innan kokning.

Både paraboiled ris och pasta kan snabbkylas på samma sätt, genom att hälla pastan eller riset i en sil eller durkslag och sedan spola det med kallt vatten.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-23 kl. 13:40.
Citera
2025-10-23, 13:39
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För det första så sköljer de riset väldigt noggrannt och för det andra så drabbas de ofta av rismage.

risig mage

eller

rismage

?
Citera
2025-10-23, 13:43
Avstängd
East.Clintfoods avatar
Citat:
Jag har inte sagt att man ska skölja ris i kallt vatten i en sil innan kokning.

Både paraboiled ris och pasta kan snabbkylas på samma sätt, genom att hälla pastan eller riset i en sil eller durkslag och sedan spola det med kallt vatten.

Så du menar att du sköljer alla kokta grejer i kallt vatten i en sil? Speciellt ris? Har jag förstått dig rätt denna gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in