Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Man tycker att man borde begripa lite mer om marknaden i den åldern, och time in the market gör inte en person särskilt kunnig eller smart, bara mindre retarderad, vilket 90% av befolkningen faktiskt är när det gäller mer komplexa saker än att koka spaghetti. Jag bryr mig inte om folks historia eller avkastning, för det ger dem inte per automatik rätt när de har fel. Om man är för mossig för att begripa ny teknik, eller ens en så enkel sak som att leta upp det genomsnittliga priset för bilar, så kanske man inte skall diskutera Tesla med de som har varit investerade i över 5 år och har stenkoll. Jag förstår att tiden springer iväg snabbare när man blir äldre, men när vi snackar om att 30 år upplevs som "nyss", vilket är så många år sedan som det genomsnittliga priset för en bil låg runt 300,000 SEK, då kanske det börjar bli dags att ta lite kosttillskott?
Sen är det helt obegripligt att du inte fattar att BYD tar marknad från alla, precis som Tesla gör. Du fattar inte heller hur mycket logistik kostar och att det inte på något magiskt vis går att sälja bilar för vad de kostar att tillverka i Kina oavsett tullavgifter. Inte heller fattar du varför Tesla säljer bra i Kina trots att det är hemmaplan för alla andra billiga alternativ. Du kunde lika gärna kunnat sagt att iPhone är dödsdömd för att det finns massa billigare kinesiska märken på marknaden, och det hade låtit ungefär lika efterblivet.
Generande oproffsigt inlägg som fokuserar på person och inte fakta., Du föraktar kunnigare, rikare, erfarnare personer. Men det spelar ingen roll för mig, det är vinsten som räknas. Tesla ligger ju före alla i försäljning eftersom de var först och tog hela marknaden. Att de ens kan hålla sig kvar är väldigt skickligt, för att bilarna är bra, men EV-försäljningen kommer att följa all annan bilförsäljning och det innebär massor med modeller, modellbyten, och det klarar inte Tesla bara större företag.
Jag såg precis Polestar 4 och 5 på youtube. Fantastiska bilar. Finns hur många nya EVs som helst från Kina.
Dessutom är tanken på att alla bilar blir EVs borta sedan länge. Det är en nischprodukt som kanske tar 20-30% av marknaden och de flesta som kan ha en EV har redan köpt.
Så om det ska gå någonstans för Tesla så är det neråt. Vilket också hände 2024 och 2025 när man såg försäljningssiffrorna. Försäljningen 2023 är större än nu. Detta borde återspeglas i aktiekursen men personer som du som älskar tesla göder på brasan i någon månad till sedan bär det neråt $100 som det gjorde 2024. Även $100 är helt orimligt med tanke på PE om inte Musk lyckas tillverka en Tesla-robot som kan gå och handla mat till mig. Du som redan lever i år 2026 kan väl berätta.