Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-22, 00:50
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Många hantverkare äter som djur så jag har svårt att förstå hur en buffé endast kostar 129:-. Hyffsat billigt ändå. Rätt ofräsht när man ser hantverkare kliva rätt ut från firma bilen efter att ha geggat med bajsrör m.m och sedan stå och plocka i buffén. Nej tack, inget för mig.
Man ska hänga på låset och vara först med att ta maten innan någon hantverkare hinner före.
Citera
2025-10-22, 01:32
Medlem
Nä gud det här låter som Sadulisten har varit framme och skojat lite
Citera
2025-10-22, 02:13
Medlem
insertrandomnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Många hantverkare äter som djur så jag har svårt att förstå hur en buffé endast kostar 129:-. Hyffsat billigt ändå. Rätt ofräsht när man ser hantverkare kliva rätt ut från firma bilen efter att ha geggat med bajsrör m.m och sedan stå och plocka i buffén. Nej tack, inget för mig.

Det var över 20 år sedan, men jag hade ett knegar jobb direkt efter lumpen. Vissa lunch restauranger hade tex Taco buffet på tisdagar tror jag det var.
Det var billigaste typen av allt, men inga begränsningar på hur mycket man fick äta.
Priset för en lunch låg på 55-65;- på den tiden, och maten var anpassad för arbetare.

På ställen som inte hade buffet, men dagens, där man som regel hade 2 + 1 vegetarisk variant att välja på, fick man antingen sleva på själv eller säga stopp.
Man kunde också välja mellan en av de billigare pizzorna eller en kebabtallrik. Sallad, vatten och kaffe ingick i priset.

Jag vet att allt har blivit dyrare, speciellt mat, men att erbjuda buffe med begränsningar på mängden mat man får äta är inte alls arbetar vänligt. Antar att de få kunderna de har är kontorsarbetare som äter lite soppa och grönsaker.
Citera
2025-10-22, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Buffé betyder inte "ät så mycket du vill". Men att gnälla över fyra biffar är riktigt snålt. Kommer någon vilja gå dit nu?

Nähe, vad betyder det då?

Vill de styra hur mycket mat varje gäst äter får de väl sälja maten portionsvis.
Citera
2025-10-22, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Nja, det finns fortfarande sedvänjor som fyller ut avtalsvillkoren. Man får inte äta hur mycket som helst bara för att det inte står någon begränsning.
Är det vad som står i buffélagen?
Citera
2025-10-22, 03:46
Medlem
insertrandomnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är det vad som står i buffélagen?

Jag har hört historier, och sett saker själv, som borde stå i den. Till exempel folk som har en to-go låda, doggy-bag eller liknande.

Folk som betalar för en buffet och 4 drickor. Plötsligt så äter personen som betalade för maten nog för 4 personer. (Det smugglades alltså pizza under bordet, detta var på en pizza buffet.

Men att det skulle finnas någon buffélag, är något jag aldrig hört talas om. Folk som blivit utestängda för att dom brutit mot någon regel, tex sanitära regler, det är en annan sak.
Citera
2025-10-22, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insertrandomname
Jag har hört historier, och sett saker själv, som borde stå i den. Till exempel folk som har en to-go låda, doggy-bag eller liknande.

Folk som betalar för en buffet och 4 drickor. Plötsligt så äter personen som betalade för maten nog för 4 personer. (Det smugglades alltså pizza under bordet, detta var på en pizza buffet.

Men att det skulle finnas någon buffélag, är något jag aldrig hört talas om. Folk som blivit utestängda för att dom brutit mot någon regel, tex sanitära regler, det är en annan sak.
Fast det är en annan sak. Då är det ren stöld. Däremot brukar det aldrig bråkas om hur mycket man själv äter på plats. De få jätten glufs-glufs som finns täcks upp av de som äter "normalt". Fast visst,utan heffaklumparna blev de lite billigare för alla.
Citera
2025-10-22, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insertrandomname

Varför kommer du med uppenbart otillåtna exempel? Hur mycket pizza får jag äta på pizza hut? Fram med det!
Citera
2025-10-22, 06:09
Medlem
insertrandomnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Fast det är en annan sak. Då är det ren stöld. Däremot brukar det aldrig bråkas om hur mycket man själv äter på plats. De få jätten glufs-glufs som finns täcks upp av de som äter "normalt". Fast visst,utan heffaklumparna blev de lite billigare för alla.

Ja, det är nog ren stöld. När det gäller dom som "äter för två" och så vidare, så tror jag att inköpspriset på maten balanserar ut det, och stackare som inte kan äta sig till matkoma på lunchen.
Citera
2025-10-22, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Vad är en rimlig portion för dig? Är det 10 köttbullar eller 100 köttbullar?

Max 15.
Citera
2025-10-22, 06:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Buffé är inte frikort för obegränsad konsumtion. Tanken är rimliga portioner och minskat matsvinn, inte extrem överätning.

Men heter det julbord eller smörgåsbord som egentligen är lite samma sak som en buffé så är det ok då? Fler rätter där man plockar själv.
Då ser man människor plocka mat både fyra och fem gånger med fulla tallrikar varje gång, matsvinnet på dessa tillställningar är säkerligen större än vid vanlig buffé också.

Om nu restaurangägaren anser att två biffar är en full portion så är det bättre att de skippar buffé och istället själva lägger upp på tallrik.
Citera
2025-10-22, 06:58
Medlem
Moobs avatar
Säljer man buffé så får man räkna med att en del kommer utnyttja det till max, medan andra äter mindre än vad snittet gör, så på det stora hela jämnar det ut sig i slutändan ändå.

De får väl begränsa bufféerna tex om de inte gillart. Liten, normal eller stor portion tex, med tre olika priser och olika sizer på tallrikarna.

vore bättre och fräschare om personalen lägger upp också, så slipper man ha svettiga byggarbetare bland maten också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in