Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Gör ni det och varför?
Har ni gjort det och varför gjorde ni det?
Skulle ni tänka er göra detta och pga vilka anledningar?
Kan det vara så att förhållande inte är så stabilt och ni vill inte att er partner ska få ta del av dessa pengar?
Ni vill säkra upp så att ni inte står där på bar backe?
Jag tycker inte att det är konstigt alls, av det skäl som du själv har angett och jag har fetat ovan. Det är klokt att undanhålla pengar från sin partner, så att man har något att falla tillbaka på ifall man behöver komma därifrån. Är man gift och utan äktenskapsförord blir det förstås svårare, för då kommer tillgångarna minus skulderna att tvångsdelas om den andra maken begär det. Då måste man förvara sitt lilla nest egg på något sätt som inte syns i offentliga handlingar. Men är man bara sambo så är det inget problem, det finns ingen anledning att sambon ska veta hur mycket man har på sitt eller sina privata konton.
Med tanke på att 50 procent av alla äktenskap och 60 procent av alla samboförhållanden (det här är siffror som jag har läst någon gång, jag har inte kollat upp dem nu) faktiskt spricker, så behöver förhållandet inte vara instabilt IDAG. Det kan vara värt att vara beredd på att det KAN BLI DET, i framtiden. Av samma anledning skriver man ju äktenskapsförord innan man gifter sig - för att det KAN komma att hända något, inte för att man tror att det ska göra det.
Om partnern inte vet att man har en förmögenhet, så slipper man också tjat om att man ska satsa pengar i hans affärsrörelse, betala hans trafikböter eller - om det är en utlänning - skicka pengar till hans/hennes familj. SÄRSKILT de som har gjort misstaget att gifta sig med utlänningar (jag menar nu i fattiga, utomeuropeiska länder) gör klokast i att aldrig berätta om sin förmögenhet, för gör man det så ger de sig inte förrän de har sugit ut allting. Det händer alltid något i familjen i hemlandet: mormor bryter lårbenshalsen, mamma skadar sig i en spisolycka, syster blir lämnad av sin man, bror blir arbetslös, huset brinner ner...