2025-10-21, 11:45
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag gav några exempel på det också. Han kan börja tjata: "nu går min firma under om jag inte får/får låna en miljon kronor av dig! VILL du det..? När du HAR pengarna och skulle kunna hjälpa mig! Betyder jag inte mer än så för dig..? Bla bla bla..." Eller ännu värre "min bror kommer att DÖ om du inte lånar mig en miljon så vi kan köpa en ny lever åt honom i Rumänien! Och du HAR pengar, men du tänker låta honom dö..."

En del är oerhört manipulativa också. Tror han däremot att man är utfattig så slipper man att ens få frågan, och man slipper säga nej (vilket kan vara svårt), och man slipper tjat och beskyllningar och onda ögonkast och sura miner.

Tja, då återgår jag till mitt tidigare konstaterande om ditt inlägg. Ditt råd utgår ju ifrån att det är en i grunden kass relation. Min uppfattning är allt att det är ett dåligt relationsråd att man ska ha som utgångspunkt att ljuga för sin partner för att partnern vid någon punkt kanske blir dålig och det är då bra att de inte känner till sanningen om dig och din situation.

Helt rimligt att ha sina pengar enskilt och utan att partnern har direkt tillgång till dem. Men en dålig grund att börja med att ljuga. Då tycker jag man hellre ska undvika relationer om utgångspunkten för relationen ska vara lögner.
Citera
2025-10-21, 11:46
Medlem
Jag kommer nog försöka börja göra det. Jag tjänar lite bättre än honom. Vi har gemensamma barn, men eftersom han är lite "lat" av sig, så är det mig som allting står och faller på.

Jag tog tidigare av mitt sparande och hade ändå en del innan vi fick barn. Jag har skattejämkat och trollat med Klarna vissa månader för att få tonårshemnet att gå runt.

Vad gör han? Kollar på fotboll. Jag kommer inte prata mer om pengar, det vispas runt i samtalet, sen landar vi på samma ställe igen och han fortsätter kolla på fotboll.

Jo, jag har möjlighet att snart börja spara igen. Jag undanhåller inget, men jag kommer ju inte prata om pengarna. En del av sparandet blir nog en semesterresa..... till honom också. Så är det hemma hos oss....
Citera
2025-10-21, 11:47
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det kan fungera. Många som är Slösa lever från månad till månad, men de skuldsätter sig inte så ekonomin är utom kontroll eller lever på ett oansvarigt sätt med oförutsedda utgifter. Däremot så bygger de då inte upp ett sparkapital utan lyckas på något sätt alltid förbruka hela månadslönen.

Men det är balanserat på något sätt så de inte behöver låna av sin partner, vilket ju är det första man gör om man sabbar sin egen ekonomi.

Det är inte bara nuläget som gäller utan även framtiden... En som lever månad till månad förlorar framtida flexibilitet och har man gemensamma framtida mål såsom t ex hus utomlands, större bättre resor, sommarstuga eller vad man nu suktar efter, kan det bli svårt. Därav tror jag att Spara och Slösa kan få det svårt i längden. En Spara skulle nog känna sig begränsad i sitt liv och det är aldrig ett gott tecken i en relation...

// CC
Citera
2025-10-21, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Är nog bara i Sverige och vissa europeiska länder. Men i Ryssland tex och USA är det mer än vanligt att hans pengar är hennes pengar. Handlar om kultur.. Männen ser de också som hans plikt att försörja allt utan att klaga .. många vill inte ens att hon ska arbeta då de ses som ett tecken på att mannen är svag.

I Sverige skulle jag nog se de mer som tvärt om idag samt vissa andra Europeiska länder… Mer vanligt att kvinnan tar hand om mannen och gör dom manliga sysslorna. Mannen sköter hushåll och barn mer. Hon gör karriär ..

Alltså, vad jag hört om Ryssland, så är många pappor inte alls närvarande i sina barns eller familjers liv. Det är mammorna som tar hand om familjen. Männen är ofta försvunna och försupna.
Citera
2025-10-21, 11:53
Medlem
Crabbofixs avatar
förstår inte frågan.

mina pengar är mina pengar, jag undanhåller inte något för någon eftersom det är mina pengar och ingen annans.
Citera
2025-10-21, 11:57
Medlem
Smekarn87s avatar
Som man ska din kvinna alltid tro att du har mindre pengar än du har.
Citera
2025-10-21, 12:17
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Vad menar du med "undanhåller"? Svårt att svara på frågan utan att veta hur du menar.

Men var det så svårt att haja verkligen? Detta är varför Sverige är så korrupt, "vanligt folk" fattar inte att man kan säga att man tjänar si och så men egentligen tjänar så och si. Fattar inte att man kan be om en sån budget och sedan spendera en annan.
Citera
2025-10-21, 12:20
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Men var det så svårt att haja verkligen? Detta är varför Sverige är så korrupt, "vanligt folk" fattar inte att man kan säga att man tjänar si och så men egentligen tjänar så och si. Fattar inte att man kan be om en sån budget och sedan spendera en annan.

Fast "undanhåller" kan också betyda att partnern känner till pengarna men att man inte ger den tillgång till dem. Det är nog mer du som inte förstår hur många olika saker det teoretiskt kan syfta på. Frågan var om det är vanligt och om man gjort det, då behöver man först veta mer specifikt vad som avses för att kunna svara.
Citera
2025-10-21, 12:32
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Fast "undanhåller" kan också betyda att partnern känner till pengarna men att man inte ger den tillgång till dem. Det är nog mer du som inte förstår hur många olika saker det teoretiskt kan syfta på. Frågan var om det är vanligt och om man gjort det, då behöver man först veta mer specifikt vad som avses för att kunna svara.

Nej det kan inte, undanhåller man något så gömmer man, smyger eller helt enkelt visar inte. Men bra försök.

Svara istället på frågan, som inte är svår att förstå. Låter som du är en som som undanhåller (icke delgiver information utav) dina pengar, jag är motsatsen - visar allt. Svårt att se hur vanligt det är dock, men verkar som några av er håller på så.
Citera
2025-10-21, 12:34
Medlem
Kleiners avatar
Varför ska jag redovisa för min partner? Vad har han med mina pengar att göra?
Mina pengar är mina, och hans pengar är bådas
Senast redigerad av Kleiner 2025-10-21 kl. 12:37.
Citera
2025-10-21, 12:36
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Nej det kan inte, undanhåller man något så gömmer man, smyger eller helt enkelt visar inte. Men bra försök.

Svara istället på frågan, som inte är svår att förstå. Låter som du är en som som undanhåller (icke delgiver information utav) dina pengar, jag är motsatsen - visar allt. Svårt att se hur vanligt det är dock, men verkar som några av er håller på så.

Din profilbild är faktiskt träffsäker.
Citera
2025-10-21, 12:38
Medlem
Vi hade gemensam ekonomi å då är allt öppet ju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in