• 1
  • 2
2025-10-21, 09:11
Medlem
Gör ni det och varför?

Har ni gjort det och varför gjorde ni det?

Skulle ni tänka er göra detta och pga vilka anledningar?

Kan det vara så att förhållande inte är så stabilt och ni vill inte att er partner ska få ta del av dessa pengar?

Ni vill säkra upp så att ni inte står där på bar backe?
Citera
2025-10-21, 09:14
Medlem
halaltarzans avatar
De som har lite fuffens för sig är väl tvungna.

Och med fuffens menar då jag att de kanske spelar, använder droger eller springer till prostituerade.

Fast vad dum jag är som tänker att snubbarna i min bekantskapskrets (nästan bara sluskar) skulle vara typ likadana som Flashbackkvinnornas perfekta män.
Senast redigerad av halaltarzan 2025-10-21 kl. 09:37.
Citera
2025-10-21, 09:39
Medlem
Vad innebär frågan, att det då skulle vara partnern pengar?

Den enda som kan komma på en sån tanke i ett förhållande, att undanhålla pengar, är den som utövar maktmissbruk och kontrollerar sin partner.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-10-21 kl. 09:43.
Citera
2025-10-21, 09:42
Medlem
Katzyns avatar
Vad menar du med "undanhåller"? Svårt att svara på frågan utan att veta hur du menar.
Citera
2025-10-21, 09:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Gör ni det och varför?

Kan det vara så att förhållande inte är så stabilt och ni vill inte att er partner ska få ta del av dessa pengar?

Definiera undanhåller.

Har ett dolt konto?
Har en dold inkomst?
Spelar bort pengar?
Köper saker utan partnerns vetskap?
Vad är i så fall nivån för undanhåller? En korv på macken när man är och tankar?
Lägger pengar på
Citera
2025-10-21, 09:55
Medlem
Jag skulle inte stanna med en partner om jag kände jag behövde undanhålla sånt från henne.

Så nej.
Citera
2025-10-21, 10:01
Medlem
RiverStyxs avatar
"Skulle ni tänka er göra detta och pga vilka anledningar?"

Nu är jag inte alls i en sådan situation och Sverige har inte lika sinnessjuka lagar som USA (vissa delstater)... men ibland har man läst om hur en man gift sig och sen har hans fru i en skilsmässa blivit tilldelad minst hälften av alla hans tillgångar, och sen tvingas han betala underhåll för all framtid ibland för ungar som inte ens är biologiskt hans egna.

Jag vet inte hur vanligt eller hur sant det är men när jag läst sådant har jag tänkt att hade det varit jag så hade jag köpt guld eller Bitcoin och grävt ner i skogen ihop med en låda kontanter sen åkt till Vegas och spelat upp varenda jävla öre på alla konton så horan (ja hora - hon sålde sig uppenbarligen för pengar) inte fick ut ett jävla öre. Sen om de straffat mig hade jag tagit mitt straff och när jag kom ut hade jag grävt upp min skatt i skogen och flytt landet.
Citera
2025-10-21, 10:04
Medlem
Om en Slösa lever med en Spara, så är det nog väldigt vanligt att Spara gömmer undan lite pengar just för att ha lite reservkapital om något skulle hända, vilket det alltid gör när man lever med en Slösa.
Citera
2025-10-21, 10:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Gör ni det och varför?

I ett sunt förhållande med en partner man tänkt sig dela livet med så har man gemensamt konto. Då kan båda kolla vad alla utgifter går till.
Citera
2025-10-21, 10:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Är det så att TS menar "Han vill inte ge mig sina pengar"?

Idag verkar det inte alls ovanligt att man typ separat ekonomi, och plötsligen får man veta att det är "ekonomiskt våld" om jag inte har fri tillgång till min partners bankkonto.
Citera
2025-10-21, 10:16
Medlem
CC75s avatar
Svaret beror på vilken ekonomisk relation man har med sin partner.

Är man gift med helt gemensam ekonomi, aldrig och jag skulle se det som ett stort svek om min fru gjorde det mot mig.

Är man sambo med gemensam ekonomi, aldrig (samma som gift).

Är man sambo med helt enskild ekonomi, då behöver man inte berätta allt. Jag skulle dock vilja veta min sambos ekonomiska situation i stort då det kommer att påverka vårt liv tillsammans.

Är man särbo med enskild ekonomi då behöver man heller inte berätta allt men även här skulle jag vilja veta min särbos ekonomiska situation i stora drag i syfte att kunna planera en samvaro och framtid tillsammans.

Generellt tror jag dock att det idag inte här helt ovanligt att folk undanhåller pengar från varandra i syfte att skapa sig frihet men även en reträttväg. För mig är det dock ett ohederligt och oacceptabelt beteende. Gäller även om de inte berättar om skulder.

// CC
Citera
2025-10-21, 10:18
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Är det så att TS menar "Han vill inte ge mig sina pengar"?

Idag verkar det inte alls ovanligt att man typ separat ekonomi, och plötsligen får man veta att det är "ekonomiskt våld" om jag inte har fri tillgång till min partners bankkonto.

Enligt en statlig myndighet är allt våld = "Mäns våld mot kvinnor" så ja, "ekonomiskt våld" ingår säkert där i också om kvinnan inte får helt fri tillgång till mannens bankkonto oavsett typ av relation.

// CC
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in