2025-10-19, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, jag har aldrig påstått att det inte kan vara en handledsväska utan har enbart citerat vittnet YN.
Jag ser självfallet också möjligheten att det är svårt att avgöra en liten handledsrem, om den lilla väskan var mjuk eller hård, likväl som att hennes måttsangivelser skulle vara exakta/korrekta.

Du talar om dina egna tolkningar som självfallet ska peka mot SE.

Du vill inte tro på att det är en hård väska utan rem, men vill att YN ska ha rätt om måtten.
Allt för att det ska vara just SE's handledsväska.
Och det kan självfallet vara på det sättet, men....

Jag skulle påstå att folk i allmänhet tänker fel när det gäller detta med sannolikheten ang Mannen på DBG och Engström

Jag tror att du anser att om Engström springer på DBG så är han den troliga GM ! Korrekt va ?

Så det handlar alltså om att du tänker att det inte behöver handla om samma väska som YN ser och den Engström äger !

Här skulle jag kanske lägga ca 25-30% att det handlar om samma väska, men vi kan faktiskt lägga till lite fler saker som rock men det finns en större sak som ökar sannolikheten !

Engström likt GM påstår också att han sprang och det är inte direkt ett EM i friidrott som pågår så att springa vid den tiden är mkt ovanligt

Så tillsammans med väskan och rock och att just springa gör att sannolikheten har ökat från 25-30% till minst 50% på att detta är samma man !
Citera
2025-10-19, 19:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Men anser du det sannolikt att Engström och GM båda har sprungit i samma riktning med varsin väska med samma mått inom 5min och dessutom på samma plats !

Det är en otrolig märklig tillfällighet att båda med dessa väskor just springer bort från mordplatsen

Ja. En märklig tillfällighet med den lilla väskan...
Eller vad det nu var YN såg.
Ett på bröstet fastspänt hölster som lossnat i flykten?
På mordplatsen finns vittnesmål att GM stoppade revolvern i fickan. Det är rätt svårt att springa med 1,2 kg i fickan.

Hade GM rock, som YN sa? Eller var det en täckjacka som LJ sa?
Hade GM nåt kepsliknande som LJ sa? Eller var GM barhuvad som YN sa?
Eller för den delen mössa som flera på mordplatsen uppfattade?
Citera
2025-10-19, 19:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag skulle påstå att folk i allmänhet tänker fel när det gäller detta med sannolikheten ang Mannen på DBG och Engström

Jag tror att du anser att om Engström springer på DBG så är han den troliga GM ! Korrekt va ?

Ja, är det med 100% säkerhet SE som springer där, så ger det såklart en rejäl tyngd i hypotesen.
SE har själv aldrig påstått sig ha varit på den platsen. Han nämner att hen endast sprang fram till Luntmakargatan.

Citat:
Så det handlar alltså om att du tänker att det inte behöver handla om samma väska som YN ser och den Engström äger !

Korrekt! Och borde väl vara en självklarhet att vara öppen för det? (Såtillvida man inte är helt låst i en teori)

Citat:
Här skulle jag kanske lägga ca 25-30% att det handlar om samma väska, men vi kan faktiskt lägga till lite fler saker som rock men det finns en större sak som ökar sannolikheten !

Engström likt GM påstår också att han sprang och det är inte direkt ett EM i friidrott som pågår så att springa vid den tiden är mkt ovanligt

Så tillsammans med väskan och rock och att just springa gör att sannolikheten har ökat från 25-30% till minst 50% på att detta är samma man !

Du "plockar" sedan rocken, men tar bort åldern.. barhuvad..o.s.v.
Vidare övriga vittnesmålen.
LJ's kepsliknande ska med, medan det i övrigt är helt fel uppfattning från hans sida.
Därefter också mordplatsen.

Det blir, oavsett vem GM nu än är, ett plockande.

Jag är inte så pigg på att gå in på sannolikheter här, då vi saknar så mycket information.
Citera
2025-10-19, 20:02
Medlem
Citat:
Ja, är det med 100% säkerhet SE som springer där, så ger det såklart en rejäl tyngd i hypotesen.
SE har själv aldrig påstått sig ha varit på den platsen. Han nämner att hen endast sprang fram till Luntmakargatan.

Korrekt! Och borde väl vara en självklarhet att vara öppen för det? (Såtillvida man inte är helt låst i en teori)

Du "plockar" sedan rocken, men tar bort åldern.. barhuvad..o.s.v.
Vidare övriga vittnesmålen.
LJ's kepsliknande ska med, medan det i övrigt är helt fel uppfattning från hans sida.
Därefter också mordplatsen.

Det blir, oavsett vem GM nu än är, ett plockande.

Jag är inte så pigg på att gå in på sannolikheter här, då vi saknar så mycket information.

Låt säg att jag påstår att max 1% av alla män kring Sveavägen springer vid 23:30 tiden...

Då ska man väl vara riktigt uppspelt som polis om så få män springer och man hittar en likhet med väskan på GM och en som stämplar ut 23:19

Men av någon konstig anledning så reagerar inte många på detta !
Citera
2025-10-19, 23:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
För att ge dig ett perspektiv på detta med uppgifter som har viss tyngd, men vilket du uppenbarligen inte klarar av. (Och jag trodde egentligen inget annat heller om dig)
Uppslagen finns där. CA köpte minst 5 patroner "av rätt typ" från sin skytteförening. (Och det framgår även med all tydlighet i CA-tråden också)
Och det är enbart detta jag påstår. "närhet till ammunition av rätt typ"
Det ska tilläggas att det vid analys av patroner ur en ask från skytteföreningen, inte gav någon överensstämmelse blyisotopmässigt med mordkulorna.

Att du tycker detta är ointressant och kanske t.o.m. något som polisen inte ens behövde agera på blir rätt tramsigt.

Som för flera andra här och i andra trådar verkar det finns en rädsla att göra den egna hypotesen svagare genom att tillstå uppgifter som talar för en annan gärningsman.
Visst, ni som misstänker CA för att vara mördaren tänker naturligtvis att det där (det fetade) är sant. Men för den som inte alls misstänker CA är det där bara en av alla dessa saker som folk har sagt om honom. Precis som med t.ex. "erkännandet för kusinen", "Palme i rutan", "det låste sig", "han var kapabel att mörda" o.s.v.
Citera
2025-10-19, 23:51
Medlem
Citat:
Ja. En märklig tillfällighet med den lilla väskan...
Eller vad det nu var YN såg.
Ett på bröstet fastspänt hölster som lossnat i flykten?
På mordplatsen finns vittnesmål att GM stoppade revolvern i fickan. Det är rätt svårt att springa med 1,2 kg i fickan.

Hade GM rock, som YN sa? Eller var det en täckjacka som LJ sa?
Hade GM nåt kepsliknande som LJ sa? Eller var GM barhuvad som YN sa?
Eller för den delen mössa som flera på mordplatsen uppfattade?

Om man ser just det här i sammanhang med handledsväskan KAN man ju tänka att det var just kepsen gm hadde i handledsväskan. För att ändra sitt signalemente.
Citera
2025-10-20, 16:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst, ni som misstänker CA för att vara mördaren tänker naturligtvis att det där (det fetade) är sant. Men för den som inte alls misstänker CA är det där bara en av alla dessa saker som folk har sagt om honom.
---klippt---

Här handlar det inte om vad folk sagt eller skrivit på bloggar. Det är du själv ypperligt bra på att ta till dig när det kommer till din egna teori.

Jag tror inte på CA som GM och har inget intresse av att lyfta de tunna argument du försöker vinna trams-poäng på.
Citera
2025-10-20, 16:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Låt säg att jag påstår att max 1% av alla män kring Sveavägen springer vid 23:30 tiden...

Då ska man väl vara riktigt uppspelt som polis om så få män springer och man hittar en likhet med väskan på GM och en som stämplar ut 23:19

Men av någon konstig anledning så reagerar inte många på detta !

Jag kan såklart instämma i att man från polisens håll borde reagerat och agerat samt gått till botten med uppgiften. *
Men att därifrån börja kalla detta "tungt" är helt omöjligt för min del.
Det krävs en hel del mer för att ge SE-hypotesen som tyngd. Vapnet och ammunitionen kommer ni såklart alltid att få höra. Men även uppgifterna från mordplatsen efter skotten har för många möjliga alternativ utifrån vad jag sett och försökt redogöra för.
Alltför många möjligheter till att är ett vittne, vilket det inte borde finnas i en stark hypotes för en skäligen misstänkt gärningsman.

*) Även verifierat uppgifterna och händelserna på mordplatsen, vilket inte gjordes i tillräckligt hög grad för någon av vittnena. Började ju redan direkt med att man inte tog namnet på alla.
Citera
2025-10-20, 16:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Om man ser just det här i sammanhang med handledsväskan KAN man ju tänka att det var just kepsen gm hadde i handledsväskan. För att ändra sitt signalemente.

Absolut, det är ju en möjlig hypotes.
Citera
2025-10-20, 17:46
Medlem
Citat:
Jag kan såklart instämma i att man från polisens håll borde reagerat och agerat samt gått till botten med uppgiften. *
Men att därifrån börja kalla detta "tungt" är helt omöjligt för min del.
Det krävs en hel del mer för att ge SE-hypotesen som tyngd. Vapnet och ammunitionen kommer ni såklart alltid att få höra. Men även uppgifterna från mordplatsen efter skotten har för många möjliga alternativ utifrån vad jag sett och försökt redogöra för.
Alltför många möjligheter till att är ett vittne, vilket det inte borde finnas i en stark hypotes för en skäligen misstänkt gärningsman.

*) Även verifierat uppgifterna och händelserna på mordplatsen, vilket inte gjordes i tillräckligt hög grad för någon av vittnena. Började ju redan direkt med att man inte tog namnet på alla.

Fast då återgår jag till mitt första påstående

Skippa vapen och kulor..

Om det är Engström som springer på DBG så är han den troliga GM oavsett vapenfrågan
Citera
2025-10-20, 17:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Fast då återgår jag till mitt första påstående

Skippa vapen och kulor..

Om det är Engström som springer på DBG så är han den troliga GM oavsett vapenfrågan

(FB) Skandiamannen

"Ja, är det med 100% säkerhet SE som springer där, så ger det såklart en rejäl tyngd i hypotesen.
SE har själv aldrig påstått sig ha varit på den platsen. Han nämner att han endast sprang fram till Luntmakargatan."

Som tillägg till tidigare svar: Han har där en rejäl besvärlighet att förklara.

Han blir ju trots det inte mördare bara för det..
Senast redigerad av MOPspanaren 2025-10-20 kl. 17:54.
Citera
2025-10-20, 20:52
Medlem
Citat:
(FB) Skandiamannen

"Ja, är det med 100% säkerhet SE som springer där, så ger det såklart en rejäl tyngd i hypotesen.
SE har själv aldrig påstått sig ha varit på den platsen. Han nämner att han endast sprang fram till Luntmakargatan."

Som tillägg till tidigare svar: Han har där en rejäl besvärlighet att förklara.

Han blir ju trots det inte mördare bara för det..

Nä , han blir inte GM per automatik men då har han en del i mordet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in