2025-10-16, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Säpo var på tal i en annan tråd här och jag kom att tänka på något.

Det här är en stor utredning, här är det jäävligt många, jävligt duktiga människor som jobbat och tänkt jäävlig hårt. Människor med enorm erfarenhet och enorma ressurser. I jävligt lång tid.
De känner alla mönster, alla kriminella, alla utländska agenter, alla inhämska extremister etc, etc. Etc.

Det kan helt enkelt inte vara något annat än en osannolik gärningsman. Allt annat är i princip omöjligt.

Det ÄR en osannolik mördare som gjort det här. En nobody.

Här hamnar du rätt.En "nobody" är för övrigt den klart övervägande gärningsmannen i dåd som MOP.
Van skytt-ovan mördare.
SÄPO utredningen har varit känd i decennier.Den innehåller inga grundade kopplingar till slutsatsen att Palme varit övervakad,och dess slutsats motsägs kraftfullt av all förloppsmässig relevant fakta för övrigt.
Det finns grundade skäl till varför ingen har kunnat påvisa relevansen i utredningens slutsats om övervakning.
Utredningen och dess slutsats är av undermålig art.Det är därför som den har ignorerats sedan sin tillkomst i stort sett.
Citera
2025-10-16, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Här hamnar du rätt.En "nobody" är för övrigt den klart övervägande gärningsmannen i dåd som MOP.
Van skytt-ovan mördare.
SÄPO utredningen har varit känd i decennier.Den innehåller inga grundade kopplingar till slutsatsen att Palme varit övervakad,och dess slutsats motsägs kraftfullt av all förloppsmässig relevant fakta för övrigt.
Det finns grundade skäl till varför ingen har kunnat påvisa relevansen i utredningens slutsats om övervakning.
Utredningen och dess slutsats är av undermålig art.Det är därför som den har ignorerats sedan sin tillkomst i stort sett.

Nån form av skytt ja, en viss form av vapenvana/utbildning behövs. Men någon aktiv militär eller polis tror inte jag han har varit. Eller behövde vara för att få till det.

Det blir en typ CA/SE- figur som är mest sannolik ja.

Läste i Säpo- utredningen igen nu och den tyder inte på någon övervakning tycker jag. Tunn soppa.

Inget tyder på att någon följt efter LOP på tunnelbanan heller. Walkie talkie- grejen låter mer som nåt hysteri eller så är det något polisen/Säpo redan vet om, men har hemligstämplat. Det är då TYPISKT snuten att göra något så korkat som att inte vara öppna om sånt.

Sen gärningsmansprofilen, det skriker osannolik mördare av den.
Citera
2025-10-16, 19:52
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonkenNorrland
Mycket är höljt i dunkel vad gäller SE. Jag tycker frågan om huruvida SE var onykter när han pratar en stund med vakten och kliver ut på Sveavägen och när han senare kommer tillbaka till Skandia. I vilket skick var han i? Luktade han alkohol? Finns det något uttalande om det från vakterna? Det tycker jag är ganska relevant i sammanhanget. OM han var mycket berusad som vittne kan det förklara hans virriga och osammanhängande berättelse och det kan också förklara varför han inte hör skott nummer ett och varför han ringde in till Skandia och ville veta utstämplingstiden. Han kan nämligen ha haft vissa minnesluckor av kvällen pga hans smygsupande inne på kontoret. OM han var mycket berusad kan vi utesluta honom som GM. Att han på fyllan skjuter ett perfekt skott i ryggen på Olof, förvisso ett snedskott mot Lisbeth, sedan springer på is och snö och uppför en lång trappa och sedan fortsätter utan att göra något misstag som GM. Nä, GM måste ha varit spiknykter som gjorde detta dåd. Solklart.

Det är en mycket bra fråga.

Polisen skulle definitivt ha tagit ett varv till med väktarna. Framför allt sett till att de kunde tala öppet, utan att riskera repressalier från Skandia. Det var en del slarv från väktarnas håll den kvällen ...

För egen del tycker jag det är oklart om det ens var något samtal. Det är möjligt att SE pratade med HO en annan kväll, då han jobbade över flera kvällar. Han kan även ha pratat först och stämplat sedan. På väktarna låter det som om han kommer ut redan kvart över.

Men en detalj om berusningsgrad är förstås intressant. Mannen rörde sig kallt och effektivt, enligt IM, och tog trappen med 2-3 steg i taget, enligt LJ.

Jobbade SE över för att nyktra till något, innan han drog hem till frugan?

Eller stötte han på LOP strax före kl. 21 och kläckte en plan?

En fråga om hans grad av berusning kl. 21 och/eller kl. 23 hade i alla händelser varit befogad.

Precis som man skulle vilja se om CA är kapabel att springa framåtlutat, och spänstigt uppför trappen.
Citera
2025-10-17, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Van skytt-ovan mördare.

Hur ser du att GM är en van skytt ?

Menar du att GM måste varit i en skytteförening och veta exakt vart kotorna går för att lägga det exakta skotten för att ge ett dödande skott direkt?

Menar du att CA skjuter i ryggen på en man som bär tjockrock och har kunskaper hur det kan ge ett dödande skott om han träffar exakt ?

Är det inte så att eftersom det blev ett dödande skott så bestämmer du dig för att GM måste vara en van skytt ?

Det är som att man då skulle påstå att eftersom han missar Lisbeth på 1m avstånd skulle varit en kass skytt

Du har ju varit säker på CP innan, då undrar jag om du även då ansåg att GM var en van skytt ?
Senast redigerad av Problem2020 2025-10-17 kl. 05:47.
Citera
2025-10-17, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonkenNorrland
Mycket är höljt i dunkel vad gäller SE. Jag tycker frågan om huruvida SE var onykter när han pratar en stund med vakten och kliver ut på Sveavägen och när han senare kommer tillbaka till Skandia. I vilket skick var han i? Luktade han alkohol? Finns det något uttalande om det från vakterna? Det tycker jag är ganska relevant i sammanhanget. OM han var mycket berusad som vittne kan det förklara hans virriga och osammanhängande berättelse och det kan också förklara varför han inte hör skott nummer ett och varför han ringde in till Skandia och ville veta utstämplingstiden. Han kan nämligen ha haft vissa minnesluckor av kvällen pga hans smygsupande inne på kontoret. OM han var mycket berusad kan vi utesluta honom som GM. Att han på fyllan skjuter ett perfekt skott i ryggen på Olof, förvisso ett snedskott mot Lisbeth, sedan springer på is och snö och uppför en lång trappa och sedan fortsätter utan att göra något misstag som GM. Nä, GM måste ha varit spiknykter som gjorde detta dåd. Solklart.

Lite märkligt om du undrar om han var mkt berusad och det kan vi ju enkelt ta bort

Skulle Engström vara mkt berusad så skulle väktarna såklart sagt detta även om dom inte fick en direkt fråga

Även om han skulle vara mkt berusad så funkar han dåligt som vittne för det är ingen heller som nämnt !

Sen undrar jag lite vad du menar med perfekt skott, är det för att det blev ett dödande skott eller för du anser att intentionen var att lägga ett perfekt skott ?

Här menar jag att det är en stor skillnad om en krypskytt ligger på 100m på ett tak och skjuter rakt mellan ögonen eller ett skott genom en tjock rock på 30cm avstånd !

Om en krypskytt siktar och träffar exakt där han vill så är det ett perfekt skott såklart men i detta fall så kan det handlar mer om att det blev en perfekt skott, men att GM faktiskt inte kanske siktade på något speciellt !

Vad vet vi eg om detta ?

En intressant tanke är vad GM eg ville med skottet mot Lisbeth ?

Ville han avrätta henne för hon är ett vittne, men varför då inte skjuta henne igen ?

Var andra skottet ett misstag helt och hållet ?

Om han ville döda Lisbeth så undrar jag om GM ville skjuta ett nytt ryggskott genom hennes tjocka vinterkappa och träffa exakt lika bra igen ?

Om andra skottet bara råkade brinna av så kanske det snarare betyder lite dålig vapenvana !?
Senast redigerad av Problem2020 2025-10-17 kl. 08:10.
Citera
2025-10-17, 10:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Lite märkligt om du undrar om han var mkt berusad och det kan vi ju enkelt ta bort

Skulle Engström vara mkt berusad så skulle väktarna såklart sagt detta även om dom inte fick en direkt fråga

Även om han skulle vara mkt berusad så funkar han dåligt som vittne för det är ingen heller som nämnt !

Sen undrar jag lite vad du menar med perfekt skott, är det för att det blev ett dödande skott eller för du anser att intentionen var att lägga ett perfekt skott ?

Här menar jag att det är en stor skillnad om en krypskytt ligger på 100m på ett tak och skjuter rakt mellan ögonen eller ett skott genom en tjock rock på 30cm avstånd !

Om en krypskytt siktar och träffar exakt där han vill så är det ett perfekt skott såklart men i detta fall så kan det handlar mer om att det blev en perfekt skott, men att GM faktiskt inte kanske siktade på något speciellt !

Vad vet vi eg om detta ?

En intressant tanke är vad GM eg ville med skottet mot Lisbeth ?

Ville han avrätta henne för hon är ett vittne, men varför då inte skjuta henne igen ?

Var andra skottet ett misstag helt och hållet ?

Om han ville döda Lisbeth så undrar jag om GM ville skjuta ett nytt ryggskott genom hennes tjocka vinterkappa och träffa exakt lika bra igen ?

Om andra skottet bara råkade brinna av så kanske det snarare betyder lite dålig vapenvana !?

I och med att GM var högerhänt och OP gick innerst, så måste GM aktivt ha siktat mot LP med den andra kulan?

Eller drog offret henne in i kulbanan p.g.a fallet?

Trodde GM att skottet hade träffat LP?

Han tog sig tid att inspektera resultatet.
Citera
2025-10-17, 10:48
Medlem
Dalulvens avatar
Någon som vet varför SE säger så här i Skydd och säkerhet, 1992?

”Och undersköterskan som inte kunde känna igen mig hade kanske ett rykte som yrkesmänniska att skydda.”

Är det något specifikt uttalande från AH (eller KJ?) som SE syftar på?

Hans uppfattning om AH (eller om det var KJ) skiftar rejält med tiden. Först säger han att han assisterade knästående invid kroppen med HLR, och att AH (eller om det var KJ) var söt. Det verkar som om han hade en positiv uppfattning om AH och det hela.

Men några år senare är uppfattningen om AH (KJ?) snarare väldigt negativ, vilket syns i brevet till Anér, 1990:

”Av vad jag kan förstå så tror du mera på GS och AH än på mig? Har det inte slagit dig att just dessa två försöker kamouflera ett felaktig handlande i något så känsligt som sin egen yrkesroll. […] Åsså har vi lilla AH med hjärtmassage på en person som hade andningsvägarna fyllda med blod. Då hjälper ingenting. Och inte var hon sjuksköterska, nej, inte ens undersköterska eftersom hon just hade börjat en undersköterske-utbildning. Innan dess är man sjukvårdsbiträde och då bäddar man sängar och tömmer bäcken.”

Det är en väldig sågning av AH:s bragdartade insats på Sveavägen.

Blev SE Kafka-kränkt eftersom ingen minns honom som efterspelsvittne?

Eller försöker han klanka ner på andra så att ingen ska kunna misstänkliggöra honom?

Det är ethosargumentation. Han angriper AH:s trovärdighet.
Senast redigerad av Dalulven 2025-10-17 kl. 10:57.
Citera
2025-10-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
I och med att GM var högerhänt och OP gick innerst, så måste GM aktivt ha siktat mot LP med den andra kulan?

Eller drog offret henne in i kulbanan p.g.a fallet?

Trodde GM att skottet hade träffat LP?

Han tog sig tid att inspektera resultatet.

Det är lite ett mysterium vad andra skottet eg handlar om
Citera
2025-10-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Någon som vet varför SE säger så här i Skydd och säkerhet, 1992?

”Och undersköterskan som inte kunde känna igen mig hade kanske ett rykte som yrkesmänniska att skydda.”

Är det något specifikt uttalande från AH (eller KJ?) som SE syftar på?

Hans uppfattning om AH (eller om det var KJ) skiftar rejält med tiden. Först säger han att han assisterade knästående invid kroppen med HLR, och att AH (eller om det var KJ) var söt. Det verkar som om han hade en positiv uppfattning om AH och det hela.

Men några år senare är uppfattningen om AH (KJ?) snarare väldigt negativ, vilket syns i brevet till Anér, 1990:

”Av vad jag kan förstå så tror du mera på GS och AH än på mig? Har det inte slagit dig att just dessa två försöker kamouflera ett felaktig handlande i något så känsligt som sin egen yrkesroll. […] Åsså har vi lilla AH med hjärtmassage på en person som hade andningsvägarna fyllda med blod. Då hjälper ingenting. Och inte var hon sjuksköterska, nej, inte ens undersköterska eftersom hon just hade börjat en undersköterske-utbildning. Innan dess är man sjukvårdsbiträde och då bäddar man sängar och tömmer bäcken.”

Det är en väldig sågning av AH:s bragdartade insats på Sveavägen.

Blev SE Kafka-kränkt eftersom ingen minns honom som efterspelsvittne?

Eller försöker han klanka ner på andra så att ingen ska kunna misstänkliggöra honom?

Det är ethosargumentation. Han angriper AH:s trovärdighet.

Hon kände inte igen honom, det är hans problem.

Alla med normal intelligens fattar att AH skulle ha känt igen honom om han varit där. Polisen också. Eller egentligen alla som var där.

Så sentral som han visstnog var..

Engström var skrämd när han kom med det här tror jag. Skrämd och sen aggressiv, same old story.
Citera
2025-10-18, 20:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Hon kände inte igen honom, det är hans problem.

Alla med normal intelligens fattar att AH skulle ha känt igen honom om han varit där. Polisen också. Eller egentligen alla som var där.

Så sentral som han visstnog var..

Engström var skrämd när han kom med det här tror jag. Skrämd och sen aggressiv, same old story.

Löser man AHs förhör ger det snarare intrycket att hon var så koncentrerad på OP att hon inte lade märke till signalementet på personer runt kroppen.
Citera
2025-10-18, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Löser man AHs förhör ger det snarare intrycket att hon var så koncentrerad på OP att hon inte lade märke till signalementet på personer runt kroppen.

Jo, men Hage minns ju inte samtalet hon hadde med Engström heller. Det är så konstigt.

Altihopa..
Citera
2025-10-18, 20:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jo, men Hage minns ju inte samtalet hon hadde med Engström heller. Det är så konstigt.

Altihopa..

Hage är inte så uppmärksam på vad andra gör runt kroppen.

Jämför med att hon inte kommer ihåg allt som LP säger. AH beskriver det som hon "kopplar bort omgivningen".

Att AH inte kommer ihåg SE är med den bakgrunden inte varken speciellt konstigt eller misstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in