2025-10-14, 19:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är just tidslinjen som är intressant. En undran är om SE hastigt ändrade sin version efter samtalet med RB.

Tidningarnas pressar gick igång i tretiden, och under dagen kan nya uppgifter ha påverkat SE.

Sa han för mycket först?
Det du skriver är praktiskt om man låst sig för SE som OPs mördare.

Om SE sa "för mycket" måste han misstänkas och om sa SE "för lite" måste han också misstänkas.

Två sidor av samma mynt: "SE är misstänkt hur han än beter sig om man bara bestämt sig"!

Eller hur menar du att SE "hastigt ändrade sig" efter samtalet med RB.

Ali L skriver redan i "tipset om en man i gränden" att SE trodde han kunde blivit förväxlad med mördaren. Det var inom timmar från att SE talade med RB första gången och innan SE talade med RB sista gången på lördagen.

Edit: Ingenting av det du skriver tyder på att du förstår konceptet "tidslinje".
Citera
2025-10-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Vem det än var så stämmer det INTE att det var en enskild gärningsman p g a WalkieTalkies i omgivningen.
Det tyder snarare på att det var någon grupp/land bakom, USA, Sovjet, AppartheitSydafrika och/eller delar av SÄPO. Det förklarar varför "utredarna" försöker lura i oss att det var en enskild.

Min pappa jobbade nära regeringen och var så hemlig av sig även privat att han inte ens talade om vilket parti han röstade på. Han berättade så mycket efter ett tag att han visste vem det var och att det INTE var den högre skummisen än Krister Pettersson, som var bland de misstänkta ett tag. Men min pappa dog innan den idiotiska officiella utredningen "avslutade" med att hävda att det Skandiamannen.

Den privata utredningen som avslutades byggd på Stieg Larsson samlade marial, som gjordes klart efter att Stieg Larsson dött, säger att det var Sydafrika - deras "attentatsledare" var i Sverige då Palme mördades - stött av en svensk som har (tidigare) jobbat för både svensk, engelsk och amerikansk säkerhetspolis. Att Sverige inte vill säga officiellt är troligt - till skillnad från Skandiamannen...
SÄPO gjorde en habil utredning och kom fram till att LOP var bevakade under mordnatten av män med walkie talkies.

Det var därför så mycket utredningsresurser lades ned av KP för att visa att SE var medlem i Stay Behimd. Eftersom det inte gick att visa att SE var medlem hittade KP på att SE skjutit OP helt ensam med ett vapen KP tyckte han borde haft eftersom OP blev skjuten.

Den starkaste "stödbevisningen" KP presenterade var att SE var moderat och påstods ha haft hala sulor på mordnatten.

Många här i tråden tror fortfarande på detta påhitt när det gäller SE.
Att SÄPO kom fram till det gör det ju ÄNNU VÄRRE att Palmeutredningarna INTE tar upp det....
Citera
2025-10-14, 20:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Att SÄPO kom fram till det gör det ju ÄNNU VÄRRE att Palmeutredningarna INTE tar upp det....

Ja det finns en utredning på ca 170 sidor från där SÄPO där de drar slutsatsen att OP var bevakad på mordnatten före mordet.

Med lite god vilja och slapp källkritik finns det observationer på personer i rapporten som skulle kunna vara SE även om likheterna inte är så övertygade.

KP utredde om SE "jobbade över" före mordet när OP rörde sig på stan kvällstid och hittade en mycket intressant tid när SE kunde varit på Slottsbacken samtidigt som OP avslutade en middag med Prins Bertil.

OP blev vid tillfället hemskjutsad av SÄPO så SE fick inte till själva mordet då spekulerar KP. Men tiderna stämmer!
Citera
2025-10-14, 20:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det du skriver är praktiskt om man låst sig för SE som OPs mördare.

Om SE sa "för mycket" måste han misstänkas och om sa SE "för lite" måste han också misstänkas.

Två sidor av samma mynt: "SE är misstänkt hur han än beter sig om man bara bestämt sig"!

Eller hur menar du att SE "hastigt ändrade sig" efter samtalet med RB.

Ali L skriver redan i "tipset om en man i gränden" att SE trodde han kunde blivit förväxlad med mördaren. Det var inom timmar från att SE talade med RB första gången och innan SE talade med RB sista gången på lördagen.

Edit: Ingenting av det du skriver tyder på att du förstår konceptet "tidslinje".

Nu gällde det VARFÖR han sprang. Var det:

1) För att ta bort det signalement som han trodde poliserna hade fått, som stämde in på honom.

2) För att meddela den signalementsdetalj som han var den ende som lyckades få ur den chockade LP?

3) För att han var GM.
Citera
2025-10-14, 20:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag förstår ine vad det "horribla" består av.

Efterspelsvittnet SE kände sig träffad av ett signalement som motsades av det han hört LP säga på mordplatsen.

"Jag ville hjälpa polisen att ta bort ett felaktigt signalement" är hur SE själv beskriver det.

Citat:
Men befälen, GS och Ö, hade inget signalement att ge. Poliserna fick börja springa utan signalement? Hur kan då SE springa efter dem för att korrigera ett signalement som ännu inte har givits?

Citat:
Var framgår det att SE trodde att polisen fått ett signalement som behövdes ändras på själva mordplatsen?

Efterspelsvittnet SE observerade att patrullen/"glamskoleklassen" sprang iväg utan signalement på mordplatsen.

Det är dagen efter som SE ringer polisen "för att ta bort ett felaktigt signalement" och då avser SE det signalement som gått ut i media trots att det inte stämmer med vad SE hört LP säga på mordplatsen.

Du förstår inte att det är viktigt när man analyserar vittnesmål att sätta in dem i ett tidssammanhang, vilket gör din förmenta "källkritik" helt undermålig.

Citat:
Nu gällde det VARFÖR han sprang. Var det:

1) För att ta bort det signalement som han trodde poliserna hade fått, som stämde in på honom.

2) För att meddela den signalementsdetalj som han var den ende som lyckades få ur den chockade LP?

3) För att han var GM.

Du kan själv (kanske) läsa innantill vad vi egentligen diskuterade. Jag fetade det hela så att även du skulle kunna ha en chans att förstå.

Din trepunktslista i sista inlägget visar att du inte ens förstår vad jag och MrBarnaby diskuterade.
Citera
2025-10-14, 20:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du kan själv (kanske) läsa innantill vad vi egentligen diskuterade. Jag fetade det hela så att även du skulle kunna ha en chans att förstå.

Din trepunktslista i sista inlägget visar att du inte ens förstår vad jag och MrBarnaby diskuterade.

Du fick svaret tidigare idag, men det tog du inte med i sammanställningen. Du frågade: Var framgår det att SE trodde att polisen fått ett signalement som behövdes ändras på själva mordplatsen?

Svaret var att det framgår i förhöret med RB:

"Men han berättade också att när polisen kom, och han sa att de kom väldigt snabbt. Så sprang han in efter dom in i Tunnelgatsgränden och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement på gärningsmannen. Just det här med kepsen och trenchcoat. Så sade han: 'Så var ju jag klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel'."

Därefter fortsatte diskussionen. Eller står grammofonskivan och hoppar nu igen?

Eftersom du tar upp samma saker om och om igen i åratal kan man börja fundera:

Raderas ditt minne inför varje dag eller halvdag?
Citera
2025-10-14, 22:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Närhet till ammunition av rätt typ, via den skytteklubb han var med i, är ingen skröna.
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
I fallet med CA så finns en revolver av möjlig typ och tillgång/närhet till rätt typ av ammunition att lägga på den vågen.
Spännande formuleringar. Här vill du alltså (dessutom i helt fel tråd) få det att låta som att CA skulle ha haft tillgång till någon viss ammunition på ett sätt som skulle ge anledning att misstänka honom för att vara mördaren. Men någon sådan koppling har ni väl (trots upprepade försök genom åren) ännu inte kunnat visa på. Inte ens i tråden om just CA, eller hur?
Senast redigerad av Draifos 2025-10-14 kl. 22:24.
Citera
2025-10-14, 23:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Spännande formuleringar. Här vill du alltså (dessutom i helt fel tråd) få det att låta som att CA skulle ha haft tillgång till någon viss ammunition på ett sätt som skulle ge anledning att misstänka honom för att vara mördaren. Men någon sådan koppling har ni väl (trots upprepade försök genom åren) ännu inte kunnat visa på. Inte ens i tråden om just CA, eller hur?

Här kommer en annan spännande formulering: "Att SE hade ett vapen i handen, det vill jag ju påstå med tanke på vad som hände".

Vapenfrågan när det gäller SE och även frågan om ammunitionen kan därför anses som löst.

Att CA skulle ha tillgång till ett vapen han hade licens på och ammunition han kopt på sin skytteklubb är däremot betydligt svårare att ta till sig?

Här "leder" fantasin att SE mördade OP med hästlängder enligt din "expertis"!
Citera
2025-10-14, 23:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du fick svaret tidigare idag, men det tog du inte med i sammanställningen. Du frågade: Var framgår det att SE trodde att polisen fått ett signalement som behövdes ändras på själva mordplatsen?

Svaret var att det framgår i förhöret med RB:

"Men han berättade också att när polisen kom, och han sa att de kom väldigt snabbt. Så sprang han in efter dom in i Tunnelgatsgränden och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement på gärningsmannen. Just det här med kepsen och trenchcoat. Så sade han: 'Så var ju jag klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel'."

Därefter fortsatte diskussionen. Eller står grammofonskivan och hoppar nu igen?

Eftersom du tar upp samma saker om och om igen i åratal kan man börja fundera:

Raderas ditt minne inför varje dag eller halvdag?

Ja, du byter ofta fokus när ämnet inte passar dig.

Det kommer jag tydligt ihåg, dag efter dag.
Citera
2025-10-15, 06:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja, du byter ofta fokus när ämnet inte passar dig.

Det kommer jag tydligt ihåg, dag efter dag.

Nej, jag ger ett svar och sedan fortsätter diskussionen med nya frågor.

Nå, varför meddelade inte SE signalementet till poliserna på plats istället för att "springa efter". Och varför kontaktade han dem inte efter att ha kommit tillbaka? De hade knappast sagt nej om han sagt att han hade ett signalement på en kille inne i gränden ...

Ett signalement som kom från LP.

Varför bröstar han inte upp sig inför fotografer och reportrar? Bilderna den 6:e april hade kunnat tas redan på mordnatten.
Citera
2025-10-15, 21:48
Medlem
Säpo var på tal i en annan tråd här och jag kom att tänka på något.

Det här är en stor utredning, här är det jäävligt många, jävligt duktiga människor som jobbat och tänkt jäävlig hårt. Människor med enorm erfarenhet och enorma ressurser. I jävligt lång tid.
De känner alla mönster, alla kriminella, alla utländska agenter, alla inhämska extremister etc, etc. Etc.

Det kan helt enkelt inte vara något annat än en osannolik gärningsman. Allt annat är i princip omöjligt.

Det ÄR en osannolik mördare som gjort det här. En nobody.
Citera
2025-10-15, 21:48
Medlem
Mycket är höljt i dunkel vad gäller SE. Jag tycker frågan om huruvida SE var onykter när han pratar en stund med vakten och kliver ut på Sveavägen och när han senare kommer tillbaka till Skandia. I vilket skick var han i? Luktade han alkohol? Finns det något uttalande om det från vakterna? Det tycker jag är ganska relevant i sammanhanget. OM han var mycket berusad som vittne kan det förklara hans virriga och osammanhängande berättelse och det kan också förklara varför han inte hör skott nummer ett och varför han ringde in till Skandia och ville veta utstämplingstiden. Han kan nämligen ha haft vissa minnesluckor av kvällen pga hans smygsupande inne på kontoret. OM han var mycket berusad kan vi utesluta honom som GM. Att han på fyllan skjuter ett perfekt skott i ryggen på Olof, förvisso ett snedskott mot Lisbeth, sedan springer på is och snö och uppför en lång trappa och sedan fortsätter utan att göra något misstag som GM. Nä, GM måste ha varit spiknykter som gjorde detta dåd. Solklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in