2025-10-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Om konsumenterna inte har ett arbete p.g.a. AGI då fungerar inte det här systemet längre. Då har de ingen inkomst och kan inte konsumera något. Då finns det inga pengar till reklam om ingen kan köpa produkterna. En möjlig lösning är UBI dvs basinkomst. Nu har vi konsumenter igen och då finns det en anledning att producera och sända reklam.

Exakt. Det är ju detta jag menar. Det kommer skapas ett nytt eknomiskt system för att fortsätta förslava dig. Det du benämner som UBI kallar jag för digital valuta. Denna basinkomst kommer dock inte ges ut till alla utan prestation. Nej, det kommer skapas digitala sisifysarbeten för att hålla dig fast i detta nya system, på samma sätt som du satt fast i det gamla systemet som byggde på skuld och ränta. Det är så du kommer få tillgång till denna basinkomst. För det är själva syftet, att hålla dig sysselsatt. Att du ska förbli en duktig slav.

Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Nya arbeten kommer inte skapas bara för att du hoppas det. iaf inte i den omfattningen att en stor del av befolkningen arbetar.

Att titta på reklam och få betalt kan knappast sätta mat på bordet, det borde till och med du begripa.
Youtube TJÄNAR pengar på att visa reklam. Du får inte betalt för att titta.

Själva syftet med ett arbete är att hålla dig sysselsatt så jo det kommer skapas massor av dessa meningslösa digitala jobb för att få tillgång till basinkomsten/den digitala valutan.

I det nuvarande systemet fungerar det som du beskriver men inte i det nya systemet. Där kommer du få betalt i denna digitala valuta av att konsumera reklam och därmed sälja din data och på sikt också din själ.
Citera
2025-10-18, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
Exakt. Det är ju detta jag menar. Det kommer skapas ett nytt eknomiskt system för att fortsätta förslava dig. Det du benämner som UBI kallar jag för digital valuta. Denna basinkomst kommer dock inte ges ut till alla utan prestation. Nej, det kommer skapas digitala sisifysarbeten för att hålla dig fast i detta nya system, på samma sätt som du satt fast i det gamla systemet som byggde på skuld och ränta. Det är så du kommer få tillgång till denna basinkomst. För det är själva syftet, att hålla dig sysselsatt. Att du ska förbli en duktig slav.

Själva syftet med ett arbete är att hålla dig sysselsatt så jo det kommer skapas massor av dessa meningslösa digitala jobb för att få tillgång till basinkomsten/den digitala valutan.

I det nuvarande systemet fungerar det som du beskriver men inte i det nya systemet. Där kommer du få betalt i denna digitala valuta av att konsumera reklam och därmed sälja din data och på sikt också din själ.

Berätta för mig vem som betalar ut dessa pengar för att du tittar på reklam och hur det finaniseras och varför. Jag får inte ihop det.
Citera
2025-10-18, 12:05
Medlem
Citat:
Berätta för mig vem som betalar ut dessa pengar för att du tittar på reklam och hur det finaniseras och varför. Jag får inte ihop det.

Att titta på riktad reklam är det lägst betalda "jobbet". Du måste titta på stora mängder för att ha råd med något. Men när du har gjort det så har en profil skapats om dig på plattformen. Den vet nu vilken typ av reklam du gillar och vad den ska rekomendera till dig.

Du verkar gilla rymden så den föreslår hyperrealistiska rymdspel. Till slut har du lyckats tjäna ihop tillräckligt med pengar för att påbörja en prenumeration på ett rymd-MMO som du vill spela. Detta spel är helt perfekt för dig, du dras in i det. Du vill aldrig sluta spela. Men för att ha råd med prenumerationskostnaden så måste du titta på ännu mer reklam. Redan nu går större delen av din vakna tid åt detta.

Men tack vare prenumerationen på detta spel så har en ny marknad öppnat sig för dig. Du kan bli en content creator och tjäna pengar på det sättet. Du kanske skapar ett rymdskepp, ett skin, eller tar fram en ny profukt som kan hjälpa de som farmar på ökenplaneter.

När andra spelare nu börjar prenumerera på dina produkter så tjänar du pengar. En del av försäljningen går såklart till ägarna av plattformen och en del betalas ut till de som tittar på reklam om detta spel. Men en liten del får du behålla. Och därmed så kan du börja tjäna pengar i detta system genom att skapa digitala objekt.
Citera
2025-10-18, 12:10
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:

Vem ska förslava mig och varför? Om min arbetskraft inte behövs längre p.g.a. AGI varför ska någon slösa resurser på mig och dig som slavar? Vad är syftet med det? Det är detta jag menar. Det finns inget syfte med det, ingen nytta. Därför kommer vi mer troligt att utrotas av en ASI och inte hållas som slavar eller ännu mer meningslösa nöjeskonsumenter som endast bidrar till resursförbrukning och ingen nytta.

Även om en ASI kanske inte vill göra detta spontant och kanske inte tar makten över allt och alla (trots vida överlägsen intelligens och förmåga), kommer det i så fall att finns människor som äger ASI:er som kanske vill ta bort oss. På det sättet kan vi bli utsatta för en stor konspiration men då är konspirationen mycket mer troligt att vi åndå utrotas än hålls vid liv som onödiga slavar eller ganska värdelösa batterier som i The Matrix.
Citera
2025-10-18, 12:13
Medlem
Citat:
Att titta på riktad reklam är det lägst betalda "jobbet". Du måste titta på stora mängder för att ha råd med något. Men när du har gjort det så har en profil skapats om dig på plattformen. Den vet nu vilken typ av reklam du gillar och vad den ska rekomendera till dig.

Du verkar gilla rymden så den föreslår hyperrealistiska rymdspel. Till slut har du lyckats tjäna ihop tillräckligt med pengar för att påbörja en prenumeration på ett rymd-MMO som du vill spela. Detta spel är helt perfekt för dig, du dras in i det. Du vill aldrig sluta spela. Men för att ha råd med prenumerationskostnaden så måste du titta på ännu mer reklam. Redan nu går större delen av din vakna tid åt detta.

Men tack vare prenumerationen på detta spel så har en ny marknad öppnat sig för dig. Du kan bli en content creator och tjäna pengar på det sättet. Du kanske skapar ett rymdskepp, ett skin, eller tar fram en ny profukt som kan hjälpa de som farmar på ökenplaneter.

När andra spelare nu börjar prenumerera på dina produkter så tjänar du pengar. En del av försäljningen går såklart till ägarna av plattformen och en del betalas ut till de som tittar på reklam om detta spel. Men en liten del får du behålla. Och därmed så kan du börja tjäna pengar i detta system genom att skapa digitala objekt.

Kan inte en AI skapa skins, content och farma på nätet och sälja trams?
Citera
2025-10-18, 12:31
Medlem
Citat:
Vem ska förslava mig och varför? Om min arbetskraft inte behövs längre p.g.a. AGI varför ska någon slösa resurser på mig och dig som slavar? Vad är syftet med det? Det är detta jag menar. Det finns inget syfte med det, ingen nytta. Därför kommer vi mer troligt att utrotas av en ASI och inte hållas som slavar eller ännu mer meningslösa nöjeskonsumenter som endast bidrar till resursförbrukning och ingen nytta.

Även om en ASI kanske inte vill göra detta spontant och kanske inte tar makten över allt och alla (trots vida överlägsen intelligens och förmåga), kommer det i så fall att finns människor som äger ASI:er som kanske vill ta bort oss. På det sättet kan vi bli utsatta för en stor konspiration men då är konspirationen mycket mer troligt att vi åndå utrotas än hålls vid liv som onödiga slavar eller ganska värdelösa batterier som i The Matrix.

Ja, om en AGI tar över hela världen och drar den slutsatsen så är vi ju körda. Och då finns det inget syfte precis som du är inne på.

Mitt scenario bygger på att människor finns kvar i toppen. Att eliten håller sig kvar på något sätt. För så länge psykopaterna finns kvar i toppen av samhället så kommer de vilja ha människor under sig som dyrkar dom. Det är fundamentalt för deras självkänsla. Hur ska de annars känna sig rika och mäktiga om de enda människor som finns kvar är rika VD:ar och mäktiga politiker? De behöver människor under sig att se ner på för att känna sig lyckade själva. Det ojämlika systemet är en produkt skapad av dom för just detta ändamål.

Citat:
Kan inte en AI skapa skins, content och farma på nätet och sälja trams?
Absolut, men mitt scenario bygger på att eliten inte ersätts av en AGI, se mitt svar ovan.
Senast redigerad av Einh 2025-10-18 kl. 12:33.
Citera
2025-10-18, 13:31
Medlem
Citat:

Ja, Matrix visar att människor endast kommer fortsätta existera i en värld med AGI om de fyller någon nytta. I filmen är det som batterier, vilket är rätt så efterblivet. Original-storyn för Matrix var mer intressant. Den gick ut på att AGI saknade förmåga till kreativt tänkande och därför behövde människorna för att farma kreativitet. Men den storyn tyckte filmbolaget var för komplex för biopubliken.
Citera
2025-10-18, 13:34
Medlem
Citat:
De behöver inte flera miljarder människor för att känna sig nöjda med livet. En psykopat är mer intresserad av att vinna över andra mäktiga psykopater. Trump bryr sig inte om borgmästaren i San Diego, han bryr sig om att vinna över Putin och Xi samt att ha några allierade som han kan kontrollera. De där figurerna behöver inte 8 miljarder människor i sina maktkamper.

Ja men för det behöver dom spelpjäser. Ju fler spelpjäser de har desto mäktigare är de.
Citera
2025-10-18, 13:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profilbild
Ja, Matrix visar att människor endast kommer fortsätta existera i en värld med AGI om de fyller någon nytta. I filmen är det som batterier, vilket är rätt så efterblivet. Original-storyn för Matrix var mer intressant. Den gick ut på att AGI saknade förmåga till kreativt tänkande och därför behövde människorna för att farma kreativitet. Men den storyn tyckte filmbolaget var för komplex för biopubliken.
OK, det var ju synd. Just när det gäller kreativitet och kärlek känner jag att det kan finnas en liten möjlighet ändå att en ASI skulle värdesätta människan just för att vi bidrar med sådana egenskaper som en ASI kanske inte kan bidra med på ett genuint sätt. Det är därför min p(doom) inte är 100%.
Citera
2025-10-18, 13:45
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ja men för det behöver dom spelpjäser. Ju fler spelpjäser de har desto mäktigare är de.
Nja, spelpjäser/slavar konsumerar resurser och kostar pengar. De vill därför inte flera miljarder spelpjäser. Några miljoner hade nog räckt i så fall.

Men allt detta förutsätter att människan, om än fel människor, bibehåller kontroll över ASI och det tror inte jag är möjligt på sikt. Kanske blir det så där under våra sista 10 år som civilisation.
Citera
2025-10-18, 16:44
Medlem
Citat:
Nja, spelpjäser/slavar konsumerar resurser och kostar pengar. De vill därför inte flera miljarder spelpjäser. Några miljoner hade nog räckt i så fall.

Sant, under 500 miljoner verkar vara deras mål:

"Maintain humanity under 500,000,000 in perpetual balance with nature."

https://en.wikipedia.org/wiki/Georgia_Guidestones
Senast redigerad av Einh 2025-10-18 kl. 16:49.
Citera
2025-10-18, 17:20
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Sant, under 500 miljoner verkar vara deras mål:

"Maintain humanity under 500,000,000 in perpetual balance with nature."

https://en.wikipedia.org/wiki/Georgia_Guidestones
De där stenarna skrevs väl långt innan AI-utvecklingen började ta fart. Det är inte speciellt intressant vad några frimurare i USA tycker. Frimurarna kan inte kontrollera en ASI. Inte ens med sina mystiska ritualer. Det vi ska fokusera på är vad en ASI kan tycka och hur vi tar reda på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in