Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-17, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du har helt missat att svara på varför ytterligare straff behövdes när dödsdom och uteslutning redan utdelats till Adam och Eva.

En vanlig förklaring om att lidandet skulle vara en passiv "konsekvens" faller på texten i Första Moseboken 3:16–19, där Gud aktivt och specifikt lägger till dessa straff:
Kvinnan får straff om specifik smärta vid barnafödande.
Mannen får specifikt straff möda på en av Gud förbannad mark.

Dessa är aktiva, tillagda straffpåföljder, inte bara passiva följder av att inte längre finnas i Edens lustgård.

Frågan är alltså: Varför var inte dödsdomen och uteslutandet tillräckligt?

Det har du inte ens försökt att svara på.

Och varför straffa oskyldiga med Adams och Evas straff?

Du hävdar att alla föds som syndare (arvsynd), men du undviker de etiska invändningarna: Straff är endast moraliskt försvarbart när det ges till den som faktiskt begått brottet.

Om den "juridiska processen" du hänvisar till innebär att efterföljande generationer döms till både döden och Adams/Evas specifika plågor (smärta vid födseln, slit på marken med tistlar och törnen) för ett brott de inte begått, så är det en etisk orimlighet. Det är att utdela ett specifikt straff för en handling till någon som inte utfört handlingen.

Om utgångspunkten är att alla föds med en natur som omöjliggör att undgå synd, är det en defekt i skapelsen, och då är det orättvist och oetiskt att straffa människor för något som de inte kan undvika.

Det är helt felaktigt att kalla denna process för juridik eftersom den leder till oproportionerliga straff. Du förespråkar att alla, oavsett grad av personlig synd, får samma ultimata straff (döden) och samma plågor. Det bryter mot principerna i både modern juridik och Biblisk lag, så din "juridik" strider mot den proportionella rättvisan i Guds egen lag i Gamla Testamentet ("öga för öga, tand för tand"), vilket specifikt handlade om att begränsa straffet så att det skulle stå i proportion till brottet.

Kan du svara på varför dessa aktiva, tillagda straff för Adams och Evas brott ska drabba efterföljande generationer, och hur du försvarar detta som etiskt rättvist och som "juridik"?
Det står i texten. För att kvinnan lyssnade till ormen och mannen lyssnade på kvinnan.
Citera
2025-10-17, 17:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det står i texten. För att kvinnan lyssnade till ormen och mannen lyssnade på kvinnan.

Menar du allvarligt att det skulle vara ett svar på varför dödsdomen och uteslutandet inte var tillräckligt?

Eller tänkte du att det skulle vara ett svar på varför Gud skulle straffa oskyldiga med Adams och Evas straff?
Citera
2025-10-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vet inte vad för plåga du åsyftar, då det dels kommer att plågas människor i eldsjön och dels tuktas folk (vilket egentligen inte är detsamma som plåga, men men...)

Bland annat i Romarbrevet 9 beskrivs vad plågan för vredens kärl fyller för syfte:

" Än mer: så skedde ock, när Rebecka genom en och samme man, nämligen vår fader Isak, blev moder till sina barn. 11 Ty förrän dessa voro födda, och innan de ännu hade gjort vare sig gott eller ont, blev det ordet henne sagt -- för att Guds utkorelse-rådslut skulle bliva beståndande, varvid det icke skulle bero på någons gärningar, utan på honom som kallar -- 12 det ordet: »Den äldre skall tjäna den yngre.» 13 Så är ock skrivet: »Jakob älskade jag, men Esau hatade jag

14 Vad skola vi då säga? Kan väl orättfärdighet finnas hos Gud? Bort det! 15 Han säger ju till Moses: »Jag skall vara barmhärtig mot den jag vill vara barmhärtig emot, och jag skall förbarma mig över den jag vill förbarma mig över.» 16 Alltså beror det icke på någon människas vilja eller strävan, utan på Guds barmhärtighet. 17 Ty skriften säger till Farao: »Just därtill har jag låtit dig uppstå, att jag skall visa min makt på dig, och att mitt namn skall varda förkunnat på hela jorden.» 18 Alltså är han barmhärtig mot vem han vill, och vem han vill förhärdar han. 19 Nu torde du säga till mig: »Vad har han då att förebrå oss? Kan väl någon stå emot hans vilja?» 20 O människa, vem är då du, som vill träta med Gud? Icke skall verket säga till sin mästare: »Varför gjorde du mig så?» 21 Har icke krukmakaren den makten över leret, att han av samma lerklump kan göra ett kärl till hedersamt bruk, ett annat till mindre hedersamt?

22 Men om nu Gud, när han ville visa sin vrede och uppenbara sin makt, likväl i stor långmodighet hade fördrag med »vredens kärl», som voro färdiga till fördärv, vad har du då att säga? 23 Och om han gjorde detta för att tillika få uppenbara sin härlighets rikedom på »barmhärtighetens kärl», som han förut hade berett till härlighet? 24 Och till att vara sådana har han ock kallat oss, icke allenast dem som äro av judisk börd, utan jämväl dem som äro av hednisk. 25 Så säger han ock hos Oseas: »Det folk som icke var mitt folk, det skall jag kalla 'mitt folk', och henne som jag icke älskade skall jag kalla 'min älskade'. 26 Och det skall ske att på den ort där det sades till dem: 'I ären icke mitt folk', där skola de kallas 'den levande Gudens barn'.» "

Tuktan däremot, den utförs till helgelse. När texten skrevs var kyrkan hårt förföljd, så vi talar så att säga inte om dagens hjärtesorger, diverse depressioner eller om att lille Per inte fick ketchup till korven. Vi talar om att de kristna skulle bli fastare i tron och gå igenom prövning.

1 pet 4:

12Mina älskade, förundren eder icke över den luttringseld som är tänd bland eder, och som I till eder prövning måsten genomgå, och menen icke att därmed något förunderligt vederfares eder; 13utan ju mer I fån dela Kristi lidanden, dess mer mån I glädja eder, för att I ock mån kunna glädjas och fröjda eder vid hans härlighets uppenbarelse. 14Saliga ären I, om I för Kristi namns skull bliven smädade, ty härlighetens Ande, Guds Ande, vilar då över eder. 15Det må nämligen icke ske, att någon av eder får lida såsom dråpare eller tjuv eller illgärningsman, eller därför att han blandar sig i vad honom icke vidkommer. 16Men om någon får lida för att han är en kristen, då må han icke blygas, utan prisa Gud för detta namns skull.

Du har lyckats exemplifiera det jag menar på ett utmärkt sätt. Enligt det du citerar från Romarbrevet är somliga människor födda till att bli teologisk kanonmat.
Citera
2025-10-17, 23:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du har lyckats exemplifiera det jag menar på ett utmärkt sätt. Enligt det du citerar från Romarbrevet är somliga människor födda till att bli teologisk kanonmat.
Ja

Mycket tydligt.
Citera
2025-10-17, 23:38
Medlem
Jehovas vittnen har stake. De vägrade göra Hitlerhälsningen och hamnade i mardrömmen till koncentrationsläger och gick hellre mot en säker död i gaskamrarna och sedan få sina kroppar förstörda. De vägrade hårdnackat böja sig för någon annan än Gud. De kom direkt till Gud.
Citera
2025-10-18, 16:27
Medlem
Citat:
Men det är anledningen. Gud förstod som sagt att syndare inte skulle sluta synda. Precis som kriminella hålls i förvar har Gud lagt all synd under straff. Processen kallas juridik.

Romarbrevet 5
Adam och Kristus
[12] Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden, och så nådde döden alla människor därför att de alla syndade. [13] Redan före lagen fanns alltså synd i världen, men synd räknas inte där det inte finns någon lag. [14] Ändå härskade döden från Adam till Mose också över dem som inte gjort sig skyldiga till en överträdelse som Adams. Och Adam motsvarar honom som skulle komma,

Som sagt är det FÖRÄLDRAR som syndat, därför drabbas avkomman av samma straff ---> döden. Och dessutom straffas de för alla sina egna synder. Dessa synder är inlärt beteende, förutom arvsynden med ett s.

1 Moseboken 8
[21] Och Herren kände den blidkande lukten, och han sade till sig själv: »Aldrig mer skall min förbannelse drabba marken för människans skull, för att hon alltifrån UNGDOMEN har ett ont uppsåt. Jag skall aldrig mer förgöra allt levande, så som jag nu har gjort.

Vi FÖDS inte som syndare, vi BLIR syndare och tänker ut onda planer. Därför straff för synder.

Kul att du citerade 1Moseboken kap 8. Vad var det för blidkande lukt gud fick känna? Var det möjligen när gamle Moses eldade upp ett antal av djuren han hade räddat?😁😎
Citera
2025-10-18, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja

Mycket tydligt.

Utmärkt att du tillstår detta. Och du har inga som helst invändningar mot att Gud skapar människor att bli just teologisk kanonmat?
Citera
2025-10-18, 16:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Utmärkt att du tillstår detta. Och du har inga som helst invändningar mot att Gud skapar människor att bli just teologisk kanonmat?
Nej
Citera
2025-10-18, 22:41
Medlem
Citat:
Kul att du citerade 1Moseboken kap 8. Vad var det för blidkande lukt gud fick känna? Var det möjligen när gamle Moses eldade upp ett antal av djuren han hade räddat?😁😎
Det var definitivt inte din dåliga andedräkt som blidkade honom. Dina ord som befläckar...Vi föds inte som syndare, vi föds i synd av syndare. Förstår du skillnaden? Alltifrån UNGDOMEN syndar vi, inte från födseln var poängen du missade.
Citera
2025-10-18, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KittyvonMitty
Jehovas vittnen har stake. De vägrade göra Hitlerhälsningen och hamnade i mardrömmen till koncentrationsläger och gick hellre mot en säker död i gaskamrarna och sedan få sina kroppar förstörda. De vägrade hårdnackat böja sig för någon annan än Gud. De kom direkt till Gud.
JV är korkade. Det enda de skulle göra var att bekänna Jesus som Herre. De vägrar hårdnackat böja sig för honom.

Johannes 5
[22] Och Fadern dömer ingen utan har helt överlåtit domen åt Sonen, [23] för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom.

1 Johannesbrevet 2
[22] Vem är nu lögnare om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Den är antikrist som förnekar Fadern och Sonen.

JV är antikrister!
Citera
2025-10-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Menar du allvarligt att det skulle vara ett svar på varför dödsdomen och uteslutandet inte var tillräckligt?

Eller tänkte du att det skulle vara ett svar på varför Gud skulle straffa oskyldiga med Adams och Evas straff?
Nej, det blev ytterligare straff för andra synder än att äta den förbjudna frukten, som ledde till döden.

Som sagt, vi föds i synd av syndare. Det blir samma brist varje gång en komponent kopieras. En dålig analogi, men därför är vi alla syndare i Guds ögon.
Citera
2025-10-19, 04:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej, det blev ytterligare straff för andra synder än att äta den förbjudna frukten, som ledde till döden.

Som sagt, vi föds i synd av syndare. Det blir samma brist varje gång en komponent kopieras. En dålig analogi, men därför är vi alla syndare i Guds ögon.

Nu hittar du bara på, eller så kan du inte din Bibel särskilt väl.

Det finns inget som helst i Bibeln som skulle kunna ge stöd för påståendet att smärtan skulle vara "ytterligare straff för andra synder än att äta den förbjudna frukten".

1 Mos 3:16 säger:

"Till kvinnan sa han: ”Det ska bli mycket besvärligt för dig att vänta barn, och med smärta ska du föda."

Denna dom uttalas omedelbart efter att Eva har ätit frukten och gett Adam att äta och efter att Gud har konfronterat dem om deras olydnad. Bibeln presenterar dessa konsekvenser, inklusive smärtan vid barnafödande, som en direkt följd av syndafallet, det vill säga, handlingen att bryta Guds förbud att äta av den förbjudna frukten.

Det finns inga som helst omnämnanden av att några andra synder som skulle ligga till grund för det straffet, så det har du bara hittat på.

Och, om det faktum att vi föds i synd av syndare leder till att vi inte kan undgå att synda så är det ett designfel i skapelsen (alltså att vi inte kan födas utan synd).

Bibeln hävdar å ena andra sidan att Gud skapade människan med fri vilja och att denna design tillät möjligheten att välja Gud (livet) eller att välja bort Gud (synden), men å andra sidan hävdar förespråkare av arvssynden att människan föds med inriktning på synd (alltså med en fri vilja som redan är påverkad i fel riktning).

Om korruption av den fria viljan skedde på grund av syndafallet på så vis att val som en tidigare generation gjort kunde vara ärftliga så är det ett fel i designen och inte alls längre "fri vilja".

En perfekt design ska kunna tåla alla tänkbara förhållanden som den designats för. Om designprincipen var fri vilja att välja att följa Gud eller att synda så skulle designen ha behövt inkludera båda alternativen och ändå kunna fungera oberört för att det skulle vara en perfekt design. En perfekt design med fri vilja skulle alltså ha tillåtit att nästa generation skulle ha exakt samma val, inte ett val färgat av den tidigare generationens val.

Den klassiska arvsynden (som hävdar att vi ärver både skuld och en korrupt natur från Adam och Eva) baseras inte på några faktiska Bibeltexter, utan Bibeln hävdar istället specifikt att det är fel att ärva föräldrars synder:
Hesekiel 18:20:
"Den som syndar, han skall dö. En son skall inte bära straffet för sin fars synd, och en far skall inte bära straffet för sin sons synd. Den rättfärdiges rättfärdighet skall komma honom själv till godo, och den ogudaktiges ogudaktighet skall falla tillbaka på honom själv."

Men det är svårt att utrota gamla felaktiga uppfattningar och missförstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in