2025-10-15, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ojdå, då misstog jag mig.

Jodå, detta duger fullgott som svar: Jag ser hellre en reglerad avkriminalisering än att det ska läggas pengar på att jaga unga tjejer och killar som säljer sig...... Som blir registrerade och sen får problem med att få jobb osv.

Varför vill du fängsla sexsäljare?

Om det blir olagligt med sexhandel så ska givetvis både köpare och säljare 'jagas' och lagföras för de olagligheter de begår.

Bryter du mot lagen så har det konsekvenser. Om du vill slippa konsekvenserna ge fan i att bryta mot lagen.
Citera
2025-10-15, 12:14
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Om det blir olagligt med sexhandel så ska givetvis både köpare och säljare 'jagas' och lagföras för de olagligheter de begår.

Bryter du mot lagen så har det konsekvenser. Om du vill slippa konsekvenserna ge fan i att bryta mot lagen.

Dessutom blir det inte lika spännande om det inte är lite förbjudet. Snart får man till och med runka på bussen om man är transa åtminstone, och vad fan ska man hitta på då för upphetsningen.
Citera
2025-10-15, 18:30
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det känns som fullt naturligt att det ska förbjudas att vara prostituerad om samhället inte vill att prostitution ska förekomma. Kan du argumentera för varför det inte ska vara så?

Jag tänker att de skulle få böter, de skulle få lov att träffa psykolog eller annan instans för att försöka få dem att göra andra val i livet. Vid upprepade brott så kanske straffen succesivt skulle höjas för att till slut kanske bli ett kortare fängelsestraff?
Utländska tjejer som är här för prostitution kanske skulle få inreseförbud till Sverige på ett par år.

Sexköpslagen har mycket stort stöd i det svenska samhället så tydligen vill majoriteten sätta dit torskarna men inte tjejerna och killarna som säljer. Jag har svarat på varför jag inte vill att säljarna ska jagas.
Citera
2025-10-15, 18:31
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb

Det är förbjudet att köpa sex men inte sälja sex i Sverige, så det är delvis redan förbjudet.
Citera
2025-10-15, 19:56
Medlem
Citat:
Sexköpslagen har mycket stort stöd i det svenska samhället så tydligen vill majoriteten sätta dit torskarna men inte tjejerna och killarna som säljer. Jag har svarat på varför jag inte vill att säljarna ska jagas.

Det "argumentet" är lika uselt den här gången som det varit alla andra gånger du kommit dragandes med det.

Sen kan man ju fråga sig vad vi ska göra med faktumet att majoriteten av svenskarna tycker att kvinnor är barn.
Citera
2025-10-15, 21:11
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Det finns ett stort motstånd mot den svenska sexköpslagen i Europa. Endast Norge, Island, Nordirland och Frankrike har tagit efter den svenska lagstiftningen och förbjudit sexköp. I övriga 25 europeiska länder är det fortfarande lagligt att köpa sexuella tjänster från vuxna.

Här i Österrike, där jag bor, är motståndet mot ett sexköpsförbud massivt. I en undersökning från 2022, där 800 österrikare tillfrågades, framkom att 82 % inte vill ha ett sexköpsförbud och att endast 10 % stödjer ett förbud. Bland männen är 88 % emot, medan 78 % av kvinnorna är emot en sexköpslag.

Sverige har i dag inget inflytande över EU i frågor som rör prostitution, eftersom de flesta europeiska länder i dag styrs av högerkonservativa och högerextrema partier som inte vill kriminalisera sexköp.

Källa: Umfrage: 18 Prozent haben schon für Sex bezahlt https://www.puls24.at/news/chronik/u...bezahlt/270738
Citera
2025-10-15, 22:03
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimimex
Det finns ett stort motstånd mot den svenska sexköpslagen i Europa. Endast Norge, Island, Nordirland och Frankrike har tagit efter den svenska lagstiftningen och förbjudit sexköp. I övriga 25 europeiska länder är det fortfarande lagligt att köpa sexuella tjänster från vuxna.

Här i Österrike, där jag bor, är motståndet mot ett sexköpsförbud massivt. I en undersökning från 2022, där 800 österrikare tillfrågades, framkom att 82 % inte vill ha ett sexköpsförbud och att endast 10 % stödjer ett förbud. Bland männen är 88 % emot, medan 78 % av kvinnorna är emot en sexköpslag.

Sverige har i dag inget inflytande över EU i frågor som rör prostitution, eftersom de flesta europeiska länder i dag styrs av högerkonservativa och högerextrema partier som inte vill kriminalisera sexköp.

Källa: Umfrage: 18 Prozent haben schon für Sex bezahlt https://www.puls24.at/news/chronik/u...bezahlt/270738

Ja ok.

Här i Sverige visade en undersökning från 2023 att 90+% kvinnor och 60+% män stödjer sexköpslagen.
Citera
2025-10-15, 23:32
Medlem
mimimexs avatar
Citat:
Ja ok.

Här i Sverige visade en undersökning från 2023 att 90+% kvinnor och 60+% män stödjer sexköpslagen.
Ja, i Sverige har sexköpslagen fortfarande ett brett stöd bland befolkningen, men man bör komma ihåg att allt färre svenska män stödjer lagen. Stödet har minskat från 70 % när lagen infördes till 63 % år 2023. Den enda anledningen till att svenska kvinnor vill behålla lagen är att de inte vill utsättas för sexuell konkurrens.

I Norge, där kritiken mot sexköpslagen är betydligt större än i Sverige, har de borgerliga partierna Høyre, Fremskrittspartiet och Venstre kommit överens om att avskaffa lagen vid ett maktskifte, eftersom de anser att den inte haft någon egentlig verkan och att prostitutionen har pressats ut i mörkret.

Källa: Färre män stödjer sexköpslagen: ”Vi ser en ökad normalisering” https://www.tv4.se/artikel/WwSUuKiJ8...-normalisering

Høyresiden vil skrote sexkjøpsloven – Ap og Sp fortsatt i tenkeboksen https://www.adressa.no/nyheter/innen...-i-tenkeboksen
Senast redigerad av mimimex 2025-10-15 kl. 23:35.
Citera
2025-10-15, 23:47
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ja, i Sverige har sexköpslagen fortfarande ett brett stöd bland befolkningen, men man bör komma ihåg att allt färre svenska män stödjer lagen. Stödet har minskat från 70 % när lagen infördes till 63 % år 2023. Den enda anledningen till att svenska kvinnor vill behålla lagen är att de inte vill utsättas för sexuell konkurrens.

Ja stämmer, stödet för sexköpslagen har minskat bland män och ökat bland kvinnor.

Det fetade är bara en gammal söndersliten floskel som män/antifeminister kör med.

Citat:
I Norge, där kritiken mot sexköpslagen är betydligt större än i Sverige, har de borgerliga partierna Høyre, Fremskrittspartiet och Venstre kommit överens om att avskaffa lagen vid ett maktskifte, eftersom de anser att den inte haft någon egentlig verkan och att prostitutionen har pressats ut i mörkret.

Ok. Jag skulle kunna tänka mig en reglerad avkriminalisering där det skapades nästintill helt säkra och trygga arbetsplatser för sexsäljarna. Bordeller som låg en bit utanför våra större städer och som var anslutna till kollektivavtalet. Sexsäljarna skulle ha rätt till betald semester, föräldraledighet och sjukfrånvaro. Friskvårdsbidrag och tillgång till kurator med mera som på andra företag. Naturligtvis skulle sexsäljarna ha full kontroll över vilka kunder de tog emot och kunna neka kunder de inte tyckte var attraktiva eller av andra anledningar inte velat ta emot. Inkomsten skulle vara pensionsgrundad såklart. Frilansande sexsäljare skulle kunna hyra in sig tillfälligt för en fastsatt taxa. Det skulle krävas att sexsäljarna hade svenskt personnummer. Osv. Den eller de som ville driva bordell skulle gå igenom rigorösa kontroller och hela verksamheten skulle vara lika transparent och kontrollerad som alla andra verksamheter/företag. Ett gäng sexsäljare skulle också kunna gå samman och starta bordell. Alla andra sätt att sälja sex på skulle vara olagligt.

Har sexsäljarna i Österrike fulla arbetsrättigheter? Liknande så som det ser ut i Belgien.
Senast redigerad av Jenny9 2025-10-16 kl. 00:03.
Citera
2025-10-16, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det går inte att jämföra med droghandel på det sätt du gör.

Grundresonemanget är att prostituerade har problem. Det finns en grundtanke som säger att ingen blir prostituerad om det finns alternativ. Den prostituerade är alltså utnyttjad, på samma sätt som den som köper droger. Den onda i sammanhanget är den som utnyttjar, dvs kunden till horan eller den som säljer droger. Därför är lagen som den är. Den är till för att skydda de utsatta (prostituerade/missbrukare) och klämma åt de som utnyttjar dessa (torskar/langare).

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Dessutom är det omöjligt att inte blanda in trafficking. Ponera att någon tvingar någon annan att sälja sex. Tror du att du som kund kommer att få veta detta?
Typiska idiotresonemang. Man kan bli lika utnyttjad och tvingad att sälja droger. Dessutom är det så de flesta börjar sin karriär, de har drogproblem och behöver finansiera detta. Men du tror att alla är onda skurkar som vill förgifta människor? Din världsbild är väldigt minimal.

Jag känner själv prostituerade, dom har alla valt det yrket själva. Det är riktigt bra pengar. Dom har inga problem med fylleligg på krogen, att få betalt 3000kr för en timme, för I princip samma sak, fast ännu enklare är lockande för många. Hade det varit lagligt hade priserna gått ner och det hade inte varit en lukrativ branch på samma sätt. Det är nu det öppnar för trafficking. Du kan ingenting. Det märks att du lärt dig allt I skolans bibliotek och har noll erfarenhet.
Citera
2025-10-16, 13:36
Medlem
Citat:

Nej, majoriteten vågar inte säga vad de tycker om lagen av rädsla för mobben och myndigheter.

Med din logik så har Irans skiljsmässolagar mycket stort stöd i det Iranska samhället som vill att kvinnans ord bara ska väga hälften mot en man.
Citera
2025-10-16, 13:36
Medlem
Citat:

Exakt. Gick ju inte jättebra när Alice Bah och några till svenska vänsterfeminister försökte exportera den sinnessjuka sexköpslagen till resten av EU häromåret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in