2011-05-29, 03:05
Medlem
Eller snarare, varför är det köparen som får ta skit, vare sig det är en man eller kvinna? Jag har aldrig förstått det här. Säljer man droger så är det SÄLJAREN som får stryk, för säljaren är roten av problemet. Om det är krig så försöker man slå ut LEDAREN, för ledaren är roten av problemet. Om man lägger ut saker på nätet så är det UPPLADDAREN som får stryk, för det är uppladdaren är roten av problemet. Jag skulle kunna fortsätta, men jag antar att de flesta förstår vad jag menar.

Vuxna människor som väljer prostitution har VALT det. Det är deras kropp och det är deras sätt att tjäna pengar på. Varför är det olagligt? Jag menar, det är ändå trots allt lite sex. Vad är det för skillnad på one-night-stands eller "3e dejten", förutom att man inte ger pengarna direkt i handen och kör på? Ska vi göra one-night-stands olagliga också, för att mannen kanske köper drinkar åt kvinnan, eller tvärtom?

Blanda inte ihop det här med trafficking eller "pimps'n'hoes". Bara prostitution.
Senast redigerad av Machonist 2011-05-29 kl. 03:48.
Citera
2011-05-29, 03:58
Medlem
Det går inte att jämföra med droghandel på det sätt du gör.

Grundresonemanget är att prostituerade har problem. Det finns en grundtanke som säger att ingen blir prostituerad om det finns alternativ. Den prostituerade är alltså utnyttjad, på samma sätt som den som köper droger. Den onda i sammanhanget är den som utnyttjar, dvs kunden till horan eller den som säljer droger. Därför är lagen som den är. Den är till för att skydda de utsatta (prostituerade/missbrukare) och klämma åt de som utnyttjar dessa (torskar/langare).
Citera
2011-05-29, 04:00
Medlem
Dessutom är det omöjligt att inte blanda in trafficking. Ponera att någon tvingar någon annan att sälja sex. Tror du att du som kund kommer att få veta detta?
Citera
2011-05-29, 05:35
Medlem
Frågan är bara om ett förbud verkligen leder till ökad säkerhet för de drabbade? Något säger mig att branchen bara går ännu längre under jorden vilket leder till mindre kontroll.
Citera
2011-05-29, 14:15
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Dessutom är det omöjligt att inte blanda in trafficking. Ponera att någon tvingar någon annan att sälja sex. Tror du att du som kund kommer att få veta detta?
Det är lite underligt det här med trafficking, det används som ett argument för att förbjuda prostitution (och jag tvivlar inte på att det förekommer friskt i branschen), men det är ingen ovanlighet när det gäller restaurang- och brygg-branschen. Trots det är det ingen som vill förbjuda pizzaförsäljning eller husbyggen.

Sen får jag erkänna att jag är av övertygelsen att anledningen att trafficking är så pass vanligt bland prostituerade är att det är olagligt, legalisera prostitution så kommer problemen att minska.
Citera
2011-05-29, 14:19
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machonist
Eller snarare, varför är det köparen som får ta skit, vare sig det är en man eller kvinna? Jag har aldrig förstått det här. Säljer man droger så är det SÄLJAREN som får stryk, för säljaren är roten av problemet. Om det är krig så försöker man slå ut LEDAREN, för ledaren är roten av problemet. Om man lägger ut saker på nätet så är det UPPLADDAREN som får stryk, för det är uppladdaren är roten av problemet. Jag skulle kunna fortsätta, men jag antar att de flesta förstår vad jag menar.

Vuxna människor som väljer prostitution har VALT det. Det är deras kropp och det är deras sätt att tjäna pengar på. Varför är det olagligt? Jag menar, det är ändå trots allt lite sex. Vad är det för skillnad på one-night-stands eller "3e dejten", förutom att man inte ger pengarna direkt i handen och kör på? Ska vi göra one-night-stands olagliga också, för att mannen kanske köper drinkar åt kvinnan, eller tvärtom?

Blanda inte ihop det här med trafficking eller "pimps'n'hoes". Bara prostitution.

Man utgår från värsta tänkbara scenario, och vill därför inte kriminalisera potentiellt sett redan utsatta kvinnor.

Helt enkelt en lösning förmodligen baserad på att de flesta prostituerade faktiskt inte är kvinnor som själv valt det. Och nej, jag marginaliserar inte dem, men sexköpslagen finns i första hand till för att få ett starkare verktyg för att arbeta mot t.ex. trafficking.

Dvs. en kund som inte gjort något olagligt, blir svår att få ett vittnesmål ifrån angående vad han uppfattat och sett i samband med hans förehavanden med Irina, 17 år från Tallin osv.
Citera
2011-05-29, 16:09
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machonist

Du har en klar poäng. Jag förstår inte heller varför vuxna människor som väljer att köpa sex skall straffas när den som väljer att sälja sex inte straffas...

Tanken bakom lagen är nog god. Den som väljer att sälja sex befinner sig i en utsatt situation (underförstått man väljer inte att sälja sin kropp det första man gör om man behöver pengar, snarare det sista man gör)

Dessutom är många prostituerade i klorna på torskar (eller hallickar) som tjänar pengar på de prostituerade, så det är ingen fråga som lätt kan avfärdas med att alla har valfrihet...

Men att straffa den ena parten i ett avtal är ingen bra lösning oavsett vilket avtal vi pratar om. Det finns redan skydd för de som tvingats in i olika avtal...
Senast redigerad av Buffelo Ball 2011-05-29 kl. 16:15.
Citera
2011-05-29, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik

Jag skulle vilja påstå att det är oherört lätt att reda ut om det är en hobbyeskort eller ej, prova själv vetja, du behöver ju inte köpa, bara exprimentera lite och snacka med dom på nätet, så märker du med enga ögon hur det ser ut, så slipper du dras med dessa fördomar.
Citera
2011-05-29, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Det är lite underligt det här med trafficking, det används som ett argument för att förbjuda prostitution (och jag tvivlar inte på att det förekommer friskt i branschen), men det är ingen ovanlighet när det gäller restaurang- och brygg-branschen. Trots det är det ingen som vill förbjuda pizzaförsäljning eller husbyggen.
En avgörande skillnad är att man inte betraktar folk som vill bygga hus och folk som vill köpa mat som omoraliska utnyttjare i allmänhet. Dessutom ser man ingen direkt samhällsnytta med prostitution. Det säger ju sig självt att man inte kan förbjuda hela restaurang- och byggbranschen.

Citat:
Ursprungligen postat av stonegarden
Jag skulle vilja påstå att det är oherört lätt att reda ut om det är en hobbyeskort eller ej, prova själv vetja, du behöver ju inte köpa, bara exprimentera lite och snacka med dom på nätet, så märker du med enga ögon hur det ser ut, så slipper du dras med dessa fördomar.
Sant, men du har ju också problemet med kunder som inte bemödar sig att göra detta.
Citera
2011-05-29, 20:02
Medlem
Observera att jag varken argumenterar för eller emot prostitution. Jag vet inte var jag står i den frågan.
Citera
2011-05-29, 21:32
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Jag är ultraliberal; jag avskyr när staten lägger sig i individers liv. Jag tycker prostitution ska vara lagligt det bör dock regleras av staten. Det är det enda som jag anser att staten ska ha monopol på.

Sen förstår jag verkligen inte hur de som hävdar att det skulle öka traffickingen resonerar. Tror ni även att den olagliga införseln av alkohol skulle minska om vi slopade systembolaget?
Citera
2011-05-29, 21:54
Avstängd
senhackarens avatar
Därför att Sverige är en feministregim, som igentlige styrs av radikala feminister.

Den dagen då dom sparkas ut ur riksdagen, och spärras in, då kommer det äntligen att öppnas lagliga bordeller, och traffickingnissarna får se sig om efter något annat land.

Så länge radikala feminister går lösa så tjänar traffickingfolket stora pengar.

Regimer skapar bara kaos och elände.

Inte bra.
Senast redigerad av senhackaren 2011-05-29 kl. 21:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in