Citat:
Ursprungligen postat av Machonist
Eller snarare, varför är det köparen som får ta skit, vare sig det är en man eller kvinna? Jag har aldrig förstått det här. Säljer man droger så är det SÄLJAREN som får stryk, för säljaren är roten av problemet. Om det är krig så försöker man slå ut LEDAREN, för ledaren är roten av problemet. Om man lägger ut saker på nätet så är det UPPLADDAREN som får stryk, för det är uppladdaren är roten av problemet. Jag skulle kunna fortsätta, men jag antar att de flesta förstår vad jag menar.
Vuxna människor som väljer prostitution har VALT det. Det är deras kropp och det är deras sätt att tjäna pengar på. Varför är det olagligt? Jag menar, det är ändå trots allt lite sex. Vad är det för skillnad på one-night-stands eller "3e dejten", förutom att man inte ger pengarna direkt i handen och kör på? Ska vi göra one-night-stands olagliga också, för att mannen kanske köper drinkar åt kvinnan, eller tvärtom?
Blanda inte ihop det här med trafficking eller "pimps'n'hoes". Bara prostitution.
Du har en klar poäng. Jag förstår inte heller varför vuxna människor som väljer att köpa sex skall straffas när den som väljer att sälja sex inte straffas...
Tanken bakom lagen är nog god. Den som väljer att sälja sex befinner sig i en utsatt situation (underförstått man väljer inte att sälja sin kropp det första man gör om man behöver pengar, snarare det sista man gör)
Dessutom är många prostituerade i klorna på torskar (eller hallickar) som tjänar pengar på de prostituerade, så det är ingen fråga som lätt kan avfärdas med att alla har valfrihet...
Men att straffa den ena parten i ett avtal är ingen bra lösning oavsett vilket avtal vi pratar om. Det finns redan skydd för de som tvingats in i olika avtal...