Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Ja, du har rätt. Det verkar sannerligen dystert och det är tveksamt om vi kommer få se en bättre prisbild framöver på bostadsmarknaden men jag är hoppfull.

Vi kommer exempelvis få se massa föreningar tvingas gå över till att redovisa på ett nytt sätt och då kommer nog avskrivningarna och avgifterna höjas. Med litet tur kan det få en positiv effekt på prisbilden.
Folk verkar rätt känsliga för själva avgiften på bostadsrätter så det är inte helt långsökt att det kan få en positiv effekt på bostadsrätter, åtminstone.

Störst hopp ligger nog i den demografiska utvecklingen. Bostadskrisen har bidragit till en fertilitetskris som, kanske, kan lösa problemet på sikt. Du kan nog inte riva din väg ut ur att flera köpare helt enkelt inte existerar i framtiden.

Du verkar inte ha koll på bokföring eller ens vara läskunnig om statistik från SCB ser ut. Eller kan du tänka dig ha fel om typfallet du har skrivit?

Börjar misstänka att det inte blev nåt fritidshus för dig mtp dina irrläror här på Flashback.
Citera
2025-10-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Har varit lågt barnafödande tidigare och till 2030 beräknas Sverges befolkning ha ökat med 400.000st. Öka invandringen kan man alltid göra, den kranen kan sättas på när som helst.

Har en bostadsrätt i skuldfri förening, kommer påverka främst de föreningar som har för låga avsättningar till underhåll och äldre installationer.

Kommer bli full snurr på ekonomin igen, varför skulle det inte? Är väl inte första gången det har varit lågkonjunktur direkt. Kolla priserna på Södermalm. Budgivningarna är igång och när priserna drar så hakar flera och flera på. Det börjar i Stockholm.
Mjeah, tror inte folk är sugna på mer invandring men vi får se vid nästa val. Om vi får regeringskifte så kan man nog alltid öppna gränserna och trycka upp bostadspriserna på det sättet men det är jag tveksam till att folk vill.

Som tur är har problemet med de extremt höga bostadspriserna sprungit upp i popularitet som politisk fråga så det är många ögon på detta problemet nu, det kommer förhoppningsvis lösa sig på sikt, som sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du verkar inte ha koll på bokföring eller ens vara läskunnig om statistik från SCB ser ut. Eller kan du tänka dig ha fel om typfallet du har skrivit?

Börjar misstänka att det inte blev nåt fritidshus för dig mtp dina irrläror här på Flashback.
Åhå, berätta gärna vad du tror byte av redovisningsprincip kommer få för effekt på avskrivningarna i föreningarna därute.
Jag är idel öra
Du har rätt, det blev inget fritidshus. Det var inte tanken heller så det är ju ok
Citera
2025-10-11, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Haha! Har du lyckats logga in på ditt nya konto? Grattis.

Ser fram emot att storslagna inlägg om den stora ondskefulla svenska staten som äger och styr alla flöden av kapital.

Misstänker att jag kommer ha för lågt iq för att se storheten i dina inlägg.
Att du är efterbliven var ingen nyhet för någon men nivån är ju någon slags nyhet ändå, eftersom jag kontinuerligt postat från kontot i flera år. Kontot har också konstaterat meningslöstheten i den "tävling" ni suttit med under åren, eftersom gubbarna ändå kommer sluta logga in så fort det framgår att de hade fel, och byta konto.

Alltså exakt vad gubbarnas gubbe, demens-gubben, gjorde för två år sedan.
Citera
2025-10-11, 07:17
Medlem
Citat:
Mjeah, tror inte folk är sugna på mer invandring men vi får se vid nästa val. Om vi får regeringskifte så kan man nog alltid öppna gränserna och trycka upp bostadspriserna på det sättet men det är jag tveksam till att folk vill.

Som tur är har problemet med de extremt höga bostadspriserna sprungit upp i popularitet som politisk fråga så det är många ögon på detta problemet nu, det kommer förhoppningsvis lösa sig på sikt, som sagt.

Åhå, berätta gärna vad du tror byte av redovisningsprincip kommer få för effekt på avskrivningarna i föreningarna därute.
Jag är idel öra
Du har rätt, det blev inget fritidshus. Det var inte tanken heller så det är ju ok

Det kommer inte ”lösa” sig så att det blir rea centralt för de som bor ute i spenaten.

Den här typen av trådar har haft clowner som du i 15 år som skriver exakt det du gör. Snart kommer raset, snart kraschar marknaden etc. I princip varje gång så handlar det om bitterhet från skribenter som inte har råd att bo där de vill, så även i det här fallet.

Dina polare var helt lyriska när räntorna gick upp 2022. Stockholms innerstad skulle ned från 115k till 85k per kvm, MINST, enligt deras storslagna scenarier. Priserna är nu på 112k per kvm. Det var knappt 4 månader 21-22 som överträffade den nivå.

När ekonomin vänt så kommer det bara komma nya ATH-priser. Däremot så ser man ju nu en tydlig fragmentering av marknaden där ökenområden tappar rejält kontra övrigt. Där kommer du säkert hitta fynd, glöm inte att ha pengar över till skottsäkra fönster och väst bara.
Citera
2025-10-11, 08:17
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det kommer inte ”lösa” sig så att det blir rea centralt för de som bor ute i spenaten.

Den här typen av trådar har haft clowner som du i 15 år som skriver exakt det du gör. Snart kommer raset, snart kraschar marknaden etc. I princip varje gång så handlar det om bitterhet från skribenter som inte har råd att bo där de vill, så även i det här fallet.

Dina polare var helt lyriska när räntorna gick upp 2022. Stockholms innerstad skulle ned från 115k till 85k per kvm, MINST, enligt deras storslagna scenarier. Priserna är nu på 112k per kvm. Det var knappt 4 månader 21-22 som överträffade den nivå.

När ekonomin vänt så kommer det bara komma nya ATH-priser. Däremot så ser man ju nu en tydlig fragmentering av marknaden där ökenområden tappar rejält kontra övrigt. Där kommer du säkert hitta fynd, glöm inte att ha pengar över till skottsäkra fönster och väst bara.

I orter med tillgång på hyresrätter för ok pris så finns det noll anledning att köpa bostadsrätt om inte månadskostnad är markant lägre och mycket bättre standard. Dock kommer allt dras med uppåt, frågan är hur mycket bara.

Bostäder är som aktier och ingen vill missa uppgången när det väl är igång. Har det vänt så går hela flocken åt det hållet. Behovet att att flytta är sen uppdämt och pengar finns det i stugorna. Vänder det redan nu, innan amortering och kontantinsats ändras i vår så lär 2026 visa väldigt tydliga uppgångar i slutet året.

Alla som tror att det är annorlunda denna gång har fel. Det är exakt samma tugg nu som efter finanskrisen och då var "allt övervärderat". Kraschen skulle komma på bostadsmarknaden men den kom aldrig. Facit finns
Citera
2025-10-11, 08:23
Medlem
Citat:
Men intressanta avvikelser man kan hitta. Området västra skogen är ju sannolikt det i särklass sunkigaste område man kan hitta i direkt anslutning till tullarna sett till miljonprogramskänsla. Man cyklar in i Vasastan på 5-10 min.

Ändå är priserna bara 61k per kvm. En hållplats från Fridhemsplan. Åker du från Fridhemsplan mot Bromma måste du kajka 6 hållplatser till Brommaplan för samma prisbild. Alternativt hela vägen ut till Kärrtorp eller Svedmyra.

6 hållplatser från Fridhemsplan på blåa linjen kostar lgh 25k per kvm. Lägre snittpris än Norrtälje 8 mil norrut :-D
Tycker ändå det stämmer förvånansvärt bra med antal stationer från T-centralen.

T ex Fruängen som är 11 stationer från T-centralen. De andra på röda och gröna linjen söderut ligger ganska lika och blir dyrare om man går till 10 stationer.

Norrut så ligger Ropsten på 95k och är 4 stationer bort. Univ ligger lite lägre men går man till 3 stationer så är Tekn Hög klar dyrare. Och Kristineberg på Gröna ligger ganska lika. Västra Skogen är lite lägre men Stadshagen är dyrare.

Mörby Centrum är på 64k och 7 stationer bort. DÄr slirar det lite när man måste 10 stationer till Mälarhöjden för att det skall matcha. Men ganska ok på Gröna söderut då 8 kan räcka. Men stämmer bra på blåa då 6 stationer är dyrare (Näckrosen på 73k).

Rinkeby med 38k ligger 11 stationer från T-centralen. Där måste man 11-12 på röda linen för att det skall matcha. Nästan exakt där också.

Vet inte varför det stämmer nästan exakt mot antalet T-banestationer. Om BR-köpare går på det. Verkar nästan så. (Sedan finns det lite anomalier för de mest central stationerna).
Citera
2025-10-11, 08:31
Medlem
Citat:

Jodå, det kommer lösa sig. Det blir fler och fler ögon på detta massiva samhällsproblem

Se, du tror att en kris är när bostadspriser går ner och kallar det krasch men i verkligheten är krisen att bostäder är på tok för otillgängliga för att folk skall kunna bo. Varesig det beror på extremt höga bostadspriser eller tvåsiffriga kötider så är bostadsmarknaden inte hälsosam för folk som behöver ett boende.
Jag har visat detta med länkar till verkligheten gång på gång och du avfärdar allt så jag är väldigt osugen på att fortsätta ödsla tid på att försöka övertyga dig. Du kan ju läsa Mäklarsamfundets rapport där det tydligt framgår:
"Unga som vill köpa en bostad idag ställs inför helt andra omständigheter och villkor.
Bostadspriserna är mycket höga i relation till den genomsnittliga inkomstnivån"

Det är ett problem att folk inte kan hitta boenden och jag är helt övertygad om att regeringens utredning om vår fertilitetskris kommer komma fram till att det är otillgängligheten på bostäder som är, till stor del, grunden för problemet. Förhoppningsvis blir det startskottet för politisk åtgärd för att komma tillrätta med problemet för folk är mycket väl medvetna om att de höga bostadspriserna är ett stort problem idag.

Det är inte i mitt intresse i att diskutera saken med dig, du har tydliggjort vad du tror och jag har inget intresse i att försöka släpa dig ur grottan.
Citera
2025-10-11, 08:45
Medlem
Citat:
Jodå, det kommer lösa sig. Det blir fler och fler ögon på detta massiva samhällsproblem

Se, du tror att en kris är när bostadspriser går ner och kallar det krasch men i verkligheten är krisen att bostäder är på tok för otillgängliga för att folk skall kunna bo. Varesig det beror på extremt höga bostadspriser eller tvåsiffriga kötider så är bostadsmarknaden inte hälsosam för folk som behöver ett boende.
Jag har visat detta med länkar till verkligheten gång på gång och du avfärdar allt så jag är väldigt osugen på att fortsätta ödsla tid på att försöka övertyga dig. Du kan ju läsa Mäklarsamfundets rapport där det tydligt framgår:
"Unga som vill köpa en bostad idag ställs inför helt andra omständigheter och villkor.

Det är ett problem att folk inte kan hitta boenden och jag är helt övertygad om att regeringens utredning om vår fertilitetskris kommer komma fram till att det är otillgängligheten på bostäder som är, till stor del, grunden för problemet. Förhoppningsvis blir det startskottet för politisk åtgärd för att komma tillrätta med problemet för folk är mycket väl medvetna om att de höga bostadspriserna är ett stort problem idag.

Det är inte i mitt intresse i att diskutera saken med dig, du har tydliggjort vad du tror och jag har inget intresse i att försöka släpa dig ur grottan.

”Fertilitetskrisen” finns i hela världen. Den finns i mindre orter där det är extremt lätt att skaffa bostad. Den finns i mindre byar i Grekland, Spanien och Turkiet i STÖRRE skala än den finns i Sverige.

Sverige var otroligt mycket mer trångbott på 50-60 talet än vad det är i dag. Man tryckte in en familj om 5-6 pers i tvåor, ibland med dass på utegården. Ändå skaffades det massor av barn.

Det alla som kan hålla fler än en sak i huvudet samtidigt förstår är att det lägre barnafödandet beror på människors inställning till sitt självförverkligande mot vad det var för 30-40 år sen.

.
Senast redigerad av flanders 2025-10-11 kl. 09:02.
Citera
2025-10-11, 09:00
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:

Ny data visar att det är främst progressiva som föder färre barn idag jämfört med på 70-talet medan konservativas fertilitetstal inte har sjunkit så mycket. Konservativas födelsetal i USA är 2,4 medan progressivas ligger på ca 1,8. I övriga utvecklade världen ligger de konservativas på ca 2 barn medan progressiva/vänstern på ca 1,6 barn.

Så det låga barnafödandet beror mer på värderingar och normer än trångboddhet.
Citera
2025-10-11, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Tycker ändå det stämmer förvånansvärt bra med antal stationer från T-centralen.

T ex Fruängen som är 11 stationer från T-centralen. De andra på röda och gröna linjen söderut ligger ganska lika och blir dyrare om man går till 10 stationer.

Norrut så ligger Ropsten på 95k och är 4 stationer bort. Univ ligger lite lägre men går man till 3 stationer så är Tekn Hög klar dyrare. Och Kristineberg på Gröna ligger ganska lika. Västra Skogen är lite lägre men Stadshagen är dyrare.

Mörby Centrum är på 64k och 7 stationer bort. DÄr slirar det lite när man måste 10 stationer till Mälarhöjden för att det skall matcha. Men ganska ok på Gröna söderut då 8 kan räcka. Men stämmer bra på blåa då 6 stationer är dyrare (Näckrosen på 73k).

Rinkeby med 38k ligger 11 stationer från T-centralen. Där måste man 11-12 på röda linen för att det skall matcha. Nästan exakt där också.

Vet inte varför det stämmer nästan exakt mot antalet T-banestationer. Om BR-köpare går på det. Verkar nästan så. (Sedan finns det lite anomalier för de mest central stationerna).

Så är det såklart men områden med miljonprogramskänsla har en extremt tydlig korrelation med låg prisbild.
Citera
2025-10-11, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ny data visar att det är främst progressiva som föder färre barn idag jämfört med på 70-talet medan konservativas fertilitetstal inte har sjunkit så mycket. Konservativas födelsetal i USA är 2,4 medan progressivas ligger på ca 1,8. I övriga utvecklade världen ligger de konservativas på ca 2 barn medan progressiva/vänstern på ca 1,6 barn.

Vilket är helt logiskt. Hur ska de progressivas drömmar om total jämställdhet någonsin kunna uppnås om familjerna skaffar 3-4 barn. Det är fullständigt omöjligt.

Kvinnor ägnar sig åt hypergami men vill samtidigt ha fullständig jämställdhet. Men hypergamin i sig uppmanar männen att bli mer framgångsrika än kvinnorna för att bli valda av dem. Det blir en loop för progressiva som är omöjlig att lösa. För konservativa som inte är lika fundamentalistiska kring jämställdhet blir det inget problem.
Senast redigerad av flanders 2025-10-11 kl. 09:17.
Citera
2025-10-11, 09:18
Medlem
Citat:
”Fertilitetskrisen” finns i hela världen. Den finns i mindre orter där det är extremt lätt att skaffa bostad. Den finns i mindre byar i Grekland, Spanien och Turkiet i STÖRRE skala än den finns i Sverige.

Sverige var otroligt mycket mer trångbott på 50-60 talet än vad det är i dag. Man tryckte in en familj om 5-6 pers i tvåor, ibland med dass på utegården. Ändå skaffades det massor av barn.

Det alla som kan hålla fler än en sak i huvudet samtidigt förstår är att det lägre barnafödandet beror på människors inställning till sitt självförverkligande mot vad det var för 30-40 år sen.

Att man som småbarnsförälder då skulle hålla på och springa maraton, padel 3 ggr per vecka, åka på flashiga familjesemestrar och weekends eller sitta och uppdatera sociala medier xx timmar per vecka var fullständigt otänkbart.

Man var nöjd med sitt radhus som låg i en förort med usla kommunikationer. Man gick till sitt lågavlönade tråkiga jobb i 40 år i sträck, tog hand om barnen, käkade blodpudding och falukorv, åkte i 4 veckor till någon gammal sommarstuga och var NÖJD med det.

Ovan liv skulle för en genomsnittlig 20-åring idag ses som marginellt bättre än självmord
Fertilitetskrisen finns överallt och har naturligtvis fler faktorer än bara otillgängliga bostäder men det är en stark bidragande faktor att de som överkommer alla andra hinder för att skaffa barn möts av en brist på boenden. En brist som inte hade behövt finnas där.
Här är en studie som visar på att otillgängligheten på bostadsmarknaden bidrar
"In addition there are socio-economic factors that have led to women and couples delaying having children. Lack of affordable housing, flexible and part-time career posts for women and affordable and publicly funded (free) child care have contributed to the current low fertility/birth rates. "

Du får såklart ha en egen uppfattning om vad fertilitetskrisen har för orsaker men det är inget vi skall diskutera i tråden utan vi får hålla oss till hur det relaterar till bostadsmarknaden.

Jag kom på en sak
Citat:
Där kommer du säkert hitta fynd, glöm inte att ha pengar över till skottsäkra fönster och väst bara.
Där satte du faktiskt huvudet på spiken på en sak som skulle kunna avhjälpa en stor del av bostadsbristen.
Jag har ingen aning om hur det ser ut i Stockholm men i Göteborg så är många väldigt fina, natursköna och relativt centrala områden inget alternativ eftersom de är infesterade med kriminella.
Angered och Bergsjön har båda rätt centrala lägen och stora lägenheter/hus som (just nu) är rätt billiga men ingen kan bo där eftersom ställena styrs av kriminella..
Hade man fått bort problemet med kriminalitet i dessa områden hade det avhjälpt en stor del av problemet, utan att bostadspriserna nödvändigtvis går ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Då får man en "hönan eller ägget" problematik eftersom progressiva värderingar dominerar i storstäderna medan konservativa värderingar dominerar på landsbygden.
Likaså är det mycket dyrare att köpa bostad i storstaden mot att bo på landsbygden, vilket innebär att progressiva kanske vill skaffa barn men kan inte för deras största hinder kan vara bostadsbrist.
Bostadsbristen bidrar till fertilitetskrisen men är inte ensam orsak till den och vi behöver inte ha mer problem som bidrar till fertilitetskris i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in