2025-09-30, 01:26
Medlem
East.Clintfoods avatar
..
Senast redigerad av East.Clintfood 2025-09-30 kl. 01:29.
Citera
2025-09-30, 19:44
Medlem
Nihennas avatar
Funderar på en slow cooker, men måste man "slow cookifiera" sina recept? Eller är det bara att köra på med exakt samma recept som man redan har? Det är främst idéen om att kunna lägga allt i grytan kvällen innan, sätta timer och den börjar laga på morgonen per automatik och klar på kvällen som lockar mig.
Citera
2025-09-30, 19:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Funderar på en slow cooker, men måste man "slow cookifiera" sina recept? Eller är det bara att köra på med exakt samma recept som man redan har? Det är främst idéen om att kunna lägga allt i grytan kvällen innan, sätta timer och den börjar laga på morgonen per automatik och klar på kvällen som lockar mig.

Beror helt på vad det är för recept, en del behöver justeras, andra kan man köra rakt av.

Skulle dock inte rekommendera att lämna råvarorna i grytan över natten, utan fyll och starta den på morgonen.
Citera
2025-09-30, 19:57
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Beror helt på vad det är för recept, en del behöver justeras, andra kan man köra rakt av.

Skulle dock inte rekommendera att lämna råvarorna i grytan över natten, utan fyll och starta den på morgonen.
Ah ok, tack!

Förstår. Så kan man också göra så klart.
Citera
2025-10-03, 15:47
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
inte över natten, utan starta morgonen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Så kan man också göra.
Om ingredienserna ändå är helt färska och helt rena – kan 12 timmar i rumsvärme nog vara förlåtligt.
Citera
2025-10-03, 18:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Om ingredienserna ändå är helt färska och helt rena – kan 12 timmar i rumsvärme nog vara förlåtligt.

Visst, om det är ett vegetariskt/vegan recept man tillagar, men skulle inte vilja lämna en gryta med kött/fågel/fisk/mejeri stående i rumstemp över natten.
Citera
2025-10-04, 12:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Visst, om det är ett vegetariskt/vegan recept man tillagar, men skulle inte vilja lämna en gryta med kött/fågel/fisk/mejeri stående i rumstemp över natten.
Inte mycket händer på den korta tiden med kött heller, så är okey att göra så och spelar ingen roll.

Faktiskt aldrig tänkt på anpassa recepten med slow cookern, utan gör som vanligt och de grytor som hamnar i den.
Citera
2025-10-04, 17:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Inte mycket händer på den korta tiden med kött heller, så är okey att göra så och spelar ingen roll.

Faktiskt aldrig tänkt på anpassa recepten med slow cookern, utan gör som vanligt och de grytor som hamnar i den.

Jag köper det mesta av mitt kött på kort datum, så jag tar inte risken.
Citera
2025-10-10, 19:45
Medlem
Jag ska laga Bookmakertoast
https://www.koket.se/tommy-myllymaki...-och-pepparrot

Men jag har ingen skånsk senap hemma. (Bor utomlands) Jag har dijonsenap och typ "vanlig" senap. Ska jag tillsätta lite socker till senapsmajonäsen för att få det lite söta som är i skånsk senap? Eller kanske lite balsamico?
Någon här som har en ide'?
Citera
2025-10-11, 06:44
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453

Men jag har ingen skånsk senap hemma. (Bor utomlands) Jag har dijonsenap och typ "vanlig" senap. Ska jag tillsätta lite socker till senapsmajonäsen för att få det lite söta som är i skånsk senap? Eller kanske lite balsamico?
Skulle bara hoppa över den skånska, eller ta vanlig senap. Hade hellre sötat med lite sirap i så fall.
Nu var det längesen jag gjorde bookmaker, men jag har för mig att jag strök det stekta brödet med dijon bara. Var ganska poppis att ha bearnaisesås på bookmaker förr.
Citera
2025-10-11, 12:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453

Finns det ingen annan grov senap i det landet?

Sen mer socker är tveksamt, senap innehåller redan socker och mer socker till en sådan här rätt känns bara fel.
Kanske hade funkat om det hade varit citron till och skapat en balanserad sötma.
Personligen hade jag aldrig tillsatt socker.

Sen är värt och nämna att socker skillnaden är rätt låg, ca5%.(15% socker i vanliga och skånska 20%.)
Citera
2025-10-11, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finns det ingen annan grov senap i det landet?

Sen mer socker är tveksamt, senap innehåller redan socker och mer socker till en sådan här rätt känns bara fel.
Kanske hade funkat om det hade varit citron till och skapat en balanserad sötma.
Personligen hade jag aldrig tillsatt socker.

Sen är värt och nämna att socker skillnaden är rätt låg, ca5%.(15% socker i vanliga och skånska 20%.)

Ja jag kollade upp det. Jag tog bara de två senapssorterna jag hade och det blev inte så tokigt. Lite citron och honung hade kanske funkat. Men det blev ok ändå. Tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in