Citat:
Ursprungligen postat av
bongx
Jo, det är säkrare. REK sorteras inte ihop med vanlig post och det måste typ stinka eller skramla sönder för att personalen ska flagga. Hundarna används på den vanliga postgången. Jag har insyn och du kunde inte ha mer fel. Med det sagt är det inte säkert men sällsynt att REK blir tagna. Vanliga brev däremot..
Precis som användaren nedan skriver, så kan även jag intyga att
du har helt fel här. Har jobbat med ”pakethantering” dom senaste 10 åren och det är vid
minsta misstanke vi har rätten att flagga en försändelse.
Oavsett om försändelsen skickas som REK/paket/brev/Skicka hem.
Förstår inte heller varför man använder just REK till att skicka knark/olagliga substanser?
”Skicka hem” kostar runt 60:- och även det spårbart. Även om det inte är spårbart på samma sätt som ett REK, och inte heller försäkrat (tvivlar på att det är nödvändigt om man skickar knark) så får man ett kollinummer men med den skillnaden att det
levereras direkt till postlåda och man behöver inte gå till ombud och legitimera sig för att få hämta ut.
Bägge sätten köper man och betalar för på nätet. REK går visserligen att köpa även hos ombud, men det går lika enkelt att få fram vem som köpt det på det viset (oavsett om avsändare är något som bara ”hittas på” av säljare).
Citat:
Ursprungligen postat av
Spendi
Jag vet att det inte sorteras ihop. Men det går igenom postcentralen, där allt kontrolleras vid kontroll, med hund och även röntgen används. Du har knappast övergripande översyn på hur det ser ut över hela riket.
Så du har fel.
Flera vittnesmål säger emot dig, här i tråden ifrån lastbils chafförer till folk som jobbar på posten har skrivit, även bekanta till mig som jobbar på en av dom större centralerna / terminalerna i landet.
Dom går absolut inte enbart på om det stinker eller skramlar.