Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-10, 14:12
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungen98
Haha klarar sig över 4 % spärren. Den kan du resa runt i folkparkerna med.

Det var ett "om". Landar de under så är ju hela Tidö 2.0-frågan i praktiken redan avgjord. Vilket den i och för sig ser ut att vara också enligt diverse väljarbarometrar.

Ska bli intressant att se nästa väljarbarometer efter det här beslutet, men det blir väl först novembers mätning. Och sen har L sitt avgörande landsmöte i november, så effekten av det syns först i decembers mätning. Jag är rätt säker på att L tar ett skutt uppåt, men frågan är hur högt?

Över 4%-spärren kommer de inte utan en vettig egen politik, och nån sån har de inte för tillfället. En massa ideologiskt tjafs och korkade lösningar, speciellt inom sina "kärnfrågor". Man undrar ibland hur det där partiet tänker och fungerar... som nån skrev i tråden: " det är litet bolibompa"...
Citera
2025-10-10, 14:17
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Kommentarerna på Liberalernas beslut är skojigt sura.

Den enda nästan helt sakliga kommentaren kommer från Åkesson, som meddelar att han och SD står fast vid sitt tidigare beslut. Den enda "osakliga" kommentaren är att Liberalernas beslut skulle vara "obegripligt", eftersom det är samma beslut som de gjort gång på gång.

Det ENDA Liberalerna nu de facto gör att att de fokuserar på sitt eget parti och inte ger efter för hotet från SD om att gå i opposition. Det första högerparti som "fällde" ett Tidö 2.0 var ju faktiskt SD. Också det var ett helt korrekt beslut, sett från SDs sida.

Buschs uttalande är kvalificerat bullshit och visar bara att hon skiter i Liberalerna i övrigt, för henne är L bara ett sätt att kunna klamra sig fast vid makten. Inte ett tecken på "nära samarbete", snarare motsatsen. Återigen helt otroligt "smart" av Busch, inför den "gemensamma valfajt" som hon påstår att hon stöder, men bevisligen inte gör. KD måste ha lägst IQ-medeltal bland alla väljargrupper i Sverige för att ha röstat in den där bimbon som partiledare.

Och Tuffe Uffe, tja, han har inte sagt nånting. Alls. Tidö-ledaren och högerns statsministerkandidat sitter antagligen och trycker i krismöte med sina konsulter för att få nåt att säga. Han har ju som känt inga egna idéer att ta till...

Och det alla verkat att missa är att ett L som blir utskällda av resten av "högern" men klarar sig över 4%-spärren kan ha en alternativ väg att gå...
L har klarat sig kvar tack vare Moderater som sympatiröstat på L. Det är nog slut på det till nästa val, om dom sätter sig på höga hästar.
Min röst tappar dom direkt. Jag är förmodligen inte ensam om det. Lägger hellre min röst på SD. Det blir en gravöl för L nästa valvaka, inga muntra miner i det partiet.
Citera
2025-10-10, 14:20
Medlem
Liberalernas beslut är märkligt, men en förklaring kan vara att de hoppas på stödröster från de rödgröna. Sedan att man ändå öppet vill ha samma regering som nu är nog mest ett spel för gallerierna.

SD har ingen anledning att stödja det vilket Åkesson också tydligt och klart gick ut med.

Så alltså får vi dra slutsatsen att L har valt att försöka rädda sig kvar i riksdagen med vänsterväljarnas stödröster och kommer att stödja en rödgrön regering efter nästa val.

Alla andra alternativ får jag inte ihop.
Citera
2025-10-10, 14:28
Medlem
Mrflinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Liberalernas beslut är märkligt, men en förklaring kan vara att de hoppas på stödröster från de rödgröna. Sedan att man ändå öppet vill ha samma regering som nu är nog mest ett spel för gallerierna.

SD har ingen anledning att stödja det vilket Åkesson också tydligt och klart gick ut med.

Så alltså får vi dra slutsatsen att L har valt att försöka rädda sig kvar i riksdagen med vänsterväljarnas stödröster och kommer att stödja en rödgrön regering efter nästa val.

Ja det är faktiskt det enda som dom får ut av detta utspel.
Citera
2025-10-10, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straightuphappy
Vad saknas för att SD, M och KD ska bilda regering? L är väl precis ovanför spärren, förhoppningsvis under i nästa val. Tillräckliga mandat finns väl i dom 3 andra partierna för att bilda regering. Dags för riktig demokrati, on folket röstar SD så ska de respekteras och man ska kunna jobba ihop, sandlådenivå.

Tittar man på SVTs väljarbarometer så skulle M, SD och KD inte ha väljarunderlag nog att bilda regering (förutsatt att alla partier i vänsterblocket går samman) om det vore val idag. Borgarna skulle behöva L över spärren, marginalerna skulle vara tajta även i ett sådant scenario.

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/
Citera
2025-10-10, 14:31
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Jag tror inte det är någon strategi eller tanke alls bakom. Dom fortsätter blunda bara och skjuter allt framför sig och drömmer sig bort till en alternativ verklighet.
Citera
2025-10-10, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag tror inte det är någon strategi eller tanke alls bakom. Dom fortsätter blunda bara och skjuter allt framför sig och drömmer sig bort till en alternativ verklighet.

Kanske är då, man får ofta känslan av att politikerna inte förstår konsekvenser, de saknar förmågan att tänka framåt ett par steg till.

Liberalerna har inte på något sätt visat att de tänker, utan de springer åt alla håll och i samband med varje diskussion eller beslut, så blir alltid några missnöjda inom partiet och partiet krymper lite till.
Citera
2025-10-10, 14:41
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Kanske är då, man får ofta känslan av att politikerna inte förstår konsekvenser, de saknar förmågan att tänka framåt ett par steg till.

Liberalerna har inte på något sätt visat att de tänker, utan de springer åt alla håll och i samband med varje diskussion eller beslut, så blir alltid några missnöjda inom partiet och partiet krymper lite till.
Jo. Grunden är ju att partiet är så splittrat såklart. Besluten som fattas verkar mest handla om det uppröra så få som möjligt från båda läger.

Mohamsson verkar inte iaf vara partiledare som kan stå upp för sig och peka med hela handen vilket inte lär båda gott. Om hon inte vågar eller ej är frågan. Hon var väl den enda som var intresserad av att ta över.
Citera
2025-10-10, 14:43
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Ja för L är identitet det viktigaste. En politisk klassfråga om man så vill. L ser sig lite som en politisk adel och vill inte smutsa ner sin fasad med att sitta i samma regering som trash-partiet SD. Hellre då att stå upp för detta och hoppas på stödröster från liberalt sinnade rödgröna väljare. Finns säkert blåa socialdemokratiska väljare som är missnöjda med dagens S och absolut ogillar V, och kan tänkas rösta på det parti i tidöregeringen som tar avstånd från SD.
Citera
2025-10-10, 14:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Ja för L är identitet det viktigaste. En politisk klassfråga om man så vill. L ser sig lite som en politisk adel och vill inte smutsa ner sin fasad med att sitta i samma regering som trash-partiet SD. Hellre då att stå upp för detta och hoppas på stödröster från liberalt sinnade rödgröna väljare. Finns säkert blåa socialdemokratiska väljare som är missnöjda med dagens S och absolut ogillar V, och kan tänkas rösta på det parti i tidöregeringen som tar avstånd från SD.
Dessa är dock väldigt få.
Rödgröna väljare vill se en rödgrön regering. Punkt.
Då får dom slå följe med C och hoppas på det bästa.
Senast redigerad av Steff83 2025-10-10 kl. 14:50.
Citera
2025-10-10, 14:56
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Liberalernas beslut är märkligt, men en förklaring kan vara att de hoppas på stödröster från de rödgröna.
...

Jag tror att en del av L kommit till insikt om att ett aprti inte kan fungera utgående från "stödröstning".

Det är t.o.m. på gränsen till anti-demokratiskt, representativ demokrati utgår ju från att partier och politiker ärligt redogör för sina mål och väljarna röstar på de partier/politiker som tycker bäst motsvarar den egna synen/de egna önskningarna. Att rösta på ett parti för att genomdriva nån annan politik än partiets blir därför (minst sagt) "skruvat".

Liberalerna vill inte mera vara den "skruven", eller kanske rättare sagt så ser de ingen framtid för en sådan "skruv". Vars enda existensberättigande är att möjliggöra en "högerregering", inte att vara ett funktionellt, självständigt politiskt parti.

Jag har inget till övers för L, men uppriktigt sagt kan jag inte se att de hade nåt val.
Citera
2025-10-10, 14:57
Medlem
Citat:

S,C,L,MP for the win? Jisses

Fast släpper Maggan in V så behövs ju inte L här heller..
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-10-10 kl. 15:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in