Citat:
Ursprungligen postat av
LostGeneral
Jag vet nästan ingenting om Folkpartiet före Bengt Westerberg. Det enda jag vet är att Bertil Ohlin ledde partiet under sina glansdagar och att han var en framstående nationalekonom. Alla som har läst nationalekonomi känner till Heckscher-Ohlinteoremet. Det är nog få länder i världen som har tillämpat Keynes idéer (om än i modifierad form) i så stor omfattning som Sverige. Det intressanta med detta är att det skedde under socialdemokratiska regeringar. Det politiska idéstoffet som var grunden för socialdemokratin i Sverige var hämtat från ideologiska motståndare; folkhemmet var från början en konservativ skapelse medan Keynesianismen i grunden var (social)liberal politik.
Per Ahlmark är fortfarande populär inom den neokonservativa falangen inom FP. Bland andra tillhör Birgitta Ohlsson och Jan Björklund denna falang, som gärna ser en militaristisk utrikespolitik och ett öppet och aktivt stöd till Israel och USA:s utrikespolitik. Återigen är det svårt att se var liberalismen kommer in i denna politik.
Folkpartiet gjorde enligt min mening en korrekt analys när de började profilera sig i skolfrågor och antog att de skulle kunna vinna väljare genom det. Skolfrågor berör många väljare i Sverige och det råder så gott som konsensus inom alla politiska läger att någonting behöver göras inom det området. Nu har FP haft fria händer i den frågan i snart två mandatperioder och det har verkligen inte hänt mycket i praktiken. Det verkar som om det fortfarande råder flumskola och resultaten sjunker som en sten. Jan Björklund har öppet erkänt att invandringspolitiken är en del av orsaken bakom den misslyckade svenska skolan, men där kommer det inte ske några förändringar.
http://www.youtube.com/watch?v=cQkCoAEefH8
Erik Ullenhag måste nog ha Sveriges mest otacksamma jobb. Han reser land och rike kring för att försöka få folk att tro att anhöriginvandring från Somalia och Afghanistan är en lönsam affär för Sverige. Hela hans framtoning är så präktig och inställsam att jag mår dåligt när jag hör honom prata. Han är urtypen för den svenska mångkulturförespråkaren: han är från ett övre medelklasshem med akademiska föräldrar, bor i Stockholms innerstad och har (mig veterligen) en tämligen begränsad personlig erfarenhet av att leva med mångkulturen. Med personer som Ullenhag kommer FP begrava sig själva. Vem blir egentligen imponerad av FP:s politik i debatter som denna?
http://www.youtube.com/watch?v=JKC28COjais
Hur länge har Folkpartiet haft skolfrågan? Det kan inte ha varit en fråga de har bedrivit under en mycket lång tid. Partiet är profilerat i denna fråga. I deras valanalys konstaterar de att skolfrågorna är den viktigaste frågan för partiets väljare. Frågor som rör invandring och integration ligger på plats 14. (s. 35). Vidare så ligger frågor om den svenska ekonomin, sysselsättningen, miljö, skatter, barnomsorg, sjukvård, lag och ordning och energi och kärnkraft högre hos deras väljare.
Givet denna undersökning som de hänvisar till (SvT VALU) så bedriver inte partiet frågor som fångar väljarna. Det är i princip bara Försvaret (mest på grund av Björklund), invandring & integrationsfrågor, EMU & EU och skola som man anser är viktigt. Från en populistisk synvinkel har de bara rätt i skolfrågorna och Försvaret - där är de smått alternativa jämfört med de andra partier. Visst, det har att göra med vilken väljargrupp de vill fiska i men som i Centerpartiets fall har de visat sig att det inte lönar sig att fiska i den övre medelklassens vatten. De utgör en procent av folket. Det är litet som när SD tycker att de borde fiska röster hos judar och HBTQ-personer trots att de utgör en fraktion av folket. De stora väljargrupperna finns i LO-kollektivet och medelklassen. Där befinner sig merparten av väljarna och det är dem som Socialdemokraterna och Moderaterna slåss om. De andra partierna slåss om röster i Storstockholm, Stockholm, Göteborg, Uppsala, Lund och Halland. Det är alltså här som Fp vill hämta sina väljare men samtidigt verkar C, Kd och Mp också vilja hämta sina väljare härifrån. Det handlar kanske om 2 miljoner väljare varav S och M redan har över hälften. I slutändan sitter Fp, C, Kd och Mp och slåss om en miljon väljare vilket inte räcker åt dem alla om de skall ha en plats i riksdagen.
Ullenhag och Björklund är som vi har konstaterat på två sidor i partiet. Björklund vill erkänna problemen (som du så riktigt påtalar och som han säger i SVT-debatten) men hans lösning är att skicka ännu mer pengar till Rinkebyskolan. Ullenhag förnekar antingen problemen eller så svarar han med dumheter.
I den debatten du länkade till mellan Åkesson och Ullenhag så får Ullenhag frågan varför hans parti vill ha arbetskraftsinvandring. Moderatorn påtalar också att vi har 8 procents arbetslöshet i Sverige. Hans svar var: "Vi är i en situation då folket blir allt äldre..."Sedan säger han att vi är i behov av dataingenjör och alla möjliga människor. I debatten så fortsätter han och säger att arbetskraftsinvandring är positivt för integrationen. Detta har han förövrigt hämtat hos vissa amerikanska nationalekonomer som hävdar att arbetskraftsinvandrare skapar jobb vilket i sin tur leder till att fler får jobb. Detta är alltså rent nonsens och användes även i Norberg och Segerstedts pamflett om fri invandring. Åkesson svarar korrekt att det handlar om ren lönedumpning.
Jag tror att ju mer arbetslösheten ökar och i synnerhet bland akademiker (vilka är en viktig väljargrupp för Fp) kommer det leda till att de tappar stöd även hos medelklassen. Det är nog därför de likt C är mer inriktade på samla den övre medelklassen i sina led. Då skall man också ha i åtanke att bara 0,5 procent av befolkningen tjänar över 1 miljon om året eller har en förmögenhet om 5 miljoner. Det är alltså en ytterst liten minoritet. Många av de här personerna är också egna företagare som också har det tufft just nu även om de fortfarande tjänar bra blir bara en fraktion av dem rikare. Det innebär att Erik Ullenhags politik i förlängningen missgynnar dem. Om vi tittar på SD:s utveckling i Stockholms län finner vi partiet har ökat ordentligt i medelklassen och i till viss del i den övre medelklassen.
Basen för Folkpartiet blir alltså allt mindre och det är därför de ligger och snurrar på 5-6 procent i mätningarna. Partiet lever på gamla meriter vilka Westerberg och Leijonborg hjälpt dem med. Ja, men också Björklund som ger ett någorlunda stabilt intryck. Men snart kommer som sagt Erik Ullenhag (med all sannolikhet) bli partiledare och då kommer Fp drabbas av samma sjukdom som Centerpartiet och Kristdemokraterna.
En bra mått för om någon motståndare säger något smart är om man blir arg men jag blir inte arg när jag lyssnar på Erik Ullenhag. Jag blir förvisso upprörd att han ljuger i viss mån och förvrider statistik men jag blir inte arg eftersom det är innehållslöst nonsens som allt fler ser i genom. I den här debatten du länkade till så säger Åkesson rakt upp och ned att vad problemet är men eftersom Ullenhag skiter i problembeskrivningen (till skillnad från Björklund) så kan han varken bedriva en saklig och intelligent debatt men kanske värst av allt - hans politik ger inga effekter annat än merkostnader. Det är ett stort bottenlöst håll som Ullenhag skyfflar pengar i.
Folkpartiet kan förvisso justera sin retorik och bli duktigare mer metapolitiskt men i slutändan måste folk se effekter på politiken och när regeringen nu till och med sänker pensionen så kommer det knappast göra människor glada. Jag menar, vi såg ju vad får tofs till finansminister och sosseriets arbetsmarknadspolitiske taleskvinna sa under SVT-debatt Almedalen. De sa i princip att de inte tänker göra något åt arbetslösa akademiker, arbetslösa personer ur medelklassen och medelålders arbetslösa. I princip tänker de enbart fokusera på ungdomar under 25 år, invandrare och lågutbildade. Saken är bara den att lejonparten av dem är invandrare. Det gjorde de två arbetslösa som var inbjudna riktigt förbannade och jag gissar att bara det gav SD ett par hundra eller ett par tusen nya väljare. Erik Ullenhag säger samma sak men i kubik.