2025-10-09, 17:31
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Gillade verkligen den där texten. Speciellt detta: "Vanja Wikström gråter i Svenska Dagbladets/Podmes poddintervju (4/10), men inte för följarnas skull, utan för att alla nu verkar hata henne." Det ramar in allt kring Vanjas krishantering. Det är jättejobbigt för henne att folk nu tycker att hon är dum. Det är den stora tragedin, inte att sjukskrivna människor och småbarnsmorsor fått sina sparpengar förvandlade till kakel i Vanjas nya kök på Gotland.

Tur att det rasar in kärleksbudskap på hennes blogg (det är det enda hon släpper igenom). Jag tror hon kommer välja att aldrig mer uttala sig om detta nu. Vilket är det smartaste för hennes del, men tråkigt för oss här i tråden. Varje gång de sätter igång och prata (ljuga) får vi ju mer content.

Det är roligt att så mycket media sprungit på detta nu. Känns som revansch när de kom undan så lätt 2023.

Nu när även DN toksågar så borde väl detta ha spridits till gemene man tycker man haha

Kärleksbudskapen som rasar in är oftast från hennes närmsta vänner, ser på Instagram - någon från Femina Sverige etc. Tror det är lite tyst från hennes vanliga följare; de har nog lämnat. Bara köpta bottar kvar.

Dessutom, om hon sitter och manipulerar med att köpa sina egna NFTs - är inte risken extremt stor att hon har 10 andra konton som hon använder till att fylla på i kommentarsfälten med falska positiva kommentarer som hon komponerat själv? Att ljuga är ju hennes vardag.

”Aldrig har väl en avgrund ekat högre” var ett riktigt bra avslut på ledaren.
Citera
2025-10-09, 20:56
Medlem
Stöttande kommentarer på Vs blogg idag föreslår stt hon bara ska gå vidare som om inget hänt, allt kommer att passera osv. V tycker det låter ”klokt” och skickar tacksamma hjärtan.

Jag hatar absolut inte V, tycker snarare synd om henne. Hon är mänsklig och jag tror inte uppsåtet varit ont någon gång längs vägen. Alla kan göra fel, och sen göra ännu mer fel när man inte kan tänka klart av stress och rädsla. Men nån gång måste man ju vakna till och inse att inget blir bättre av att låtsas om inget och sopa under mattan? Där är hon inte än vad det verkar. Hur lång tid ska det ta? Hur många artiklar och poddar?

Vanja, i bästa välmening: vägen tillbaka ”in i värmen” går via genuin insikt om vad som gick fel. Betala tillbaka lönerna ni tog ut, använd pengarna till att kompensera dem som lovats workspace etc i ”worst case scenario”, så kan ni släppa det hela sen och med gott samvete välja att inte prata om WoA igen. Detta kommer sannolikt följa er och gnaga i samvetet under åratal om ni inte biter i det sura äpplet nu. Ju förr dess bättre. Försök inte tiga ihjäl det hela, det drar bara ut på lidandet. Lycka till.
Senast redigerad av jamenda 2025-10-09 kl. 21:00.
Citera
2025-10-09, 22:04
Medlem
pillifjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Stöttande kommentarer på Vs blogg idag föreslår stt hon bara ska gå vidare som om inget hänt, allt kommer att passera osv. V tycker det låter ”klokt” och skickar tacksamma hjärtan.

Jag hatar absolut inte V, tycker snarare synd om henne. Hon är mänsklig och jag tror inte uppsåtet varit ont någon gång längs vägen. Alla kan göra fel, och sen göra ännu mer fel när man inte kan tänka klart av stress och rädsla. Men nån gång måste man ju vakna till och inse att inget blir bättre av att låtsas om inget och sopa under mattan? Där är hon inte än vad det verkar. Hur lång tid ska det ta? Hur många artiklar och poddar?

Vanja, i bästa välmening: vägen tillbaka ”in i värmen” går via genuin insikt om vad som gick fel. Betala tillbaka lönerna ni tog ut, använd pengarna till att kompensera dem som lovats workspace etc i ”worst case scenario”, så kan ni släppa det hela sen och med gott samvete välja att inte prata om WoA igen. Detta kommer sannolikt följa er och gnaga i samvetet under åratal om ni inte biter i det sura äpplet nu. Ju förr dess bättre. Försök inte tiga ihjäl det hela, det drar bara ut på lidandet. Lycka till.

Kommer aldrig att hända, pengarna är brända på onödvändigt skit.. därav har jag noll känsla för att tycka synd om V och N. De är bedragare och mytomaner. Ingen hade fått så många chanser som dem att gå ut och säga förlåt men fattar att det är bättre att tiga och förneka som medielandskapet är nuförtiden. Det är tyvärr den bästa skademineringen efter 2020 då man kan fortsätta att så tvivel om sin skuld.

Ett erkännande är en dödsdom

Kolla hur det gick för Paolo Roberto

Jag hoppas bara de inte drar igång någon ny scam efter detta och att kunderna och följarna sinar.
Citera
2025-10-10, 00:03
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
”It’s not much, but it’s a start”, som Niklas själv avslutade inlägget med

Har som jag sa i mitt tidigare inlägg fått mig många skratt medans jag jobbar mig igenom tråden från starten och du är en av ett par skribenter som haft bäst oneliners, vissa har jag skrattat högt åt.

Ser fram emot fler har runt halva tråden kvar att plöja igenom

Just den där patetiska femhunkan hade varit bättre att helt avstå. Skulle hon köpt en Aftermoon Tea på Grand Hotel (med bloggbilder) för samma peng så skulle många syrliga kommentarer ha undvikits.
Citera
2025-10-10, 04:58
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Just den där patetiska femhunkan hade varit bättre att helt avstå. Skulle hon köpt en Aftermoon Tea på Grand Hotel (med bloggbilder) för samma peng så skulle många syrliga kommentarer ha undvikits.

Absolut och det är lite ett genomgående tema när man läser igenom. När de har två dörrar att välja emellan så väljer de oftast att gå igenom den som helt uppenbart är katastrof att välja.

”Välgörenhetsgåvan” är bara ett exempel på det jag syftade på att man blir helt paff hur länge de kunde hålla på utan att deras ”holders” snappade ur hypnosen de var i och sa nej men vad i helvete nu får det räcka.
Citera
2025-10-10, 07:47
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag håller inte helt med dig här. Att det var just en nft hade 3 funktioner:
1. Agera dimridå och sminka grisen. Alla som ifrågasätter bemöts med "du förstår inte". Och att det är NFT ger allt ett magiskt skimmer och tilltro att allt ändå är möjligt. Jag tror inte att Vanja hade kunnat sälja in skiten utan nft. Jag tror definitivt att det var avgörande för att folk skulle köpa in sig.
2. Det var mycket försäljningssnack från Vanja att värdet på woa nften skulle gå upp. "För det är så crypto funkar, det går upp upp upp". Inom just den finansiella bit men uttryckte hon sig mer försiktigt men det var ändå påtagligt.
3. Vanja tryckte mycket på att nfts är framtiden, är du inte med så hamnar du efter, alla kommer äga nfts inom några år. Bla bla bla. Det var stundvis riktig sektkänsla i vanjas blogg. Att hela verkligheten var på väg att gå under pga en virtuell take over och att förstå sig på crypto och nft ska bli din biljett in.

Men visst, 2 och 3 var kanske inte jätteviktigt för folk. Som du skriver, man var lockad av att få tillgång till lokalen och hänga med Vanja. Sen trodde man att det hela var genomförtbart "för det är ju sån crypto och nTF och dom som kan det tjänar hur mkt pengar som helst. Och vanja lovar ju att Niklas kan sånt!"

Men sen kan jag tycka att det rent tekniskt inte fanns någon mening med att det var just nft. Det kunde lika gärna varit en polett med ett nummer till en excelfil som v&n hade sparat på sin dator.

Okej, du har en väldigt bra poäng med punkt ett. Just att det är en "ny komplicerad produkt" gjorde att projektet blev lite mer spännande men framförallt luddigare, vilket gör det svårare att ifrågasätta när alla frågor kan bemötas med just "du förstår inte".

Men jag vill ändå hävda att produkten i sig bör ses som en biljett/presentkort snarare än en investering. En viktig aspekt till varför V&N garanterat vill ha narrativet att det här är en NFT/komplicerad finansiell produkt snarare än ett presentkort/biljett är att det är lättare att hävda att investeringar/NFTer kan "tappa i värde" på något mystiskt sätt pga marknadskrafter som är utom deras kontroll. Men i verkligheten är ju värdet på en biljett till ett coworking space betydligt mer korrelerat med huruvida det finns ett coworking space än hur det går för NFT marknaden i stort.
Citera
2025-10-10, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Nu när även DN toksågar så borde väl detta ha spridits till gemene man tycker man haha

Kärleksbudskapen som rasar in är oftast från hennes närmsta vänner, ser på Instagram - någon från Femina Sverige etc. Tror det är lite tyst från hennes vanliga följare; de har nog lämnat. Bara köpta bottar kvar.

Dessutom, om hon sitter och manipulerar med att köpa sina egna NFTs - är inte risken extremt stor att hon har 10 andra konton som hon använder till att fylla på i kommentarsfälten med falska positiva kommentarer som hon komponerat själv? Att ljuga är ju hennes vardag.

”Aldrig har väl en avgrund ekat högre” var ett riktigt bra avslut på ledaren.

Garanterat sitter hon och framför allt Niklas och fejkskriver kommentarer på hennes blogg, och har gjort så länge. Minns när WoA lanserades, jag kommenterade en inte särskilt kritisk kommentar om att jag personligen inte var så intresserad av WoA-inläggen. Genast blev det mothugg från någon ”Sofia”, som la ut texten om hur viktigt detta var osv. Hundra procent Niklas. Och han har skrivit kommentarer i många år på hennes blogg.
Citera
2025-10-10, 20:47
Medlem
JymdKjams avatar
Är det känt vilken adress och hyresvärd som det där fashionabla CoWorking-stället skulle ligga på? Hade det förhandlats fram något hyreskontrakt?
Citera
2025-10-10, 22:29
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Är det känt vilken adress och hyresvärd som det där fashionabla CoWorking-stället skulle ligga på? Hade det förhandlats fram något hyreskontrakt?

På söder skulle det vara. Men det var hundra procent säljsnack med noll förankring i verkligheten, det enda som hon sa om det vad jag vet är att de tittat på lokaler en gång, efter det nämndes det inte igen.
Citera
2025-10-11, 06:33
Medlem
kaktusplastiks avatar
Från kommentarerna på Vanjas blogg:
Citat:
Vanja Wikström
Tack så mycket. 🙏🏻 Precis som du skriver har vi även denna gång fått så mycket fin förståelse och stöd, framförallt från de som faktiskt deltog i projektet. Ovärderligt har det varit.❣️

Haha okej Vanja. Hon kanske menar de kompisar och släktingar som deltog eller nåt.

Tror inte ett dugg på det där men det är väl ett bra narrativ just nu. Vilka är alla dessa nöjda investerare och varför ville ingen ställa upp på en intervju i podden? Varför syns ingen av dem dra lans för er i sociala medier? Ligger de och gömmer sig i något rävgryt tillsamman med investerarna och ME-forskarna?
Citera
2025-10-11, 08:08
Medlem
Citat:

Troligen hittade de inget som var hippt nog utan att det skulle påverka budgeten för mkt.

Jag hyr ett 50kvm kontor i gatuplan för ca 8000kr/mån i närheten men jag antar att det inte hade dugit till Vanja.
Citera
2025-10-11, 08:47
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
Troligen hittade de inget som var hippt nog utan att det skulle påverka budgeten för mkt.

Jag hyr ett 50kvm kontor i gatuplan för ca 8000kr/mån i närheten men jag antar att det inte hade dugit till Vanja.

Jag är inte inspelad på kontorshyrorna på Södermalm, men jag gissar att en nyrenoverad modern lokal med utsikt över vattnet och stor nog att rymma även kök/matsal, amningsrum (?) , yogastudio och konferenslokal tarvar en hyra på kanske 125-175 000 kronor per månad.

Jag testade min hypotes mot Google AI som gav svaret att kvadratmeterhyran ligger på ca 6000 kronor per år. Så för säg 300 kvadrat så skulle det bli 150 000 i månadshyra. Frågan är om den ytan verkligen hade räckt och tänker att interiören skulle ha varit ”mind blowing”.

Det känns märkligt att hon marknadsförde något så ofärdigt och paketerade det så diffust åt konsumenter. Jag skulle gärna vilja se prospektet, särskilt för lokalen.

Man får också väga in skattereglerna. Vissa hyresvärdar är frivilligt momspliktiga (normalt ej mervärdesskatt på hyra) om hyresgästerna har möjlighet att dra av moms. Men det var väl oklart huruvida NFT-verksamheten skulle anses skattemässigt (även konst/konstnärlig verksamhet inklusive cirkus 🤡 är normalt momsbefriad) och V&N hade såvitt jag förstått ansökt om förhandsbesked hos Skatteverket utan att hinna få svar innan de lade ner alltsammans. En äkta entreprenör gör sin HEMLÄXA FÖRST! Det går inte att sälja sin virtuella produkt till konsumenter när man ”kör tåget samtidigt som man lägger rälsen”! Man inser ju snabbt att allt det här blev för svårt för V&N, de ville göra något utanför sin liga helt enkelt.

Edit: din hyra är ca 1/3 av ovanstående i jämförelsepris
Senast redigerad av JymdKjam 2025-10-11 kl. 09:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in