2025-10-06, 15:41
Medlem
Tavastehuss avatar
Dricker nästan bara vin för motsvarande 40 spänn flarran, ibland ännu billigare. Smakar förträffligt, chilenskt!

Istället för whisky dricker jag varannan månad (typ) ett glas Madeira, kanske två. Det är billigt, sött och gott.
Citera
2025-10-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag hade en fas när jag var ung där man alltid skulle imponera på sin omgivning, det var dyr bärs, dyra viner, asdyr whiskey osv och allt annat smakade renpiss.
Men nu när jag är vuxen, har familj och barn och hela köret så uppskattar jag mer och mer det enkla i livet.
Numera köper jag aldrig några dyra ipor som smakar gammal hockeystrumpa utan är bara sugen på tex en ey bro, norrlands, prisvärd bag in box osv.
Samma gäller mat. Jag förstår att köpa ett gäng cheeseburgare på mcdonalds är riktigt fjortisbeteende men det är ju för tusan det bästa dom har eller helst bara vill ha en vanlig vesuvio på pizzerian...
Detta är ju egentligen en fördel ekonomiskt, men det känns som att ju äldre man blir desto mer barnsliga blir smaklökarna? Eller så fanns dom alltid där men kommer mer tryggt fram ju äldre man blir?
Själv hade jag nog ingen möjlighet att stila när man var ung. Så då blev det det billigaste: Tyvärr har man skämt bort sig lite gällande vissa spritdrycker och Vin. Så skall jag dricka så blir det det jag tycker om, viket sällan blir det billigaste men definitivt inte det dyraste heller.
Betalar definitivt inte över 1000 lappen för en flaska vin eller över 2 för en flaska sprit.

Se är väl fördelen som vuxen att man börjar lära sig vad man tycker om och inte samt har möjligheten att välja.
Dessutom så är det sällan ekonomin sätter gränserna, givetvis med undantag köper aldrig beluga kaviar eller Kobe kött. Men kan välja om det blir en hängmörad biff från slaktarn eller en falukorv från iCA.
Sen som nån skriver om Öl. där är jag lite konservativ så jag föredrar en klassisk engelsk bitter Ale, och då blir det max 2 på en gång.
Men för mig som inte fötts med silversked i mun så uppskattar jag att nu som vuxen kunna välja och äta och dricka vad jag vill, men då blir det sällan en burgare från McDonalds eller det billigaste lådvinet.
Citera
2025-10-06, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Har du provat någon Belgisk trappistöl? Jag är också väldigt känslig för spritsmak, men även de mest alkoholstarka trappistölerna på över 11% är fantastiskt goda.
Rochefort 10 tex.
Annars en Chimay blå en riktig klassiker med en alkoholhalt på 9%.
Jag kan uppskatta en trappistöl, även om jag första gångerna tyckte det var illa innan jag insåg att man inte skall häva i sig den som en ljus lager.
Men att njuta en i lugn och ro på ett café eller invänta skymningen på altanen hemma är nåt speciellt.
Citera
2025-10-06, 16:05
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Säger samma. Man inser att ett vin som kostar 1000 kr inte är godare än ett för 200 kr osv. Whiskey är ännu värre. Samma med mat och mycket annat. Stekt falukorv med stekt ägg och råstekt potatis är exakt lika gott som en entrecote på restaurang för 500 kr. Det smakar inte likadant, men "nöjdhetsfaktorn" är lika hög.

Nickade medhållande när jag läste detta inlägget. Och blev akut sugen på stekt falukorv - det var länge sedan jag åt - fan vad gott!

Det enda jag kan lägga till är att en sak som faktiskt måste vara lite dyrare är cognac. Det smakar hemskt med billig cognac och jag har aldrig provat en enda sort som övertygat mig om motsatsen medans dyr cognac oftast är riktigt riktigt god.
Citera
2025-10-06, 16:16
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Har du provat någon Belgisk trappistöl? Jag är också väldigt känslig för spritsmak, men även de mest alkoholstarka trappistölerna på över 11% är fantastiskt goda.
Rochefort 10 tex.
Annars en Chimay blå en riktig klassiker med en alkoholhalt på 9%.
Nä fy fan, skulle aldrig köpa bärs av katolska munkar, sån verksamhet vill jag inte stödja!
Trappistöl är öl som bryggs av eller under överinseende av munkar i ett trappistkloster. För att få kallas äkta trappistöl måste det uppfylla tre krav:

1. Bryggas inom klostrets murar.

2. Bryggningen ska ske under munkarnas kontroll.

3. Vinsten ska gå till klostrets drift eller välgörenhet.
Något jag däremot vill testa är mjöd.
Citera
2025-10-06, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Nä fy fan, skulle aldrig köpa bärs av katolska munkar, sån verksamhet vill jag inte stödja!
Trappistöl är öl som bryggs av eller under överinseende av munkar i ett trappistkloster. För att få kallas äkta trappistöl måste det uppfylla tre krav:

1. Bryggas inom klostrets murar.

2. Bryggningen ska ske under munkarnas kontroll.

3. Vinsten ska gå till klostrets drift eller välgörenhet.
Något jag däremot vill testa är mjöd.

sjätte tunnan i gamla stan är ett jävla måste för dej då. speciellt nu när det börjar bli mörkt ute på kvällarna
https://share.google/7iwgsiJFhQLHoxIU9
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-10-06 kl. 16:23.
Citera
2025-10-06, 20:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Bara för att något tar lång tid och är dyrt att tillverka så betyder det ju inte att det är godare.

Jag dricker mycket Whiskey och gillar att pröva olika sorter. Har en svåger som är med i Whiskey-klubb och får tag i massa olika sorter och det är trevligt.

Det är i mkt stor mån smak som görs, i whiskys fall oftast graden av rök. Det kan finnas svindyra rökiga som smakar skit i även i någon van mun, så är det bara.
Liksom någon blended kan falla bäst i smak i jämförelse mot finare betraktat single - det finns faktiskt riktigt fina blended som ej kan avfärdas.

Problemet är dock oftast att låta whisky smakas, det passar verkligen inte alla.
Personligen har jag tex lite tufft med stark mat och starka smaker, men whisky blir någon annat i käften, det är rent och befriat/fritt fram.

Man måste dock släppa allt omkring och ta whisky som det är från dess begynnelse, en stärkelsedryck från förr i världsområden som befann sig i något där o då.
Att hålla på att glorifiera whisky är otillbörligt och fel. Man måste ta det för vad det är för att skatta det.

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Du är givetvis berättigad till din åsikt, men mina smaklökar håller inte med. En bra och dyr whisky är förvisso oftast godare än en billig, men jag upplever att många billiga whiskies och blended smakar riktigt bra jämfört med dyrare.

Lite retstickeaktigt har jag den fördomen att många whiskykonnässörer mer är "samlare" av olika distillerier och flaskor för att initierat diskutera distilleritekniker, torvsorter, vedtyper och den senaste resan till Skottland.

En spritsort som jag däremot anser gynnas kraftigt av ett högre pris och längre lagring är cognac. En billig konjagare kan smaka tändvätska, medan dyra sorter får gomseglet att dansa i den förliga vinden, och smakcentrum i hjärnan att slå kvadruppla saltomortaler.

Det är sant. Idag samlar fler, än dricker som om det vore pokaler. Det är fel approach, och ej avsikten bakom. Man läser på nätet, har tjockare plånbok och köper hem för att visa upp bara, det är tyvärr ganska vanligt idag och har varit sedan i stort sett internets tidevarv.
Fördomen ger smaken såklart.
Men drick ofärgat är mitt enkla råd. Skippa trottoarernas och Chesterfieldsoffornas snack om diverse, det är inte whiskyns natur alls. Testa hellre den rena själen och lägg bort mediat en stund, så faller det på plats

Sådan brandy som cognac är dock rätt smutsigt om man säger så, gamla druvor återbördade genom tveksam process liksom. Tjockt och jobbigt i min smak, historik tveksam med plagiat och konstgjort, men jag vet att skaran finns kring det och jag föraktar inget, men det är inte melodin bara.
Ett äkta glas från distrikt Cognac ska dock inte avslås, för ja, det kan vara något för smaklökarna, men säkra kort finns ej.
Citera
Igår, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag kan uppskatta en trappistöl, även om jag första gångerna tyckte det var illa innan jag insåg att man inte skall häva i sig den som en ljus lager.
Men att njuta en i lugn och ro på ett café eller invänta skymningen på altanen hemma är nåt speciellt.

Ja, den ska ju avnjutas på ett helt annat sätt än en ljus lager. Precis så, som du beskrev i slutet av din text ska den avnjutas. Eller tillsammans med något gott kött. Ren tex.
Citera
Igår, 20:37
Medlem
Dumbledwarfs avatar
Anthony Bourdain som var en känd amerikans tv-kock som många gillade tyckte också om snabbmat så visst finns det något fint i det enkla också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in