Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Bara för att något tar lång tid och är dyrt att tillverka så betyder det ju inte att det är godare.
Jag dricker mycket Whiskey och gillar att pröva olika sorter. Har en svåger som är med i Whiskey-klubb och får tag i massa olika sorter och det är trevligt.
Det är i mkt stor mån smak som görs, i whiskys fall oftast graden av rök. Det kan finnas svindyra rökiga som smakar skit i även i någon van mun, så är det bara.
Liksom någon blended kan falla bäst i smak i jämförelse mot finare betraktat single - det finns faktiskt riktigt fina blended som ej kan avfärdas.
Problemet är dock oftast att låta whisky smakas, det passar verkligen inte alla.
Personligen har jag tex lite tufft med stark mat och starka smaker, men whisky blir någon annat i käften, det är rent och befriat/fritt fram.
Man måste dock släppa allt omkring och ta whisky som det är från dess begynnelse, en stärkelsedryck från förr i världsområden som befann sig i något där o då.
Att hålla på att glorifiera whisky är otillbörligt och fel. Man måste ta det för vad det är för att skatta det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Imnsho
Du är givetvis berättigad till din åsikt, men mina smaklökar håller inte med. En bra och dyr whisky är förvisso oftast godare än en billig, men jag upplever att många billiga whiskies och blended smakar riktigt bra jämfört med dyrare.
Lite retstickeaktigt har jag den fördomen att många whiskykonnässörer mer är "samlare" av olika distillerier och flaskor för att initierat diskutera distilleritekniker, torvsorter, vedtyper och den senaste resan till Skottland.
En spritsort som jag däremot anser gynnas kraftigt av ett högre pris och längre lagring är cognac. En billig konjagare kan smaka tändvätska, medan dyra sorter får gomseglet att dansa i den förliga vinden, och smakcentrum i hjärnan att slå kvadruppla saltomortaler.
Det är sant. Idag samlar fler, än dricker som om det vore pokaler. Det är fel approach, och ej avsikten bakom. Man läser på nätet, har tjockare plånbok och köper hem för att visa upp bara, det är tyvärr ganska vanligt idag och har varit sedan i stort sett internets tidevarv.
Fördomen ger smaken såklart.
Men drick ofärgat är mitt enkla råd. Skippa trottoarernas och Chesterfieldsoffornas snack om diverse, det är inte whiskyns natur alls. Testa hellre den rena själen och lägg bort mediat en stund, så faller det på plats
Sådan brandy som cognac är dock rätt smutsigt om man säger så, gamla druvor återbördade genom tveksam process liksom. Tjockt och jobbigt i min smak, historik tveksam med plagiat och konstgjort, men jag vet att skaran finns kring det och jag föraktar inget, men det är inte melodin bara.
Ett äkta glas från distrikt Cognac ska dock inte avslås, för ja, det kan vara något för smaklökarna, men säkra kort finns ej.