2025-10-06, 10:01
Medlem
Många som har åsikter om andras sätt att dricka och leva. Låt tusen blommor blomma för sjutton.

Håller med om att preferenserna förändras över tid.

Whisk(e)y: Jag gillade billigare och mjukare, gärna kanadensisk eller irländsk, som ung, sedan blev jag förtjust i rökbomber från Islay, de senaste åren har jag snöat in lite på Campbeltownfunk. Kan fortfarande uppskatta det mesta, brukar tycka att 500–800 kronor är rimligt att betala för en helpava. De flesta billiga 40-procentiga brukar vara lite småtrista och jag förmår inte riktigt uppskatta en 1200-kronors eller dyrare whisky så att det motiverar priset.

Öl: Visst är det skillnad på de allra billigaste och de som är dyrare. Vilken som är godast är förstås en smaksak. Jag gillar lageröl men de måste vara ganska torra. Småland och Breznak är ett par billiga som funkar bra för mig. IPA är ofta jättegoda, bäst med lite extra alkoholstyrka. Danska To Øl #DIPA till exempel, 39 kronor för 44 cl. Belgisk ale är mer hit and miss, en del är både för söta och syrliga för mig. Stout och porter är trevligt, Guinness duger förstås men ofta blir det mer spännande smaker med mer alkohol.

Vin: Jag brukar köpa flaskor för runt 120 kronor, men visst har jag druckit finvin för 600 kronor flaskan som känts värda pengarna. Viktigast, och roligast, är att matcha vinet med maten, vilket kan göra det värt att betala över tusen kronor för en flaska på krogen. Men jag har inga problem med att dricka kickifestis till buffén på ett kalas.

Vodka och brännvin lägger jag inte så mycket vare sig pengar eller tankemöda på. Har också lite svårt att verkligen uppfatta och uppskatta smakskillnaderna på olika hantverksgin. Dock kan jag tycka att det är värt att undvika dem med minimal alkoholhalt (37,5 procent) som blir en aning blaskiga i drajjan. Tanqueray eller Citadelle som bruksgin, Revsund Forsa Navy Strength för Negroni eller andra cocktails som behöver mer slagkraft i spriten.
Citera
2025-10-06, 11:23
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LumpyGravy
Många som har åsikter om andras sätt att dricka och leva. Låt tusen blommor blomma för sjutton.

Håller med om att preferenserna förändras över tid.

Whisk(e)y: Jag gillade billigare och mjukare, gärna kanadensisk eller irländsk, som ung, sedan blev jag förtjust i rökbomber från Islay, de senaste åren har jag snöat in lite på Campbeltownfunk. Kan fortfarande uppskatta det mesta, brukar tycka att 500–800 kronor är rimligt att betala för en helpava. De flesta billiga 40-procentiga brukar vara lite småtrista och jag förmår inte riktigt uppskatta en 1200-kronors eller dyrare whisky så att det motiverar priset.

Öl: Visst är det skillnad på de allra billigaste och de som är dyrare. Vilken som är godast är förstås en smaksak. Jag gillar lageröl men de måste vara ganska torra. Småland och Breznak är ett par billiga som funkar bra för mig. IPA är ofta jättegoda, bäst med lite extra alkoholstyrka. Danska To Øl #DIPA till exempel, 39 kronor för 44 cl. Belgisk ale är mer hit and miss, en del är både för söta och syrliga för mig. Stout och porter är trevligt, Guinness duger förstås men ofta blir det mer spännande smaker med mer alkohol.

Vin: Jag brukar köpa flaskor för runt 120 kronor, men visst har jag druckit finvin för 600 kronor flaskan som känts värda pengarna. Viktigast, och roligast, är att matcha vinet med maten, vilket kan göra det värt att betala över tusen kronor för en flaska på krogen. Men jag har inga problem med att dricka kickifestis till buffén på ett kalas.

Vodka och brännvin lägger jag inte så mycket vare sig pengar eller tankemöda på. Har också lite svårt att verkligen uppfatta och uppskatta smakskillnaderna på olika hantverksgin. Dock kan jag tycka att det är värt att undvika dem med minimal alkoholhalt (37,5 procent) som blir en aning blaskiga i drajjan. Tanqueray eller Citadelle som bruksgin, Revsund Forsa Navy Strength för Negroni eller andra cocktails som behöver mer slagkraft i spriten.
Alltså frågan är väl vad man får för pengarna och om man blir lurad av de dyra varorna?
800 spänn för sprit blir 70 spänn för en sexa.
Det är mer än tio gånger så dyrt som hembränt.
För 70 spänn spänn kan man få tre stora Eybro och tre små Lucky Bait som tillsammans innehåller dubbelt så mycket sprit och är fan så mycket godare än en sexa whisky för helt ärligt, hur gott kan det va?
Bubblar smaklökarna mer av en sexa whisky än sex bärs, tre Eybro och tre Lucky Bait (spendrups IPA)?

Jag tar lätt sex bärs före en sexa whisky oavsett hur jävla mycket lagrad ek bubblar smaklökarna, detta för öl är fan så mycket godare än whisky.
De som säger whisky är godare än öl ljuger.
Att man dessutom blir dubbelt så kalas är en bonus.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-10-06 kl. 11:28.
Citera
2025-10-06, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Alltså frågan är väl vad man får för pengarna och om man blir lurad av de dyra varorna?
800 spänn för sprit blir 70 spänn för en sexa.
Det är mer än tio gånger så dyrt som hembränt.
För 70 spänn spänn kan man få tre stora Eybro och tre små Lucky Bait som tillsammans innehåller dubbelt så mycket sprit och är fan så mycket godare än en sexa whisky för helt ärligt, hur gott kan det va?
Bubblar smaklökarna mer av en sexa whisky än sex bärs, tre Eybro och tre Lucky Bait (spendrups IPA)?

Jag tar lätt sex bärs före en sexa whisky oavsett hur jävla mycket lagrad ek bubblar smaklökarna, detta för öl är fan så mycket godare än whisky.
De som säger whisky är godare än öl ljuger.
Att man dessutom blir dubbelt så kalas är en bonus.
Min poäng, om jag hade någon, var att smaken är olika.

Hembränt ger mig ingenting utöver huvudvärk. Whisky är inte godare än öl, det är två helt olika drycker och man behöver inte välja utan kan dricka båda.

Lucky Bait hoppades jag mycket på men blev besviken. Tycker inte den är god, det är klart värt att betala dubbelt så mycket för att få något jag gillar.

Ser många här som vill bli maximalt kalas för minimal peng. För mig är det inte så intressant, jag dricker redan mer än vad som är hälsosamt.
Citera
2025-10-06, 11:39
Medlem
Känner igen mig en del i detta. Då jag var i 20års åldern hade jag ett ganska stort öl och spritintresse. Prövade olika nya märken och sorter hela tiden. I synnerhet whisky. Nuförtiden orkar jag inte bry mig lika mycket längre. Jag köper samma sorter hela tiden, ofta de lite billigare. Orkar aldrig pröva något nytt. Gillar mest enkel lättdrucken öl. Efter man duckit några glas och man börjar känna sig salongsberusad smakar det mesta ganska lika i slutändan i alla fall. Dricker generellt mycket mindre än jag gjorde då jag var ung.
Senast redigerad av sidsix 2025-10-06 kl. 12:00.
Citera
2025-10-06, 11:51
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Min poäng, om jag hade någon, var att smaken är olika.

Hembränt ger mig ingenting utöver huvudvärk. Whisky är inte godare än öl, det är två helt olika drycker och man behöver inte välja utan kan dricka båda.

Lucky Bait hoppades jag mycket på men blev besviken. Tycker inte den är god, det är klart värt att betala dubbelt så mycket för att få något jag gillar.

Ser många här som vill bli maximalt kalas för minimal peng. För mig är det inte så intressant, jag dricker redan mer än vad som är hälsosamt.
Pistonhead då?
Det är också prisvärd IPA från spendrups, tycker du nån av de är goda?
Det tycker jag men jag är inte kräsen, varken med mat, dryck eller annat.

Istället för att lägga 800 spänn på en flaska whisky kan jag få både mat, öl, whisky, cigarr, snus och salta pinnar.
Man får mycket mer njutning om man är mindre kräsen, det är min poäng.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-10-06 kl. 11:57.
Citera
2025-10-06, 12:10
Medlem
Citat:
Pistonhead då?
Det är också prisvärd IPA från spendrups, tycker du nån av de är goda?
Det tycker jag men jag är inte kräsen, varken med mat, dryck eller annat.

Istället för att lägga 800 spänn på en flaska whisky kan jag få både mat, öl, whisky, cigarr, snus och salta pinnar.
Man får mycket mer njutning om man är mindre kräsen, det är min poäng.
Pistonhead är helt okej. Inte alls i nivå med till exempel To Øl #DIPA eller Radio The Mothership men helt okej för sitt pris.

Jag är både kräsen och inte, kan uppskatta både ett par Double Cheese på McD och råbiff på KB. En flaska whisky för 800 spänn räcker minst ett halvår för mig. Och tydligen har jag råd.
Citera
2025-10-06, 12:33
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man kommer aldrig undan att bra whisky kostar. Det är Livets Vatten och den enda dryck som tjänar på hantverk genom kostnadskrävande process.
Det är erkänt och bevisat genom tidens gång därtill.

Vin, rom, öl och annat bös hålls på med, men whisky är faktiskt det enda som kan framkalla merkostnad pga process rättfärdigt.
Du är givetvis berättigad till din åsikt, men mina smaklökar håller inte med. En bra och dyr whisky är förvisso oftast godare än en billig, men jag upplever att många billiga whiskies och blended smakar riktigt bra jämfört med dyrare.

Lite retstickeaktigt har jag den fördomen att många whiskykonnässörer mer är "samlare" av olika distillerier och flaskor för att initierat diskutera distilleritekniker, torvsorter, vedtyper och den senaste resan till Skottland.

En spritsort som jag däremot anser gynnas kraftigt av ett högre pris och längre lagring är cognac. En billig konjagare kan smaka tändvätska, medan dyra sorter får gomseglet att dansa i den förliga vinden, och smakcentrum i hjärnan att slå kvadruppla saltomortaler.
Citera
2025-10-06, 12:35
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Pistonhead är helt okej. Inte alls i nivå med till exempel To Øl #DIPA eller Radio The Mothership men helt okej för sitt pris.

Jag är både kräsen och inte, kan uppskatta både ett par Double Cheese på McD och råbiff på KB. En flaska whisky för 800 spänn räcker minst ett halvår för mig. Och tydligen har jag råd.
Jag har också råd med en whisky för 800 spänn om jag dricker långt under socialstyrelsens riktlinjer och sparar på den i ett halvår, det tror jag de flesta har.

Än har jag dock inte druckit nån sprit som "smakar gott" för helt ärligt smakar etanol inte gott.
Ett glas Trocadero slår ett glas whisky helt klart om man bara ser till smaken.

Därför tar jag hellre en pistonhead (4,9%) än en radio the mothership (8,2%), jag tycker spritsmaken tar över och att superstark öl smakar skit oavsett märke.
Citera
2025-10-06, 13:38
Medlem
Giant Squids avatar
Kvinnorna blir yngre och whiskyn blir äldre när man börjar närma sig pensionsålder.
Citera
2025-10-06, 13:48
Medlem
GustavBustav1916s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag hade en fas när jag var ung där man alltid skulle imponera på sin omgivning, det var dyr bärs, dyra viner, asdyr whiskey osv och allt annat smakade renpiss.
Men nu när jag är vuxen, har familj och barn och hela köret så uppskattar jag mer och mer det enkla i livet.
Numera köper jag aldrig några dyra ipor som smakar gammal hockeystrumpa utan är bara sugen på tex en ey bro, norrlands, prisvärd bag in box osv.
Samma gäller mat. Jag förstår att köpa ett gäng cheeseburgare på mcdonalds är riktigt fjortisbeteende men det är ju för tusan det bästa dom har eller helst bara vill ha en vanlig vesuvio på pizzerian...
Detta är ju egentligen en fördel ekonomiskt, men det känns som att ju äldre man blir desto mer barnsliga blir smaklökarna? Eller så fanns dom alltid där men kommer mer tryggt fram ju äldre man blir?
nä för fan du har ju bara lärt dig rätt, desså biligare desså bättre. man ska ju dra till lidl å köpa den billigaste piss öln (så länge de int är nån jävla lätt öl)
Citera
2025-10-06, 15:27
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavBustav1916
nä för fan du har ju bara lärt dig rätt, desså biligare desså bättre. man ska ju dra till lidl å köpa den billigaste piss öln (så länge de int är nån jävla lätt öl)
Lidl har Perlenbacher, ibland på glasflaska.
Den är riktigt god, måste va nåt känt bryggeri som gör den åt lidl, skulle bra gärna vilja veta vilket för den ölen är god, särskilt om man hittar den på flaska.
Citera
2025-10-06, 15:37
Medlem
Citat:
Jag tror inte du får bättre sprit om du köper dyr sprit.
Jag blev bjuden på tre olika sorters rom på färjan, alla av samma märke och olika prisnivåer.
Slutade med att jag tog den billigaste för alla var helt ok, vare sig mer eller mindre.

Godaste ölen är Norrlands 2.8 helt enkelt för sprit smakar skit.
Tycker det är helt snedtänkt att dricka något med starkare alkoholhalt än typ 5% för att det är gott, helt enkelt för att en redbull är godare tack vare att den är utan sprit.

Har du någonsin druckit ren vodka och tyckt det smakar gott?

Har du provat någon Belgisk trappistöl? Jag är också väldigt känslig för spritsmak, men även de mest alkoholstarka trappistölerna på över 11% är fantastiskt goda.
Rochefort 10 tex.
Annars en Chimay blå en riktig klassiker med en alkoholhalt på 9%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in