2025-10-06, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
När man såg namnet i domen tänkte jag på Seinfeld, Elaines chef som åkte till djungeln. Han hette samma.

Åbäket borde fått fängelse, 2000:- i böter är ett skämt.
Även om jag kan hålla med om att fängelse förmodligen skulle göra en del nytta här så ska man komma ihåg att straffet även inkluderar en villkorlig dom, inte endast (dags)böter.

Det gör kanske ingen praktisk skillnad men straffvärdesmässigt är det en skillnad.
Citera
2025-10-06, 13:56
Medlem
Från domen: "Av Leon Petermans egna uppgifter framgår emellertid att han inte ville
genomföra värnplikten samt att han haft en problematisk skolgång med bland
annat hög frånvaro och en ovilja eller oförmåga att emellanåt utföra olika
uppgifter.

Den bild som framkommit genom utredningen är att Leon Peterman inte ville
genomföra värnplikten och att han medvetet obstruerade mot order och rutiner
på det sätt som redogjorts för ovan."

Är han härmed befriad från all typ av militärtjänst nu och i framtiden?

Killen måste ha någon form av störning kombinerat med lathet/curlingsyndrom.
Han verkar bo hemma hos mamma och pappa i en villa.

Eller så kanske tricket för att slippa värnplikten är att visa sig så oduglig som möjligt och trotsa order samt ta någon månad på anstalt eller dagsböter?

SVT Nyheter, publicerad 26 mars 2024: "Av knappt 107 000 unga som svarade på underlaget i år var det bara 36 procent som var möjliga att kalla till mönstring. 64 procent, över 68 000 unga, svarade diskvalificerande, till exempel genom att uppge olika sjukdomar, diagnoser och skador."

Samtidigt:

I Dagensps. publiceras en artikel om en studie om svenska medborgares villighet att försvara Sverige i händelse av krig, som utförts av forskare vid Uppsala Universitet och Försvarshögskolan. Studien innefattar även medborgare med invandrarbakgrund. Ralph Sundberg inom Försvarsmakten uttalar sig i artikeln. Han talar positivt om svenska medborgares villighet rent generellt men menar också att invandrare tydligen visar till viss del högre försvarsvilja.

Vi tittar inte specifikt på den här gruppen i denna studie, men i en efterföljande studie har människor med invandrarbakgrund högre försvarsvilja än infödda i vissa avseenden”, berättar Sundberg."

Kan undra om viljan av att försvara vårt land är en personlig mognadsfråga. Alla är ju inte curlade.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-10-06 kl. 14:23.
Citera
2025-10-06, 14:10
Medlem
qrzds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenius
Det kan det definitivt vara. Jag var sjukvårdare och när vi var i fält var vi ofta (ibland dagligen) föremål för CBRN-plutonens saneringsövningar.
Fördel: dagliga duschar i fält, inte alla förunnat.
Nackdel: att bli skrubbad av folk i full CBRN-dräkt och med borstar kan inte jämföras med en skön dusch hemma. Men ofta fick vi möjlighet att göra en normal dusch efter också så det var klart värt det. Om vattnet var varmt eller inte var lite varierat.

Men det kan definitivt vara en del av utbildningen även om det inte är det för alla. Men att se och visa sig för andra är något man måste kunna acceptera i det militära, man behöver inte vara bekväm med det men måste ibland göra det.
Precis, det kan kännas obehagligt att stå naken inför en hop främlingar om man ej är van vid det.
Den första ordern som gavs oss nyinryckta, ståendes uppställda i regn o kyla löd "Ta av civila kläder!". Ca 40 rekryter, för varandra helt främmande pojkar, stod helt nakna i 5 minuter innan nästa order kom, den var, "Tag på Kronans uniform!"
Sen lärde vi känna varandra med tiden. Inga problem med nakenhet, inga problem med småprat när man gjorde sällskap för tarmtömning i naturen, det var en fin och lärorik tid.
Citera
2025-10-06, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Är han härmed befriad från all typ av militärtjänst nu och i framtiden?

Nej.

Försvaret lär inte vilja ha tillbaka honom i första taget men han lyder fortfarande under totalförsvarsplikten så om det blir aktuellt så kan han mycket väl behöva inställa sig. Hamnar vi i ett sådant läge är det knappast villkorlig dom och dagsböter som kommer vänta honom om han ordervägrar dock.

Mer troligt är väl att han hamnar i något av civilförsvarets organisationer istället, för allas trevnad, även om han säkerligen kommer vara en mupp där också.
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Eller så kanske tricket för att slippa värnplikten är att visa sig så oduglig som möjligt och trotsa order samt ta någon månad på anstalt eller dagsböter?

Det är en väg, dock inte en särskilt smart sådan. Det finns många bättre lösningar om man inte vill vara kvar, som inte landar i åtal. Är man inte smart nog att lista ut hur det ska göras så kanske man bör vara kvar i försvaret ändå.

Tips: att neka en värnpliktig sjukvård är inte möjligt (av goda skäl förstås), sjukvårdens journaler är till skillnad från tingsrättens domar inte offentliga. Det betyder att inga arbetsgivare/familj/vänner kommer kunna se vad som hände.
Senast redigerad av Arsenius 2025-10-06 kl. 14:34.
Citera
2025-10-06, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Enligt SVT:
20-åringen har också vägrat att tvätta sig, vilket han själv säger sig vara för att han upplevde situationen som obehaglig. Situationen innebar att han skulle tvätta sig naken i skogen när en annan såg på, vilket gjorde att han avstod. 20-åringen säger att han tvättade sig de andra dagarna som de låg i fält.
När jag gjorde lumpen i slutet av 80-talet övade vi C-sanering (kemiska stridsmedel) mitt ute i skogen i oktober. Det innebar att hela plutonen fick klä av sig näck och bara ha skyddsmask på sig. Sedan spolade befälen vatten på oss. Slangen var kopplad till en brandbil så trycket var rätt mycket högre än i en trädgårdsslang hemma. Man försökte naturligtvis skydda kuken med händerna, men då spolade de på skyddsmasken istället så den fylldes med vatten. När man försökte rätta till den spolade de på pitten osv.
Det var ingen som protesterade, utan man bet ihop eftersom man visste att det inte var någon idé.
Skulle man göra det med dagens ungdomar skulle man väl få köra samtliga till psykakuten efteråt.
Citera
2025-10-06, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qrzd
Precis, det kan kännas obehagligt att stå naken inför en hop främlingar om man ej är van vid det.

"ej är van vid det"? Det måste vara en generationsfråga. Min generation (jag är född på 60-talet) växte upp med att visa sig nakna för andra pojkar och män, så det var aldrig något konstigt, men dagens pojkstackare vågar ju inte ens visa lilleman för sina klasskamrater. Jösses!
Citera
2025-10-06, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsenius
Det kan det definitivt vara. Jag var sjukvårdare och när vi var i fält var vi ofta (ibland dagligen) föremål för CBRN-plutonens saneringsövningar.
Fördel: dagliga duschar i fält, inte alla förunnat.
Nackdel: att bli skrubbad av folk i full CBRN-dräkt och med borstar kan inte jämföras med en skön dusch hemma. Men ofta fick vi möjlighet att göra en normal dusch efter också så det var klart värt det. Om vattnet var varmt eller inte var lite varierat.

Men det kan definitivt vara en del av utbildningen även om det inte är det för alla. Men att se och visa sig för andra är något man måste kunna acceptera i det militära, man behöver inte vara bekväm med det men måste ibland göra det.

Du har så rätt.
Jag menade själva tittandet för tittandets egen sak; har svårt att tänka mig att andra skulle bli beordrade att stå och titta på honom eller specifikt gilla att göra det. Jag tolkade det som om killen tyckte detta var någon form av pennalism.

Självklart måste man stå ut med nakenhet och sköta hygienen av sanitära orsaker
och för att behålla viss mänsklig standard även i strid. Samt om man skulle bli skadad.
Man lär ju få se andra människor nakna så att själv kunna visa sig naken borde vara naturligt.
Citera
2025-10-06, 16:44
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Lekstuga kan väl diskuteras. Och nu verkar det ju som huvudpersonen varken gjorde sin plikt eller satt i fängelse.

Sant, finns inslag av lekstuga bitvis.
Citera
2025-10-06, 18:07
Medlem
snöflingan ska vara glad han inte hammnade i kurran! jag vill se mera sånt här! order ska lydas punkt!
Citera
2025-10-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
"ej är van vid det"? Det måste vara en generationsfråga. Min generation (jag är född på 60-talet) växte upp med att visa sig nakna för andra pojkar och män, så det var aldrig något konstigt, men dagens pojkstackare vågar ju inte ens visa lilleman för sina klasskamrater. Jösses!

Ja, det är ju din generation som utgjort den absolut största andelen blottare i årtionden, så det är ju ingen nyhet. En jävla massa av er fick ju smak av att visa kuken för barn.
Citera
2025-10-06, 18:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Men snälla, lumpen är en utbildning. Blir du ombedd att duscha så går du och duschar. Blir du ombedd att sova i sovsäck, så sover du i sovsäck. Ingen bryr sig om din torra jävla hud eller dina känslor. Fuck off!

Vad gör vi om krig utbryter, för vi är inte långt därifrån idag? Vem skall försvara Sverige? Jag blir fan mörkrädd på riktigt när jag tänker på alla jävla värdelösa Z-kids med som börjar gråta om man tar iPaden ifrån dem.

Håller med dig om det en del, men inte fula orden.
Men VPL kan man inte "undvika" som man, man blir inkallad ändå, som man.
Tjejer också, nu.

När jag blev inkallad under 1980-talet så var det inga problem, blev sergeant till slut.
De som "vägrade" VPL, fick vapenfri tjänst eller deklarerades "kronvrak".

-Fattar inte att idioten gjorde det?
Citera
2025-10-06, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anwe8
Duschade inte och vägrade sovsäck – döms för brott

Den tjugoåriga värnpliktiga som vägrade tvätta sig och använda sovsäck döms nu för brott mot totalförsvarsplikten, det rapporterar SVT Nyheter Blekinge.

Enligt domen har han vid upprepade gånger vägrat att lyda order. Själv säger han i förhör att saken överdrivits och att han inte ville göra värnplikt.

Tjugoåringen döms i Blekinge tingsrätt till villkorlig dom och dagsböter.

https://www.sverigesradio.se/artikel...doms-for-brott
Helt rätt för varje svensk måste vara redo att lyda order och försvara sitt fosterland. Det gäller även alla invandrare och de som även inte har svenskt medborgarskap. Det är något bra för Sverige och att visa på vad vi som land kräver av ungdomarna och andra personer som befinner sig här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in