2025-10-01, 10:20
Medlem
anwe8s avatar
Duschade inte och vägrade sovsäck – döms för brott

Den tjugoåriga värnpliktiga som vägrade tvätta sig och använda sovsäck döms nu för brott mot totalförsvarsplikten, det rapporterar SVT Nyheter Blekinge.

Enligt domen har han vid upprepade gånger vägrat att lyda order. Själv säger han i förhör att saken överdrivits och att han inte ville göra värnplikt.

Tjugoåringen döms i Blekinge tingsrätt till villkorlig dom och dagsböter.

https://www.sverigesradio.se/artikel...doms-for-brott
Citera
2025-10-01, 10:25
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Nu vet inte jag vad totalförsvarsplikten är för nåt å vad det innebär. Men sjukt att man inte har den fria viljan att kunna få bestämma när man själv ska duscha samt vill använda sovsäck eller inte.

Fria individer är vi inte bevisar Sverige ännu en gång.

Edit: Vederbörande exempelvis kanske blir extremt torr i huden om det duschas för ofta å svettas å känner sig instäng/klaustrofobi med att använda sovsäck. Ska man kunna dömas för "brott" då. Det är sjukt.
Senast redigerad av MissAjDiHiDi 2025-10-01 kl. 10:30.
Citera
2025-10-01, 10:27
Medlem
Väldigt kreativt sätt att slippa undan den könsdiskriminerande värnplikten.

Båda faktorerna saknar dessutom betydelse vid försvaret av ett land. Denna unge man kanske är plutonens bästa skytt och krigare.

Vill svenska försvaret ha riktiga män som luktar som män gör, eller parfymerade hen- primadonnor med målade naglar?
Citera
2025-10-01, 10:37
Medlem
Blacknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nu vet inte jag vad totalförsvarsplikten är för nåt å vad det innebär. Men sjukt att man inte har den fria viljan att kunna få bestämma när man själv ska duscha samt vill använda sovsäck eller inte.

Edit: Vederbörande exempelvis kanske blir extremt torr i huden om det duschas för ofta å svettas å känner sig instäng/klaustrofobi med att använda sovsäck. Ska man kunna dömas för "brott" då. Det är sjukt.

Man blir ett osanitärt problem till slut om man inte duschar, speciellt om man ska krigstränas då det är väldigt viktigt med hygein för att inte göra eventuella skador till ett större problem. Moralen sjunker också när du måste trängas med din illaluktande kompis.

Att vägra sovsäck är också korkat, bara jobbigt om din kollega vaknar med froskskador när man är ute i fält och har sitt liv satt på spel.
Citera
2025-10-01, 11:03
Medlem
Vitiss avatar
När man gör militärtjänst har man ingen "fri vilja".
Bara tanken är vansinnig.
Det är disciplin och det kollektiva som gäller.
Något som tycks vara mycket svårt för dagens unga att förstå / acceptera.
Citera
2025-10-01, 11:08
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:

Men snälla, lumpen är en utbildning. Blir du ombedd att duscha så går du och duschar. Blir du ombedd att sova i sovsäck, så sover du i sovsäck. Ingen bryr sig om din torra jävla hud eller dina känslor. Fuck off!

Vad gör vi om krig utbryter, för vi är inte långt därifrån idag? Vem skall försvara Sverige? Jag blir fan mörkrädd på riktigt när jag tänker på alla jävla värdelösa Z-kids med som börjar gråta om man tar iPaden ifrån dem.
Citera
2025-10-01, 11:12
Medlem
De här personerna har förstås inget i försvaret att göra och det vet både de och alla andra och det här är inget annat än slöseri av skattemedel.

En snabb avskiljning hade varit ett bättre val än en dyr rättsprocess. Det här kommer inte heller ha en avskräckande effekt, de som är av det slaget kommer inte påverkas och vi andra beter oss ändå.

Nu kan jag principiellt tycka att värnplikten är problematisk på många sätt men det här gör ingen större nytta för varken samhället eller individen. Dåren kommer bara tycka att han har rätt och att han är förtryckt och att det är synd om honom.
Citera
2025-10-01, 11:13
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
När man gör militärtjänst har man ingen "fri vilja".
Bara tanken är vansinnig.
Det är disciplin och det kollektiva som gäller.
Något som tycks vara mycket svårt för dagens unga att förstå / acceptera.

Det är egentligen skolans och föräldrarnas fel
Man är väldigt pigg på att lära barn deras rättigheter men när det gäller deras skyldigheter brister det . För att inte tala om den totala bristen på konsekvenser ( Det här har vi ett gäng psykologer/pedagoger/socionomer/genusvetare att tacka för . Såväl skolan som uppfostran har blivit ett enda stort misslyckat socialt experiment )
Citera
2025-10-01, 11:14
Medlem
Citat:

Nej man bör inte dömas för brott, man bör avskiljas från utbildningen så man inte kostar samhället mer pengar. I en perfekt värld skulle man hamna i någon annan form av totalförsvar. En rättsprocess är rent slöseri med pengar.

Om du inte vet vad totalförsvarsplikten innebär är det dags att läsa på om det eftersom du troligen omfattas av den.
Senast redigerad av Arsenius 2025-10-01 kl. 11:19.
Citera
2025-10-01, 11:18
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Nu vet inte jag vad totalförsvarsplikten är för nåt å vad det innebär.
Då har du en ypperlig möjlighet till förkovran här:

https://www.krisinformation.se/forbe...lforsvarsplikt
Citera
2025-10-01, 11:21
Medlem
Citat:

Oj. fria individer i armén, haha...

Totalförsvarsplikten innebär att du har en plikt att försvara landet. Kanske inte som soldat, men det kan behövas handräckning lite varstans.
Citera
2025-10-01, 11:36
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness
Man blir ett osanitärt problem till slut om man inte duschar, speciellt om man ska krigstränas då det är väldigt viktigt med hygein för att inte göra eventuella skador till ett större problem. Moralen sjunker också när du måste trängas med din illaluktande kompis.

Att vägra sovsäck är också korkat, bara jobbigt om din kollega vaknar med froskskador när man är ute i fält och har sitt liv satt på spel.
Nu vet inte jag hur länge han "vägrade" duscha eller om det krävdes dusch dagligen. Alla har inte behov att duscha dagligen. Å i krig så jar man väl inte tillgång till dusch dagligen heller om det skulle vara det scenariot..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in