2025-10-03, 21:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Avsevärt men står det faktiskt.

Lydnadsbrott tillhör ju också den kategori som inte behöver åtalsanmälas

Så varför inte ge slashasen några veckors kompaniförbud, och ett antal omgångar potatisskalning och disk i köket tills han beter sig?

Inte vet jag varför han inte fick ett disciplinstraff istället, kanske har hans agerande nått upp till avsevärt men genom att till exempel ha obstruerat mot förman inför sina kamrater.
Citera
2025-10-03, 21:24
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nu vet inte jag vad totalförsvarsplikten är för nåt å vad det innebär. Men sjukt att man inte har den fria viljan att kunna få bestämma när man själv ska duscha samt vill använda sovsäck eller inte.

Vad är det du inte förstår om att lyda order?
Militärtjänst är inget jävla dagis där man har rättigheter och kan välja själv vad man vill göra.
Citera
2025-10-03, 21:29
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Inte vet jag varför han inte fick ett disciplinstraff istället, kanske har hans agerande nått upp till avsevärt men genom att till exempel ha obstruerat mot förman inför sina kamrater.

Han misslyckades väl med att utföra detta straff också. Sedan så kan det ju bli krigsrubriker i aftonbladet om mammas lilla pojk tvingats skala potatis för att han var odräglig och vägrade lyssna på befäl.
Citera
2025-10-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Eller om det var så pass många upprepade gånger. Någon som har domen eller målnummer, så man kan läsa vad det var?
Citera
2025-10-03, 21:56
Medlem
Julskinkatos avatar
Lumpen är inte en lekstuga. Antingen gör du din plikt eller sitter i fängelse. Ehh vad var frågan?
Citera
2025-10-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Lumpen är inte en lekstuga. Antingen gör du din plikt eller sitter i fängelse. Ehh vad var frågan?

Lekstuga kan väl diskuteras. Och nu verkar det ju som huvudpersonen varken gjorde sin plikt eller satt i fängelse.
Citera
2025-10-03, 22:13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Och när infördes dessa sovsäckar som det snackas om hela tiden egentligen?

Sovsäck 2000 heter materielsystemet, så gissningsvis år 2000, vi fick vintersovsäcken när jag ryckte in 2001.

Det består av tre delar: sommarsovsäcken, som är tjock, vinteesovsäcken som logiskt nog är tunn, den dras utanpå sommarsovsäcken, sen tror jag att "puppan" tillhör sovsäcken också, det är ett enmanstält av typ gore tex.
Citera
2025-10-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Sovsäck 2000 heter materielsystemet, så gissningsvis år 2000, vi fick vintersovsäcken när jag ryckte in 2001.

Det består av tre delar: sommarsovsäcken, som är tjock, vinteesovsäcken som logiskt nog är tunn, den dras utanpå sommarsovsäcken, sen tror jag att "puppan" tillhör sovsäcken också, det är ett enmanstält av typ gore tex.

OK, jag var inne innan det, så inte så konstigt att jag inte kände till det. Men eldar man inte i kamin längre då i tälten?
Citera
2025-10-04, 00:32
Medlem
Sanitär och social olägenhet. Hygien för att undvika sjukdom. Sovsäck för att undvika kroppsskada som leder till att andra behöver ta hand om dig. Varför bara inte säga till en psykiater att du är oförmögen att genomföra din värnplikt. Alla dessa idioter borde skickas till full metal jacket world istället.
Citera
2025-10-04, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EncoEnlu
Sanitär och social olägenhet. Hygien för att undvika sjukdom. Sovsäck för att undvika kroppsskada som leder till att andra behöver ta hand om dig. Varför bara inte säga till en psykiater att du är oförmögen att genomföra din värnplikt. Alla dessa idioter borde skickas till full metal jacket world istället.

Det vore det absolut enklaste. Jag kommer ihåg en kille från min tid som vpl som slutade att raka och duscha sig men hemskickad blev han inte. Som sista utväg gick han in på kompaniexpeditionen och slängde ut en stol genom fönsterrutan. Då blev han hemförlovad. Vet inte hur det gick för honom senare i livet.
Citera
2025-10-04, 06:09
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Men snälla, lumpen är en utbildning. Blir du ombedd att duscha så går du och duschar. Blir du ombedd att sova i sovsäck, så sover du i sovsäck. Ingen bryr sig om din torra jävla hud eller dina känslor. Fuck off!

Vad gör vi om krig utbryter, för vi är inte långt därifrån idag? Vem skall försvara Sverige? Jag blir fan mörkrädd på riktigt när jag tänker på alla jävla värdelösa Z-kids med som börjar gråta om man tar iPaden ifrån dem.
Då går vi och duschar, schamponerar håret och tvålar in oss riktigt ordentligt, och glömmer inte att tvätta öronen och ffa inte snopp och stjärt. Det är viktigt att vi luktar gott när ryssarna kommer.
Citera
2025-10-04, 08:48
Medlem
Malaj i köket kanske bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här