2025-10-05, 19:48
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Har hittat en billig vin som heter Aurora, svartvinbärsvin, smakar som svartvinbärs juice fast med alkohol, mycket godare än dom andra sträviga bäska vinerna.

Borde köpa och testa. När jag var ung var Aurora en alkisfavorit med mycket alkohol för pengarna. Testat Rålund blåbärsvin och det var väldigt bra men kostar en multipel av Aurora.

TS: Har aldrig riktigt förstått grejen med att köpa dyrare viner, whiskey osv. Antagligen för att jag inte märkt så stor skillnad i smak. Föredrar dessutom sånt som kostar max 300 kr/flaskan. Skillnaden med ålder är att jag dricker mindre öl och mer mjöd, iscider, Sake osv. Turligt nog för mig så är sånt inte speciellt dyrt.
Citera
2025-10-05, 20:28
Medlem
rotesaus avatar
Träff, men:
Man kommer aldrig undan att bra whisky kostar. Det är Livets Vatten och den enda dryck som tjänar på hantverk genom kostnadskrävande process.
Det är erkänt och bevisat genom tidens gång därtill.

Vin, rom, öl och annat bös hålls på med, men whisky är faktiskt det enda som kan framkalla merkostnad pga process rättfärdigt.
Om man är lagd så, kan man dricka en 3-kvarts flaska riktigt levd whisky utan att känna tyngd dagen efter - vilken annan alkohol gör man det med? Inget!

Allt annat kan nog kvitta mer, Pripps Bocköl och Mariestads Old Ox är tex förträffligt fina i smak.
Veteöl är dock det enda ölet jag personligen föredrar, tyskättling så.
Det finns klara tendenser inom alkoholkulturen att allt blir bättre med process/hantverk men det är klart fel, och bör betraktas som propaganda/etiketter.
Det här tjafset med överprisade micorbryggeier osv är så töntigt/hipster att man inte kan annat än förkasta.
Citera
2025-10-05, 21:14
Medlem
trots att jag inte dricker mycket längre så uppskattar jag även det enklarare. ekonomisk trygghet för min del = mellanöl upp till en guiness eller två. betala 60kr för nån ipa 33cl med en norsk döskalle på? nej tack. ett italienskt vin på 100kr/l. vodka, gin, whiskey, congac, max 215-230kr /flaskan. mer ska det inte kosta. betalar inte för att flaskan har lite guldstänk i designen utan jag betalar för att det ska smaka gott och för att det ska vara någorlunda kvalité. enkelt, precis som det ska vara. det är omanligt att gå runt och välja det dyraste bara för att man tror det är bättre. så till alla södermalms mikrobryggerier, släng er i väggen.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-10-05 kl. 21:18.
Citera
2025-10-05, 21:45
Medlem
Fuktmopparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
trots att jag inte dricker mycket längre så uppskattar jag även det enklarare. ekonomisk trygghet för min del = mellanöl upp till en guiness eller två. betala 60kr för nån ipa 33cl med en norsk döskalle på? nej tack. ett italienskt vin på 100kr/l. vodka, gin, whiskey, congac, max 215-230kr /flaskan. mer ska det inte kosta. betalar inte för att flaskan har lite guldstänk i designen utan jag betalar för att det ska smaka gott och för att det ska vara någorlunda kvalité. enkelt, precis som det ska vara. det är omanligt att gå runt och välja det dyraste bara för att man tror det är bättre. så till alla södermalms mikrobryggerier, släng er i väggen.
Grejen är att du helt enkelt inte kan få en konjak eller whiskey av "någorlunda kvalité" för det priset i dagens läge.
Det finns för alla varukategorier ett minimum för hur lite något kan kosta innan det oundvikligen måste vara skräp.

T.ex. Bacardi Carta Blanca är så undermålig som rom att det är ett slöseri med pengar att köpa den, hur billig den än är.
Citera
2025-10-05, 21:49
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Träff, men:
Man kommer aldrig undan att bra whisky kostar. Det är Livets Vatten och den enda dryck som tjänar på hantverk genom kostnadskrävande process.

Vin, rom, öl och annat bös hålls på med, men whisky är faktiskt det enda som kan framkalla merkostnad pga process rättfärdigt.
Om man är lagd så, kan man dricka en 3-kvarts flaska riktigt levd whisky utan att känna tyngd dagen efter - vilken annan alkohol gör man det med? Inget!

Allt annat kan nog kvitta mer, Pripps Bocköl och Mariestads Old Ox är tex förträffligt fina i smak.
Det finns klara tendenser inom alkoholkulturen att allt blir bättre med process/hantverk men det är klart fel, och bör betraktas som propaganda/etiketter.
Det här tjafset med överprisade micorbryggeier osv är så töntigt/hipster att man inte kan annat än förkasta.

Lägg ner. Du blir lika bakfull av dyr som billig sprit.
Citera
2025-10-05, 22:53
Medlem
Rätt blandat här. Bland den alkohol jag uppskattar - veteöl, lager, vin, cognac, viss whisky - kan jag ibland uppskatta något lite dyrare. Tar med det sagt mycket hellre en Eybro än en bitter IPA, eller en jameson & cola än en 25-årig single malt som smakar askfat. Sånt kanske man inte vågade erkänna som nykläckt 20-åring men skiter i vilket nu...
Citera
2025-10-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag köper väl det jag gillar kort och gott. Och det spänner från allt till sofiero till väldigt dyrt.

Fördelen med att va just vuxen är trotts allt att man väljer själv.
Sofiero original är ju den godaste ölen!
Citera
2025-10-06, 04:24
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det är ingen skillnad på vodka förutom procenten.
Det är destillerat vatten och etanol i samtliga vodka, PUNKT.
Köpa dyr vodka tyder på okunnighet om kemi.

Men du måste erkänna att en bitter som Gammel Dansk, eller Underberg m fl smakar bättre än Explorer? Att Guinness Draught inte heller innehåller någon kolsyra jämfört med pilsner och lager gör det skonsammare för magen och tarmarna. Sockret i Cidern är också en dödsfälla i längden. Det finns bara en helt torr cider på bolaget och det är Strongbow samt kanske någon fransk flaska med kork. Handlar det om socker kontra procent så är torrt vitt vin bäst. Chardonnay-druvan är den som är mest hälsosam i längden om man vill bli lite plakat då och då. Se typ Stig Helmer i Golfaren när han blir erbjuden en sprits av husets värdinna. Vitt vin med mineralvatten. Om processen är rätt tillämpad, som på Sicilien. Dock ska man inte överdriva med alkohol i min ålder oavsett (en som druckit varje dag back in the day och nu har dragit ner).
Senast redigerad av I-van-Toer 2025-10-06 kl. 04:41.
Citera
2025-10-06, 09:05
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Men du måste erkänna att en bitter som Gammel Dansk, eller Underberg m fl smakar bättre än Explorer? Att Guinness Draught inte heller innehåller någon kolsyra jämfört med pilsner och lager gör det skonsammare för magen och tarmarna. Sockret i Cidern är också en dödsfälla i längden. Det finns bara en helt torr cider på bolaget och det är Strongbow samt kanske någon fransk flaska med kork. Handlar det om socker kontra procent så är torrt vitt vin bäst. Chardonnay-druvan är den som är mest hälsosam i längden om man vill bli lite plakat då och då. Se typ Stig Helmer i Golfaren när han blir erbjuden en sprits av husets värdinna. Vitt vin med mineralvatten. Om processen är rätt tillämpad, som på Sicilien. Dock ska man inte överdriva med alkohol i min ålder oavsett (en som druckit varje dag back in the day och nu har dragit ner).
Gammeldansk och Underberg är kryddat brännvin, givetvis smakar det annorlunda än okryddat brännvin/vodka.

Jag tycker Underberg smakar värre än ren sprit, ganska säker på att man kan göra godare kryddat brännvin hemma med lite kryddor och hembränt.

Det är fakta att allt okryddat brännvin/vodka är precis samma sak som läkarsprit fast i lägre koncentrering, det är destillerad mäsk och resultatet är etanol och vatten.
Det är så nära ren sprit man kan komma och därför är de orenheter som gör smaken helt försumbara.

Jag tycker om man gillar smaksatt sprit kan man bara blanda drinkar och få bättre resultat än om man köper dyr sprit.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-10-06 kl. 09:07.
Citera
2025-10-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Träff, men:

Bara för att något tar lång tid och är dyrt att tillverka så betyder det ju inte att det är godare.

Jag dricker mycket Whiskey och gillar att pröva olika sorter. Har en svåger som är med i Whiskey-klubb och får tag i massa olika sorter och det är trevligt.
Citera
2025-10-06, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuktmopparen
Grejen är att du helt enkelt inte kan få en konjak eller whiskey av "någorlunda kvalité" för det priset i dagens läge.
Det finns för alla varukategorier ett minimum för hur lite något kan kosta innan det oundvikligen måste vara skräp.

T.ex. Bacardi Carta Blanca är så undermålig som rom att det är ett slöseri med pengar att köpa den, hur billig den än är.

whiskey och cognac ca 299-330 då. finlaggan om jag verkligen ville ha en dyrare rökig. men du kan likagärna köpa en famous grouse smokey black för 299. enkelt är bäst
Citera
2025-10-06, 09:43
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuktmopparen

Jag tror inte du får bättre sprit om du köper dyr sprit.
Jag blev bjuden på tre olika sorters rom på färjan, alla av samma märke och olika prisnivåer.
Slutade med att jag tog den billigaste för alla var helt ok, vare sig mer eller mindre.

Godaste ölen är Norrlands 2.8 helt enkelt för sprit smakar skit.
Tycker det är helt snedtänkt att dricka något med starkare alkoholhalt än typ 5% för att det är gott, helt enkelt för att en redbull är godare tack vare att den är utan sprit.

Har du någonsin druckit ren vodka och tyckt det smakar gott?
Senast redigerad av Kungenshora 2025-10-06 kl. 09:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in