• 4
  • 5
2025-10-05, 12:26
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mange-West
Finns inget företag som bryr sig om kunderna... De som säger det ljuger... Det är ekonomisk överlevnad som räknas.
Nja, i så fall finns två företag. De som jobbar för ekonomisk överlevnad. Och de som jobbar för att aktieägarna ska casha hem maximalt. Clas Ohlson tillhör sedan 5 år den sista.

Jag minns när google skrev "vi ska inte ha reklam" och på den tiden brydde företagen sig om sina kunder. Jag lämnade google när de visade 19 reklamlänkar och 1 riktig länk på en sökning på kontorsstolar som jag gjorde förra året. På samma sätt som jag lämnade Clas Ohlson.
Citera
2025-10-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
I och för sig är det klart fiffigt att besöka butiken, eller testhandla via internet, om man tänkt investera i aktien.

Men jag tänkte mer att de har haft sin uppgång, och varför köpa något som redan rusat.

Sedan är butikerna svåra att hitta i numera, de har infört någon form av IKEA-navigering, utan att lyckas. Men det värsta är att handla på webben...

Man väljer ut några saker, får upp att handla för fyrtioåtta kronor till, så får du fri frakt. När man har valt ut något som man egentligen inte vill ha men för att slippa frakten så kan en viss produkt inte skickas med det fria fraktalternativet... Och så vidare i all evighet.

Efter ett par köp så har man tröttnat, och går inte ens in och tittar på vad de har för prylar, för man vet redan innan att de ska försöka knulla mig. Och det tycker inte jag om, och jag kan tänka mig att jag inte är den enda som känner att de utnyttjar mig. Okej att de tjänar pengar mig mig och andra kunder, men det är inte okej att de trixar.

Att lagerpersonalen också känner sig utnyttjade gör inte saken bättre. Man ska ha nöjda kunder och nöjd personal, då går företaget bra.

Så sälj. Ta hem vinsten.

+1 på hela din upplevelse av Clas Ohlsson.. dom är påväg utför
Citera
2025-10-05, 13:38
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Är det kutym i lagerbranschen med "bonus" som den som Clas Ohlson nu tar bort för de anställda? Har ingen insyn.
Lager branchen har till 99% inget bonussystem om man inte är en högre chef då.
Att vanliga arbetare får en typ av bonus som speglar sig på hur det går för företaget har jag aldrig hört talas om inom butikslager.

Detta har ju clas Ohlson ledningen uppmärksammat och vill att det ska vara likställt andra lagerjobb.

Antagligen blir det en massa protester i början sen inser arbetarna att andra lagerjobb inte betalar bättre och ger upp.
Citera
2025-10-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Att vanliga arbetare får en typ av bonus som speglar sig på hur det går för företaget har jag aldrig hört talas om inom butikslager.
Ikea verkar ge även de på deras lager bonus,
One IKEA Bonus - Om verksamheten uppnår sina mål kan du få bonus.
https://www.ikea.com/se/sv/this-is-i...b-pub1969c310/

Citat:
Detta har ju clas Ohlson ledningen uppmärksammat och vill att det ska vara likställt andra lagerjobb.
Men ju har de tydligen glömt bort det.
Citera
2025-10-05, 14:02
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ikea verkar ge även de på deras lager bonus,
One IKEA Bonus - Om verksamheten uppnår sina mål kan du få bonus.
https://www.ikea.com/se/sv/this-is-i...b-pub1969c310/

Men ju har de tydligen glömt bort det.
Perfekt, då kan de som är missnöjda söka jobb på Ikea.
Citera
2025-10-05, 14:16
Medlem
Citat:

Antagligen blir det en massa protester i början sen inser arbetarna att andra lagerjobb inte betalar bättre och ger upp.

Det är svårt att veta vad som egentligen menas med bonussystem. Enligt uppgift skulle det handla om så mycket som 5000 kr/månad. Jag får snarare intrycket av att det kan vara ett ackordssystem som skrotas.
Jag har egna erfarenheter från lagerjobb och där fanns det ett hyfsat generöst ackordssystem som dels gav högre lön om man snittade 150 kolliplock per timma under en månad, samt att man fick gå hem för dagen om man när man plockat 1200 kolli.
Det kommer bli stora problem för Clas Ohlson om de försämrar villkoren för de anställda. Tar man bort incitament för att jobba hårt kommer givetvis ingen göra det heller. Det kommer leda till längre leveranstider vilket i sin tur kommer leda till färre online-köp vilket i sin tur kommer leda till minskad lönsamhet. Inte särskilt smart agerat av ledningen
Citera
2025-10-05, 16:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
2022 köpte jag aktier i Clas Ohlson för 67kr st dom har sen dess stigit som en heliumballong och började närma sig 400kr men sen kom avslöjandet om hur illa dom behandlar sina anställda och nu är den nere runt 350kr…

Tror ni bubblan har spruckit eller kommer dom kunna återhämta sig från det här?

Själv sålde jag 50% när den gick under 375kr och går den under 300kr säljer jag resten.

*postat med taptalk så ber om ursäkt för misstag i texten*

CO knallar i princip på som de ska men marknaden hade möjligen för höga förväntningar.
Jag slulle ta hem vinsten nu om jag var du.
Citera
2025-10-05, 16:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nja, i så fall finns två företag. De som jobbar för ekonomisk överlevnad. Och de som jobbar för att aktieägarna ska casha hem maximalt. Clas Ohlson tillhör sedan 5 år den sista.

Jag minns när google skrev "vi ska inte ha reklam" och på den tiden brydde företagen sig om sina kunder. Jag lämnade google när de visade 19 reklamlänkar och 1 riktig länk på en sökning på kontorsstolar som jag gjorde förra året. På samma sätt som jag lämnade Clas Ohlson.

Kan du rekomendera några börsnoterade bolag som inte arbetar för aktieägarna utan för ekonomisk överlevnad?
Citera
2025-10-06, 09:47
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kan du rekomendera några börsnoterade bolag som inte arbetar för aktieägarna utan för ekonomisk överlevnad?
Jag äger inga aktier just nu. Denna bubbla orsakad av kvartalsdårar som maximerar ökning är redan maxad. Jag återkommer när verkligheten är tillbaka.
Citera
2025-10-06, 09:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag äger inga aktier just nu. Denna bubbla orsakad av kvartalsdårar som maximerar ökning är redan maxad. Jag återkommer när verkligheten är tillbaka.

Coop är ju ett säkert kort, bra livsmedel och ingen vinst, de är inte börsnoterade men man kan vara medlem.
Citera
2025-10-06, 10:01
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Coop är ju ett säkert kort, bra livsmedel och ingen vinst, de är inte börsnoterade men man kan vara medlem.
Jag äger 5 lägenheter och villor istället. Den bubblan sprack 2022.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in