Citat:
Ursprungligen postat av
tram123
Lager branchen har till 99% inget bonussystem om man inte är en högre chef då.
Att vanliga arbetare får en typ av bonus som speglar sig på hur det går för företaget har jag aldrig hört talas om inom butikslager.
Detta har ju clas Ohlson ledningen uppmärksammat och vill att det ska vara likställt andra lagerjobb.
Antagligen blir det en massa protester i början sen inser arbetarna att andra lagerjobb inte betalar bättre och ger upp.
Det är svårt att veta vad som egentligen menas med bonussystem. Enligt uppgift skulle det handla om så mycket som 5000 kr/månad. Jag får snarare intrycket av att det kan vara ett ackordssystem som skrotas.
Jag har egna erfarenheter från lagerjobb och där fanns det ett hyfsat generöst ackordssystem som dels gav högre lön om man snittade 150 kolliplock per timma under en månad, samt att man fick gå hem för dagen om man när man plockat 1200 kolli.
Det kommer bli stora problem för Clas Ohlson om de försämrar villkoren för de anställda. Tar man bort incitament för att jobba hårt kommer givetvis ingen göra det heller. Det kommer leda till längre leveranstider vilket i sin tur kommer leda till färre online-köp vilket i sin tur kommer leda till minskad lönsamhet. Inte särskilt smart agerat av ledningen