2025-10-05, 00:36
Medlem
Månsans avatar
Jag vet inte om aktieköparna intresserar sig särskilt mycket för hur läget är på Clas Olsons lager. Jag har aldrig ägnat en tanke på hur det ser ut på lagret i Atlas Copco, Cameco, ABB, Nibe och Saab — dvs företagen i min portfölj som sannolikt har någon form av lager.

P/E-tal, historisk tillväxt, utdelningspolicy, framtidsutsikter, risker och sådana parametrar känns viktigare än hur folk på lagret mår.
Citera
2025-10-05, 00:40
Medlem
Beror på din etiska riktlinje. Bolag kan behandla personalen som skit och ändå bli världsledande. Kolla tex amazon. Så länge kassaflödet är stabilt och upp över tid samt investeringar och utveckling av bolaget är prioriterat så brukar iaf jag sitta still i båten.
Citera
2025-10-05, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Varför byter inte du jobb idag redan? Du kan säkert få en krona mer någon annanstans. Och det är ju jättelätt att byta jobb enligt dig.

Vad är förmånerna då?

Varför skulle jag byta jobb? Men absolut, skulle mitt företag sänka lönen en massa och det gick att få högre lön hos konkurrent skulle jag givetvis byta jobb.

Ja vad var förmånerna? Dåligt specat i artikeln
Citera
2025-10-05, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Uppenbart handlar det om de ska få försämrade villkor, och det trots att företaget går bra.

Det framgår inte om villkorsändringen är en anpassning till marknadsläget eller inte tyvärr
Citera
2025-10-05, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
[...]en chock och insåg att Clas Ohlson struntar i sina kunder [...]
Finns inget företag som bryr sig om kunderna... De som säger det ljuger... Det är ekonomisk överlevnad som räknas.
Citera
2025-10-05, 02:30
Medlem
talcsofts avatar
Är det kutym i lagerbranschen med "bonus" som den som Clas Ohlson nu tar bort för de anställda? Har ingen insyn.
Citera
2025-10-05, 07:43
Medlem
CarpeDiem99s avatar
En anledning att aktiekursen ökat så kraftig är att de har exakt de du säger att de inte har.
Clas Ohlson äger både bolaget spares men även batteriexperten eller va de heter.
Behövde en gumminippel till min kärcher högtryckstvätt i somras o gick in till butiken för att kolla. De hade den inte hemma men beställde o ja fick den efter 3 dagar.
Såg att de sålde maskiner som ryobi, bosch och dremel vilket jag blev förvånad över då jag som du trodde de bara sålde skit märken.

Tror det hänt väldigt mycket på Clas Ohlson de senaste åren där vi inte hängt med faktiskt. Besviken på mig själv då jag inte var mer insatt och missade en sådan här guldgruva i min aktieportfölj

Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Varför ska jag handla på Clas Ohlsson?

Jag minns på 80-talet när man bara kunde handla på postorder. Jag handlade lysdioder, resistorer, kugghjul och andra tekniska prylar. Om man ringde runt och letade efter en speciell pryl var ofta svaret: "Har du kollat med Clas Ohlson?".

På 90-talet dök en av landets första butiker upp i storstaden i närheten. Det blev en stor succé! Under flera år var butiken fylld av gubbar som köpte verktyg och annat skoj. På den tiden gick det att köpa både en metallsvarv och fräs i butiken, med alla tillbehör. Själv köpte jag högkvalitativa skruvmejslar och tänger från Sandvik, som fortfarande hänger på verktygstavlan. Några Bosch elverktyg blev det också. Jag var där regelbundet och handlade.

Men varför skulle jag gå dit idag? Största delen av sortimentet är skit. Mest lådor och blomkrukor i plast. Lampor. Bokhyllor. Några no-name elhandverktyg. Det mest tekniska är väl glödlampor. Det har blivit en butik för kärringar.

Vill jag ha Kinesisk plast kan jag lika gärna handla på Biltema, Rusta, Dollarstore eller ÖoB.

De senaste 10-15 åren har jag varit där tre gånger, varav jag handlat en gång. Ett lysrör på extrapris som skulle förbjudas av EU.

Hur deras aktiekurs har kunnat stiga med mer än 400% på 3 år är ett mysterium. Upplys mig gärna.
Citera
2025-10-05, 08:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Anställda har förmåner utöver kollektivavtalet och det är dessa förmåner som clas ohlson vill plocka bort.
Inget konstigt alls att plocka bort en förmån och det sker hela tiden i företag, vet inte varför det blivit nyhets artiklar nu när Clas Ohlson gör det.

Såg en artikel där det stod att anställda grät för de kunde inte bo kvar där de bor nu när förmånerna plockas bort vilket är extremt märkligt.
Förmånerna är prestations baserade kopplat till hur bra det går för företaget, hade det varit ett dåligt år för företaget så hade de anställda inte fått dessa förmåner, då undrar man hur fan personer kan leva så tight ekonomiskt att de endast går runt med dessa förmåner?

Jag får bonus årligen på mitt jobb, jag är fan inte så jävla dum att jag lever på gränsen med denna bonus då jag vet att det kan komma år då jag inte får bonusen även om jag fått den årligen i 10 år.

Gillar man inte läget så byter man jobb, lycka till att hitta ett annat lagerjobb med dessa förmåner.
Jag håller med dig om att gnället från anställda blir överdrivet. Samtidigt förstår jag varför detta sticker i folks ögon. När Clas Ohlson gick kräftgång på börsen så var det tydligen inga problem att ha dessa förmåner, men nu när Clas Ohlson skjuter som en raket får inte de anställda ta del av kakan. Då var ju dessa förmåner bara en charad. Jag äger själv aktier i bolaget och kommer antagligen inte sälja dem.
Citera
2025-10-05, 08:26
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Är det kutym i lagerbranschen med "bonus" som den som Clas Ohlson nu tar bort för de anställda? Har ingen insyn.
Nej, det är i regel inte kutym för lagerarbetare eller butiksmedarbetare. Dock är det dålig tajming att ta bort dessa förmåner när bolaget går som tåget. Jag är själv investerare i bolaget och ser inget problem med att de som jobbar på golvet får ta del av kakan.
Citera
2025-10-05, 08:51
Medlem
Sababas avatar
CO var ute för räkning ca 2019. De hade inte hängt med i försäljning online. De sålde samma Kina-skit som de andra kedjorna men var dyrare.

Nästan mirakulöst vände de skutan och rebranda sig och ökade marginalerna. Inte var det tjocksteffe och rökchrister på lagret som förverkligade det.

Det är självklart att de måste anpassa kostymen efter kostnaderna. Sluskarna på lagret går lätt att byta ut. Dessutom finns det gott om svensk outbildad arbetskraft i Dalarna.

Det är inte direkt Stockholm. I Sthlm hade de fått skylta på arabiska för personalen som lockas av de nya lönerna.

Det är tråkigt men en förklarlig del av globalismen. Det är ju inte så att de säljer några varor tillverkade i Sverige så lite självinsikt borde lagergubbarna hava.
Senast redigerad av Sababa 2025-10-05 kl. 09:02.
Citera
2025-10-05, 10:30
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag vet inte om aktieköparna intresserar sig särskilt mycket för hur läget är på Clas Olsons lager. Jag har aldrig ägnat en tanke på hur det ser ut på lagret i Atlas Copco, Cameco, ABB, Nibe och Saab — dvs företagen i min portfölj som sannolikt har någon form av lager.

P/E-tal, historisk tillväxt, utdelningspolicy, framtidsutsikter, risker och sådana parametrar känns viktigare än hur folk på lagret mår.
Nog har dom (aktieköparna) intresserat sig hyfsat mycket då aktien började dyka i samma sekund som ryktet om hur dom behandlar sina anställda kom fram.
Själv fick jag notis om att mina aktier tappade och förstod inte varför så började googla och hittade förklaringen ganska snabbt.

Personligen har jag behandlat deras aktie just som en bubbla då jag inte kunnat förstå vad som får den att växa men kul var det så länge det varade
Citera
2025-10-05, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarpeDiem99
En anledning att aktiekursen ökat så kraftig är att de har exakt de du säger att de inte har.
Clas Ohlson äger både bolaget spares men även batteriexperten eller va de heter.
Behövde en gumminippel till min kärcher högtryckstvätt i somras o gick in till butiken för att kolla. De hade den inte hemma men beställde o ja fick den efter 3 dagar.
Såg att de sålde maskiner som ryobi, bosch och dremel vilket jag blev förvånad över då jag som du trodde de bara sålde skit märken.

Tror det hänt väldigt mycket på Clas Ohlson de senaste åren där vi inte hängt med faktiskt. Besviken på mig själv då jag inte var mer insatt och missade en sådan här guldgruva i min aktieportfölj

Jag köper inte det där resonemanget.

Vem fan köper Ryobi eller Bosch ens?
Dom har gjort nånting, men inte är det att de säljer så mycket mer i butik än tidigare.

Har dom fokuserat mer på webbhandel och sökmotoroptimerat eller liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in