Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-04, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, inte direkt, men då han själv valde att placera sig så när mordet i tid och rum(avgasknallen), så blev han ju tvungen att ta det därifrån.

Varför skulle han inte kunna, som jag skrev tidigare, ha sagt satt han gick norrut mot bussarna vid Odenplan och varken hört eller sett något?

Han återvänder ju till Skandia medtagen

Jag menar att efter mordnatten kan han inte bli något annat än ett vittne
Citera
2025-10-04, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
När vi sitter här efteråt och ser hur han gled under radarn så är det enkelt att påstå att det var smart och att tjänade på att gå ut hårt, men jag tycker det är till att bortse från ett antal risker som det faktiskt innebar.
Lätt att efterkonstruera gärningsmannens olika steg och vägval.

Delar inte alls åsikten att det var ett måste för honom, men däremot har det blivit "ett måste" för teorin uppenbarligen. Och delar ej heller uppfattningen av att det var smart utan en stor risk att bli avslöjad.

Tycker ditt inlägg speglar rätt bra den dialog som förts angående teorin genom årens lopp.
Från början var det rätt hårda tongångar från alla håll och många kunde inte ens ta ordet tur eller chansning i sin mun p.g.a. rädsla för att göra teorin svag... Nu är det dock flera som verkar tillstå det.

Här är ett exempel med dels att mediaframträdandet var "smart" men också "ett måste"..
SE kan vara GM ändå, även om det inte var speciellt "smart" eller "ett måste"...(SE kan möjligen ha känt det som ett måste)
Tycker denna typ av påståenden ofta gör teorin en otjänst, blir mer osannolik.
Men det kanske är svårt att se det när man jagar lögner och försöker misstänka SE kring varenda uppgift? (i tron om att den då blir starkare)

Men detta med tur och chansningar och teorier skriver vi mest som tidsfördriv

För eg kan jag bara skriva

"Engström stämplar ut 23:19 iklädd Rock, keps , handledsväska

Några minuter senare så springer en man på DBG iklädd Rock och handledsväska

Engström påstår sig springa och bli förväxlad "

Man kan ju bara skippa allt mellansnack och bara misstänka honom för detta !
Citera
2025-10-04, 14:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En sak som vi ibland glömmer bort är att Engström som GM måste bli ett vittne !

Vad jag menar med det är att CP eller CA behöver inte bli vittne om dom är GM, utan Engström måste alltså bli ett vittne

Så det är inte bara en taktik eller ett försvar utan ett måste för honom..
Någon annan som blir ett vittne är ett vittne.
Citera
2025-10-04, 14:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Såklart kan han vara oskyldig också..

Utan jag menade att som GM så tjänar han på att gå ut hårt i media och polis

Folk i tråden har ju ibland tyckt det var korkat av en GM att bli ett media vittne !

Men jag menar alltså att han vinner på det och att det nästan är ett måste för honom som GM

Nej att bli ett vittne i media är inget måste för GM SE. Det är enbart en enorm risk. Det hade räckt med att ett av 20 vittnen sagt att han var GM så hade han åkt dit.

Att bli ett vittne hos polisen kan lättare tolkas som ett måste. Att bli ett vittne för bekanta var definitivt ett måste.
Citera
2025-10-04, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Någon annan som blir ett vittne är ett vittne.

Ja, men jag menar att Engström som GM inte har ett val

CA behöver t.ex inte bli ett vittne och det är en stor skillnad, många har ju tyckt det var konstigt att Engström går hårt ut i media och polis!

Han slår två flugor i en smäll, dels blir han ett vittne med hela Svenska folket och dels håller han väktarna borta från utredningen !
Citera
2025-10-04, 14:16
Medlem
Citat:
Nej att bli ett vittne i media är inget måste för GM SE. Det är enbart en enorm risk. Det hade räckt med att ett av 20 vittnen sagt att han var GM så hade han åkt dit.

Att bli ett vittne hos polisen kan lättare tolkas som ett måste. Att bli ett vittne för bekanta var definitivt ett måste.

Jag håller inte med, jag tror många faktiskt tvekade på att ringa in Engström när han går ut hårt i Mefia !

Vi behöver inte vara ense om detta
Citera
2025-10-04, 14:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, men jag menar att Engström som GM inte har ett val

CA behöver t.ex inte bli ett vittne och det är en stor skillnad, många har ju tyckt det var konstigt att Engström går hårt ut i media och polis!

Han slår två flugor i en smäll, dels blir han ett vittne med hela Svenska folket och dels håller han väktarna borta från utredningen !
Men du var ju inne på att han måste spela GM så att väktarna borde vara lite vakna på det. Men som sagt, vittnen spelar också på vittnen.

Väktarna är inte tv-detektiver. De är relativt unga människor utan polisiär utbildning som sitter vakt mot nedknarkade inbrottstjuvar för att tjäna sitt uppehälle.
Citera
2025-10-04, 14:25
Medlem
Citat:
Men du var ju inne på att han måste spela GM så att väktarna borde vara lite vakna på det. Men som sagt, vittnen spelar också på vittnen.

Är inte helt säker på vad du menar !

Men låt säg att vi hypotetiskt påstår att Engström är GM

Han stämplar ut och växlar ett par ord med väktarna som ser hur klädd Engström är och sen går ut !

60 m därifrån så skjuter han och springer runt några kvarter och sen återvänder till Skandia

Jag skulle ge en sådan GM max några få % att klara sig !
Men om han ska kunna ha en chans så gjorde han rätt enligt mig
Citera
2025-10-04, 14:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag håller inte med, jag tror många faktiskt tvekade på att ringa in Engström när han går ut hårt i Mefia !

Vi behöver inte vara ense om detta

Nej, du kan inte påstå att vittnen satt hemma i tv-sofforna och kände igen SE som mördaren men inte ringde polisen för att han sa han var ett vittne. Det är att idiotförklara folk. Helt verklighetsfrånvänt.

Om du bevittnar ett brott och sen ser gärningsmannen på tv, kommer du då inte säga till polisen?
Citera
2025-10-04, 14:29
Medlem
Citat:
Nej, du kan inte påstå att vittnen satt hemma i tv-sofforna och kände igen SE som mördaren men inte ringde polisen för att han sa han var ett vittne. Det är att idiotförklara folk. Helt verklighetsfrånvänt.

Om du bevittnar ett brott och sen ser gärningsmannen på tv, kommer du då inte säga till polisen?

Jag menade alltså från Skandia

Självklart skulle jag annars kontakta polisen
Citera
2025-10-04, 14:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag menade alltså från Skandia

Självklart skulle jag annars kontakta polisen
Öh? När vi säger "vittnen" så menar vi vittnen till mordet. Hur du får in de på Skandia i den definitionen förstår jag inte.

Om du blir vittne till ett brott och du känner igen gärningsmannen på tv, så skulle du inte säga det till polisen, för att den personen sa att han är ett vittne?
Citera
2025-10-04, 14:39
Medlem
Citat:

Sen ska jag vara tydlig mot vittnen som finns kring brottsplatsen och vid DBG

Om jag hade varit 100% säker på att det är Engström jag ser så hade jag såklart ringt och sagt det !

Men om jag bara tycker att han stämmer in lite på hur jag uppfattade GM så gör jag det kanske inte. Varför då undrar du kanske ? Jo för att jag tänkt att Engström har dom koll på !

Några exempel på dessa vittne ska jag faktiskt ge dig

YN
LJ
MP
AD

Här är 4 som mer eller mindre kanske var tveksamma när det gällde Engström men som kanske tänkte att han redan fanns i registret

Sen har vi såklart folk inne på Skandia också som borde ringt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in