Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-10-03, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det kan ju så klart vara en poäng, men hade väktarna inte litat på SE...(och misstänkt honom).. så hade dom väl också kontaktat polisen med uppgifterna?

Om SE innan hade varit en "skum" person för väktarna, men här verkar det ju som att de tyckte att han var en rätt vanlig kontorsarbetare som talar sanning. "Han kontaktade polisen själv"...

Det talar väl ändå för hur väktarna kan ha resonerat.... eller så var de inte alls intresserade av Palmemordet?

Okej, jag tänker att oavsett om väktarna litar på Engström eller inte så borde dom rapportera till polisen

Det är ju faktiskt så att en man med Engströms signalement springer på DBG 3min efter Engström har lämnat Skandia

Som väktare borde man lägga åt sidan vad man själv anser om en person

Men eftersom Engström går så hårt ut i Media och till Polis så struntar dom såklart i det och tänker att han finns med i registret ändå !

Här menar jag att GM-SE gjorde en korrekt sak , alltså att minska risken att väktarna kontaktar polisen.

Han bad även RB att inte kontakta polisen om utstämplingstiden
Citera
2025-10-03, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Frågan är i vilket skede som han hade kommit upp på polisens och spanarnas radar om han inte figurerat i media eller hört av sig till polisen. Hade någon fyllt i en av de tipslappar som AK fick kanske?

Eller hade han varit en hemlighet ända in i våra dagar?

Jag tror att Engström inte kan ta en sådan risk

HO borde kontakta polisen relativt fort när rock och huvudbonad och handledsväska är 3 signalement som lyser starkast

Om Engström hade legat lågt så tror jag väktarna hade ställt frågor till Engström oavsett : Du gick ju ut vid tiden för mordet , märkte du inget Stig ?

Detta funkar bara om Engström inte återvänder till Skandia, efter att han återvänder så måste han bli ett vittne
Citera
2025-10-03, 23:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej, jag tänker att oavsett om väktarna litar på Engström eller inte så borde dom rapportera till polisen

Det är ju faktiskt så att en man med Engströms signalement springer på DBG 3min efter Engström har lämnat Skandia

Som väktare borde man lägga åt sidan vad man själv anser om en person

Men eftersom Engström går så hårt ut i Media och till Polis så struntar dom såklart i det och tänker att han finns med i registret ändå !

Här menar jag att GM-SE gjorde en korrekt sak , alltså att minska risken att väktarna kontaktar polisen.

Han bad även RB att inte kontakta polisen om utstämplingstiden

Borde och borde, men klart är att det hade varit bra om dom reagerat tidigare.

Sedan tänker jag att du överdriver SE's agerande som något misstänkt, då det lika väl kan vara ett vittne som vill hjälpa till och även då synas.. som i detta fall den sparkade kommunpolitikern som stod upp för "rättvisan".. typ

Svårt att se alternativ va? När man är så fast i en misstänkt?
Citera
2025-10-03, 23:56
Medlem
Citat:
Det kan ju så klart vara en poäng, men hade väktarna inte litat på SE...(och misstänkt honom).. så hade dom väl också kontaktat polisen med uppgifterna?

Om SE innan hade varit en "skum" person för väktarna, men här verkar det ju som att de tyckte att han var en rätt vanlig kontorsarbetare som talar sanning. "Han kontaktade polisen själv"...

Det talar väl ändå för hur väktarna kan ha resonerat.... eller så var de inte alls intresserade av Palmemordet?

En sak som vi ibland glömmer bort är att Engström som GM måste bli ett vittne !

Vad jag menar med det är att CP eller CA behöver inte bli vittne om dom är GM, utan Engström måste alltså bli ett vittne

Så det är inte bara en taktik eller ett försvar utan ett måste för honom..
Citera
2025-10-03, 23:58
Medlem
Citat:

Sedan tänker jag att du överdriver SE's agerande som något misstänkt, då det lika väl kan vara ett vittne som vill hjälpa till och även då synas.. som i detta fall den sparkade kommunpolitikern som stod upp för "rättvisan".. typ

Såklart kan han vara oskyldig också..

Utan jag menade att som GM så tjänar han på att gå ut hårt i media och polis

Folk i tråden har ju ibland tyckt det var korkat av en GM att bli ett media vittne !

Men jag menar alltså att han vinner på det och att det nästan är ett måste för honom som GM
Citera
2025-10-04, 00:19
Medlem
Citat:

Läste just Anna-Lisa Gahns förhör

Hon är rätt tydlig med att Engström säger att han pratat med polisen och blivit hörd på mordplatsen

Vad är din tolkning varför Engström påstår detta ?
Citera
2025-10-04, 08:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad är det du skriver?
"Lisbeth (som ju borde veta bäst) som hade sagt "lång mörk rock" till polisen."

Försöker du tramsa med mig igen? Eller är det återigen snedtänkt?

1. Lisbeth har ju inte sagt "lång mörk rock"
- Vilket hon kanske borde om det var det SE som GM hade på sig.
2. Hon sa "mörkblå täckjacka"

- vilket inte alls ordagrant framgår av media som du trollar med..
3. Det handlar utöver signalement även om ett samtal med Lisbeth
- en lögn och en chansning som du inte ens vill tillstå..

Sluta tramsa och försök bete dig lite mer seriöst, återigen!
Mysteriet har väl länge varit "hur kunde SE veta att Lisbeth hade sagt mörkblå täckjacka". Och här finns det flera olika förklaringsmodeller:

Alt 1: Lisbeth har sagt till SE att mördaren hade mörkblå täckjacka.

Alt 2: SE har pusslat med uppgifter från olika TV-inslag och "räknat ut"/"gissat"/"chansat på"/"prickat in") att Lisbeth hade uppfattat det som (och sagt till polisen) att mördaren hade mörkblå täckjacka.

Alt 3: SE har goda skäl att tro att Lisbeth har uppfattat det som (och att hon sagt till polisen att) att mördaren (dvs. han själv) hade lång mörk rock. Han ljuger därför ihop en historia om att hon först skall ha sagt mörkblå täckjacka. Senare skall det visa sig att hon har sagt till polisen att mördaren hade mörkblå täckjacka, men det hade inte SE en aning om. Det här är alltså ett rent sammanträffande.
Citera
2025-10-04, 09:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Läste just Anna-Lisa Gahns förhör

Hon är rätt tydlig med att Engström säger att han pratat med polisen och blivit hörd på mordplatsen

Vad är din tolkning varför Engström påstår detta ?

Att det är hennes ord och att vi inte vet exakt hur SE uttryckte det.
Vi vet mycket lite om vilka frågor och följdfrågor som väktarna kan ha ställt.

En förklaring är som sagt att vittnet SE, liknande det som han själv säger i förhör försökt lämna uppgifter till polisen, men uteslöt kanske att polisen nekade till detta för att slippa följdfrågor. Ett samtal med polis och inte hela sanningen. (Kanske lite samma förklaring som i GM-scenariot nedan?)
Han kontaktade ju ändå polisen på lördagen och bidrog med sina uppgifter.... eller ja.. de som Ali Lindholm valde att teckna ned

Som GM kan man ju bara spekulera och om det är av anledningen för "att slippa bli utskickad till poliserna på mordplatsen". Tror mig ha sett någon sådan förklaring, men ser dels inte riktigt hur det scenariot skulle se ut. Skulle väktarna verkligen ta SE under armen och i sällskap tvinga honom till mordplatsen av den anledningen? Eller bara påtala att han skulle gå dit? Där han har möjlighet att kila åt annat håll istället... o.s.v.
Han skulle också kunnat ha uttryckt att polisen har fått hans namn. (Vilket kanske var det han sa och som i ALGs öron blev hörd?)
Citera
2025-10-04, 09:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Såklart kan han vara oskyldig också..

Utan jag menade att som GM så tjänar han på att gå ut hårt i media och polis

Folk i tråden har ju ibland tyckt det var korkat av en GM att bli ett media vittne !

Men jag menar alltså att han vinner på det och att det nästan är ett måste för honom som GM

När vi sitter här efteråt och ser hur han gled under radarn så är det enkelt att påstå att det var smart och att tjänade på att gå ut hårt, men jag tycker det är till att bortse från ett antal risker som det faktiskt innebar.
Lätt att efterkonstruera gärningsmannens olika steg och vägval.

Delar inte alls åsikten att det var ett måste för honom, men däremot har det blivit "ett måste" för teorin uppenbarligen. Och delar ej heller uppfattningen av att det var smart utan en stor risk att bli avslöjad.

Tycker ditt inlägg speglar rätt bra den dialog som förts angående teorin genom årens lopp.
Från början var det rätt hårda tongångar från alla håll och många kunde inte ens ta ordet tur eller chansning i sin mun p.g.a. rädsla för att göra teorin svag... Nu är det dock flera som verkar tillstå det.

Här är ett exempel med dels att mediaframträdandet var "smart" men också "ett måste"..
SE kan vara GM ändå, även om det inte var speciellt "smart" eller "ett måste"...(SE kan möjligen ha känt det som ett måste)
Tycker denna typ av påståenden ofta gör teorin en otjänst, blir mer osannolik.
Men det kanske är svårt att se det när man jagar lögner och försöker misstänka SE kring varenda uppgift? (i tron om att den då blir starkare)
Citera
2025-10-04, 09:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
En sak som vi ibland glömmer bort är att Engström som GM måste bli ett vittne !

Vad jag menar med det är att CP eller CA behöver inte bli vittne om dom är GM, utan Engström måste alltså bli ett vittne

Så det är inte bara en taktik eller ett försvar utan ett måste för honom..

Nej, inte direkt, men då han själv valde att placera sig så när mordet i tid och rum(avgasknallen), så blev han ju tvungen att ta det därifrån.

Varför skulle han inte kunna, som jag skrev tidigare, ha sagt satt han gick norrut mot bussarna vid Odenplan och varken hört eller sett något?
Citera
2025-10-04, 10:19
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Frågan är i vilket skede som han hade kommit upp på polisens och spanarnas radar om han inte figurerat i media eller hört av sig till polisen. Hade någon fyllt i en av de tipslappar som AK fick kanske?

Eller hade han varit en hemlighet ända in i våra dagar?
Han skulle mycket väl kunnat vara en hemlighet än idag men det kunde han inte vara säker på så det bästa var helt enkelt att förekomma eventuella vittnesmål. Som GM kunde han ju inte veta vilka vittnesmål som skulle komma att träffa honom. Har för mig att Mårten Palme i nåt förhör sa något sådant, det vill säga att han tyckte att Engström var lite mysko men att han lät det vara just på grund av att Engström själv hade hört av sig till polisen.

Även RB var lite grann inne på sådant.
Citera
2025-10-04, 10:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han skulle mycket väl kunnat vara en hemlighet än idag men det kunde han inte vara säker på så det bästa var helt enkelt att förekomma eventuella vittnesmål. Som GM kunde han ju inte veta vilka vittnesmål som skulle komma att träffa honom. Har för mig att Mårten Palme i nåt förhör sa något sådant, det vill säga att han tyckte att Engström var lite mysko men att han lät det vara just på grund av att Engström själv hade hört av sig till polisen.

Även RB var lite grann inne på sådant.

Precis! De som tyckte det var något skumt med SE antog att polisen redan hade koll på honom.

Och det hade förvisso Irvell (efter kontakten med Ålandskvinnan), men detta fick inte tillräckligt gehör i Palmerummet. Förrän Linder tog upp det 1987, men då var Holmér-utredningens dagar räknade.

Om man var konspirationsteoretiker skulle man nästan kunna tro att Holmér försökte skydda SE.

Först genom att lägga allt krut på VG och genom att förväxla JÅS med SE, o.s.v.

SE-caset fick aldrig ett nödvändigt break, i Holmér-stormen. Frågan är varför det glömdes bort senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in