2025-10-04, 01:35
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag tycker t.ex. att det är intressant att här i de nordiska länderna där vi väl ändå har gått längst med det här med jämställdhet och att alla ska ha samma möjligheter och fritt kan välja sin yrkesbana i livet så är könsuppdelningen på arbetsmarknaden som störst.

Du har helt rätt! Skillnaden i livsval mellan män och kvinnor på gruppnivå ökar ju mer egalitärt ett samhälle är, vilket belyser den påverkan vår biologi har på våra intressen, prioriteringar och beslut.
Citera
2025-10-04, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyItsJimmy
Jag skulle beskriva mig själv som konservativ och tror att människor mår bäst när vi lever i samklang med vår natur. Med detta menar jag att jag tror att vi mår bra av att ha stabila förhållanden, en kärnfamilj och, i någon mån, mer traditionella könsroller som befriar oss från ensamhet, förgänglighet och (genom barnafödandet) på sätt och vis även dödlighet.

Varje gång jag nämner detta inför självutnämnda vänsterfeminister blir de fullkomligt rabiata och börjar gorma om att jag är en reaktionär könsförrädare som internaliserat patriarkatet. Själva säger de sig vilja fokusera på karriären, hävdar bestämt att äktenskap är ett uttryck för förtryck och menar att barn bara är en belastning. Ändå skulle jag våga påstå att deras till synes patologiska ilska är ett oförtäckt uttryck för en grav psykisk ohälsa som uppenbarligen antyder att deras livsval inte varit så lyckade som de vill låta påskina.

Tror ni att deras ideologi är ett sätt för dem att rättfärdiga sina egna dåliga beslut genom att söka påtvinga andra samma livsval? Hur kommer det sig att de så ofta, ironiskt nog, skuldbelägger konservativa kvinnor i acceptansens namn och likställer oss med terrorister för att vi vill leva ifred med man och barn? Och är det inte konstigt att de anser konservatism vara extremt när konservatismen förespråkar ungefär samma värderingar som hållit ihop samhället i alla tider medan de själva är så långt ifrån detta det bara går?

Citat:
Jag förstår tyvärr inte vad du menar. Min trådstart är en redogörelse för några individer jag mött genom åren som jag skulle vilja kalla för minst sagt radikala. Menar inte på något sätt att de åsikter dessa individer har eller det beteende jag beskriver är representativt för alla som röstar vänster eller vad menar du?
Så du menar att du bara har mött några vänsterfeminister, att de alla har varit minst sagt radikala, och att alla har blivit rabiata och gormat när du nämnt dessa grejer? Lite oklart detta.

Som andra nämnt, det låter ganska osannolikt och trolligt det här. Har själv mött massvis med vänsterfeminister, mer eller mindre radikala, men kan inte minnas att någon har börjat att rabiat gorma så fort någon nämnt att kärnfamilj och barn är bra?

Min erfarenhet är att vänsterfeminister generellt inte har något emot heterosexuella kärnfamiljer och ofta själva lever sådana liv. Vissa är karriärrsinriktade men väldigt många ifrågasätter detta och försöker se andra värden i livet, såsom vänner, familj och hobbys.

På samma sätt så har högerkonservativa jag träffat aldrig börjat att rabiat gorma när någon nämnt att man inte bör känna press att bilda familj eller att homosexuella ska ha rätt att adoptera.

Och ja, jag är själv man, men har hört många kvinnor nämna saker du nämner inför vänsterfeminster, och även då har det inte börjat gormas. Diskussioner har ibland uppstått men, inte alls på det sättet som verkar hända dig varenda gång.

Det känns som att du antingen
1) har lyckats att genom livet lyckats träffa helt andra vänsterfeminister än vad vi andra har gjort
2) inte bara har nämnt detta, utan också på ett otrevligt och provocerande vis sagt att folk som inte tycker och lever som dig är dåliga människor
3) ljuger
Citera
2025-10-04, 01:37
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag vet utmärkt vad whataboutism är ja, men att påpeka faktan av att verkligheten faktiskt är raka motsatsen till vad du påstår är inte whataboutism.

Det innebär att man bemöter kritik genom att flytta fokus till vad man anser vara brister hos en annan aktör, vilket utgör ett avsteg från sakfrågan.
Citera
2025-10-04, 01:43
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer

1. Så du väljer att inte tro på dessa "rabiata feminister" för att du inte delar deras åsikter för att det inte passar in i din världsbild?

2. Skulle du må bra om du gjorde som samhället och andra ville istället för att göra som du själv vill?

Delar upp din kommentar i stycken för att lättare kunna besvara den.

1. Vad är det jag väljer att inte tro på menar du?

2. Det handlar inte om vad samhället vill utan om att det finns en grundläggande mänsklig natur som innefattar ett behov av samvaro och mening. Jag tror människor som intalar sig något som egentligen strider mot vår mänskliga natur och förnekar dessa behov överlag mår mycket sämre än de som inte gör det.
Citera
2025-10-04, 01:48
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snippjanne
Så du menar att du bara har mött några vänsterfeminister, att de alla har varit minst sagt radikala, och att alla har blivit rabiata och gormat när du nämnt dessa grejer? Lite oklart detta.

Som andra nämnt, det låter ganska osannolikt och trolligt det här. Har själv mött massvis med vänsterfeminister, mer eller mindre radikala, men kan inte minnas att någon har börjat att rabiat gorma så fort någon nämnt att kärnfamilj och barn är bra?

Min erfarenhet är att vänsterfeminister generellt inte har något emot heterosexuella kärnfamiljer och ofta själva lever sådana liv. Vissa är karriärrsinriktade men väldigt många ifrågasätter detta och försöker se andra värden i livet, såsom vänner, familj och hobbys.

På samma sätt så har högerkonservativa jag träffat aldrig börjat att rabiat gorma när någon nämnt att man inte bör känna press att bilda familj eller att homosexuella ska ha rätt att adoptera.

Och ja, jag är själv man, men har hört många kvinnor nämna saker du nämner inför vänsterfeminster, och även då har det inte börjat gormas. Diskussioner har ibland uppstått men, inte alls på det sättet som verkar hända dig varenda gång.

Det känns som att du antingen
1) har lyckats att genom livet lyckats träffa helt andra vänsterfeminister än vad vi andra har gjort
2) inte bara har nämnt detta, utan också på ett otrevligt och provocerande vis sagt att folk som inte tycker och lever som dig är dåliga människor
3) ljuger

Din kommentar tillför inget till sakfrågan men jag ska kortfattat besvara den ändå.

Jag redogör för en liten grupp individer som jag anser varit minst sagt extrema i sina åsikter och framför allt den dogmatism med vilken de hållit fast vid sin ståndpunkt. Ingenstans påstår jag att dessa individer är representativa för alla som skulle beskriva sig själva som feminister eller vänster. Att du träffat självutnämnda vänsterfeminister som gjort andra livsval har ingenting med detta att göra då frågeställningen inte berör dem.
Citera
2025-10-04, 05:39
Medlem
Citat:
Din kommentar tillför inget till sakfrågan men jag ska kortfattat besvara den ändå.

Jag redogör för en liten grupp individer som jag anser varit minst sagt extrema i sina åsikter och framför allt den dogmatism med vilken de hållit fast vid sin ståndpunkt. Ingenstans påstår jag att dessa individer är representativa för alla som skulle beskriva sig själva som feminister eller vänster. Att du träffat självutnämnda vänsterfeminister som gjort andra livsval har ingenting med detta att göra då frågeställningen inte berör dem.
Det är så intressant att vissa har helt olika uppfattningar om sin omgivning och lyckad träffa på helt andra människor än gemene man. Lite som Linnea Claeson, en helt okänd handbollstjej som fick många fler konstiga meddelanden och bilder än andra okända tjejer. Och som blev sexuellt trakasserad 20 gånger på en promenad.

Men ok, som svar på dina frågor. Radikala människor tenderar väl att vara mer benägna till att påtvinga andra sina åsikter och livsval än icke radikala människor.

Om det nu stämmer att du inte nödvändigtvis har varit den som initierat dessa samtalsämnen, och att du har använt en civiliserad, icke-provokativ ton, så har dessa individer reagerar väldigt extremt. På ett sätt som, oavsett åsikt, inte riktigt är socialt accepterat i Sverige.

Så ja, i dessa specifika fall känns ju psykisk ohälsa troligt. Och att detta beteende kan vara en undermedveten mekanism för hantera ev livsval, trauman eller otur i genlotteriet.
Citera
2025-10-04, 07:50
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Delar upp din kommentar i stycken för att lättare kunna besvara den.

1. Vad är det jag väljer att inte tro på menar du?

2. Det handlar inte om vad samhället vill utan om att det finns en grundläggande mänsklig natur som innefattar ett behov av samvaro och mening. Jag tror människor som intalar sig något som egentligen strider mot vår mänskliga natur och förnekar dessa behov överlag mår mycket sämre än de som inte gör det.
Du tror inte på människors egna önskemål och viljor eftersom du avfärdar dem. Trots att de säger till dit vad de vill.

Du menar att du tror att alla människor fungerar precis likadant som bara är djur som ska föräka sig? Bara för att du har en penis som tekniskt borde kunna användas för att para dig med så kanske den inte ens fungerar. För sån är naturen. Sen har vi just egna viljor. Att kvinnor endast reduceras till livmoderbörare som alla absolut ska vilja va barn är lathet. Du vet att det inte är så. För kvinnor berättar ju det för dig. Du ser det hända i vardagen.
Citera
2025-10-04, 07:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
I normalfallet är en sammanlagt föräldraledighet (om båda föräldrarna har sgi) ett och ett halvt år och i normalfallet helammar inte kvinnor i mer än nio månader, man börjar introducera mat när barnet är 4-6 månader. Så när barnet är nio månader är det inget problem för pappan att ta över rent näringsmässigt. Mamman kan amma på morgonen och när hon kommer hem från jobbet och resten av tiden kan barnet äta puréer och sånt. Är barnet extra svår att vänjas vid annan mat än bröstmjölk är det en extra god idé att pappan tar över då barnet inte associerar pappan till bröstmjölk. Barnet kan alltså lättare acceptera annan mat från pappan än från mamman. I riktigt kinkiga fall kan mamman pumpa. Det är fortfarande bättre att pappan ger den pumpade mjölken än "källan" så att säga, om man vill att barnet så småningom accepterar annan föda än bröstmjölk.

Sen vet jag inte vad man är för psykopat om man hellre lönearbetar än är med sina barn under den korta tid de är små. Vill inte alla det 🙂

Som sagt har jag flera barn så du behöver inte ge någon lektion i amning och övrig matning av barn.

Sedan verkar den sista meningen bevisa att du inte verkar förstå vad artiklarna jag länkade till dig handlade om.

Är kvinnor psykopater som väljer att jobba i "kvinnoyrken" fastän de vet att de är lägre betalda?
Citera
2025-10-04, 08:02
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du har helt rätt! Skillnaden i livsval mellan män och kvinnor på gruppnivå ökar ju mer egalitärt ett samhälle är, vilket belyser den påverkan vår biologi har på våra intressen, prioriteringar och beslut.

Jag tror att det här är en otroligt viktig insikt och väldigt synd att inte fler förstår, eller inte vill förstå för att det inte passar in i deras världsbild.
Citera
2025-10-04, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast det är ju konservativa i världen som mest försöker tvinga människor leva efter specifika mönster, knappast vänstern. Vänstern förbjuder ingen att ex. vara heterosexuell, eller ingå äktenskap eller leva i traditionella könsrollsmönster om man nu gillar leva så, go ahead....
Det är div. konservativa i världen som ägnar sig åt att försöka förbjuda människor olika livsval.
ex. möjligheten gifta sig med samma kön, tillgången till säkra lagliga aborter, vara trans...jobba som kvinna om man har barn etc etc ....
Vänstern tvingar dig skicka dina ungar till dagis, de tvingar dem äta mer vegetariskt, de påtvingar dem en viss ideologi i skolan, du vågar inte uttrycka dig och dina riktiga åsikter med vänstern utbildningsväsendets , i det värsta exemplen tänk Kanada och liberals delstater i USA kan de försöka byta kön på din unge och straffa dig om du motsätter dig. Eller ta ungjäveln ifrån dig om du använder fel pronomen.

Och du tvingas ta dyra bolån för att undvika mångkulturen de påtvingar dig. Men nu ska sossarna påtvinga folk mångkultur ändå genom tvångsblandning. Feminister och den vänster TS beskriver hatar frihet
Citera
2025-10-04, 08:23
Medlem
Citat:
Var någonstans skriver jag att det är jag som initierar samtalet och på vilket sätt är det överhuvudtaget relevant för sakfrågan? Skriver jag någonstans att andra inte har rätt till andra åsikter? Din kommentar är helt befängd!
Du skriver att du nämner hur traditionella könsroller är naturliga för feminister. Räknar du inte med mothugg då?
Citera
2025-10-04, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman

Är kvinnor psykopater som väljer att jobba i "kvinnoyrken" fastän de vet att de är lägre betalda?
När det gäller arbeten som inte kräver någon eller kräver en kort utbildning väljer både män och kvinnor könsbundet. Men du tror väl inte på allvar att de kvinnor som dominerar alla högskole- och universitetsutbildningar utom ingenjörsutbildning börjar jobba på förskolor efter examen?
Två saker kan vara sanna samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in