2025-10-03, 21:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag bad om en källa på att könsuppdelningen på arbetsmarknaden är som störst i länder som jobbat mest med jämställdhet. Alltså en riktig källa. Statistik du vet.

Hoppas att detta räcker. Vill du ha mer får du leta själv.

Citat:
Större skillnader i yrkesval: I länder med hög jämställdhet, som Sverige och andra nordiska länder, tenderar könsskillnader i yrkesval att vara större än i mindre jämställda länder.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...stallda-lander

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...naturvetenskap
Citera
2025-10-03, 22:00
Medlem
SysterMorbids avatar
Vänster. Feminism. Kränkta bögfittor är för mig dekadens.

Evolutionen har sin gång, kläggväggarna kommer att dö ut tillslut.
Citera
2025-10-03, 22:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag tycker nog du ska ha koll på det innan du presenterar det som fakta.

Tror du själv att det finns fler manliga barnskötare och kvinnliga säg brand"män" och poliser i mindre jämställda länder? Eller lyssnar du bara blint på Peterson?
Fasen vad han ser smal och ämlig ut föresten. Mår han ok?

Låter det likadant fortfarande?
Citera
2025-10-03, 22:03
Medlem
Jo och de väljer också yrken där de kan påverka som journalist lärare eller författare.

Resultatet blir att fler unga kvinnor påverkas och får åsikter som är mindre bra för landet de bor i.
Citera
2025-10-03, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Hoppas att detta räcker. Vill du ha mer får du leta själv.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...stallda-lander

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...naturvetenskap
Tack då förstår jag vad du menar. Särskilt andra länken var hjälpsam.

Icke desto mindre dominerar kvinnor på alla högre utbildningar nu utom ingenjörsutbildningar nu som jag förstår det. Så vi får väl se vad framtiden bär i sitt sköte.
Senast redigerad av Bimbodeluxe 2025-10-03 kl. 22:06.
Citera
2025-10-03, 22:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag tycker nog du ska ha koll på det innan du presenterar det som fakta.

Tror du själv att det finns fler manliga barnskötare och kvinnliga säg brand"män" och poliser i mindre jämställda länder? Eller lyssnar du bara blint på Peterson?
Fasen vad han ser smal och ämlig ut föresten. Mår han ok?

Tycker att du ska vända dig till dessa tidsskrifter istället med dina frågor och påståenden att det väl inte kan vara sant så kan du väl återkomma till mig sedan med vad du eventuellt får för svar.
Eller allra helst vänder du dig till dem som har gjort dessa studier.

Nu tycker jag att du kan komma med en källa som bevisar motsatsen.

Citat:
Den vetenskapliga tidskriften Science och International Journal of Psychology har båda publicerat studier som pekar i samma riktning. Fenomenet är välkänt och kallas för jämställdhetsparadoxen.
Citera
2025-10-03, 22:09
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Icke desto mindre dominerar kvinnor på alla högre utbildningar nu utom ingenjörsutbildningar nu som jag förstår det. Så vi får väl se vad framtiden bär i sitt sköte.

Ja vi får se men rent logiskt så mår väl folk bättre av att ha jobb som man passar för och är intresserad av.
Citera
2025-10-03, 22:26
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Tänk om detta kanske går att överföra även på andra fenomen. Kvinnor i våra rika jämställda länder med sociala skyddsnät gör val som baseras på icke-ekonomiska faktorer och när bördan av ekonomiska bekymmer minskas, blir de personliga preferenserna mer tydligt utryckta.

Tänk tanken t.ex. att detta kanske också speglar sig i att kvinnor i väldigt stor utsträckning vill och väljer att vara hemma till stor del när barnen är små. Att detta kanske inte är ett uttryck för partriakala strukturer där män mer eller mindre tvingar kvinnorna att vara hemma. utan ett uttryck för de personliga preferenserna.
Citera
2025-10-03, 22:34
Medlem
Citat:
Tänk om detta kanske går att överföra även på andra fenomen. Kvinnor i våra rika jämställda länder med sociala skyddsnät gör val som baseras på icke-ekonomiska faktorer och när bördan av ekonomiska bekymmer minskas, blir de personliga preferenserna mer tydligt utryckta.

Tänk tanken t.ex. att detta kanske också speglar sig i att kvinnor i väldigt stor utsträckning vill och väljer att vara hemma till stor del när barnen är små. Att detta kanske inte är ett uttryck för partriakala strukturer där män mer eller mindre tvingar kvinnorna att vara hemma. utan ett uttryck för de personliga preferenserna.
Ja vi får se som sagt. I mitt eget fall var det viktigt att barnen hade lika god tillgång till mig som till deras far under de viktiga anknytningsfaserna varför lika delad föräldraledighet var en självklarhet. Jag hade gärna tagit allt själv för det är mysigare att hänga med sina ungar än att lönearbeta men tyckte det var viktigt för mina söner att få en tidig och nära relation med sin far så valde att dela. Men alla är olika.
Citera
2025-10-03, 22:40
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja vi får se som sagt. I mitt eget fall var det viktigt att barnen hade lika god tillgång till mig som till deras far under de viktiga anknytningsfaserna varför lika delad föräldraledighet var en självklarhet. Jag hade gärna tagit allt själv för det är mysigare att hänga med sina ungar än att lönearbeta men tyckte det var viktigt för mina söner att få en tidig och nära relation med sin far så valde att dela. Men alla är olika.

Absolut. Men du ser att även du tyckte det var mysigare att vara med barnen än att lönearbeta.

Själv har jag varit hemma en del med barnen men när de varit riktigt små och ammade kändes det mest naturligt att det var mamma som var hemma. Dock tog jag minst lika mycket hand om dem efter jobbet för att mamman skulle få vila upp sig lite inför nästa dag samt för att jag ville vara med barnen så mycket jag kunde utanför arbetstiden.
Citera
2025-10-03, 22:50
Medlem
Citat:
Absolut. Men du ser att även du tyckte det var mysigare att vara med barnen än att lönearbeta.

Själv har jag varit hemma en del med barnen men när de varit riktigt små och ammade kändes det mest naturligt att det var mamma som var hemma. Dock tog jag minst lika mycket hand om dem efter jobbet för att mamman skulle få vila upp sig lite inför nästa dag samt för att jag ville vara med barnen så mycket jag kunde utanför arbetstiden.
I normalfallet är en sammanlagt föräldraledighet (om båda föräldrarna har sgi) ett och ett halvt år och i normalfallet helammar inte kvinnor i mer än nio månader, man börjar introducera mat när barnet är 4-6 månader. Så när barnet är nio månader är det inget problem för pappan att ta över rent näringsmässigt. Mamman kan amma på morgonen och när hon kommer hem från jobbet och resten av tiden kan barnet äta puréer och sånt. Är barnet extra svår att vänjas vid annan mat än bröstmjölk är det en extra god idé att pappan tar över då barnet inte associerar pappan till bröstmjölk. Barnet kan alltså lättare acceptera annan mat från pappan än från mamman. I riktigt kinkiga fall kan mamman pumpa. Det är fortfarande bättre att pappan ger den pumpade mjölken än "källan" så att säga, om man vill att barnet så småningom accepterar annan föda än bröstmjölk.

Sen vet jag inte vad man är för psykopat om man hellre lönearbetar än är med sina barn under den korta tid de är små. Vill inte alla det 🙂
Citera
2025-10-04, 01:34
Medlem
HeyItsJimmys avatar
Citat:
Av din trådstart förstår jag det som att det är du som initierat samtalsämnet och de du försökt engagera i samtalet som framfört andra åsikter. Så vem är det som försöker påtvinga någon vad här? För du vet att det är ok att tycka olika va?

Var någonstans skriver jag att det är jag som initierar samtalet och på vilket sätt är det överhuvudtaget relevant för sakfrågan? Skriver jag någonstans att andra inte har rätt till andra åsikter? Din kommentar är helt befängd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in