2025-10-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Vissa saker ja, tex. en biff stroganoff eller en vitvinssås.

Ostron eller en Gryuere på en ostbricka, nej.

Sen finns det ju Livsmedel som kommer ifrån kallskänk där dom flesta rätter är kalla (till stor del inte värmebehandlade. Skaldjur tex. är ju ofta kokta dock)

Vadå smakar man inte ens av när man får in en ny batch levererad? Är inte i branschen men har oerhört svårt att tro att man inte gör det, har kollat på tusentals matlagningsprogram. Oseriöst isf.
Citera
2025-10-01, 19:23
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Vadå smakar man inte ens av när man får in en ny batch levererad? Är inte i branschen men har oerhört svårt att tro att man inte gör det, har kollat på tusentals matlagningsprogram. Oseriöst isf.
Batch av Vad?

Så bra att du sett Tusentals TV Program, så det ser vad som händer i Kulisserna...
Citera
2025-10-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Batch av Vad?

Så bra att du sett Tusentals TV Program, så det ser vad som händer i Kulisserna...

En batch av jultomtar din tomte.
Citera
2025-10-01, 19:26
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
De åt avsmakningsmenyn som kostar ca 1.300:- exkl dryck. Med dryckespaketet inkluderat gissningsvis 2.500:- per person.

Nej den kostar typ 800 och vill man lägga till matchande dryck kostar det 700.
Citera
2025-10-01, 19:29
Medlem
Citat:
Livsmedel som förvaras lång tid i kylskåp och sedan förtärs utan föregående tillagning utgör risk för smitta. Detta gäller både färdiglagade köttprodukter, fisk (t ex kallrökt/gravad lax) och dessertostar tillverkade på opastöriserad mjölk. Fryst majs importerat från Polen anses vara orsaken till ett Europeiskt utbrott 2016-2017 där 6 svenskar drabbades och 2018 rapporterades ett utbrott från potatismos i enportionsrätter till äldreboende där 7 personer insjuknade. År 2023 insjuknade sexton personer med samma variant av listeria serotyp IIa där kallrökt/gravad lax var smittkällan.

https://www.internetmedicin.se/infek...erios-listeria

Känns väl osannolikt det skulle vara grönsaker för då borde andra också vara drabbade.
Citera
2025-10-01, 19:31
Medlem
Gothenburgers avatar
Jag var där i torsdags förra veckan och käkade.

På söndag kväll totalhavererade jag och låg däckad tills i går.

Idag är jag ok. Men gud förbannat vad jag har svettats dom här dygnen. Jag var övertygad om att frugan kommer att skjuta mig av barmhärtighetsskäl.

Btw....vakteln på menyn på torsdagen utbytt mot kyckling....boven? Eller den kinesiska löjromen som man kunde bestalla till?
Citera
2025-10-01, 19:34
Medlem
Citat:
inkubationstiden är några dygn till tre veckor. Vad hjälper det att smakar ”av” maten när den levereras då? Eller ska man smaka på maten och sedan vänta i tre veckor innan man använder den?
Citera
2025-10-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Även på Punk Royale har vänner till mig blivit magsjuka flera gånger, just sayin.

Tack för upplysningen!
Citera
2025-10-01, 19:39
Medlem
Rompers avatar
Citat:
En batch av jultomtar din tomte.
Det brukar låta så när man är utan svar!

"Oseriöst isf."

Nåt mer personangrepp på gång..?
Citera
2025-10-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
inkubationstiden är några dygn till tre veckor. Vad hjälper det att smakar ”av” maten när den levereras då? Eller ska man smaka på maten och sedan vänta i tre veckor innan man använder den?

DÄRFÖR att om det är leverantören/återförsäljaren/producenten som haft dålig hantering borde personalen blivit drabbad. Annars talar det för att hanteringen efter leveransen varit undermålig.
Citera
2025-10-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski
Får de drabbade pengarna tillbaka från krogen?

Ja, det är sagt att vi kommer få.
Citera
2025-10-01, 19:41
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman

Du förstår uppenbarligen inte poängen. På en seriös krog smakar personalen alltid av maten under tiden den tillagas. Det ingår i yrket. Eftersom ingen i personalen har insjuknat har de knappast skött sina grundläggande arbetsuppgifter; Att smaka av maten innan den serveras. Eftersom de har brustit med avsmakningen kan man även dra slutsatsen att de säkert har brustit i andra grundläggande restauranguppgifter, till exempel hygien och korrekt råvaruhantering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in