2025-09-29, 22:29
Medlem
Kan det ha varit en rouge wave som den här?

https://www.youtube.com/shorts/NK1xeXkQRMM
Citera
2025-09-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Kan det ha varit en rouge wave som den här?

https://www.youtube.com/shorts/NK1xeXkQRMM
Åh, fy fasiken! Var sjunde våg sägs det ju...
Citera
2025-09-29, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jo, det finns många olika saker här som mycket tydligt pekar på inkompetens, och det hos flera av de inblandade.

Så du jobbar med säkerhet till sjöss, men tror att tamparna på en liten arronet alu-båt kallas tåg ...
och nu är du här och ska försvara andra som jobbar med säkerhet till sjöss. Go figure....

Om du verkligen har kunskap om säkerhet till sjöss, så är det anmärkningsvärt att du inte ser alla de saker som det finns allvarliga skäl att ifrågasätta i detta.

Någon diskussion verkar du helt ointresserad av, du påstår bara helt utan argument att det inte finns några tecken på inkompetens. Om du vill diskutera så bemöt det jag framför sakligt istället. Men jag tror ärligt talat att du inte har kompetens till det.
Jo insatsen gick över till att rädda en dykare ist för flickan. Bara där försvann värdefulla resurser.
Citera
2025-09-29, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Du skriver så aggressivt och tråkigt att det är svårt att bemöta dig sakligt.

Men ok:

Angående mitt språkval har jag besvarat det så tydligt som behövs. Vill du inte läsa eller förstå kan jag inte hjälpa dig.

Jag menar alltså att det ÄN SÅ LÄNGE inte går att fastslå att det är inkompetens som ligger bakom. Tråden är lång, men ytterst få bekräftade fakta finns.

Vi vet att båten kantrat

Vi vet att hytten lossnat, men inte i vilket skede. Självklart var den inte fastsvetsad som någon försöker påstå, det är hela poängen med gummiupphängd hytt, men exakt hur den varit fäst vid skrovet vet vi inte. I alla fall inte jag.

Sen kommer alla trådsanningar och teorier.

Vi vet inte vilken hastighet båten haft. Mig veterligen är inte AIS:en en pålitlig källa när det gäller fart över grund, och den berör inte fart genom vatten alls.

En del tycker pappan borde gjort mer, men vi vet ingenting om pappan, vad han gjorde eller inte gjorde.

Samma sak när det gäller guiden, det låter som om han bara dök ned en gång, men det kan mycket väl vara så att han bara LYCKADES en gång, och sen försökte han x antal gånger utan att klara det, innan han gav upp. Det enda vi har att gå på är vad hans chef sagt till en journalist, och gissningsvis är norska journalister lika kassa som svenska på att få det rätt.

Vi vet strängt taget inte säkert var flickan hittades. Jag har läst både ”innvid” (som betyder intill) ”inni” (som betyder inuti) och ”sammen med” (som kan tolkas som tillsammans, men egentligen inte säger något om hur långt ifrån. Det kan strängt taget helt enkelt betyda att hon hittades under samma dyk som hytten).

Sen har det följt en massa teorier och starka åsikter. Som är brukligt på FB.

Märkligast för mig är räddningsdykaren som strök med. Inte så djupt, inte så länge, inte mörkt, och sjön gick inte så vansinnigt hårt. Är det så stark ström att han slagits medvetslös? Eller hade han helt enkelt hjärtfel? Ganska många frågetecken innan man kan skrika inkompetens.

Självklart ska kompetensen ifrågasättas, båtens konstruktion, och de handlingar och val som lett fram till olyckan. Men vi vet för lite här i tråden.

Du har helt rett, @Veridictores skriver aggressivt og tråkig. Bare å ignorere, om du kan,

1. Den svenske guiden har forklart at en bølge slo inn i båten bakfra. Båten svingte til styrbord og inn i en ny bølge som fikk den til å kantre. Da båten havnet opp ned, fikk han sendt ut nødsignal. Redningsflåten ble aldri tatt i bruk.

2. Arronet 33CC har en gummiopphengt kabin. Noe motstridende info på nett. Noen steder står det at alle Arronet båtene i tillegg er helsveiset, andre steder at de gummiopphengte modellene er kraftig boltet i tillegg (ikke sveiset). Kommer formodentlig bedre informasjon om dette etter hvert.

3. Tracking systemet (AIS) viser farten før ulykken og da den skjedde: 10-12 knop (ca 20 km/t). Det stemmer nok, basert på at det var en familie med barn som var på fisketur og at det svenske selskapet var profesjonelt. De hadde drevet i 20 år uten ulykker. I hvert fall uten ulykker av et slikt kaliber som denne.
Guiden har uttalt at han ikke hadde krefter til et nytt dykk etter at han reddet sønnen.

4. Alle de fire voksne havnet i vannet umiddelbart, og lå oppe på båtens underside da de ble hentet opp av redningsmann fra 330 skvadronen (helikopter).

5. Redningsdykkeren Adrian Brask var meget kompetent. Han var 15 minutter i vannet da han ble skadet (illebefinnende?) og ble heist om bord i helikopteret hvor han fikk hjerte/lunge redning, men livet sto ikke til å redde.

6. Sjøforklaringen og etterforskningen vil med stor sannsynlighet avdekke om det var feil ved båten. Kabinen/hytten ble hevet langsomt for ikke å ødelegge noe som kan hindre etterforskningen.

Nappstraumen er lumsk og krevende, med sterk tidevannstrøm som kan komme opp i en hastighet på over 7 km/t. Det var bølger og vind i området da ulykken skjedde, men ikke veldig dårlig vær.
Citera
2025-09-30, 00:33
Medlem
Så sjukt tragiskt!
R.i.p Ebba!
Jag tänker på familjen som går igenom det fruktansvärda just nu!
Citera
2025-09-30, 03:00
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Det du inte förstår är att du har fel.
Olycksbåtens motorer var en normal konfiguration och såldes så från tillverkaren.
I den här situationen så är det fördelaktigt med starkare motorer, hade "guiden" haft lite kompetens hade han med hjälp av motorerna sannolikt kunnat parera situationen. Jag har själv varit ute i betydligt starkare tidvattenströmmar än de som råder vid Nappestraumen.
Som läget var nu var han inte ens kompetent nog att känna till förhållandena på den aktuella platsen.

När man är tillräckligt erfaren skeppare så lär man sig att ibland blir det fel. Det är inte så lätt. Då måste man hantera situationen och en förlåtande båt hjälper.
Citera
2025-09-30, 03:30
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
okej sant viking line räknas väl som båt

Du låter som en sann bryggseglare. Lek du vidare med dina modellbåtar.
Citera
2025-09-30, 05:51
Medlem
Citat:
Hur vet du att dörren var öppen?

Det är ett troligt scenario. Det finns flera olika scenarion som är troliga.
Dörren kan ha varit stängd.
Han kan också haft blåa byxor på sig.
Känns det bättre nu?
Citera
2025-09-30, 13:26
Medlem
Citat:
Fruktansvärt att läsa om det inträffade i Norge, Lofoten.
En båt som kapsejade och en flicka i tioårsåldern är fortfarande försvunnen och man söker efter henne både på land, i luften och till havs.
En dykare förlorade sitt liv under räddningsinsatsen och jag tänkte ta tillfället i akt att visa hjälten här.
Hans namn var Adrian Willyson Brask.
Han dog när han försökte rädda livet på en annan.
Närmare hjälte än så kan man inte komma.
Adrian blev 36 år gammal.
Våra tankar går till hans nära och kära.
Vila i frid 🕊

Citat:
Åh han var den skickligaste / duktigaste de hade ❤️❤️
Den mannen var en hjälte många gånger om🙏❤️ 🌹 men denna gången hände något som tog hans liv o han var inte ens halvvägs på den resan med sina nära o kära❤️
Fruktansvärt tragiskt 💔
Jag undrar många gånger varför de goda tas när de onda får leva.
Flyg fri vackra själ 🙏🕊

https://www.facebook.com/linusholmkonstochmusik/posts/pfbid02qRRwnTrsdxCEvvZEBXQQVvQn4btpbnSPfQyccPwfEfN TFmKzYpoHqjPZgQWQknSol
Citera
2025-09-30, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Det er mange mennesker som ligger begravd i havet og aldri vil bli funnet.
Norskehavet utenfor Lofoten er 3000 meter ned på det dypeste. Dessuten; den norske kontinentalsokkelen utgjør over 2 millioner kvadratkilometer. Om kabinen og barnet befinner seg ute i åpent hav, er det derfor som å lete etter nåla i høystakken
Ja jag såg att kabinen tydligen lossnat.
Hur kan en kabin lossna på en båt. En sådan båt är ju inte sjövärdig. Och att den kunde välta trots att det enl påstående skulle vara omöjligt under de förhållandena är fortsatt obegripligt för mig, men jag har inte följt ärendet, kanske finns någon redogjord förklaring?
Och hur är det möjligt att en räddningsarbetare dör, jag har bara sett kort rapport på att räddningsarbetaren dött , inte hur det gick till.
Citera
2025-09-30, 18:07
Medlem
Skulle hon klarat sig om den inte lossnade?

Sjönk båten till botten?
Citera
2025-09-30, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ja jag såg att kabinen tydligen lossnat.
Hur kan en kabin lossna på en båt.

Min gissning är att gummiupphängningar som är skyddade mot att falla isär om det primära gummielementet lossnar tar för mycket plats, samt de säkra upphängningarna har en tendens att göra oönskade ljud när hytten fjädrar ut fullt. Det är garanterat så att den valda lösningen för hyttupphängningen håller för det som händer vid hård körning, men vatten har ca 830 gånger högre densitet än luft. Rätt svårt att räkna vettigt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in