2025-09-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Det er helt riktig
Det står även i media att en man från sjöräddningen omkom men även att han som styrde båten, dvs kapten var den som omkom. Vilket är rätt ?
Citera
2025-09-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ubåt som vält båten, eller vad är det frågan om.
Extremt ovanlig händelse som multipliceras med en annan extremt ovanlig händelse: en räddningsarbetare dör.
Och så lägger vi till att 1 person saknas - och kan inte hittas!??

Vad i hela helvetet.

Det er mange mennesker som ligger begravd i havet og aldri vil bli funnet.
Norskehavet utenfor Lofoten er 3000 meter ned på det dypeste. Dessuten; den norske kontinentalsokkelen utgjør over 2 millioner kvadratkilometer. Om kabinen og barnet befinner seg ute i åpent hav, er det derfor som å lete etter nåla i høystakken
Citera
2025-09-27, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det står även i media att en man från sjöräddningen omkom men även att han som styrde båten, dvs kapten var den som omkom. Vilket är rätt ?

Det är för svårt att säga såhär en dag efter olyckan säger hon. Sen undrar man ju hur mycket av de resurser man hade kunnat använt till att rädda flickan gick åt att rädda den andra omkomna. Men vist vad vet man såhär dagen efter olyckan enligt norsk expertis.
Citera
2025-09-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan

En mann fra Redningsselskapet er omkommet, i tillegg til jenta. Ingen kaptein
Citera
2025-09-27, 21:21
Medlem
Chipsochcolas avatar
Tragiskt. Tänk att sen åka hem till Sverige i vetskap om att ens barn är någonstans i vattnet i Norge.
Nu har jag inga barn själv men fyfan sicken smärta!
Citera
2025-09-27, 21:23
Medlem
Kan tänka mig att händelseförloppet var ungefär som den andra båten i detta klippet. Fast med värre utgång då…

https://youtu.be/D1thw13ziVA?si=TRAYzH5ed8ac4VIH
Citera
2025-09-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Så onödigt, ge sig ut i dåligt väder med barn. Kaptenen måste våga att ta beslutet att ställa in turen.

Ja, safety first. Allas ansvar.
Citera
2025-09-27, 21:30
Medlem
Som sjövan blir man lite fundersam till denna olycka. Särskilt givet platsen och förhållandena, men konstiga saker händer ibland på sjön, så visst, låt oss acceptera att det var en strömsjö kraftig nog för att kantra båten, den har ju trots allt kapsejsat och området är känt för kraftiga strömmar.

Men det som ringer allvarliga varningsklockor här är

1. Guiden, som utmålas som en hjälte som dök ner och räddade att av barnen, satt inne i hytten med bägge barnen när olyckan inträffade. Han kom ut men inte barnen. Vad är det för hjälte? Sedan simmade han in och hämtade ett av barnen. Men hur kom han ut utan barnen till att börja med?
Nej, det är mer en antihjälte än en hjälte som räddar sig själv före barnen, särskilt när man är ansvarig befälhavare ombord.

2. Kaptenen ombord, som av någon outgrundlig anledning i sammanhanget kallas för "guide", hade tid att skicka ett nödmeddelande innan båten kapsejsade. Om det nu var en oväntad strömsjö som tryckte in båten i en annan våg, då hinner man inte skicka något nödmeddelande. Då har man fullt sjå att köra båten, vilket man sannolikt i detta fall gör genom att öka farten för att få styrförmåga och parera vågen, om man ens hinner det innan båten vält runts, vilket går på några få sekunder.

3. Men om det nu inte gick på ett par tre sekunder, om händelsen nu tog så pass lång tid att befälhavaren han inte bara inse att det här kommer att gå åt skogen utan dessutom hade tid att skicka ett nödmeddelande innan båten slogs runt av strömsjön, hur kunde han då missa att evakuera flickorna?

4. På bilderna jag sett av båten i media finns ingen hytt. Har den alltså trillat av när båten kapsejsade? Hur sjövärdig var den där båten egentligen, undrar man då. Särskilt givet, återigen, området den nyttjades i.

Nej, det är flera saker som luktar jäkligt illa kring den här tragiska olyckan, och jag misstänker att det ännu en gång er en komplett jävla idiot som varit befälhavare. Det är ju tyvärr inte första gången som en sådan orsakar mindre sjövana ombordvarande gästers liv.
Citera
2025-09-27, 21:37
Medlem
Möjlig olycksorsak: hård sjö + för hög hastighet.
Citera
2025-09-27, 21:40
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Her tror jeg at du for det første må lese litt mer om ulykken. Virker som om du har hengt deg opp i at ingen kan si noe om når kabinen brakk og sank. Med all tydelighet så framgår det i de fleste artikler at ett av barna ble hentet ut av kabinen ETTER at båten veltet og at man søkte etter det andre barnet inne i kabinen ETTER at båten veltet.
Du må derfor enn så lenge legge bort teorien om at kabinen knakk da båten veltet, med mindre kabinen fløt separat.

Det irriterer også meg at du ikke klarer løfte blikket. Du trenger derfor ikke skrive noe mer til meg

Jag har läst väldigt mycket om olyckan. Jag har precis lika bra koll som du. Jag har för övrigt fiskat i Nordnorge sedan 2002 och har varit i Nappstraumen flera gånger och jag har kört Arronettbåtarna både där och på andra camper. Dock inte den aktuella modellen.

Men det är uppenbart att DU inte klarar av att läsa vad jag vill ha fram och blandar ihop saker.
JAG har aldrig sagt att kabinen lossnade när båten välte. Det är en tidningsuppgift. Du klarar inte av att förstå att det jag skriver är att TIDNINGARNA har väldigt motsägelsefulla uppgifter. Det är inte jag som spekulerar. Det är TIDNINGARNA. Det är detta jag påpekar. Inget annat.

Jag har varit mycket tydlig med detta men istället så anklagar du mig för att jag förväntar mig att norsk polis ska ha alla svaren dygnet efter olyckan trots att jag skrev citat:
"Vilket inte är konstigt så här tätt inpå olyckan."
samt citat
"förhoppningsvis kommer svar på dessa framöver."

Precis som att du påpekade om strömsjö tidigare trots att jag mycket tydligt själv hade skrivit om detta i mitt inlägg. Uppenbarligen läser du inte korrekt.

Det är uppenbart att antingen är det en språkförbistring eller så väljer du att misstolka mig.
Eller så är du arg på alla svenskar i tråden just nu trots att jag inte tjafsat med dig utan hållit mig till ren fakta. Men uppenbarligen så förstår du inte. Det är DU som inte klarar av att lyfta blicken och skilja mellan det jag skriver som är fakta och det som några andra tjafsar med dig om.
Senast redigerad av Forevermore 2025-09-27 kl. 21:49.
Citera
2025-09-27, 21:44
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Som sjövan blir man lite fundersam till denna olycka. Särskilt givet platsen och förhållandena, men konstiga saker händer ibland på sjön, så visst, låt oss acceptera att det var en strömsjö kraftig nog för att kantra båten, den har ju trots allt kapsejsat och området är känt för kraftiga strömmar.

Men det som ringer allvarliga varningsklockor här är

1. Guiden, som utmålas som en hjälte som dök ner och räddade att av barnen, satt inne i hytten med bägge barnen när olyckan inträffade. Han kom ut men inte barnen. Vad är det för hjälte? Sedan simmade han in och hämtade ett av barnen. Men hur kom han ut utan barnen till att börja med?
Nej, det är mer en antihjälte än en hjälte som räddar sig själv före barnen, särskilt när man är ansvarig befälhavare ombord.

2. Kaptenen ombord, som av någon outgrundlig anledning i sammanhanget kallas för "guide", hade tid att skicka ett nödmeddelande innan båten kapsejsade. Om det nu var en oväntad strömsjö som tryckte in båten i en annan våg, då hinner man inte skicka något nödmeddelande. Då har man fullt sjå att köra båten, vilket man sannolikt i detta fall gör genom att öka farten för att få styrförmåga och parera vågen, om man ens hinner det innan båten vält runts, vilket går på några få sekunder.

3. Men om det nu inte gick på ett par tre sekunder, om händelsen nu tog så pass lång tid att befälhavaren han inte bara inse att det här kommer att gå åt skogen utan dessutom hade tid att skicka ett nödmeddelande innan båten slogs runt av strömsjön, hur kunde han då missa att evakuera flickorna?

4. På bilderna jag sett av båten i media finns ingen hytt. Har den alltså trillat av när båten kapsejsade? Hur sjövärdig var den där båten egentligen, undrar man hdå. Särskilt givet, återigen, området den nyttjades i.

Nej, det är flera saker som luktar jäkligt illa kring den här tragiska olyckan, och jag misstänker att det ännu en gång er en komplett jävla idiot som varit uxbefälhavare. Det är ju tyvärr inte första gången som en sådan orsakar mindre sjövana ombordvarande gästers liv.
Det var sju personer på båten. En familj med 4 vuxna och två barn, det är sex.
Den sjunde personen är både guide och kapten då?

Då frågar jag mig, vad gjorde han nere i hytten när han borde vara uppe och köra båten.
Citera
2025-09-27, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Nej. En broschyr från Buster: https://www.buster.fi/sites/default/files/2017-10/buster-aluminiumbatar-broschyr-2016_se.pdf

Om du jobbar för sjöräddningen borde du veta att CE klass C inte är tänkt att användas i dåligt väder. Även vågor spelar in när man bedömer väder.

wow en broschyr från 2017? du låter som en teoretiker framför datorskärmen med noll erfarenhet av sjön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in