2025-09-29, 19:04
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kan det jämföras med att sitta i en bil som sjunker i vattnet?😢

Nja. En bil är gissningsvis tätare, och tyngre. Sjunker snabbare men håller luften kvar inne i bilen längre än en båt.
Citera
2025-09-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Det du inte förstår är att det finns ingen digital gräns där båten plötsligt blir farlig från att ha varit supersäker.

Max hästkrafter kan ses som en rekommendation. Om man vet vad man håller på med är det inga problem att gå över den gränsen. Max hästkrafter kan lika gärna bygga på vikt på motorn och för äldre båtar gäller det då alltså hk för en tvåtaktare (en fyrtaktare väger mer för samma hk). Det är vanligt att folk slänger på en fyrtaktare på äldre båtar och väljer max hk och då blir den alltså övermotoriserad.

Max rekommenderade hk är alltså gränsen för vad tillverkaren bedömer:

1. Att akterspegeln håller
2. Att det inte blir för mycket vikt i aktern på båten eller ofördelaktig tyngdpunkt
3. Att sjöegenskaperna inte blir farliga för en ovan förare

Att tillverkaren rekommenderar 300-400 hk bygger på samma faktorer. En båt med mer hästkrafter (eller vikt på fel ställe) kräver en mer van förare som förstår riskerna.

De olika motoralternativen för Arronet 33 kommer inte ge samma riskprofil. Fiskeföretaget har valt en av de mer svårhanterliga modellerna.

Det du inte förstår är att du har fel.
Olycksbåtens motorer var en normal konfiguration och såldes så från tillverkaren.
I den här situationen så är det fördelaktigt med starkare motorer, hade "guiden" haft lite kompetens hade han med hjälp av motorerna sannolikt kunnat parera situationen. Jag har själv varit ute i betydligt starkare tidvattenströmmar än de som råder vid Nappestraumen.
Som läget var nu var han inte ens kompetent nog att känna till förhållandena på den aktuella platsen.
Citera
2025-09-29, 19:20
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perpersan
Lär dig räkna. 10knop är ca 5 meter per sekund i hastighet.
Och begrip hur en båt beter sig när den skär åt ena eller andra hållet. Att ligga med långsidan till mot en våg som ingen vet hur hög just den var, är det inte många mindre båtar som klarar.
När den väl ligger upp och ned har förloppet förvärrats av många omständigheter som inte har med båten att göra.
Läs ett par sidor tillbaka på länken från Lofotenposten hur en ortsbo upplever det lynniga sundets vågor, så begriper du att dina inlägg är totalt påhittade.
Jag vet att 12 knop är 6,2 m/s. Har du sätt vågor komma ikapp det någon gång, så har du sett vågor med 25 meters våglängd.

Och jag begriper mig en hel del om båtar, för jag har själv jobbat med att framföra en båt under många år. Det jag ser på en gång, är ju att det är en hyfsat stor båt med fribord som är små. Felkonstruktion kanske inte. Men som upplagt för att få en våg på hytten som i sin tur med vridmoment.

Ditt inlägg osar besserwisser.

https://www.batmagasinet.no/arronet-drukning-toppsak/batens-konstruksjon-kan-ha-reddet-liv/940516
Senast redigerad av PrippsFat 2025-09-29 kl. 19:24.
Citera
2025-09-29, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ok, på min tid sa vi tåg, men det spelar inte så stor roll.

Du har rätt, det kan absolut vara inkompetens, men inget av det som kommit fram ännu pekar på det. Det är ju inte alltid inkompetens när någon dör, noll-visionen är ju inte realistisk.

Vad jag menar är att man fantiserar ihop en massa i den här tråden, som till exempel att dykaren hoppat i utan dräkt. Det kanske han gjort, men det finns inget som tyder på det, och jag har svårt att tro det.

Anledningen att jag läser och skriver i den här tråden är att jag jobbar med säkerhet till sjöss (om än med avsevärt större fartyg), och har rötter Norge, och även via omvägar känner till den drabbade familjen (ganska långt bort, men ändå) Så det är ganska många olika saker i min intressesfär som behandlas i den här tråden.

Och innan du påpekar att om jag jobbar med säkerhet till sjöss borde jag veta att ingen använder ordet ”tåg” längre, kan jag berätta att jag inte haft svenska som arbetsspråk på 30 år. Faktum är att min första grundläggande uppkörning på sjömanskap var på danska, och senare på äldre segelbåtar där ordet ”tåg” gissningsvis fortfarande används.

Så ta och lugna ner tonen lite så kanske vi kan ha en givande diskussion istället.

Jo, det finns många olika saker här som mycket tydligt pekar på inkompetens, och det hos flera av de inblandade.

Så du jobbar med säkerhet till sjöss, men tror att tamparna på en liten arronet alu-båt kallas tåg ...
och nu är du här och ska försvara andra som jobbar med säkerhet till sjöss. Go figure....

Om du verkligen har kunskap om säkerhet till sjöss, så är det anmärkningsvärt att du inte ser alla de saker som det finns allvarliga skäl att ifrågasätta i detta.

Någon diskussion verkar du helt ointresserad av, du påstår bara helt utan argument att det inte finns några tecken på inkompetens. Om du vill diskutera så bemöt det jag framför sakligt istället. Men jag tror ärligt talat att du inte har kompetens till det.
Citera
2025-09-29, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fast nu vet du ju inte hur han har agerat.
Troligen har han slungats ut ur hytten när båten snurrade runt. Då han var föraren så har hans position varit precis bredvid den öppna dörren.
Ungarna satt mest troligt längst bak i hytten.

Det råder troligen även stor förvirring när man "vaknar upp" i vattnet.
Var är alla? Är det någon kvar i hytten? Är de på andra sidan båtskrovet?
Att simma tillbaka ner i hytten är i mitt tycke tämligen hjältemodigt.
Det kan vara så att man själv har skadat sig och inte är förmögen att göra fler dykningar.
Brutna armar, huvudskador osv.

Peka inte finger förrän du vet något.

Hur vet du att dörren var öppen?
Citera
2025-09-29, 19:40
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jo, det finns många olika saker här som mycket tydligt pekar på inkompetens, och det hos flera av de inblandade.

Så du jobbar med säkerhet till sjöss, men tror att tamparna på en liten arronet alu-båt kallas tåg ...
och nu är du här och ska försvara andra som jobbar med säkerhet till sjöss. Go figure....

Om du verkligen har kunskap om säkerhet till sjöss, så är det anmärkningsvärt att du inte ser alla de saker som det finns allvarliga skäl att ifrågasätta i detta.

Någon diskussion verkar du helt ointresserad av, du påstår bara helt utan argument att det inte finns några tecken på inkompetens. Om du vill diskutera så bemöt det jag framför sakligt istället. Men jag tror ärligt talat att du inte har kompetens till det.

Du skriver så aggressivt och tråkigt att det är svårt att bemöta dig sakligt.

Men ok:

Angående mitt språkval har jag besvarat det så tydligt som behövs. Vill du inte läsa eller förstå kan jag inte hjälpa dig.

Jag menar alltså att det ÄN SÅ LÄNGE inte går att fastslå att det är inkompetens som ligger bakom. Tråden är lång, men ytterst få bekräftade fakta finns.

Vi vet att båten kantrat

Vi vet att hytten lossnat, men inte i vilket skede. Självklart var den inte fastsvetsad som någon försöker påstå, det är hela poängen med gummiupphängd hytt, men exakt hur den varit fäst vid skrovet vet vi inte. I alla fall inte jag.

Sen kommer alla trådsanningar och teorier.

Vi vet inte vilken hastighet båten haft. Mig veterligen är inte AIS:en en pålitlig källa när det gäller fart över grund, och den berör inte fart genom vatten alls.

En del tycker pappan borde gjort mer, men vi vet ingenting om pappan, vad han gjorde eller inte gjorde.

Samma sak när det gäller guiden, det låter som om han bara dök ned en gång, men det kan mycket väl vara så att han bara LYCKADES en gång, och sen försökte han x antal gånger utan att klara det, innan han gav upp. Det enda vi har att gå på är vad hans chef sagt till en journalist, och gissningsvis är norska journalister lika kassa som svenska på att få det rätt.

Vi vet strängt taget inte säkert var flickan hittades. Jag har läst både ”innvid” (som betyder intill) ”inni” (som betyder inuti) och ”sammen med” (som kan tolkas som tillsammans, men egentligen inte säger något om hur långt ifrån. Det kan strängt taget helt enkelt betyda att hon hittades under samma dyk som hytten).

Sen har det följt en massa teorier och starka åsikter. Som är brukligt på FB.

Märkligast för mig är räddningsdykaren som strök med. Inte så djupt, inte så länge, inte mörkt, och sjön gick inte så vansinnigt hårt. Är det så stark ström att han slagits medvetslös? Eller hade han helt enkelt hjärtfel? Ganska många frågetecken innan man kan skrika inkompetens.

Självklart ska kompetensen ifrågasättas, båtens konstruktion, och de handlingar och val som lett fram till olyckan. Men vi vet för lite här i tråden.
Citera
2025-09-29, 19:51
Medlem
Citat:
Du skriver så aggressivt och tråkigt att det är svårt att bemöta dig sakligt.

Tja, jag bemötte ditt aggressiva och tråkiga inlägg om "folk på FB", "okunniga journlister" och "fantasier". Att du kallar mig aggressiv och tråkig, är om något ett aggressivt beteende. Men du klarar visst inte att bli bemött som du bemöter andra. Rätt typiskt för vissa sorter här på FB, har jag märkt.

Du tycker att journalisterna är okunniga, men kallar själv tamparna på denna båt för "tåg". Förstår du inte hur löjlig du gör dig själv när du håller på så?

Citat:
Men ok:

Angående mitt språkval har jag besvarat det så tydligt som behövs. Vill du inte läsa eller förstå kan jag inte hjälpa dig.

Var det ett sakligt bemötande alltså? Ja du, du är tio resor värre själv än vad du anklagar andra för.

Citat:
Jag menar alltså att det ÄN SÅ LÄNGE inte går att fastslå att det är inkompetens som ligger bakom. Tråden är lång, men ytterst få bekräftade fakta finns.

Vi vet att båten kantrat

Vi vet att hytten lossnat, men inte i vilket skede. Självklart var den inte fastsvetsad som någon försöker påstå, det är hela poängen med gummiupphängd hytt, men exakt hur den varit fäst vid skrovet vet vi inte. I alla fall inte jag.

Sen kommer alla trådsanningar och teorier.

Vi vet inte vilken hastighet båten haft. Mig veterligen är inte AIS:en en pålitlig källa när det gäller fart över grund, och den berör inte fart genom vatten alls.

En del tycker pappan borde gjort mer, men vi vet ingenting om pappan, vad han gjorde eller inte gjorde.

Samma sak när det gäller guiden, det låter som om han bara dök ned en gång, men det kan mycket väl vara så att han bara LYCKADES en gång, och sen försökte han x antal gånger utan att klara det, innan han gav upp. Det enda vi har att gå på är vad hans chef sagt till en journalist, och gissningsvis är norska journalister lika kassa som svenska på att få det rätt.

Vi vet strängt taget inte säkert var flickan hittades. Jag har läst både ”innvid” (som betyder intill) ”inni” (som betyder inuti) och ”sammen med” (som kan tolkas som tillsammans, men egentligen inte säger något om hur långt ifrån. Det kan strängt taget helt enkelt betyda att hon hittades under samma dyk som hytten).

Sen har det följt en massa teorier och starka åsikter. Som är brukligt på FB.

Märkligast för mig är räddningsdykaren som strök med. Inte så djupt, inte så länge, inte mörkt, och sjön gick inte så vansinnigt hårt. Är det så stark ström att han slagits medvetslös? Eller hade han helt enkelt hjärtfel? Ganska många frågetecken innan man kan skrika inkompetens.

Självklart ska kompetensen ifrågasättas, båtens konstruktion, och de handlingar och val som lett fram till olyckan. Men vi vet för lite här i tråden.

Du anser alltså att den som framför en kommersiell båt av detta slag med betalande gäster ombord i Nappestraumen inte behöver känna till rådande förhållande vid aktuell plats och tidpunkt?
Citera
2025-09-29, 19:53
Medlem
joppepis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Är det kutym numera att högt uppsatta politiker kommenterar när blåljus-/räddningspersonal dör, under faror som dessa grupper utsätts för dagligen?

Häromdagen var det justitieminister Gunnar Strömmer som beklagade sig över en polis som dog under övning och i förevarande fall var det den norska justitieministern Astri Aas-Hansen som beklagade incidenten med den norske räddningspersonalen.

Fantastiskt märkligt inlägg på den egentliga händelsen.
Citera
2025-09-29, 19:58
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tja, jag bemötte ditt aggressiva och tråkiga inlägg om "folk på FB", "okunniga journlister" och "fantasier". Att du kallar mig aggressiv och tråkig, är om något ett aggressivt beteende. Men du klarar visst inte att bli bemött som du bemöter andra. Rätt typiskt för vissa sorter här på FB, har jag märkt.

Du tycker att journalisterna är okunniga, men kallar själv tamparna på denna båt för "tåg". Förstår du inte hur löjlig du gör dig själv när du håller på så?

Var det ett sakligt bemötande alltså? Ja du, du är tio resor värre själv än vad du anklagar andra för.

Du anser alltså att den som framför en kommersiell båt av detta slag med betalande gäster ombord i Nappestraumen inte behöver känna till rådande förhållande vid aktuell plats och tidpunkt?

Jag har svarat att ordvalet berodde på att det hette så när jag lärde mig, att jag jobbar med större fartyg, och inte har använt svenska som arbetsspråk på flera årtionden. (I det här fallet översatte jag mitt tänk från norskans tau, hade lika gärna kunnat blivit ”linan” från engelskans ”line”). Men det är ju helt ointressant, och du hakar upp dig på det för att av någon anledning försöka framstå som mer kunnig än mig. Vilket du kanske är, men de som har bra koll behöver sällan hacka på andra.

Angående om guiden bör känna till rådande omständigheter så tycker jag självklart att han borde det. Men innan hi vet varför båten kantrade kan vi ju inte fastslå om det rådde brist på kunskap, erfarenhet, kompetens, certifikat, etc.

Men nu är jag klar med dig.
Citera
2025-09-29, 20:56
Medlem
Citat:
Jag har svarat att ordvalet berodde på att det hette så när jag lärde mig, att jag jobbar med större fartyg, och inte har använt svenska som arbetsspråk på flera årtionden. (I det här fallet översatte jag mitt tänk från norskans tau, hade lika gärna kunnat blivit ”linan” från engelskans ”line”). Men det är ju helt ointressant, och du hakar upp dig på det för att av någon anledning försöka framstå som mer kunnig än mig. Vilket du kanske är, men de som har bra koll behöver sällan hacka på andra.

Angående om guiden bör känna till rådande omständigheter så tycker jag självklart att han borde det. Men innan hi vet varför båten kantrade kan vi ju inte fastslå om det rådde brist på kunskap, erfarenhet, kompetens, certifikat, etc.

Men nu är jag klar med dig.

I stort sett alla dina inlägg lägger du mer energi på annat än sakfrågan...

Så nu helt plötsligt vet vi inte varför båten kantrade? Du kanske borde skrivit att "du" inte vet det. För det har framkommit med all önskvärd tydlighet att det berodde på en strömsjö. Hur kan du inte veta det? Och du vet uppenbarligen då inte heller varför sådana uppstår, och var och när, eftersom du påstår att det inte finns några tecken på inkompetens men samtidigt medger att befälhavaren ombord borde ha haft koll på detta.
Citera
2025-09-29, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Eftersom jag varit på en båt så vet jag vad jag pratar om, till skillnad från dig din landkrabba.

Produktguiden för Buster är fortfarande relevant. Exakt vad skulle Buster ändrat på så att båten plötsligt blir säkrare än CE klass C?
okej sant viking line räknas väl som båt
Citera
2025-09-29, 22:25
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
okej sant viking line räknas väl som båt

Nej det är bättre. Det är ett skepp
Båtar är mindre än 24m.
Men petitesser.
Citera