2025-09-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karina58
Är du lite efterbliven ? Det var precis tvärtom jag sade.
Att den studien visar endast de fall det har 100%igt gått att bevisa att kvinnan ljugit, då har dessa fall inkluderats i studien, i annat fall har det inte gjorts.
"I annat fall" menar jag med att det ändå är sannolikt att kvinnan ljuger, men det finns inte tillräckligt med fog för det, tex att kvinnan aldrig åtalats eller döms för falskt tillvitelse.
Dessa fall inkluderas INTE i studien du hänvisar till, men det är fortfarande rimligt att anta att siffran är mycket högre än dessa 5%.

sannolikt är inte samma som sant.
och enligt vems "sannolikhet"? mannens eller kvinnans?

Vi kanske ska flippa på detta ditt sätt att resonera.... och hävda att alla fall där man inte kan bevisa men det är "sannolikt" att en våldtäkt skett så har den också skett...

jobbigt eller hur.
Citera
2025-09-29, 07:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Detta är som sagt något som jag skrivit om genomgående i tråden. Men av någon anledning måste man upprepa sig gång på gång till dig med flera.

Edit, det är alltså bedömningen i dessa fall som är rättsosäkert, inte lagen i sig

Vad är det som gör bedömningen så osäker då?
Citera
2025-09-29, 07:37
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vi kanske ska flippa på detta ditt sätt att resonera.... och hävda att alla fall där man inte kan bevisa men det är "sannolikt" att en våldtäkt skett så har den också skett...

jobbigt eller hur.

Varför skulle det vara "jobbigt"? Så fungerar det med alla brott, väldigt ofta är det tydligt vem som är skyldig men det saknas tillräcklig bevisning för att fälla någon, så den misstänkte går fri. Beviskraven är höga just därför att man vill minimera risken att döma oskyldiga. Det har man ändrat på i samtyckeslagen, vilket är vad den här tråden handlar om.
Citera
2025-09-29, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Varför skulle det vara "jobbigt"? Så fungerar det med alla brott, väldigt ofta är det tydligt vem som är skyldig men det saknas tillräcklig bevisning för att fälla någon, så den misstänkte går fri. Beviskraven är höga just därför att man vill minimera risken att döma oskyldiga. Det har man ändrat på i samtyckeslagen, vilket är vad den här tråden handlar om.

Nej det har man INTE ändrat på i samtyckelagen...
det krävs fortsatt bevisning.
jag vet..massa antifeministiska glin på detta forum inbillar sig att detta skett, och att där skulle sitta horder av "helt oskyldiga män" bakom galler nu, men det har det alltså inte.

Det som skett är att man ändrat i vad man fokuserar på i domstolen gällande våldtäkt......numera gäller "avsaknad av samtycke". Förr vad det mera har våld, hot använts? har man utnyttjat någons utsatta position....etc...

Idag är de helt enkelt inte längre lagligt att ha sex med någon som inte gett sitt samtycke. Man kan alltså inte lägre bara förutsätta att om någon inte uttryckt sig tillräckligt tydligt att den inte är intresserad...så är det fritt fram.
Citera
2025-09-29, 10:30
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
jag vet..massa antifeministiska glin på detta forum inbillar sig att detta skett, och att där skulle sitta horder av "helt oskyldiga män" bakom galler nu, men det har det alltså inte.

Det som skett är att man ändrat i vad man fokuserar på i domstolen gällande våldtäkt......numera gäller "avsaknad av samtycke". Förr vad det mera har våld, hot använts? har man utnyttjat någons utsatta position....etc...

Idag är de helt enkelt inte längre lagligt att ha sex med någon som inte gett sitt samtycke. Man kan alltså inte lägre bara förutsätta att om någon inte uttryckt sig tillräckligt tydligt att den inte är intresserad...så är det fritt fram.

Men släpp idén om hur många oskyldiga dömda som sitter då och låt oss fokusera på sakfrågan istället. Hur bevisar man avsaknad av samtycke bortom rimligt tvivel?
Citera
2025-09-29, 11:32
Medlem
Citat:

Huruvida de är oskyldiga eller ej vet man inte men vad man vet är att de är dömda på mycket svaga grunder.

Men jag vet att du hellre ser 10 oskyldigt dömda än att 1 skyldig går fri och att du således inte hör hemma i en civiliserad rättsstat.
Citera
2025-09-29, 13:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Vad är det som ska bevisas i dessa fall när ord står mot ord och den ena parten säger att denne inte deltog frivilligt?
Citera
2025-09-29, 14:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Att bli dömd för sexualbrott, oavsett om det är våldtäkt eller sexuellt övergrepp, är djupt stigmatiserande. Finns ingen gradskillnad i det.

Jag menar: skulle du få reda på att din polare är dömd för sexuellt övergrepp på en annan man, till ett flerårigt fängelsestraff. Så skulle du dra öronen åt dig lika mycket som om han dömts för våldtäkt.

Tänk över det.

Jag har ju tänkt och tycker inte likadant som dig. Tänk över det TomatKungen.
Citera
2025-09-29, 14:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Detta är som sagt något som jag skrivit om genomgående i tråden. Men av någon anledning måste man upprepa sig gång på gång till dig med flera.

Edit, det är alltså bedömningen i dessa fall som är rättsosäkert, inte lagen i sig

Vad är det som gör bedömningen osäker?
Citera
2025-09-29, 17:59
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vad är det som gör bedömningen osäker?

Jag har ingen aning om varför de dömer så olika i dessa fall över landet. Det är ju det de behöver jobba på.
Citera
2025-09-29, 18:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag har ingen aning om varför de dömer så olika i dessa fall över landet. Det är ju det de behöver jobba på.

Men vad är det som skulle kunna skapa denna osäkerhet? Har du funderat på det?
Citera
2025-09-29, 18:24
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Det är en oförklarlig gåta..

Citat:
En person måste uttrycka ett ja till en sexuell handling genom ord, handling eller kroppsspråk för att det ska räknas som frivilligt, och för att avgöra om samtycke funnits används en helhetsbedömning av situationen.

Totalt obegripligt hur olika nämndemän kan komma till olika slutsatser när de ska göra helhetsbedömningar av hur kroppsspråket hos två personer var i en situation som de får återberättat för sig av två personer som inte heller är överrens om vad som skett.

Det borde ju vara fullständigt glasklart?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in