2025-09-29, 14:23
Medlem
Behöver o behöver.
Jag stoppar ju undan dom kronor jag tänker spara i början på månaden. Och behövs det nått mot slutet av månaden så inväntar jag ju hellre lönen än plundra sparkontot.

Så jag väntar in.lön, men inte för att jag måste.
Citera
2025-09-29, 14:23
Medlem
Sun Rulers avatar
Min fru plockar ut lön två gånger i månaden och jag i egenskap av löneslav en gång.

Även om vi är välsignade med bra löner och intäkter så "bevakar" vi betalningarna. För då gör vi en budget för den stundande månaden.

- Hur mycket avsätter vi till det långsiktiga sparandet.
- Hur mycket till en buffert för oförutsedda händelser.
- Hur mycket till kommande resor, födelsedagar.
- Hur mycket till renoveringar och underhåll.
Citera
2025-09-29, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tror inte ni förstår hur jag menar. Jag finner det helt osannolikt att lönen tar slut precis den tjugofjärde varenda månad. Någon gång, kanske om månaden innan varit februari exempelvis, borde det finnas lite kvar när nästa lön kommer in.

Jag vet mycket väl att det finns många som har det väldigt tajt, men med min metod behövs inte mer pengar, bara mer och bättre planering.

Givetvis tar den inte slut den 24:e varje månad. Den tar slut mellan den 15:e till 20:e ungefär och sen skramlar man, kokar soppa på en spik. Har man en bra månad, då räcker den till den 24:e 😊 inte tvärtom.
Citera
2025-09-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Givetvis tar den inte slut den 24:e varje månad. Den tar slut mellan den 15:e till 20:e ungefär och sen skramlar man, kokar soppa på en spik. Har man en bra månad, då räcker den till den 24:e 😊 inte tvärtom.
Testa då att "skramla och koka soppa på en spik" en vecka längre varje månad. Efter ett halvår så har du en buffert motsvarande en månadslön.

På något sätt får du ju ändå pengarna att räcka fram till nästa lön. Förskjut den tiden med några dagar varje månad. Jag ser det som osannolikt att mängder med människor precis varenda månad har så att det precis räcker till exakt den månadens dagar.

Bufferten är otroligt viktig om man vill kunna handla mat och saker när priset är det rätta, och inte precis när maten och sakerna behövs, och gör att den totala kostnaden minskar.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-09-29 kl. 14:36.
Citera
2025-09-29, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Man får göra prioriteringar i livet. Jag kan också tycka att det är nice att gå ut och käka, ta några öl och umgås, men det kostar ju minst 500 per gång (oftast mer), så några 2 ggr i veckan blir det inte, även om jag har råd med det så lägger jag hellre pengar på annat.

Det är fortfarande en lyxaktivitet och har man råd med det ska man inte klaga.

Ett par med baby och en unge till, sammanlagd inkomst 78.000 kr net, reste och bodde på Madagascar EN MÅNAD innan de kom tillbaka och fyllde sparbössan med 13.000kr som de lyckats spara den månaden.

Att resan var en “life changer” har sparat många gånger mer pengarna sedan dess för denna familj.
Citera
2025-09-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Aldrig hört om men ensamstående mammor kan du väl lägga till också. Så svartingar, knarkare och ensamstående mammor.
och pensionärer
Citera
2025-09-29, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Testa då att "skramla och koka soppa på en spik" en vecka längre varje månad. Efter ett halvår så har du en buffert motsvarande en månadslön.

På något sätt får du ju ändå pengarna att räcka fram till nästa lön. Förskjut den tiden med några dagar varje månad. Jag ser det som osannolikt att mängder med människor precis varenda månad har så att det precis räcker till exakt den månadens dagar.

Bufferten är otroligt viktig om man vill kunna handla mat och saker när priset är det rätta, och inte precis när maten och sakerna behövs, och gör att den totala kostnaden minskar.

Jag skramlar redan tillräckligt 😅 finns inte tillräckligt för att skramla en vecka till. Efter räkningar har vi 8000:- kvar till mat, bensin och allt annat vi behöver för att överleva månaden ut, förbrukningsartiklar, kläder, mediciner, vårdavgifter, glasögon osv (En vuxen och tre tonåringar) Skramlar vi mer så svälter vi. Hade jättegärna haft en buffert, och hade det också när vi hade mer att röra oss med. Men då måste man också få in tillräckligt för att kunna lägga undan.
Citera
2025-09-29, 16:27
Medlem
Citat:
Jag skramlar redan tillräckligt 😅 finns inte tillräckligt för att skramla en vecka till. Efter räkningar har vi 8000:- kvar till mat, bensin och allt annat vi behöver för att överleva månaden ut, förbrukningsartiklar, kläder, mediciner, vårdavgifter, glasögon osv (En vuxen och tre tonåringar) Skramlar vi mer så svälter vi. Hade jättegärna haft en buffert, och hade det också när vi hade mer att röra oss med. Men då måste man också få in tillräckligt för att kunna lägga undan.
Det är jättesorgligt att du inte kan ta in vad jag skriver. Jag kan inte annat än att beklaga.
Citera
2025-09-29, 16:37
Medlem
Citat:
8000 det var som fan jag har 3000 kvar efter jag har betalt hyra, el, försäkring, mobil, internett och vi är två personer som ska leva på dett, min fru tjänar inga pengar och får inget socalbidrag. Så vad gnäller du över 8000
Citera
2025-09-29, 16:43
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Säg att ölen kostar 70 kr. Den kostar mer oftast.
Säg att en pizza kostar 120 kr. Den kostar mer oftast. På restaurang eller likvärdigt som visar tex sport eller har bordservering.

Om jag äter 2 pizzor i veckan och dricker 4 öl vid 2 tillfällen i veckan blir det 3200 i månaden.

Jag ser det som ett minimum för ett levande socialt liv.

Självfallet är det inte alltid öl och pizza men räkna att man går på en AW eller tar en pizza och ser lite fotboll med några polare 2 ggr i veckan. Sen blir det oftast mer om du tänker efter.

Jag förstår att singel liv i en enrummare med fullbetalt heltids jobb inte är en kamp men många lever inte så.

Att köpa skumt kött från utlandet och dricka billig öl hemma är ju trevligt ibland men nu pratar vi om ett drägligt liv.
Men att äta 2 pizzor i veckan inte ens det är normalt. Konsumera 4 öl i veckan den köper jag men känns lite varning på det också om det är varenda jävla vecka liksom... Ditt problem ligger nog i att du väljer äta 2 pizzor varje vecka det är sjukt
Citera
2025-09-29, 16:51
Medlem
Förstår inte heller detta. Jag har nästan motsatt problem, eller det är egentligen inget problem. Men kan inte komma på saker att köpa som skulle göra någon större förändring för mitt liv. Då arbetar jag inte ens heltid. Visst skulle jag kunna göra av med pengar på massa skit, men känns bara meningslöst. Däremot kommer det ju komma större utgifter när bilarna behöver bytas eller sånt. Sen när barnen blir större kostar det också mer såklart. Förstår inte varför folk slösar och överkonsumerar så mycket. Även om jag förvisso haft en del tur så har jag också medfött i mitt dna att vara ekonomiskt. Inte snål! Stor skillnad.
Citera
2025-09-29, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fedbo
Förstår inte heller detta. Jag har nästan motsatt problem, eller det är egentligen inget problem. Men kan inte komma på saker att köpa som skulle göra någon större förändring för mitt liv. Då arbetar jag inte ens heltid. Visst skulle jag kunna göra av med pengar på massa skit, men känns bara meningslöst. Däremot kommer det ju komma större utgifter när bilarna behöver bytas eller sånt. Sen när barnen blir större kostar det också mer såklart. Förstår inte varför folk slösar och överkonsumerar så mycket. Även om jag förvisso haft en del tur så har jag också medfött i mitt dna att vara ekonomiskt. Inte snål! Stor skillnad.

Det är bra att vi har folk som spenderar mycket också, annars hade sparsamma haft det torftigt på sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in