2025-09-29, 10:19
Medlem
Aristaeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Ja i sosse landet så lönar det sig inte att arbeta.
Men visst man kan ju se ett jobb som en social gemenskap istället.
Det lönar sig inte att arbeta? Mina vänner tjänar minst 50k/månaden.
Själv har jag varit sjukskriven de sista tre åren (jobbat +20 år) och bor i en etta på 28m².
Inga lån eller skulder: Jag lever på 12k/mån innan hyra och fasta utgifter. ca 3600 SEK efter.
Tror du verkligen att människor v ä l j e r att leva så här och att det ger någon som helst livskvalitet?
Citera
2025-09-29, 11:06
Medlem
Många kan vara lite malliga i sånna här trådar med hur mycket de sparar osv, men tyvärr kan det vända snabbt.

Jag kan exempelvis spara nästan 50% av min nettolön i fonder/aktier. Det dras när lönen kommer så visst kan det vara skralt med pengar i slutet på månaden men det beror ju framförallt på att jag har lagt mycket på sparande. Tyvärr är det inget spännande jag sparar till utan mest bara till att kunna överleva som pensionär eftersom jag vet att det blir en usel pension för min del.
Men jag kan bara spara så mycket för att jag har en sambo som dels har god ekonomi och dels har vi låga fast avgifter. Jag vet ju att om vi separerar och jag blir ensamstående med barn så kommer jag kanske sitta där och räkna slantarna i slutet av månaden pga alla utgifter.

Växte själv upp med en ensamstående mamma som vände på varenda krona. Det var tufft även för mig för jag hade alltid dåligt samvete över att jag "kostade pengar".
Citera
2025-09-29, 11:40
Medlem
Härligt att se hur välmående och rika alla är på flashback. Statistiken säger något annat.
Sannolikt lever dom allra flesta från lön till lön.
Problemet finns även bland höginkomstagare med stora lån och dyra leasade bilar. Pengar som blir över går till leksaker status symboler och utlandsresor.
Det finns 2 grupper, spara och slösa. fler och fler flyttar sig mot gruppen slösa vill jag hävda.
Citera
2025-09-29, 11:41
Medlem
Unobosss avatar
Hyra 12000. Maten kostar 5000. Några öl någon pizza i veckan blir 5-7000 i månaden. Barnen ska ha nya kläder och annat plus aktiviteter lägg till 1-3000 beroende på månad.

Jag har 40.000 innan skatt och det räcker inte till att spara till fina semsterar eller något extra vagant som restaurang besök för hela familjen.
Citera
2025-09-29, 11:46
Medlem
Unobosss avatar
Jag förstår såklart att jag kan leva billigare och jag måste göra det annars går det inte ihop.

Jag har räknat på att jag har förlorat 20% rakt av i ekonomisk rörlighet sedan pandemin pga ökade utgifter som är högre än löneökningar.
Citera
2025-09-29, 11:47
Medlem
Unobosss avatar
Man förstår varför kriminella får sådan makt över unga för dom ser ingen framtid med dagens löner och skattesats.
Citera
2025-09-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Hyra 12000. Maten kostar 5000. Några öl någon pizza i veckan blir 5-7000 i månaden. Barnen ska ha nya kläder och annat plus aktiviteter lägg till 1-3000 beroende på månad.

Jag har 40.000 innan skatt och det räcker inte till att spara till fina semsterar eller något extra vagant som restaurang besök för hela familjen.

1500 i veckan för öl och pizza låter lite som man kan skippa?
Citera
2025-09-29, 12:51
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
1500 i veckan för öl och pizza låter lite som man kan skippa?
Säg att ölen kostar 70 kr. Den kostar mer oftast.
Säg att en pizza kostar 120 kr. Den kostar mer oftast. På restaurang eller likvärdigt som visar tex sport eller har bordservering.

Om jag äter 2 pizzor i veckan och dricker 4 öl vid 2 tillfällen i veckan blir det 3200 i månaden.

Jag ser det som ett minimum för ett levande socialt liv.

Självfallet är det inte alltid öl och pizza men räkna att man går på en AW eller tar en pizza och ser lite fotboll med några polare 2 ggr i veckan. Sen blir det oftast mer om du tänker efter.

Jag förstår att singel liv i en enrummare med fullbetalt heltids jobb inte är en kamp men många lever inte så.

Att köpa skumt kött från utlandet och dricka billig öl hemma är ju trevligt ibland men nu pratar vi om ett drägligt liv.
Citera
2025-09-29, 13:03
Medlem
Citat:
Säg att en pizza kostar 120 kr. Den kostar mer oftast. På restaurang eller likvärdigt som visar tex sport eller har bordservering.

Om jag äter 2 pizzor i veckan och dricker 4 öl vid 2 tillfällen i veckan blir det 3200 i månaden.

Självfallet är det inte alltid öl och pizza men räkna att man går på en AW eller tar en pizza och ser lite fotboll med några polare 2 ggr i veckan. Sen blir det oftast mer om du tänker efter.

Jag förstår att singel liv i en enrummare med fullbetalt heltids jobb inte är en kamp men många lever inte så.

Att köpa skumt kött från utlandet och dricka billig öl hemma är ju trevligt ibland men nu pratar vi om ett drägligt liv.

Dessvärre räcker inte 40 i månaden, dvs svensk medellön till att gå ut på restaurang särskilt ofta..speciellt inte när man har barn.
Citera
2025-09-29, 13:04
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Dessvärre räcker inte 40 i månaden, dvs svensk medellön till att gå ut på restaurang särskilt ofta..speciellt inte när man har barn.
Medellönen gav bättre levnads standard för 10 år sedan.
Citera
2025-09-29, 13:57
Medlem
Citat:

Man får göra prioriteringar i livet. Jag kan också tycka att det är nice att gå ut och käka, ta några öl och umgås, men det kostar ju minst 500 per gång (oftast mer), så några 2 ggr i veckan blir det inte, även om jag har råd med det så lägger jag hellre pengar på annat.

Det är fortfarande en lyxaktivitet och har man råd med det ska man inte klaga.
Citera
2025-09-29, 14:12
Medlem
Jag är 40 år och spelberoende. Såelar bort lönen varje månad, därför är jag pank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in