2025-09-28, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Känner flera som har kanske 400 kr kvar när lönen kommer, utan möjlighet att ta ut extra pengar vid behov. En person jag känner ringde mig 3 dagar innan lön och ville låna en hundring för att kunna äta en pizza innan lön.

Otroligt nog är det ganska vanligt
Citera
2025-09-28, 21:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Ensamstående med barn och sjukpenning. Lever definitivt från lön till lön. Vissa månader går bättre, andra har man andan i halsen sista dagarna och funderar om man verkligen ska lyckas få maten att räcka. Men hittills har jag inte misslyckats med det. Lånar heller inte pengar utan biter ihop och kämpar på. Vi skulle definitivt kunna spara in litegrann om jag drog ner på barnens nöjen. Men inte mkt, och man vill ju inte heller att det ska bli så tydligt för barnen hur lite pengar vi faktiskt har.

Räcker att gå till ens egen morsa - som hon kämpade. Vi barn märkte dock aldrig att det var tufft ibland, och hon är väldigt ekonomisk. Barnbidrag lyckades hon spara och sätta in på sparkonto, på något sätt, men så var hon väldigt bra med allt hushållsarbete, som många kvinnor var tvungna att vara, och hon var en bra sömmerska. Vi hade lappade kläder till max, men det var inget man tänkte på. Som med många hade hon ändå jobb samtidigt.

Som med mångas berättelse var min faders bidrag ganska så värdelöst i jämförelse. Visst, han hade jobb, men var ganska frånvarande och hade noll koll på det mesta, om det inte var något han var intresserad av.

En senare tiders bekant har fyra döttrar. Hennes make var mest intresserad av att bränna pengar på andra kvinnor, och på fiskesemestrar, så mycket till familjen verkar det inte ha funnits. Han kände sig som en big man som förmodligen misshandlade folk i jobbet som väktare, men var usel som familjefar, och ... gissa ... en dag tog det slut och han skaffade sig en kvinna från Thailand istället.

Traditionellt med lön i kontanter kunde kvinnorna stå utanför fabriken och ta ifrån gubbarna lönen, för de visste att de inte kunde handskas med pengar.
Citera
2025-09-28, 21:30
Medlem
Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Samt en hel del etniskt svenska långtidsarbetslösa, lågutbildade, långtidssjukskrivna och lågbegåvade med väldigt låg lön.
Denna grupp har numera ett eget parti i riksdagen.

Ja i sosse landet så lönar det sig inte att arbeta.
Men visst man kan ju se ett jobb som en social gemenskap istället.
Citera
2025-09-28, 21:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Räcker att gå till ens egen morsa - som hon kämpade. Vi barn märkte dock aldrig att det var tufft ibland, och hon är väldigt ekonomisk. Barnbidrag lyckades hon spara och sätta in på sparkonto, på något sätt, men så var hon väldigt bra med allt hushållsarbete, som många kvinnor var tvungna att vara, och hon var en bra sömmerska. Vi hade lappade kläder till max, men det var inget man tänkte på. Som med många hade hon ändå jobb samtidigt.

Som med mångas berättelse var min faders bidrag ganska så värdelöst i jämförelse. Visst, han hade jobb, men var ganska frånvarande och hade noll koll på det mesta, om det inte var något han var intresserad av.

En senare tiders bekant har fyra döttrar. Hennes make var mest intresserad av att bränna pengar på andra kvinnor, och på fiskesemestrar, så mycket till familjen verkar det inte ha funnits. Han kände sig som en big man som förmodligen misshandlade folk i jobbet som väktare, men var usel som familjefar, och ... gissa ... en dag tog det slut och han skaffade sig en kvinna från Thailand istället.

Traditionellt med lön i kontanter kunde kvinnorna stå utanför fabriken och ta ifrån gubbarna lönen, för de visste att de inte kunde handskas med pengar.

"Traditionellt med lön i kontanter kunde kvinnorna stå utanför fabriken och ta ifrån gubbarna lönen, för de visste att de inte kunde handskas med pengar"

Som ett försök till bot mot detta bildades sparbanksrörelsen i England, Sparbanken kom till Sverige i början av 1800 talet, det var bra för gemene man enda till det mynnade ut i Swedbank, sämsta banken i Sverige.

https://www.kvalitetsindex.se/bransc.../bank/#skibank

https://www.vardagsekonomi.nu/sverig...sta-bank-2024/

"Swedbank, en av de största bankerna i landet, hamnade i botten med 66,8 poäng. Det är under gränsen för vad som anses som godkänt, vilket tyder på att banken har svårt att leva upp till sina kunders förväntningar. Trots att Swedbank har nästan fyra miljoner privatkunder är det uppenbart att de inte lyckats hålla sina kunder nöjda jämfört med andra banker i landet då de hamnar längst ner och får titeln Sveriges sämsta bank 2024."
Senast redigerad av trottwell 2025-09-28 kl. 21:44.
Citera
2025-09-28, 21:37
Medlem
Zoologens avatar
Jag jobbar i ett låglöneyrke och har en skuld som återbetalas med ett visst antal tusenlappar i månaden. När den är reglerad kommer jag att ha det betydligt bättre ställt.
Citera
2025-09-28, 21:54
Medlem
Med dom sjuka matpriserna som råder så är det fan inte lätt att få pengarna att räcka.
En pizza kostar 140kr, läsk är dyrt & varför kostar chips så himla mycket för 200g potatis??
Citera
2025-09-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartForDrabbning
Gynnas dina barn av att du dräller på Flashback?

Knappast. Men vi skulle ju inte direkt få mer pengar in om jag inte gjorde det, så det känns väl inte jätterelevant i den här frågan. Att jag sitter här när barnen sover eller gör annat påverkar inte barnen åt något håll.
Citera
2025-09-28, 23:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Med dom sjuka matpriserna som råder så är det fan inte lätt att få pengarna att räcka.
En pizza kostar 140kr, läsk är dyrt & varför kostar chips så himla mycket för 200g potatis??
Livsmedel har aldrig varit så billigt som det är idag. Sluta köp pizza och chips och laga din egen mat istället.
Citera
2025-09-29, 00:32
Medlem
otellos avatar
Jag blir glad när lönen kommer då jag i princip alltid har 0kr kvar på kontot, men då har jag också lagt undan åtskilliga kronor på ISK- & sparkontot.
Citera
2025-09-29, 00:34
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
Nu saknar inte mitt hushåll en buffert, utan det finns en hyfsat tilltagen sådan. Jag tycker dock att frågeställningen är relevant för oss eftersom det hade kunnat gå att lägga undan 100-200% mer månatligen.

Pengarna läggs istället på vad vi definierar som livskvalitet: Mat och dryck, bil, kläder. Att bara kunna köpa vad det nu är utan vidare eftertanke. Jag är övertygad att vi utifrån vår livsåskådning prioriterar rätt.
Jag tänker likadant. Jag har en buffert jag är nöjd med och hag sparar varje månad, men jag unnar mig betydligt mer än mina jämnåriga kollegor.
Citera
2025-09-29, 01:34
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker

Jag antar att du skämtar.
Ironi är svårt i skrift.
Citera
2025-09-29, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Dom har redan planering och envishet, därför överlever dom om kriget eller krisen kommer.
Vad dom däremot saknar är mer än existensminimum, många ligger under detta.
Ofta är det eftersläpande ersättningar och underhåll som orsakar att dom halkar efter.
Halkar man efter blir det stora efterverkningar som påverkar livet väldigt länge.
Dom där några hundra måste man få tag i den 23 för dom kanske saknas sedan 2 år.
1 dags karens, 2 dagar vab, -250:- FK räknar om, höjd dagisavgift ersätts i efterhand. Osv.

Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jo absolut
”Problemet” är att det är barn inblandade
Som du kanske vet behöver de mat ibland mer (växtperiod) kläder (oj plötsligt allt för litet)
Glädjen när lönen kommit är oslagbar
Hämtmat, köpa den där goda osten, fylla på i godisaffären mm
En el två såna dagar i månaden
Folk fattar inte hur det är
Men som en utmaning ska testa lite att snåla/spara på nytt sätt
Tror inte ni förstår hur jag menar. Jag finner det helt osannolikt att lönen tar slut precis den tjugofjärde varenda månad. Någon gång, kanske om månaden innan varit februari exempelvis, borde det finnas lite kvar när nästa lön kommer in.

Jag vet mycket väl att det finns många som har det väldigt tajt, men med min metod behövs inte mer pengar, bara mer och bättre planering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in