Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Ett "tåg", försöker du låta insatt eller vad?
Tamp eller lina är den korrekta allmänna benämningen sedan ett antal årtionden, om du vill tala fackspråk. Rep går alldeles utmärkt att använda för en landkrabba.
Vad som orsakat hans död vet vi inte. Det kan vara både det ena och det andra. Om han dött av att ha fått en tamp runt halsen så är det inkompetens utan dess like.
Det skulle inte förvåna mig om vi aldrig får veta vad som orsakade hans död, det är helt enkelt för pinsamt att berätta.
Du menar att det kanske inte är någon som dött? Det är bara okunniga journalister och fantasi som är i farten?

Varför läser och skriver du i den här tråden, undrar man!?
Ok, på min tid sa vi tåg, men det spelar inte så stor roll.
Du har rätt, det kan absolut vara inkompetens, men inget av det som kommit fram ännu pekar på det. Det är ju inte alltid inkompetens när någon dör, noll-visionen är ju inte realistisk.
Vad jag menar är att man fantiserar ihop en massa i den här tråden, som till exempel att dykaren hoppat i utan dräkt. Det kanske han gjort, men det finns inget som tyder på det, och jag har svårt att tro det.
Anledningen att jag läser och skriver i den här tråden är att jag jobbar med säkerhet till sjöss (om än med avsevärt större fartyg), och har rötter Norge, och även via omvägar känner till den drabbade familjen (ganska långt bort, men ändå) Så det är ganska många olika saker i min intressesfär som behandlas i den här tråden.
Och innan du påpekar att om jag jobbar med säkerhet till sjöss borde jag veta att ingen använder ordet ”tåg” längre, kan jag berätta att jag inte haft svenska som arbetsspråk på 30 år. Faktum är att min första grundläggande uppkörning på sjömanskap var på danska, och senare på äldre segelbåtar där ordet ”tåg” gissningsvis fortfarande används.
Så ta och lugna ner tonen lite så kanske vi kan ha en givande diskussion istället.