2025-09-29, 01:22
Medlem
Cameleonts avatar
Kan det inte vara styrpulpeten som orsakat kantringen dvs att den lossnat i något fäste vid hårt slag från våg, ström och /eller vind o sedan glidit mot babord eller styrbords reling som då blivit snedbelastat o till slut slagit runt hela båten!?
Citera
2025-09-29, 02:01
Medlem
Cameleonts avatar
Jag är rädd gör att detta kommer resultera i att msn kommer finna att styrhytt/pulpet inte förankrats tillräckligt i skrovet alt att infästning varit för klen eller brustit vid hög kraft. En konstruktionsmiss alt slarv vid montering. En annan faktor kan vara att hytten fyllts med vatten och varit för tät och blivit en tung solitär kloss som fått fästen att lossna o båten sedan slagit runt……
Är det enbart skruvar/bultar som håller den på plats är det bara en tidsfråga innan de släpper jämfört med svets. Förstått att styrhytten är designad som en löst hängande bur på denna modell och då finner man nog att det är just styrhytten som är den svaga länken dvs infästningen i skrovet här. Vid höga vrid, slag o rotationskrafter reagerar då hytten individuellt dvs ej som skrovet och det skapas brytpunkter läs brottpunkter. Styrhytten släppte troligtvis i några infästningar o började lossna alt glida och fick båten att slå runt. När båten låg upp o ned lossnade hytten helt o sjönk….
Ingen expert men har viss erfarenhet av motorbåtar o segelbåtar som jag styrt på nord Atlanten mfl hav.
Citera
2025-09-29, 02:22
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag har åkt med och provkört flera modeller/tillverkare och låtit mig imponeras av dessa "moderna" stora hyttbåtar med upphängd kabin: De gör färden avsevärt tystare och märkbart bekvämare (slag & vibrationer).

Bilderna från denna båttyp och olycka gör mig dock bekymrad över styrkan i hyttens infästnings- och fjädringsmekanism!
Det syns ju inga skador eller spår av hytten alls på "vraket"...?

Min nuvarande teori blir därför att:
  • Då båten kantrade ("rullade"?) så slogs hytten loss (alldeles för enkelt!).
  • Flicka blev kvar i hytten och kraften flytdräkt(-väst) gjorde det omöjligt för den lilla att själv dyka sig ur fällan.
  • Den omkomna sjöräddaren försökte skynda sig, gjorde ett "panikdyk" och överraskades av den lösa hytten som då nog "flöt" under det opp-och-nervända skrovet. Varvid han nog klämdes fast och drunknade.
Se min jämförelsebild från reklam resp. bärgning:
https://limewire.com/d/9V6aX#0ee7VZRDyB
Och naturligtvis:
  • V-bottnade båtar i farter över typ 25 knop kan göra otrevliga landningar vid skutt genom/över vågor av "rätt" storlek i förhållande till båten.
  • ALLA båtar/fartyg löper en risk att kantra när förhållandena är tillräckligt olämpliga. De allra, allra flesta fartyg/båtar upplever ändå aldrig en kantring under sin 'livstid' - Trots många turer och färder - Tack vare "gott sjömanskap", dvs en lämplig kombination av kunskap, erfarenhet, omdöme samt respekt för det oväntade.
Instämmer till viss del men med reservation för ditt första antagande:
1 Då båten kantrade så slogs hytten loss etc
Styrhytten hade förmodligen redan börjat lossna innan kantring och var den direkta orsaken till att båten kantrade pga viktförskjutning o rent av rotationskraft som drar med sig båten runt.
(Stora krafter på havet och som i detta fall kom från olika håll in mot båten)
Citera
2025-09-29, 04:31
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Men snälla människor. Vi pratar om en fruktansvärd olycka som garanterat omkullkastar resten av livet för samtliga inblandade. De överlevande bär på hemska minnen och säkerligen skuld över vad som hänt. Kan vi inte bara utgå från att alla i rådande panikartade situation gjort vad de kunnat för bästa möjliga utgång. Sluta leta syndabockar och ytterligare skuldbelägga de som var där.

Jag skickar mina varmaste tankar till de som förolyckats och till deras familjer som tvingas leva vidare med vad som hänt ❤️

Du är på fel forum. Vill du gulligulla och göra handhjärtan finns andra ställen. På Flashback både spekulerar man och skuldbelägger. Lev med det
Citera
2025-09-29, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, nu har vi fått bekräftat att flickan fanns kvar i hytten, som hittades på havsbottnen.

Det är helt jävla sjukt i huvudet att "guiden" och kaptenen ombord har räddat sig själv ut ur hytten och struntat i båda barnen. Först efter att han räddade sig själv simmade hen ner och hämtade ett av barnen. Det andra barnet lämnades att dö där i hytten.

En större antihjälte än denna "guide" har jag svårt att tänka mig.

Därtill ska läggas den allvarliga inkompetens som det innebära att framföra en sådan här båt i dessa vatten, där strömsjöar inte alls är något okänt och oväntat, och man vet dessutom mycket väl när det blir strömt, åt vilket håll, osv.

Ovanpå att detta ska noteras att det var en relativt liten hytt med två stora skjutdörrar på vardera sida. Båten låg upp och ner i vattnet och relingen är inte särskilt hög. Det borde vara en rätt enkelt grej att dyka ner en meter för att rädda de två flickorna. En av dem fick man också ut. Varför fick man inte ut den andra?

Och till sist det stora mysteriet med den omkomne dykaren. Det låter helt osannolikt med det extremt grunda djupet. Vad fasiken hände där?

Fast nu vet du ju inte hur han har agerat.
Troligen har han slungats ut ur hytten när båten snurrade runt. Då han var föraren så har hans position varit precis bredvid den öppna dörren.
Ungarna satt mest troligt längst bak i hytten.

Det råder troligen även stor förvirring när man "vaknar upp" i vattnet.
Var är alla? Är det någon kvar i hytten? Är de på andra sidan båtskrovet?
Att simma tillbaka ner i hytten är i mitt tycke tämligen hjältemodigt.
Det kan vara så att man själv har skadat sig och inte är förmögen att göra fler dykningar.
Brutna armar, huvudskador osv.

Peka inte finger förrän du vet något.
Citera
2025-09-29, 07:11
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
haha du vet inte vad du pratar tomte!!

Du är tomten (och ingen sjöräddare).
Citera
2025-09-29, 07:12
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
De verkar ha ändrat det nu. Men hon måste väl ha varit i, eller åtminstone suttit fast i den på något sätt. Det är ju ett otänkbart sammanträffande att de skulle ha sjunkit separat men hamnat på exakt samma plats.

Jag tyckte dom sa att flickan fastnade i styrhytten och följde med den ned.
Citera
2025-09-29, 07:27
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Rekommenderat ja, det är inte samma sak som max. Hade du scrollat bara en aning till hade du sett att ett av de motoralternativ som båten saluförs med är just 2x250hk.

Så NEJ, det är verkligen inte ett problem!

Det du inte förstår är att det finns ingen digital gräns där båten plötsligt blir farlig från att ha varit supersäker.

Max hästkrafter kan ses som en rekommendation. Om man vet vad man håller på med är det inga problem att gå över den gränsen. Max hästkrafter kan lika gärna bygga på vikt på motorn och för äldre båtar gäller det då alltså hk för en tvåtaktare (en fyrtaktare väger mer för samma hk). Det är vanligt att folk slänger på en fyrtaktare på äldre båtar och väljer max hk och då blir den alltså övermotoriserad.

Max rekommenderade hk är alltså gränsen för vad tillverkaren bedömer:

1. Att akterspegeln håller
2. Att det inte blir för mycket vikt i aktern på båten eller ofördelaktig tyngdpunkt
3. Att sjöegenskaperna inte blir farliga för en ovan förare

Att tillverkaren rekommenderar 300-400 hk bygger på samma faktorer. En båt med mer hästkrafter (eller vikt på fel ställe) kräver en mer van förare som förstår riskerna.

De olika motoralternativen för Arronet 33 kommer inte ge samma riskprofil. Fiskeföretaget har valt en av de mer svårhanterliga modellerna.
Senast redigerad av GundeS 2025-09-29 kl. 08:13.
Citera
2025-09-29, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
Tror det är svårt säga pappan skulle dykt ner han och övriga fick nog chock när båten välte

detta är en stor stabil yrkesbåt gjorda för nordatlanten dessa välter inte om inte kaptenen/guiden gjort något/ra fatala misstag som:
1. fel lastbalansering av personerna ombord.
2. kört för snabbt in i en vågdal.
3. helt enkelt kört för snabbt och lekt.

företaget och guiden bör bli åtalade för vållande till annans död. Att han räddade en person och blir utsedd av sitt företag som någon form av hjälte är ett hån mot de 2 personerna som miste sitt liv och deras anhöriga.
Drar man ut två barn på sjön för att tillfredsställa sina egna intressen och inte dyker efter dem tycker jag att föräldraskapet brister. Inte ens en kapten ska lämna båten förens alla ombord är säkra
Citera
2025-09-29, 09:41
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ett "tåg", försöker du låta insatt eller vad?
Tamp eller lina är den korrekta allmänna benämningen sedan ett antal årtionden, om du vill tala fackspråk. Rep går alldeles utmärkt att använda för en landkrabba.

Vad som orsakat hans död vet vi inte. Det kan vara både det ena och det andra. Om han dött av att ha fått en tamp runt halsen så är det inkompetens utan dess like.

Det skulle inte förvåna mig om vi aldrig får veta vad som orsakade hans död, det är helt enkelt för pinsamt att berätta.

Du menar att det kanske inte är någon som dött? Det är bara okunniga journalister och fantasi som är i farten?
Varför läser och skriver du i den här tråden, undrar man!?

Ok, på min tid sa vi tåg, men det spelar inte så stor roll.

Du har rätt, det kan absolut vara inkompetens, men inget av det som kommit fram ännu pekar på det. Det är ju inte alltid inkompetens när någon dör, noll-visionen är ju inte realistisk.

Vad jag menar är att man fantiserar ihop en massa i den här tråden, som till exempel att dykaren hoppat i utan dräkt. Det kanske han gjort, men det finns inget som tyder på det, och jag har svårt att tro det.

Anledningen att jag läser och skriver i den här tråden är att jag jobbar med säkerhet till sjöss (om än med avsevärt större fartyg), och har rötter Norge, och även via omvägar känner till den drabbade familjen (ganska långt bort, men ändå) Så det är ganska många olika saker i min intressesfär som behandlas i den här tråden.

Och innan du påpekar att om jag jobbar med säkerhet till sjöss borde jag veta att ingen använder ordet ”tåg” längre, kan jag berätta att jag inte haft svenska som arbetsspråk på 30 år. Faktum är att min första grundläggande uppkörning på sjömanskap var på danska, och senare på äldre segelbåtar där ordet ”tåg” gissningsvis fortfarande används.

Så ta och lugna ner tonen lite så kanske vi kan ha en givande diskussion istället.
Senast redigerad av barkeeper 2025-09-29 kl. 09:46.
Citera
2025-09-29, 09:43
Medlem
Moobs avatar
Vilken skitbåt som kantrar för att den hamnar sidledes vågorna och vilken skitkapten som inte kan hantera skitbåten. Sorgligt för flickan, och hur lyckades dykaren dö? Är det för att de är norrmän de inte fixar sånt här? Men de borde ju ha vana med hjälp till havs med tanke på alla oljeplattformar och det.
Citera
2025-09-29, 09:55
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
Vilken skitbåt som kantrar för att den hamnar sidledes vågorna och vilken skitkapten som inte kan hantera skitbåten. Sorgligt för flickan, och hur lyckades dykaren dö? Är det för att de är norrmän de inte fixar sånt här? Men de borde ju ha vana med hjälp till havs med tanke på alla oljeplattformar och det.

Norrmännens beredskap och kunskap är är långt bättre än svenskarnas, på just det här området. Hela offshore-världen har smittat av sig på samhället, ALLT är dimensionerat för att hantera olyckor ute på sockeln. Dessutom är kunskap om sjö och båtar inte bara något exotiskt särintresse, speciellt i mindre kustnära samhällen. I motsats till Sverige där urbaniseringen gått avsevärt hårdare fram.

Så vi får antagligen leta någon annan stans efter svaret än nationaliteten på dykaren
Senast redigerad av barkeeper 2025-09-29 kl. 10:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in