2025-09-28, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Det som har stått i pressen er at da redningsdykker Adrian Brask forsøkte å dykke etter den savnede personen oppsto det en kritisk situasjon som gjorde at han ble skadet.

Det at noen svensker på Flashback tror at erfarne redningsfolk går ned i sjøen med mangelfullt redningsutstyr og at disse «fakta» senere er redigert bort i pressen, får så være, men det må ikke stå uimotsagt

Det är en norrman i tråden som sprider regelrätta lögner, som t.ex. ideliga påståenden att hytten var fastsvetsad.

När det kommer till dykaren så vet vi inte vad som orsakade hans död, och det kan mycket väl vara så som påståtts att han haft för bråttom och inte följt alla säkerhetsrutiner.

Det verkar ju som norrmännen som varit inblandade i denna räddningsoperation saknar kompetens på mer än ett område
Citera
2025-09-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Aha menar du att västen trots att den redan är uppblåst trycks ihop igen om man kommer för långt ned under ytan? Det är ju inte bra...

På 10 meters djup är trycket 1 bar, alltså dubbla atmosfärstrycket ( 2 atm). på 10 meter har alltså en luftblåsa komprimerats till halva volymen. En uppblåsbar flytväst har förlorat halva sin flytkraft. Ju djupare ner desto mer komprimeras den.
Citera
2025-09-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag håller med dig.

Icke desto mindre, Arronets båtar har hytten monterad med gummibussningar. Jag tvivlar inte på att en sådan lösning kan vara god nog. Men i detta fallet är det tydligt att gummibussningarna inte klarat av att hålla kvar hytten. Exakt när hytten lossnade vet vi inte, det sägs/spekuleras i att det kan ha varit under bärgningen. Om så är fallet så är det, IMO, extremt inkompetent agerat av bärgningspersonalen. Att förlora en stor vital del av båten under bärgningen är ju bara så superklantigt.

Det tvivlar jag starkt på. Den var nog redan borta, annars hade de surrat fast den innan de började bogseras, och dessutom hade de ju hittat flickan i hytten då vid bärgningen.
Citera
2025-09-28, 20:32
Medlem
Citat:
Det är en norrman i tråden som sprider regelrätta lögner, som t.ex. ideliga påståenden att hytten var fastsvetsad.

När det kommer till dykaren så vet vi inte vad som orsakade hans död, och det kan mycket väl vara så som påståtts att han haft för bråttom och inte följt alla säkerhetsrutiner.

Det verkar ju som norrmännen som varit inblandade i denna räddningsoperation saknar kompetens på mer än ett område

Man får väl ändå vara glad att det hände i Norge och inte i Sverige. Hade det hänt i Sverige hade väl regeringen klivit in och förbjudit sjöräddningen att bärga den döda och dessutom fått för sig att gjuta in hytten med den döda inuti i betong.
Citera
2025-09-28, 20:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vampireslayer87
Jag spekulerar inte men jag undrar bara. Och jag med.

Nu bara vi ordar om det. Men om jag skulle ju släng mig till högst troligt döds. I försök att rädda. Jag menar jag är nära 50. Om jag nu vore runt 20 hade jag haft större chans till att överleva och rädda personen.
Citera
2025-09-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humledumle90
Kollar man via AIS på vart KV Jarl hade för position vid ca 11:45 tiden och sedan var sista positionen för Arronet 33CC så är det ca 600-700m ifrån.
Dvs den har drivit på en bra bit om den lossade direkt vid olyckan.

Men frågan är ju fortfarande väldigt oklar om hytten släppte direkt men då är de ju konstigt att sjöräddningen påstår att hytten va tom men barnet återfanns i den?

Har själv åkt i den mindre 28CC och det är både skjutbar taklucka samt skjutbara dörrar men för en fullvuxen är det nog inte några större svårigheter att öppna dessa även när vattnet trycker på.. men ett barn på 10-11 år.. det är dessvärre nog kört direkt tyvärr.. hoppas bara hon inte fick någon smärtsam död.

Vila i frid.

Det har blivit nåt missförstånd de kan inte ha sagt att hytten var tom. De har kanske sagt att båten var tom (det kan den ju va vart, men att hytten redan hade sjunkit). Alltså hon fanns i hytten när båten kantrade och hon återfanns i hytten på havsbotten, hon har således aldrig lämnat den. Ja, vila i frid till både henne och dykaren.
Citera
2025-09-28, 20:38
Medlem
barkeepers avatar
Citat:

Ja visst kan det varit så att han haft för bråttom. Men han kan också helt enkelt fått ett tåg runt halsen.

Ser än så länge inga indikationer på att någon av norrmännen brustit i kompetens. Bara en massa konstiga rykten, som det så ofta blir när det sitter en massa folk på FB som läser vad okunniga journalister skrivit, och drar igång fantasin.
Citera
2025-09-28, 20:39
Medlem
Ja, nu har vi fått bekräftat att flickan fanns kvar i hytten, som hittades på havsbottnen.

Det är helt jävla sjukt i huvudet att "guiden" och kaptenen ombord har räddat sig själv ut ur hytten och struntat i båda barnen. Först efter att han räddade sig själv simmade hen ner och hämtade ett av barnen. Det andra barnet lämnades att dö där i hytten.

En större antihjälte än denna "guide" har jag svårt att tänka mig.

Därtill ska läggas den allvarliga inkompetens som det innebära att framföra en sådan här båt i dessa vatten, där strömsjöar inte alls är något okänt och oväntat, och man vet dessutom mycket väl när det blir strömt, åt vilket håll, osv.

Ovanpå att detta ska noteras att det var en relativt liten hytt med två stora skjutdörrar på vardera sida. Båten låg upp och ner i vattnet och relingen är inte särskilt hög. Det borde vara en rätt enkelt grej att dyka ner en meter för att rädda de två flickorna. En av dem fick man också ut. Varför fick man inte ut den andra?

Och till sist det stora mysteriet med den omkomne dykaren. Det låter helt osannolikt med det extremt grunda djupet. Vad fasiken hände där?
Citera
2025-09-28, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komediklubben
Hytten lossnade när man bogserade in båten.

Kan den inte ha gjort. Otänkbart att man skulle bogsera in den utan att ta ut flickan först. Och dessutom säkra hytten om den nu satt löst. Den har väl lossnat i samband med att dykaren som dog var där och försökte få ut flickan. Nånting har ju hänt när han var under båden som gjorde att han skadades allvarligt.
Citera
2025-09-28, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Hamnade inte alla i vattnet?

Vad jag läste så satt föräldrarna ute och barnen satt i styrhytten. Innan båten tippade över så gick fiskeguiden ner och hämtade sonen men kunde inte hämta dottern samtidigt.
Citera
2025-09-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komediklubben
Den funderingen har jag också. Hade inte klarat leva med mig själv om jag inte hade försökt. Men man vet ju inte om föräldrarna satt i rullstol eller annat.

Inte jag heller. Påminner om den där filmen Turist eller vad den heter där pappan räddar sig själv men struntar i sin familj och sina barn.
Citera
2025-09-28, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja visst kan det varit så att han haft för bråttom. Men han kan också helt enkelt fått ett tåg runt halsen.

Ett "tåg", försöker du låta insatt eller vad?
Tamp eller lina är den korrekta allmänna benämningen sedan ett antal årtionden, om du vill tala fackspråk. Rep går alldeles utmärkt att använda för en landkrabba.

Vad som orsakat hans död vet vi inte. Det kan vara både det ena och det andra. Om han dött av att ha fått en tamp runt halsen så är det inkompetens utan dess like.

Det skulle inte förvåna mig om vi aldrig får veta vad som orsakade hans död, det är helt enkelt för pinsamt att berätta.

Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ser än så länge inga indikationer på att någon av norrmännen brustit i kompetens. Bara en massa konstiga rykten, som det så ofta blir när det sitter en massa folk på FB som läser vad okunniga journalister skrivit, och drar igång fantasin.

Du menar att det kanske inte är någon som dött? Det är bara okunniga journalister och fantasi som är i farten?
Varför läser och skriver du i den här tråden, undrar man!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in