2025-09-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Om det är vad som hänt så är det ju ofantligt inkompetent av räddningsorganisationerna och bärgarna också. Jag kan bara inte tro att de skulle burit sig så klantigt åt.

Vet du vad som krävs för att vända en vattenfylld båt på 10m i vågor? Tror inte det fanns några andra alternativ. Och när bärgningen påbörjades fanns det ju omöjligt något liv att rädda i hytten.
Citera
2025-09-27, 23:07
Medlem
GundeSs avatar
Ytterligare ett problem med den förolyckade båten. Enligt https://arronet.se/batmodell/arronet-30-35-cc#specification är rekommenderad motor 300 hk (300-400 står i och för dig längre ner). Påmonterat satt 2x250 hk.
Citera
2025-09-27, 23:11
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Sedan det här med räddningsdykaren som omkom. visst det händer olyckor. Men va fan, rent ut sagt, och ingen information om vad som hände honom.

Nog för att folk drunknar i badkar och vattenpölar, så visst ska man ha respekt även om dykdjupet bara är två meter, som här, men killen har ju för fan en hel räddningsorganisation på plats.

Slant han med en kniv och satte den i halsen på sig själv.

Typ alla andra fall av olycka där förloppet inte är hastigt, bör han kunnat ha räddas av sina kollegor.

Ja, vi får väl se. Om de inte av ren skam håller inne med informationen om hur räddningsdykaren omkom.

En annan sak som berör mig jävligt illa är alla offfentliga personer som ojar sig över den omkomna räddningsdykare och hur det har tagit "alla" väldigt hårt. Såg en i tv-intervju som förklarade att deras tankar gick till räddningsdykarens anhöriga.

Flickan då? Och hennes familj och anhöriga?

Två tragiska olyckor här. Men jag får en känsla av att de är kantade av inkompetens.
Har reagerat på det också. Det skrivs bara om räddningsdykaren och hans familj, det är klart det är tragiskt att han omkom i jobbet men inte ett ord om den svenska familjen och den saknade flickan. De var ju faktiskt turister i Norge men det kanske inte betyder något idag.
Citera
2025-09-27, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Längst ned på sidan.
https://nordic-sea-angling.se/destinationer/batarna/

Där ser man också att hytten inte är svetsad fast i båten på fjärde sista bilden.

Tack! Hur ser man att hytten inte är fastsvetsad? Det är ju metall mot metall? Otroligt att de skriver att båten är osänkbar. Trodde alla hade lärt sig den läxan att inte utmana ödet på det viset. Okapsejsbar var den bevisligen inte. Står också att den ska gå bra även i mycket hård sjö. Men alltså? Det är ändå en ganska liten båt, ingen atlantångare, det är klart den inte tål vad som helst.
Citera
2025-09-27, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Har reagerat på det också. Det skrivs bara om räddningsdykaren och hans familj, det är klart det är tragiskt att han omkom i jobbet men inte ett ord om den svenska familjen och den saknade flickan. De var ju faktiskt turister i Norge men det kanske inte betyder något idag.

Hva tenker du at man skal skrive da?

Først i kveld ble det uttalt at man måtte anse jenta som død. Dette er en familie i stor sorg, man må nesten påregne at far, farfar og gjenlevende barn får krisehjelp og legetilsyn. Dessuten var det vel to til voksne i båten, foruten guiden som også styrte båten, slik jeg har forstått det.
Det kommer nok mer om familien etterhvert, men fint om de slipper hanskes med en nærgående presse ett døgn etter at de mistet barnet sitt.

Hva ville du skrevet om familien om du var journalist på saken?
Citera
2025-09-27, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
At det var sterk strøm i området er bekreftet i medieuttalelser – det gjør det mer sannsynlig at komplekse bølgeforhold kan oppstå.

Den omtalte “bølge bakfra” kan være et tegn på at en plutselig bølge (forsterket av lokal strøm) slo inn mot båten.

At forholdene beskrives som relativt rolige før hendelsen, men med en dramatisk utvikling på kort tid, stemmer med hvordan strømsjø ofte beskrives — altså som et fenomen som kan oppstå raskere enn forventet når flere faktorer samvirker.

Det faktum att du hela tiden skriver om enkla triviala välkända saker tyder på att du inte är alls insatt i ämnet och frågeställningarna på ett djupare plan. Du tycks inte alls förstå mina frågeställningar t.ex. utan tar i inlägg efter inlägg upp saker som är helt självklara förutsättningar för de frågeställningar jag tar upp.
Citera
2025-09-27, 23:25
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Sedan det här med räddningsdykaren som omkom. visst det händer olyckor. Men va fan, rent ut sagt, och ingen information om vad som hände honom.

Nog för att folk drunknar i badkar och vattenpölar, så visst ska man ha respekt även om dykdjupet bara är två meter, som här, men killen har ju för fan en hel räddningsorganisation på plats.

Slant han med en kniv och satte den i halsen på sig själv.

Typ alla andra fall av olycka där förloppet inte är hastigt, bör han kunnat ha räddas av sina kollegor.

Ja, vi får väl se. Om de inte av ren skam håller inne med informationen om hur räddningsdykaren omkom.

En annan sak som berör mig jävligt illa är alla offfentliga personer som ojar sig över den omkomna räddningsdykare och hur det har tagit "alla" väldigt hårt. Såg en i tv-intervju som förklarade att deras tankar gick till räddningsdykarens anhöriga.

Flickan då? Och hennes familj och anhöriga?

Två tragiska olyckor här. Men jag får en känsla av att de är kantade av inkompetens.

Min upplevelse av norska sjöräddningen är att de är oerhört kompetenta. Svenska sjöräddningen består enbart av frivilliga och gör nog så gott jobb. Men den norska sjöräddningen har 200 anställda på sina båtar och ytterliggare 80 man på land. Det borgar för större kompetens. Dessutom dubbla antalet frivilliga. De är ofta ute och övar med räddningsbåtarna och båtarna är alltid bemannade dygnet runt.
Senast redigerad av Forevermore 2025-09-27 kl. 23:28.
Citera
2025-09-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jottecool
Vet du vad som krävs för att vända en vattenfylld båt på 10m i vågor? Tror inte det fanns några andra alternativ. Och när bärgningen påbörjades fanns det ju omöjligt något liv att rädda i hytten.

Ärligt talat, inte så jäklar mycket mer än att vända en vattenfylld båt på 4 meter, och det har jag gjort många gånger med inget annat än min egen kroppsvikt. Det är nog snarare du som inte fattar att det inte kräver så mycket som du tror.

Det var dock inte saken här, utan den inkompetens som krävs för att bogsera en kapsejsad båt på ett sådant sätt att man förlorar såväl stora delar av båten som en människa under processen.
Citera
2025-09-27, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Ytterligare ett problem med den förolyckade båten. Enligt https://arronet.se/batmodell/arronet-30-35-cc#specification är rekommenderad motor 300 hk (300-400 står i och för dig längre ner). Påmonterat satt 2x250 hk.
På siden du linker til står det oppført at du kan få båtene med opp til 2x 300HK.
Så hva prøver du egentlig å si er problemet ditt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice

Tycker också det är konstigt att rapporteringen typ haft fokus på ”räddningsdykare död”, och lite sådär i förbifarten ”flicka försvunnen”.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS

Rekommenderat ja, det är inte samma sak som max. Hade du scrollat bara en aning till hade du sett att ett av de motoralternativ som båten saluförs med är just 2x250hk.

Så NEJ, det är verkligen inte ett problem!
Citera
2025-09-27, 23:33
Medlem
Citat:
Det faktum att du hela tiden skriver om enkla triviala välkända saker tyder på att du inte är alls insatt i ämnet och frågeställningarna på ett djupare plan. Du tycks inte alls förstå mina frågeställningar t.ex. utan tar i inlägg efter inlägg upp saker som är helt självklara förutsättningar för de frågeställningar jag tar upp.

Det virker som om du er her for å krangle, ikke utveksle fakta.
Du har sikkert rett i at flere her ikke forstår dine frågeställningar, da de ikke virker spesielt godt funderte.
Det virker ikke som om du har noe særlig med kunnskap verken om strømsjø eller øvrige forhold relatert til Lofoten. Man må kanskje bare innse at man taler for døve ører
Senast redigerad av TigerKvinna 2025-09-27 kl. 23:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in