2025-09-28, 02:47
Avstängd
Det är ju bara vänta på vad utredningen kommer fram till. Varför gissa?

Vi kan ses utanför och göra upp annars :-D
Citera
2025-09-28, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Kanske nån som redan skrivit detta men flickan som dog var iaf från Östersund, frösön tror jag.

Vad får dig att tro det?
Citera
2025-09-28, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det verkar ju galet med en sån konstruktion ute på havet! Det blir ju som en försluten fängelsecell!

Det är inte speciellt galet alls.
Det är en mycket smart lösning att kränga på en modul som är isolerad (till en viss grad) från båtens rörelser och oljud.
Dessutom kan man plocka ihop hytten separat men ändå samtidigt som tillverkningen av skrovet vilket gör att fler kan arbeta med båten samtidigt utan att stå på varandra vid tillverkningen.

Lösningen återfinns även på andra maskiner, till exempel tunga gruvmaskiner.
En stor skillnad verkar dock vara infästningen. Då andra kör med riktigt grova skruvar just för att hytten inte skall kunna trilla av vid extrem lutning eller vändning av maskinen så verkar båttillverkaren antingen kört med väldigt klena skruv eller någon annan lösning som inte höll för påfrestningarna som uppstod.

Man verkar inte heller ha haft någon nödutgång i botten av hytten. Det är helt horribelt om man missat det i beräkningen att hytten är uppochner och vattenfylld till 90%. Hur fan skall man då kunna dyka sig ur genom fönster med en flytoverall/flytväst?

Fönstren verkar vara rejäla och frågan är om det ens går att sparka bort dem?
Det blir som du säger en försluten fängelsecell eller en dödscell.

Stridsvagnar/stridsfordon brukar ha luckor i botten just för att man skall kunna kräla ur ifall vagnen hamnar uppochner.
I frågan om båten har man troligen tänkt helt fel vid konstruktionen.
Citera
2025-09-28, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tkr123
En ny värstingbåt som är 33 fot lång ska väl för helsike inte kunna välta under dessa förhållanden! Självklart under förutsättning att kaptenen inte fått sinnesförvirring och bett alla ombord gå till styrbords akter och vänta på en våg! MEN oavsett att den välte, Den tappade förhelv_te hytten! Man bogserar inte en båt från olycksplatsen när ett barn är fast i en hytt under båten! Finns bara att båten tappade hytten kort efter den hade vält, därför hittar man inte barnet som blev utsatt för den värsta mardröm man kan tänka sig. Annars hade man inte bogserat båten i land! Norge har bland de bästa sjöfolken i världen, så även sjöräddningens livräddare!

100% Hade hytten inte lossnat hade det i alla fall funnits möjlighet att rädda flickan från denna helt obeskrivligt vidriga situation.

Vems fel är det att hytten lossnade? Kan kaptenen sätta fast och lossa hytten eller ska den alltid sitta fast? Om den ska sitta fast och nu båten är så säker och bra, vem har skruvat loss hytten? Den personen bär ju ansvaret att flickan inte gick att rädda i så fall?

Blir så genuint upprörd på ett samhälle dälr allt handlar om pengar och ingen kan stå upp och ta ett ansvar!

Klart att man som ägare av en båt/bil/traktor kan skruva på den själv, men varför skulle man ha tagit bort infästningen till hytten?
Jag gissar på konstruktionsfel. Man har använt alldeles för klena skruvar för att fästa hytten mot skrovet. Man har inte räknat på att båten kan hamna uppochner eller ta emot kraften från en stor våg bakifrån samtidigt som det plötsligt tar stopp i färden. Påfrestningen var nog väldigt hög eftersom hyttmodulen for loss.
Om man nu ens haft skruv som infästning. Man kan haft annan lösning.

Jag förstår inte heller varför man inte försökte vända rätt båten innan man bogserade den.

Från räddningsmanskapet sida så har man nog inte räknat med att hytten var lös. Detta är nog något man får börja ta med i sina framtida beräkningar då troligen allt fler fartyg/båtar kommer ha hytter som kan röra på sig.
Förhoppningsvis tar även tillverkarna till sig detta med olyckan och vikten av kraftiga infästningar och även nödutgångar.
Citera
2025-09-28, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag gissar på konstruktionsfel. Man har använt alldeles för klena skruvar för att fästa hytten mot skrovet. Man har inte räknat på att båten kan hamna uppochner eller ta emot kraften från en stor våg bakifrån samtidigt som det plötsligt tar stopp i färden.
Påfrestningen var nog väldigt hög eftersom hyttmodulen for loss.

Jag förstår inte heller varför man inte försökte vända rätt båten innan man bogserade den.

Hur vet du att man inte försökte vända båten då? Var du där?
Citera
2025-09-28, 09:19
Medlem
från inlägg #189 i tråden:
Citat:
Jag har åkt med och provkört flera modeller/tillverkare och låtit mig imponeras av dessa "moderna" stora hyttbåtar med upphängd kabin: De gör färden avsevärt tystare och märkbart bekvämare (slag & vibrationer).

Bilderna från denna båttyp och olycka gör mig dock bekymrad över styrkan i hyttens infästnings- och fjädringsmekanism!
Det syns ju inga skador eller spår av hytten alls på "vraket"...?

Min nuvarande teori blir därför att:
  • Då båten kantrade ("rullade"?) så slogs hytten loss (alldeles för enkelt!).
  • Flickan blev kvar i hytten och kraften flytdräkt(-väst) gjorde det omöjligt för den lilla att själv dyka sig ur fällan.
  • Den omkomna sjöräddaren försökte skynda sig, gjorde ett "panikdyk" och överraskades av den lösa hytten som då nog "flöt" under det opp-och-nervända skrovet. Varvid han nog klämdes fast och drunknade.

Se min jämförelsebild från reklam resp. bärgning:
https://limewire.com/d/9V6aX#0ee7VZRDyB

Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Kan inte heller veta om det stämmer. Det kommer förhoppningsvis fram i utredningen hur det var.

Om det stämmer trodde han nog att han kunde hoppa i och dra upp flickan snabbt utan problem.
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Klart att man som ägare av en båt/bil/traktor kan skruva på den själv, men varför skulle man ha tagit bort infästningen till hytten?
Jag gissar på konstruktionsfel. Man har använt alldeles för klena skruvar för att fästa hytten mot skrovet. Man har inte räknat på att båten kan hamna uppochner eller ta emot kraften från en stor våg bakifrån samtidigt som det plötsligt tar stopp i färden. Påfrestningen var nog väldigt hög eftersom hyttmodulen for loss.

Från räddningsmanskapet sida så har man nog inte räknat med att hytten var lös. Detta är nog något man får börja ta med i sina framtida beräkningar då troligen allt fler fartyg/båtar kommer ha hytter som kan röra på sig.
Förhoppningsvis tar även tillverkarna till sig detta med olyckan och vikten av kraftiga infästningar och även nödutgångar.
Precis som 45:an skriver så är jag också inne på att det är en konstruktionstabbe som kan vara orsaken till båda dödsfallen i denna olycka!
Det är den hittills troligaste förklaringen till att den 35-åriga, erfarna räddningsdykaren också omkom...

Och med detta däcksarrangemang:
https://nordic-sea-angling.se/wp-content/uploads/2025/03/Arronet33CC_15_3917x2.jpg
är det inte osannolikt att passagerare utanför hytten befinner sig vi sidorna om - eller bakom - densamma och håller sig stadigt stående med hjälp av räcken och beslag på rufftaket.
Vilket naturligtvis ökar påkänningarna på hyttinfästningen då båten slår eller kastar i sidled.
Senast redigerad av iconicatab 2025-09-28 kl. 10:11.
Citera
2025-09-28, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Jag svarade på följande citat:

Här använder "sjöräddaren" osänkbar i samma betydelse som säker. Inte ens Buster själva vill backa upp hans påståenden.
haha du vet inte vad du pratar tomte!!
Citera
2025-09-28, 09:56
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Jag skrev bara vad jag läste i en artikel. Jag skrev även att "jag vet inte om det stämmer".

Citat:
Ursprungligen postat av TigerKvinna
Men hvorfor sitter du å dikter opp, for så å skrive at du ikke vet om det stemmer.
Du prøver å framstille en kompetent redningsdykker som inkompetent, uten å ha dekning for det.
Ut fra det som står i pressen, så kan det virke som om dykkeren fikk et illebefinnende.
Det du skriver, finnes ikke noe sted. Veldig stygt og ondskapsfullt skrevet. Dette bør du beklage

Citat:
Legg gjerne ved artikkelen, men den finnes nok ikke.
Man bør virkelig ikke bare slenge ut den type påstander for deretter å føye til at man ikke vet om de stemmer. Lavmål!

Citat:
Det stemmer ikke. Da er det en god idé å slutte å slenge ut av seg noe som ikke stemmer, og gjøre det til en «trådsanning»
Selv etter gjentatte oppfordringer, klarer du ikke finne artikkelen.

Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Så det stemmer ikke? Och det vet du? För jag vet det nämligen inte. Vilket jag skrev redan från början. För alla som kan läsa.

Jag skulle säkert med viss möda kunna leta reda på artikeln - men vet du, nu skiter jag faktiskt i att göra det.

Och du behöver nog träna lite på dina interskandinaviska skills.

Men jag håller med FB:s policy om att såväl norska som danska är helt godtagbara språk på forumet.

Citat:
Hm - tenker du at jeg skal bevise at den hinsides ondskapsfulle kommentaren din er usann? Det er du som kommer med påstanden, som selvsagt må bevise den. Det er helt elementært.

Alle artikler som har omtalt dykkeren, har fremhevet hans kompetanse, ikke det motsatte som du prøver på.

Måtte karma komme å ta deg
TigerKvinna, jag tycker att du har skrivit många bra och kloka inlägg i tråden och jag har varit irriterad på vad andra skrivit till dig i tråden och inte förstått de som skriver så, tydligt ibland att några skribenter inte förstått vad du skriver, fastän norska och svenska är så likt.

Men just här måste jag säga att tramsebyxan har rätt. Jag läste nämligen samma artikel som han troligen gjorde.
Det stod faktiskt så. Jag kommer inte heller ihåg var, har läst flera olika, som ju också uppdateras regelbundet, i olika tidningar om denna fruktansvärda olycka.
Att det kan vara falska uppgifter är mycket möjligt, men då får du klandra media som missförstått eller talesperson som inte heller haft alla fakta på bordet men uttalat sig ändå och inte någon som bara återgav vad det stod i artikeln.
Jag fick iaf av artikeln inte alls uppfattningen att han framställdes som inkompetent, snarare att han visste att läget var helt akut. Har inte sett någon skugga alls falla på honom.
Däremot vet jag att jag läst samma som tramsebyxan, att det stod att det spekulerades i/misstänktes/påstods (kommer inte ihåg vilket) att sjöräddaren som omkom kanske inte hade alla säkerhetsarrangemang på plats.
Kollade lite artiklar på SvD och DN nu (samt på SR men där hittade jag ingen artikel alls längre) men hittar det inte heller, så troligen har detta strukits om det påpekats att uppgifterna inte stämde.
Men ja, det VAR alltså en spekulation som kort framfördes av någon i någon artikel.

Vila i frid, stackars hjältemodige man och stackars lilla flicka. Jag hoppas att de anhöriga har en gudstro, kan inte komma på något annat som skulle kunna ge någon slags tröst, än en stark visshet (som de som tror har) att man en dag återses igen.
Citera
2025-09-28, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det var sju personer på båten. En familj med 4 vuxna och två barn, det är sex.
Den sjunde personen är både guide och kapten då?

Då frågar jag mig, vad gjorde han nere i hytten när han borde vara uppe och köra båten.

Kan det vara så att båten körs från hytten?
Citera
2025-09-28, 10:33
Medlem
53....so whats avatar
Har det framkommit varför båten kapsejsade?
Citera
2025-09-28, 10:49
Medlem
Forevermores avatar
Här ser ni en bra bild hur båtens durk ser ut när hela hytten är borta.
Man ser tydligt gummibussningarna som hytten varit fäst med i skrovet.
Hytten har alltså inte varit svetsad fast i skrovet.
Man ser också en mörkare del av durken som tydligt visar var hytten varit.
Hyttens golv har varit fäst med gummibussningarna ovanpå durken.
Detta betyder att någon gång efter olyckan så har hela hytten som en enda enhet med golv, tak, väggar och inredning lossnat från skrovet och fallit av.
Det är alltså inte tal om att det endast är väggar och tak som brutits av. Allt har lossnat och fallit av och sjunkt till botten. Vilket betyder att hytten varit fylld av vatten. Hade det varit en större luftficka så hade den ju flutit.

https://www.nettavisen.no/nyheter/ulykkesbaten-hevet-styrhuset-er-borte/s/5-95-2641115

Det är fortsatt oklart hur händelseförloppet varit från att båten gick runt och till att båten bärgades.

Uppgifter i tidningarna är motsägelsefulla.

* Guiden ska när båten slagit runt simmat in i hytten och räddat ett barn. Alltså måste hytten då suttit fast i båten.
* Dykaren från sjöräddningen försökte rädda det andra barnet ur hytten och omkom då.
* Ytterliggare dykare ska sedan gått ned under båten och konstaterat att hytten var tom. Men var fanns flickan då? Hon hade ju flytväst så hade hon kommit ut ur hytten så borde hon flutit upp till ytan och hittats under räddningen.
* Hytten har mest troligt sedan lossnat under bogseringen.

Sedan figurerar märkliga uppgifter i tidningarna. Man säger ett tag att man hoppas kunna hitta flickan vid liv (i hytten?). Sedan att man letar efter en avliden. Men om hytten var tom när dykaren var nere innan bärgningen så kan ju inte flickan vara i hytten. Men var är hon då? Hon hade som sagt flytväst och hade hon kommit ur hytten hade hon flutit upp till ytan. Eller har dykaren missat flickan vid genomsöket?

Förhoppningsvis hittar man hytten och flickan och utredningen får visa vad som gått fel både vid själva olyckan och vid räddningsarbetet.
Citera
2025-09-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
TigerKvinna, jag tycker att du har skrivit många bra och kloka inlägg i tråden och jag har varit irriterad på vad andra skrivit till dig i tråden och inte förstått de som skriver så, tydligt ibland att några skribenter inte förstått vad du skriver, fastän norska och svenska är så likt.

Men just här måste jag säga att tramsebyxan har rätt. Jag läste nämligen samma artikel som han troligen gjorde.
Det stod faktiskt så. Jag kommer inte heller ihåg var, har läst flera olika, som ju också uppdateras regelbundet, i olika tidningar om denna fruktansvärda olycka.
Att det kan vara falska uppgifter är mycket möjligt, men då får du klandra media som missförstått eller talesperson som inte heller haft alla fakta på bordet men uttalat sig ändå och inte någon som bara återgav vad det stod i artikeln.
Jag fick iaf av artikeln inte alls uppfattningen att han framställdes som inkompetent, snarare att han visste att läget var helt akut. Har inte sett någon skugga alls falla på honom.
Däremot vet jag att jag läst samma som tramsebyxan, att det stod att det spekulerades i/misstänktes/påstods (kommer inte ihåg vilket) att sjöräddaren som omkom kanske inte hade alla säkerhetsarrangemang på plats.
Kollade lite artiklar på SvD och DN nu (samt på SR men där hittade jag ingen artikel alls längre) men hittar det inte heller, så troligen har detta strukits om det påpekats att uppgifterna inte stämde.
Men ja, det VAR alltså en spekulation som kort framfördes av någon i någon artikel.

Vila i frid, stackars hjältemodige man och stackars lilla flicka. Jag hoppas att de anhöriga har en gudstro, kan inte komma på något annat som skulle kunna ge någon slags tröst, än en stark visshet (som de som tror har) att man en dag återses igen.

Hva slags debattkultur er egentlig dette?

Du klipper ut kun mine svar til en bruker som hevder at «I en artikel - jag kommer inte ihåg vilken, har läst ett antal - stod det att räddningsdykaren var så ivrig att hoppa i att han inte ens såg till att få med sig rätt säkerhetsutrustning»

Da spør jeg også deg: hvor er artikkelen?

Chat Gpt skriver: «Jeg har sjekket grundig i både norske og svenske medier etter å finne den artikkelen du refererer til — men jeg har ikke funnet noe belegg for at det er publisert noe troverdig sted som sier at redningsdykkeren manglet sikkerhetsutstyr, eller at han var så «ivrig» at han hoppet uti uten nødvendige sikkerhetsprosedyrer»
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in