• 6
  • 7
2025-09-28, 14:17
Moderator
Neksnors avatar
Ska det vara macka till soppa, vilket inte alltid är nödvändigt, så ska det vara knäckebröd med ost.
Citera
2025-09-28, 14:19
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Hur i helvete kan det vara Pretto med bara en vanlig rostad brödskiva med paprika och smält ost på ???

Hur kan du bli så provocerad för något så litet?

Det var ju inte direkt någon smörgåstårta jag beskrev, eller hur ...

Har du glömt bort vad du själv skrev?
Om du inte vet hur du läser din egen TS så kan jag klistra in det här igen:

Citat:
Jag rostar några brödskivor (surdegsbröd är favoriten).
Smörar med vitlökssmör.
Brer på ett tunt lager Dijon-senap.

Steker sotad röd paprika, och skivar i långa, smörgåslånga, strimlor.
Lite kapris på ...
Ost att smälta ovanpå hela rasket, och avslutar med lite salt, cayennepeppar och torkad timjan eller oregano.
Det är gott att "pricka på" några droppar Sriracha också, eller kanske några droppar med "Piri-Pirisås."
Lidls Habanerosås är faktiskt alldeles utmärkt att ha på den med, eftersom den ger lite fruktighet i sin citruston.

Skivar sedan resultatet i tre delar, på höjden. I samma riktning som paprikan blivit pålagd.
Citera
2025-09-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ska det vara macka till soppa, vilket inte alltid är nödvändigt, så ska det vara knäckebröd med ost.

Beror väl på vilken soppa det handlar om? Gazpacho med knäckebröd, bouillabaisse med knäckebröd, Tom yam med knäckebröd?

Funkar väl iofs men rätt lätt att hitta ett alternativ till knäckebröd här.
Senast redigerad av EnoughisEnough 2025-09-28 kl. 20:01.
Citera
2025-09-28, 22:08
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Beror väl på vilken soppa det handlar om? Gazpacho med knäckebröd, bouillabaisse med knäckebröd, Tom yam med knäckebröd?

Funkar väl iofs men rätt lätt att hitta ett alternativ till knäckebröd här.
Som jag skrev behöver inte all soppa macka. Tom yam tror jag funkar bäst utan bröd och till bouillabaisse räcker det nog med baguette som tillbehör. Gazpacho är jag lite tveksam till när det gäller bröd.
Citera
2025-09-29, 19:00
Medlem
tomatlarss avatar
Ost och smör på vitt bröd det ska bara vara ett tillägg till soppan.
Citera
2025-10-07, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Som jag skrev behöver inte all soppa macka. Tom yam tror jag funkar bäst utan bröd och till bouillabaisse räcker det nog med baguette som tillbehör. Gazpacho är jag lite tveksam till när det gäller bröd.

Jag brukar köra nåt frasigt vitlöksbröd till Gazpacho, gärna med örter och parmesan. Ja Tom yam kräver ju inget bröd direkt men hellre nån baguette än knäckebröd skulle jag säg.
Citera
2025-10-07, 18:03
Medlem
talcsofts avatar
Det goda är ju kontrasterna mellan den varma mustiga soppan och det kalla mjuka brödet och den gräddiga osten.

Rekommenderar limpa, gouda-ost och smör. Mer än så behövs inte.
Har också nyligen upptäckt vad gott det blir med klassisk grillad macka som man steker i lite olja i stekpannan
Två skivor, smör, ost.
Citera
2025-10-07, 18:03
Medlem
East.Clintfoods avatar
Jag ser, det är få som har äkta surdegsbröd till. Gärna råg, massa äkta smör på.. Doppa i soppan!
Citera
2025-10-07, 18:05
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Det goda är ju kontrasterna mellan den varma mustiga soppan och det kalla mjuka brödet och den gräddiga osten.

Rekommenderar limpa, gouda-ost och smör. Mer än så behövs inte.
Har också nyligen upptäckt vad gott det blir med klassisk grillad macka som man steker i lite olja i stekpannan
Två skivor, smör, ost.

Rostbröd eller hur?

Limpa? Skojar du? Skogaholmslimpa eller hur?

Inte undra om dagens kvinnor blir tjocka.
Senast redigerad av East.Clintfood 2025-10-07 kl. 18:12.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in