2025-09-27, 17:25
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drmurder
Hade det inte blivit "våld mot tjänsteman" tom, då hon var en vakt?

Om hon var anställd av ett vaktbolag som "officiell" väktare, ja. Men jag förstod på beskrivningen att hon inte var en sådan vaktbolagsväktare, utan hörde till butikspersonalen.
Citera
2025-09-27, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Vakten gör bara sitt jobb. Har själv fått visa upp väskan då och då vid kassan, inte alls kul bli misstänkt men man får bara bita ihop. Är väl antagligen inte heller kul behöva kolla om folk stjäl.

Nej utan tillräcklig grund för envsrsingripande har väktaren inga rättigheter mot mig.
Citera
2025-09-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drmurder
Men så kan du ju inte resonera, hur ska dom veta att du är oskyldig. Dom griper ju någon ifall dom har en misstanke mot dig för att sen ta reda på om du är skyldig eller ej. Hur tänkte du här?

De måste ha skälig misstanke, det innebär normalt att de måste se dig göra brottet, inte att du tittar i din väska eller ser misstänkt ut.
Citera
2025-09-27, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Och om denne någon skulle vägra att du får kolla i väskan. Vad gör du då?

Ja då får an acceptera det, annars är han kriminell, jag vägrar visa min väska för någon väktare eller anställd.
Citera
2025-09-27, 17:31
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Om någon har druckit ens det minsta lilla, så ser man det direkt?
Nä.
Citera
2025-09-27, 17:48
Medlem
Rybars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag var på ICA för ett par dagar sen och köpte folkisar och handlade en massa skit. Märkte att jag inte hade min telefon (med kortet) i fickan så började gräva efter den i ryggan.

När jag gick för att betala så kom vakten fram. Typ världens spinkigaste tjej. Hon säger till mig med bruten röst att hon vill kolla i min ryggsäck. Jag hade inte snott något och var helt clean. Så jag säger till henne att Nej, jag har inte snott ett skit och börjar vandra därifrån.

På vägen ut var hon nära att försöka greppa mig, och jag skulle då garanterat ha smällt till henne så hårt att hon skulle ha däckat på ett slag. Nu blev det inget av det. Lämnade butiken och drog iväg.

Men vad skulle ha hänt om jag faktiskt slagit henne? Om hon skulle greppat tag i mig när jag var helt oskyldig. Hade hon rätt i att försöka stoppa mig? Har inte jag rätt att lämna butiken utan att bli antastad?

Du har rätt att försvara dig👍
Citera
2025-09-27, 17:50
Medlem
Vickilems avatar
Hon / han kan precis vem som helst be dig att stanna, och be dig att få visitera dig.
Dock så har du ingen skyldighet att medge det.

Så har du inte snott något så säger du bara att du inte tänker låta denne visitera dig och går därifrån.
Citera
2025-09-27, 18:05
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Du får inte envarsgripa någon som du tror kanske har begått ett brott. Du ska ha sett personen begå ett brott.
Ja, det var väl därför hon lät honom gå. Hon hade inte sett något bara misstänkt.

-Kan jag se i din väska.
-Nej (eftersom jag inte tagit något kan jag visa eller inte visa)
gå därifrån.
- "Håller kvar" ("fysiskt? mentalt?)

Vad händer då när snuten kommer?
Citera
2025-09-27, 18:13
Medlem
Jösses vilka stövelslickare som skriver i den här tråden "jAg HaR iNgEt AtT dÖlJa". Inte undra på att samhället går i en allt auktoritärare riktning. Hade någon anklagat mig för att snatta hade de fått ringa polis som får göra visiteringen (om jag inte lyckas dra därifrån) och sedan hade de förlorat mig som kund för alltid.
Citera
2025-09-27, 18:18
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Förändrar det något om det står ingen väska tillåten i butiken?

Citat:
Ursprungligen postat av IcaBasicBobDylan
Jösses vilka stövelslickare som skriver i den här tråden "jAg HaR iNgEt AtT dÖlJa". Inte undra på att samhället går i en allt auktoritärare riktning. Hade någon anklagat mig för att snatta hade de fått ringa polis som får göra visiteringen (om jag inte lyckas dra därifrån) och sedan hade de förlorat mig som kund för alltid.
Jo visst men är det värt det?
Jag har hittills alltid låta dem kolla i min väska för att det har varit det enklaste. Samtidigt har jag alltid käftat emot när Polisen ska visitera mig eller kolla igenom min väska eller något annan skit.
Citera
2025-09-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Och om denne någon skulle vägra att du får kolla i väskan. Vad gör du då?

Trycker på knappen som går direkt till Securitas; eller egentligen går den till Polisen som sen skickar sig själva eller vakter. Det händer ju endast om jag anser att nån har betett sig skumt eller om jag är relativt säker på att saker "fått ben". Sen finns det ju kameror som stödjer allas version av händelseförloppet.
Citera
2025-09-27, 18:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Förändrar det något om det står ingen väska tillåten i butiken?

Jo visst men är det värt det?
Jag har hittills alltid låta dem kolla i min väska för att det har varit det enklaste. Samtidigt har jag alltid käftat emot när Polisen ska visitera mig eller kolla igenom min väska eller något annan skit.
Förändrar ju knappast lagen om när man får göra ett envarsgripande. Det ända som en butik skulle kunna göra om man bryter mot deras egenpåhittade regler är ju att neka dig att handla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in