2025-09-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Alla får visitera någon de gripit för att söka efter farliga föremål, ex kniv.

Har du stulit något får de även leta efter just den grejen du stulit.

Polis och Ordningsvakt får även söka efter identitetshandling.

Polis får även får ta föremål i beslag, som skäligen kan antas ha betydelse för utredning av brott eller bli förverkade på grund av brott.

Allt stämmer utom att butikskontrollanten får inte söka efter stöldgods, det som är blott och bart får tas i beslag, eller det som som dom stöter på under skyddsvisitationens gång, men dom får inte söka efter det;

Rättegångsbalken 27kap
4 § Den som med laga rätt griper eller anhåller en misstänkt eller verkställer häktning, husrannsakan, kroppsvisitation eller kroppsbesiktning får ta föremål som därvid påträffas i beslag.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1942-740/#K27
Citera
2025-09-27, 13:50
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Allt stämmer utom att butikskontrollanten får inte söka efter stöldgods, det som är blott och bart får tas i beslag, eller det som som dom stöter på under visitationens gång, men dom får inte söka efter det;

Rättegångsbalken 27kap
4 § Den som med laga rätt griper eller anhåller en misstänkt eller verkställer häktning, husrannsakan, kroppsvisitation eller kroppsbesiktning får ta föremål som därvid påträffas i beslag.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1942-740/#K27

Du får läsa på om laga självtäkt.
Citera
2025-09-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jemep55
Har man inte rätt att försvara sig om någon tror sig göra ett envarsingripande?

Om det är felaktigt borde man det, för då utsätts du för olaga frihetsberövande. De som jobbar med hemligt bär ibland alltid dator på sig inklusive på toa sin dator, av skäl. Om någon mupp, väktare eller vad som stoppar börjar söka den personen och dess egendom så måste man ha rätt att med våld freda sig, annars är det bara för Ivan att gör så för att komma åt försvarshemligheter osv.

Jag hade aldrig låtit en butikskontrollant som påstår att jag stulit söka mig( det är alltid lögn, för jag stjäl aldrig) . Jag hade helt klart varit bereddatt med våld freda mig. Det är en urbota dum domare som låter sådant ske, se exempel ovan. Kameror och avsaknad av stöldgods måste vara nog för min rätt att freda min frihet och min egendom.
Senast redigerad av nyfikenskribent 2025-09-27 kl. 14:15.
Citera
2025-09-27, 14:01
Medlem
Citat:

Nej jag har varit Väktare sen 1981!
Det är en PL19 som väktare gör, alltså en skyddsvisitation för att söka efter vapen och andra farliga föremål att ta i beslag, det är alltså inte en beslagsvisitation som Skyddsvakter gör, dock får väktare ta stöldgodset i beslag om dom stöter på stöldgodset, men dom får inte söka efter det, eftersom det endast är en skyddsvisitation!
Vad heter Visitationen du gör för att söka efter stöldgods, och var finns lagstödet? Finns inget sånt!
Citera
2025-09-27, 14:11
Medlem
Amitriptylins avatar
Vakten måste se dig tillgripa saker som du inte betalat för och stoppa dem i väskan, sedan måste du passera kassalinjen innan de kan gör något.
Citera
2025-09-27, 14:12
Medlem
Citat:

Laga självtäkt gäller stöldgods som denne bär på, alltså det som är blott och bart, då finns det lagstöd i Brottsbalken 24kap 1§. 2 att återta stöldgodset med våld;

Brottsbalken 24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet
1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot

2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1962-700/#K24
Citera
2025-09-27, 14:36
Medlem
Kungenshoras avatar
I verkligheten har väktare en speciell gräddfil, de kan bete sig lite hur fan dom vill och du har ingen rätt att försvara dig.
Åklagaren kommer alltid gå på väktarens linje och de ljuger så du är körd hur du än gör.
Citera
2025-09-27, 14:51
Medlem
psykadelikatessens avatar
Har hon skälig misstanke att du begått brott, så har hon rätt till envarsgripande - men har hon inte skäl nog så är det ju olaga frihetsberövande och då får du försvara dig och göra ett envarsgripande själv istället

Att du rotat i ryggan lär inte vara skäl nog, men självförsvar ska ju vara måttligt också,
Att däcka någon som tar tag i dig är nog inte självförsvar direkt..
Citera
2025-09-27, 14:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag skulle då inte står där och skratta pissnödigt åt att jag just blivit oskyldigt anklagad.

Jag har både visat väskan och vägrat och inväntat polis genom åren. Men inte fan har jag skrattat åt saken. Jag har sagt att jag känner mig kränkt och ibland bett idioterna dra åt helvete.

I det här fallet var jag både stressad och på dåligt humör. Sen om jag verkligen skulle slå henne. Nja kanske inte. Men hon skulle garanterat flyga iväg som en vante.

Om man nu, av någon obegriplig anledning, bestämmer sig för att bli väktare när man är en 50kg spinkig tjej, så får man väl ha lite självinsikt och inse att om någon som är tre gånger större vägrar att lyssna så finns det inte så mycket att göra åt saken - eller hur?

Ja en lättkränkt primadonna alltså! Jag säger ju det.

90% av allt onödigt krångel i världen skapas av er.
Citera
2025-09-27, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Ja, det heter envarsingripande.

Men vakten får inte kroppsvisitera dig eller kolla i din väska. Så om du inte frivilligt går med på det så får ni sitta tillsammans och vänta på att polisen kommer.

Om du hade slagit henne åker du sannolikt dit för misshandel. Ringa misshandel: böter eller upp till 6 månader. Misshandel: upp till 2 år. Grov misshandel: minst 1 och max 6 år. Graden bestäms av hennes skador, inte av din avsikt eller hur hårt du slog.
Hade det inte blivit "våld mot tjänsteman" tom, då hon var en vakt?
Citera
2025-09-27, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Hade hon rätt att gripa mig när jag var oskyldig?
Men så kan du ju inte resonera, hur ska dom veta att du är oskyldig. Dom griper ju någon ifall dom har en misstanke mot dig för att sen ta reda på om du är skyldig eller ej. Hur tänkte du här?
Citera
2025-09-27, 15:43
Medlem
Hade hon hållt kvar dig hade det räknats som olaga frihetsberövande, eventuellt ofredande.
Du har då rätt att använda nödvärn, t.ex att slå undan handen eller knuffa bort henne.
Skulle hon sedan försöka slå tillbaka så har du sedan rätt att utöka ditt nödvärn.

Inte svårare än så.
Hade hon hållt/tvingat kvar dig och du väntat tills polisen kom och det visar sig att du inte stulit något så hade du kunnat polisanmäla väktaren för det ovan nämnda.

Annorlunda om det vore en ordningsvakt, men nu är det väl enbart väktare som "vaktar" butiker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in