2025-09-27, 15:45
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Nej jag har varit Väktare sen 1981!
Det är en PL19 som väktare gör, alltså en skyddsvisitation för att söka efter vapen och andra farliga föremål att ta i beslag, det är alltså inte en beslagsvisitation som Skyddsvakter gör, dock får väktare ta stöldgodset i beslag om dom stöter på stöldgodset, men dom får inte söka efter det, eftersom det endast är en skyddsvisitation!
Vad heter Visitationen du gör för att söka efter stöldgods, och var finns lagstödet? Finns inget sånt!

Laga självtäkt.
Senast redigerad av Wyrdkin 2025-09-27 kl. 15:51.
Citera
2025-09-27, 15:50
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Laga självtäkt gäller stöldgods som denne bär på, alltså det som är blott och bart, då finns det lagstöd i Brottsbalken 24kap 1§. 2 att återta stöldgodset med våld;

Brottsbalken 24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet
1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot

2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...-1962-700/#K24

Du pratar om nödvärn, jag pratar om laga självtäkt.

Detta är enligt lagen om införande av 1864 års strafflag, samt förarbeten till Brottsbalkens promulgationslag, tillåtet i endast tre situationer: 1) om förövaren är lösker man, 2) om förövaren är misstänkt att vilja rymma och 3) "där stulet gods å färsk gärning finnes".

Citera
2025-09-27, 16:12
Medlem
Jag såg en gång en äcklig man till arab fylla på en stor säck med varor i affären Normal och avskummet gick bara ut därifrån.

Jag blev väldigt illa till mods. Vilket avskum vi tar in i landet.

Ja, jag sa till personalen men flickorna var rädda.

Ingen rör mig eller tittar i min väska och ja jag rotar ofta runt i den efter min telefon och betalkort i affärer. Jag har ALDRIG tagit någonting i mitt liv utan att betala.
Senast redigerad av Singoallaa 2025-09-27 kl. 16:14.
Citera
2025-09-27, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Du ska INTE slå henne. Om du är helt oskyldig så varför inte bara visa väskan. Fått den frågan på ICA. Ja det är bara mina öl där. Inte sådana som säljs på ICA sedan var det fint.
Vakten gör bara sitt jobb. Har själv fått visa upp väskan då och då vid kassan, inte alls kul bli misstänkt men man får bara bita ihop. Är väl antagligen inte heller kul behöva kolla om folk stjäl.
Citera
2025-09-27, 16:57
Medlem
Aakerbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LesDiscrets
Jag äger en butik. Anser jag att nån beter sig udda så kommer jag ställa frågor. Ber jag nån att öppna väskan/jackan/whatever, så gör denna någon det. Innan jag börjar få tankar om att däcka nån, så trycker jag på knappen som går till Securitas så får de sköta däckningen. Har jag läst av situationen fel så ber jag om ursäkt och går vidare med min dag.
Och om denne någon skulle vägra att du får kolla i väskan. Vad gör du då?
Citera
2025-09-27, 17:06
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drmurder
Hade det inte blivit "våld mot tjänsteman" tom, då hon var en vakt?
Jo det hade blivit "våld mot tjänsteman" Det räcker nästan att man spänner emot i självförsvar för att åka dit för våld mot tjänsteman.
Citera
2025-09-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag var på ICA för ett par dagar sen och köpte folkisar och handlade en massa skit. Märkte att jag inte hade min telefon (med kortet) i fickan så började gräva efter den i ryggan.

När jag gick för att betala så kom vakten fram. Typ världens spinkigaste tjej. Hon säger till mig med bruten röst att hon vill kolla i min ryggsäck. Jag hade inte snott något och var helt clean. Så jag säger till henne att Nej, jag har inte snott ett skit och börjar vandra därifrån.

På vägen ut var hon nära att försöka greppa mig, och jag skulle då garanterat ha smällt till henne så hårt att hon skulle ha däckat på ett slag. Nu blev det inget av det. Lämnade butiken och drog iväg.

Men vad skulle ha hänt om jag faktiskt slagit henne? Om hon skulle greppat tag i mig när jag var helt oskyldig. Hade hon rätt i att försöka stoppa mig? Har inte jag rätt att lämna butiken utan att bli antastad?

Skyldig tills du bevisat motsattsen! Dagens verklighet i sverige!

Vissa länder har
Five steps of apprehension, som följs innan det händer som du beskrev. Allt för att inte anklaga/violate someone’s right, och för de personer/företag som skiter i detta brukar det avskräckaatt inte vilja bli stämda. Detta funkar dock inte i svenne land.

Polis ställer frågor till svenne och förväntas att allt besvaras. ( svenne svarar gärna)😂
Visitations zoner?

Sverige ser mer och mer ut som Tyskland på 30 talet!

Vad kommer next
Citera
2025-09-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Inte så svårt, menar du att du inte kan känna igen något fyllo?

Aggerande, utandningsdoft, vinglig gång, högljud. Finns massor med tecken att avgöra om något druckit utan dra fram drägen.
Om någon har druckit ens det minsta lilla, så ser man det direkt?
Citera
2025-09-27, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kringkring
Vakten gör bara sitt jobb. Har själv fått visa upp väskan då och då vid kassan, inte alls kul bli misstänkt men man får bara bita ihop. Är väl antagligen inte heller kul behöva kolla om folk stjäl.

Fy fan!!!!!! Det mest skrämmande jag hört!!!!!

Bara att bita ihop!

Skyldig tills du bevisat att du är oskyldig.

Dum jävla svenne. Det är TVÄRTOM!!!!!
Citera
2025-09-27, 17:15
Medlem
ett2ett2ett2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakerbock
Och om denne någon skulle vägra att du får kolla i väskan. Vad gör du då?
Man får vänta tills Polisen kommer och skämmas för det ståhej man ställt till med. Man får helt enkelt fundera på om det är värt det, vilket det absolut ibland kan vara. Nu var ju väktaren en liten tjej och StoreSvarte stor och valde att bara att gå därifrån. Det var ett ganska bra utfall.

Hade hon "hållit fast"/"spärrat gången" hade StoreSvarte troligtvis åkt dit för våld mot tjänsteman även fast inget stulits.

"Både butikspersonal och väktare får kvarhålla en person som misstänks för exempelvis snatteri, då envarsgripande blir tillämpligt (24 kap. 7 § 2 stycket). Varken väktare eller butikspersonal har någon laglig grund kolla igenom en persons väska utan personens medgivande. Det blir därmed helt okej om personen ger sitt samtycka och själv visar innehållet. Därför är det bästa butikspersonal eller väktare kan göra är att kvarhålla personen och invänta polisen" lawline
Citera
2025-09-27, 17:20
Medlem
Jag blir ofta frågad om att visa upp min väska, jag gör alltid det, annars blir jag bara nedbrottad till ingen nytta, det är mer förnedrande att blir anklagad för att vara tjuv och nedbrottad än bara att bli nedbrottad. Men nej, de har såklart ingen rätt att söka igenom en så länge de inte sett en göra något.
Citera
2025-09-27, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ett2ett2ett2
Man får vänta tills Polisen kommer och skämmas för det ståhej man ställt till med. Man får helt enkelt fundera på om det är värt det, vilket det absolut ibland kan vara. Nu var ju väktaren en liten tjej och StoreSvarte stor och valde att bara att gå därifrån. Det var ett ganska bra utfall.

Hade hon "hållit fast"/"spärrat gången" hade StoreSvarte troligtvis åkt dit för våld mot tjänsteman även fast inget stulits.

"Både butikspersonal och väktare får kvarhålla en person som misstänks för exempelvis snatteri, då envarsgripande blir tillämpligt (24 kap. 7 § 2 stycket). Varken väktare eller butikspersonal har någon laglig grund kolla igenom en persons väska utan personens medgivande. Det blir därmed helt okej om personen ger sitt samtycka och själv visar innehållet. Därför är det bästa butikspersonal eller väktare kan göra är att kvarhålla personen och invänta polisen" lawline
Du får inte envarsgripa någon som du tror kanske har begått ett brott. Du ska ha sett personen begå ett brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in