2025-09-27, 14:05
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du har adrig besökt sjukvården. Ca hälften är ickesvenskar där. När du blir sjuk föreslår jag att du tackar nej till dem så att vi andra får vård före dig.
Precis. Över hälften av alla i väntrummet i sjukvården är invandrare.
Citera
2025-09-27, 14:10
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Precis. Över hälften av alla i väntrummet i sjukvården är invandrare.
Nej, 20% som bor i Sverige är invandrare.

Den överväldigande delen sjuka är gamla svenska tanter. I själva verket söker invandrare sjukvård mindre än svenskar.
Citera
2025-09-27, 14:12
Medlem
Citat:
Han är skattebetalare.

Han gör andra skattebetalare friska så de kan jobba mer.

I princip all sjukvård i Europa utförs av statligt anställda. Europa har världens bästa sjukvård.

Jag kan gissa din insats för samhället.
Fast det verkar ju som han inte är skattebetalare - det är därför han inte få stanna...
Pengar som ska ha betalats in har inte betalats in.
Citera
2025-09-27, 14:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fast det verkar ju som han inte är skattebetalare - det är därför han inte få stanna...
Pengar som ska ha betalats in har inte betalats in.
Skatten dras av arbetsgivaren varje månad och ingen kan smita från skatt på sin lön.
Citera
2025-09-27, 14:16
Medlem
Citat:
Skatten dras av arbetsgivaren varje månad och ingen kan smita från skatt på sin lön.
Du är inte så gammal va?
Klart man kan smita från skatt på lönen - det är ju det som hänt.
Citera
2025-09-27, 14:25
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du är inte så gammal va?
Klart man kan smita från skatt på lönen - det är ju det som hänt.
Kul härskarteknik. Jag har inte läst artikeln men du har missuppfattat något. Jag är 60 och har drivit företag i 35 år och googla Källskatt.
Citera
2025-09-27, 14:38
Medlem
Det står att arbetsgivaren missat att betala en försäkring mot arbetsskador så självklart är det arbetsgivaren som ska straffas i det här fallet! (Förutsatt att uppgifterna stämmer.) Någon rättvisa ska det väl finnas?
Citera
2025-09-27, 14:48
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Nej, 20% som bor i Sverige är invandrare.

Den överväldigande delen sjuka är gamla svenska tanter. I själva verket söker invandrare sjukvård mindre än svenskar.

Tror inte att det stämmer att det skulle vara mindre.
Min Sambo jobbar inom vården. Och hon säger att de som är jobbigast är vissa Somalier som tror att dom bor på hotell. Dom förväntar sig service med allt. Och sedan är det sängliggande och dementa. Dessa är det väldigt mycket jobb med.

Det händer även att invandrare har väldigt många anhöriga där, och så ska alla ha mat. Så de sitter där och käkar sjukusmaten gratis altså.

Det är säkert inte alla, men vissa är riktiga jäkla luffare altså. Men det ska ju också ha vård, på lika vikor. Så det är bara att servera.
Senast redigerad av bithax 2025-09-27 kl. 14:54.
Citera
2025-09-27, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det står att arbetsgivaren missat att betala en försäkring mot arbetsskador så självklart är det arbetsgivaren som ska straffas i det här fallet! (Förutsatt att uppgifterna stämmer.) Någon rättvisa ska det väl finnas?

Arbetsgivaren straffas genom att arbetstillståndet inte förlängs (de blir av med sin medarbetare) och de tvingas till en ny kostsam rekrytering för att fylla hans position. Tyvärr åker ju även arbetstagaren, som inte gjort några fel, ut ur landet i samma veva då uppehållstillståndet är knutet till den aktuella tjänsten.

Samma sak hade inträffat om företaget gått i konkurs (t.ex. Northvolt). När tjänsten upphör ryker ditt uppehållstillstånd.
Citera
2025-09-27, 16:18
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
I Expressen finns idag en artikel om en iranier Masoud som utvisas för att hans arbetsgivare inte betalat hans försäkringar.

https://www.expressen.se/ledare/patr...riges-problem/

Denna artikel är ytterligare en i serien snyftartiklar. Naturligtvis kan invandrarna få höga löner om arbetsgivaren ”glömmer” att betala in sociala avgifter. Jag tror många av oss skulle bli glada om vi fick högre lön istället för betalda sociala avgifter.

Diskussionsämnet är: Skall invandrare slippa sociala avgifter på sin lön? Skall de få uppehållstillstånd bara för att de har hög lön? Oavsett hur de får ut sitt höga belopp?

Är det någon som tror på dessa snyfthistorier?
Nej. De skall inte slippa sociala avgifter men det måste bli mer flexibelt så att om en arbetsgivare gör fel skall inte arbetstagaren drabbas men i SD-land så är det bara så att den som är invandrare skall drabbas och ingen hänsyn verkar tas till detta trot flera uppmärksammade fall.

Det är fullständigt omöjligt att lägga exakt vilka försäkringar som ens egen arbetsgivare betalar ut för en på arbetstagaren.
Citera
2025-09-27, 16:21
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Slut på argumenten? Berätta vad som blir bättre eller billigare i Sverige om vi säger upp alla offentligbetalda läkare. Ingenting är mitt svar.

Du har helt missuppfattat hur ett samhälle fungerar. USA har nästan bara privatläkare, Sverige har nästan bara offentliga. USA har världen dyraste sjukvård. Sverige har en av västvärldens billigaste..

Det är du som är förvirrad och blandar bort argumenten.

Fakta kvarstår, arbetar han i offentlig sektor är han en kostnad och de han betalar i skatt är skattepengar han redan fått.

Sedna att du börjar förvirrat prata om privata läkare är bara för att det är något fel på dig.
Citera
2025-09-27, 16:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Det är du som är förvirrad och blandar bort argumenten.

Fakta kvarstår, arbetar han i offentlig sektor är han en kostnad och de han betalar i skatt är skattepengar han redan fått.

Sedna att du börjar förvirrat prata om privata läkare är bara för att det är något fel på dig.
Ja men då sparkar vi alla läkare i offentlig sektor så blir det billigare enligt dig. Nu har du föreslagit det 4 gånger.

Jag var hos läkaren idag och han betalades av mina inbetalade skatter och inte med mitt kreditkort, men det spelar ju ingen roll för oss som kan tänka. Priset och värdet är detsamma.
Senast redigerad av Paris24 2025-09-27 kl. 16:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in