• 1
  • 2
2025-09-27, 09:26
Medlem
BorgeHs avatar
I Expressen finns idag en artikel om en iranier Masoud som utvisas för att hans arbetsgivare inte betalat hans försäkringar.

https://www.expressen.se/ledare/patr...riges-problem/

Denna artikel är ytterligare en i serien snyftartiklar. Naturligtvis kan invandrarna få höga löner om arbetsgivaren ”glömmer” att betala in sociala avgifter. Jag tror många av oss skulle bli glada om vi fick högre lön istället för betalda sociala avgifter.

Diskussionsämnet är: Skall invandrare slippa sociala avgifter på sin lön? Skall de få uppehållstillstånd bara för att de har hög lön? Oavsett hur de får ut sitt höga belopp?

Är det någon som tror på dessa snyfthistorier?
Citera
2025-09-27, 09:58
Medlem
grungewhores avatar
Det är möjligt att de ingår i avdelningen "det finns minsann framgångsrika invandrare", men här lyfts ju frågan om varför någon som faktiskt lyckats, återigen ska skeppas iväg p g a 'clerical errors'.

Svaret är förstås att aktivismen hos olika myndigheter där utvisning krävs, gör allt för att beta av de fall där motståndet kommer vara obefintligt. Den här snubben kommer packa sin väska och åka hem utan protest.

Detta har hänt många gånger förut, och det är alltid samma visa..nån arbetsgivare står ansvarig för en miss och då ska vederbörande utvisas.
Citera
2025-09-27, 10:00
Medlem
MinStyvpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Är det någon som tror på dessa snyfthistorier?
Nej.

Det verkar vara någon kampanj nu bland journalister för att deras MENAkrognattsragg ska få stanna på skattebetalarnas bekostnad.
Senast redigerad av MinStyvpappa 2025-09-27 kl. 10:12.
Citera
2025-09-27, 10:22
Medlem
Klas-Vegass avatar
Ja, Jimmie... därför skall invandringen fortsätta.. hurra, hurra, hurra!
Citera
2025-09-27, 10:52
Medlem
Paris24s avatar
Om han har bra kompetens kan han ju söka jobb i smartare länder som Danmark eller Tyskland.

De som skriver negativt i tråden, jag påminner om att en person som har 70k i lön betalar minst 35000 kr i skatt per månad. Troligen många gånger mer än de som skriver i tråden.

Någon får ta ett snabb-beslut att han stannar och skrota idiot-lagen som vill kasta ut honom. Hur svårt kan det vara. Man kanske kan ge honom ett tillfälligt arbetstillstånd 1 år i taget. Min dotter drog till Australien och fick jobb-visa där på några dagar.
Citera
2025-09-27, 10:53
Medlem
bithaxs avatar
Dethär problemet har ju dykt upp flera gånger under årens lopp.
Och ingen regering, varesig vänster eller höger har velat göra något år detta.

Det är konstigt, för man kan tycka att ett fel hos arbetsgivaren inte borde påverka den anställde.
Om arbetsgivaren fuskar med skatten, inte betalar in sociala avgifter eller inte tecknar försäkring, då är det ju arbetsgivaren som borde belastas med vite för det.

Men jag fattar inte varför sådant ska påverka arbetstagarens ärenden i migrationsdomstolen?

Det är lite som att jag jobbar på ett byggföretag, och det företaget har inte betalt för sina försäkringar. Och då ska det ligga mig till last i fråga om jag får behålla mitt körkort eller inte. Ungefär så korkad är ju denhär lagstiftningen.
Senast redigerad av bithax 2025-09-27 kl. 10:56.
Citera
2025-09-27, 10:59
Medlem
Är man som arbetstagare omedveten om att man jobbar svart?

Jag tror inte det. Det är inte så enkelt att någon helt oskyldigt får en lön på 70.000 kr i månaden och så visar det sig att skatter och sociala avgifter inte betalas in. Hela företaget är genomkorrupt och det drabbar givetvis även de anställda när de blir påkomna med korruptionen.

Således, utvisningen av iraniern är ett helt korrekt beslut.
Citera
2025-09-27, 10:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Dethär problemet har ju dykt upp flera gånger under årens lopp.
Och ingen regering, varesig vänster eller höger har velat göra något år detta.

Det är konstigt, för man kan tycka att ett fel hos arbetsgivaren inte borde påverka den anställde.
Om arbetsgivaren fuskar med skatten, inte betalar in sociala avgifter eller inte tecknar försäkring, då är det ju arbetsgivaren som borde belastas med vite för det.

Men jag fattar inte varför sådant ska påverka arbetstagarens ärenden i migrationsdomstolen?

Det är lite som att jag jobbar på ett byggföretag, och det företaget har inte betalt för sina försäkringar. Och då ska det ligga mig till last i fråga om jag får behålla mitt körkort eller inte. Ungefär så korkad är ju denhär lagstiftningen.

Inte jämförbart då ditt körkort inte är kopplat till din anställning. Lagen finns av en anledning och det är för att inte invandrare ska kunna få arbetstillstånd via en oseriös arbetsgivare.
Citera
2025-09-27, 11:01
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Är man som arbetstagare omedveten om att man jobbar svart?

Jag tror inte det. Det är inte så enkelt att någon helt oskyldigt får en lön på 70.000 kr i månaden och så visar det sig att skatter och sociala avgifter inte betalas in. Hela företaget är genomkorrupt och det drabbar givetvis även de anställda när de blir påkomna med korruptionen.

Således, utvisningen av iraniern är ett helt korrekt beslut.

Men borde det inte vara samma lagar för svenska medborgare som jobbar för skrupellösa företag?
T.ex. om jag är läkare och jobbar för ett sjukhus som inte betalar sina skatter, då borde ju jag då blir av med min läkarlegitimation per automatik lixom.
Citera
2025-09-27, 11:02
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om han har bra kompetens kan han ju söka jobb i smartare länder som Danmark eller Tyskland.

De som skriver negativt i tråden, jag påminner om att en person som har 70k i lön betalar minst 35000 kr i skatt per månad. Troligen många gånger mer än de som skriver i tråden.

Någon får ta ett snabb-beslut att han stannar och skrota idiot-lagen som vill kasta ut honom. Hur svårt kan det vara. Man kanske kan ge honom ett tillfälligt arbetstillstånd 1 år i taget. Min dotter drog till Australien och fick jobb-visa där på några dagar.

Vem ska denna någon vara tycker du? Du är väl medveten om att vi inte har ministerstyre i Sverige? Och lagen finns som sagt av en anledning. Det är inte som att vi har någon brist på iranier ändå.
Citera
2025-09-27, 11:03
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Inte jämförbart då ditt körkort inte är kopplat till din anställning. Lagen finns av en anledning och det är för att inte invandrare ska kunna få arbetstillstånd via en oseriös arbetsgivare.

Jag håller inte med, det är en värdelös lag.
Man får hitta något annat sätt att komma åt den typen av brottslighet än att straffa enskilda för arbetgivarens misstag.
Citera
2025-09-27, 11:03
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Men borde det inte vara samma lagar för svenska medborgare som jobbar för skrupellösa företag?
T.ex. om jag är läkare och jobbar för ett sjukhus som inte betalar sina skatter, då borde ju jag då blir av med min läkarlegitimation per automatik lixom.

Fortfarande inte jämförbart då din läkarlegitimation inte är kopplad till det specifika sjukhuset. I detta fall var iranierns uppehållstillstånd kopplad till den specifika arbetsplatsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in