2025-09-27, 13:36
Medlem
Jag skulle tro att allt färre bryr sig om dessa snyftistorier. Som läkare kan han väl få jobb i många andra länder. SD har ju börjat öka i opinionen det senaste. Tror många får upp ögonen och tycker det är bättre att Sverige förblir svenskt.
Citera
2025-09-27, 13:37
Medlem
Man kanske borde utvisa arbetslöse skäggige Mohammed från Afganistan som kom hit och gav sig själv en åldersrabatt på cirka 20år istället? Han borde vara vuxen nu.
Citera
2025-09-27, 13:49
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nej det är ingen rundgång att köpa kompetens från en landstings-läkare för pengar. Tvärtom bland det mest lönsamma som finns för samhället. Dessutom försvinner mer än hans lön i skatt.

Jo det är det eftersom hans lön finansieras av skattebetalare.
Citera
2025-09-27, 13:51
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Jo det är det eftersom hans lön finansieras av skattebetalare.
Han är skattebetalare.

Han gör andra skattebetalare friska så de kan jobba mer.

I princip all sjukvård i Europa utförs av statligt anställda. Europa har världens bästa sjukvård.

Jag kan gissa din insats för samhället.
Citera
2025-09-27, 13:53
Medlem
sojapojkes avatar
Citat:
Du har adrig besökt sjukvården. Ca hälften är ickesvenskar där. När du blir sjuk föreslår jag att du tackar nej till dem så att vi andra får vård före dig.
Men vad är det som belastar sjukvården då som gör att det behövs mer personal?
Citera
2025-09-27, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag håller inte med, det är en värdelös lag.
Man får hitta något annat sätt att komma åt den typen av brottslighet än att straffa enskilda för arbetgivarens misstag.
Inte glasklart - jag tolkar regelverket som att det är arbetstagaren som ansvarar för att betala in avgifterna om arbetsgivaren inte gör det och det finns ett avgiftsavtal i botten, och det måste väl arbetsgivare ha? Utom om man är egenföretagare, konsult eller liknande.

Förstår att det kan kännas som att det slår snett, men det är väl bra att det finns regler, och man kan inte välja slumpvis när dessa ska gälla eller inte, då blir det mediedomstol dvs fall som media plockar upp blir gynnade. Man måste ha lite torr tråkig ordning ibland för att det ger en långsiktig förutsägbarhet och robusthet. Dessutom kommer nog inte all fakta och perspektiv fram i artikeln.
Citera
2025-09-27, 13:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sojapojke
Men vad är det som belastar sjukvården då som gör att det behövs mer personal?
Vi blir äldre. Men jag tror inte vi har mer personal i sjukvården nu mot 20 år sedan. Men hälften av svenskarna har bytts mot invandrad personal. Jag får anta att svenskarna hellre jobbar med annat, sjukvården har låga löner.

Det är utmärkt att invandrare jobbar inom vården.
Citera
2025-09-27, 13:55
Medlem
Citat:
Du har adrig besökt sjukvården. Ca hälften är ickesvenskar där. När du blir sjuk föreslår jag att du tackar nej till dem så att vi andra får vård före dig.

Varför ljuger du? Cirka 26% som jobbar inom vården har utländsk bakgrund samtidigt som de utgör 26-27% av befolkningen (detta är inklusive svensk födda med utländsk bakgrund). Alltså är de nästan identisk representerade. Att invandrare bär upp vården är en av de mest använda lögnerna någonsin OM man tar hänsyn till hur mycket vårdresurser som förbrukas inom samma grupp, speciellt asylinvandrare och deras anhöriga.

Källa*
https://www.hallandsposten.se/asikte...4-cd77ae27ea69
Citera
2025-09-27, 13:58
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Han är skattebetalare.

Han gör andra skattebetalare friska så de kan jobba mer.

I princip all sjukvård i Europa utförs av statligt anställda. Europa har världens bästa sjukvård.

Jag kan gissa din insats för samhället.

Byt inte ämne, du hävdade att en som betalade skatt var vinst för skattebetalarna. Jag hävdar att detta endast gäller om han inte arbetar i offentlig sektor.

Du medgav att offentlig sektor finaniseras av skattebetalare.

Jag tror du är sjuk i huvudet.
Citera
2025-09-27, 14:01
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Byt inte ämne, du hävdade att en som betalade skatt var vinst för skattebetalarna. Jag hävdar att detta endast gäller om han inte arbetar i offentlig sektor.

Du medgav att offentlig sektor finaniseras av skattebetalare.

Jag tror du är sjuk i huvudet.
Slut på argumenten? Berätta vad som blir bättre eller billigare i Sverige om vi säger upp alla offentligbetalda läkare. Ingenting är mitt svar.

Du har helt missuppfattat hur ett samhälle fungerar. USA har nästan bara privatläkare, Sverige har nästan bara offentliga. USA har världen dyraste sjukvård. Sverige har en av västvärldens billigaste..
Senast redigerad av Paris24 2025-09-27 kl. 14:03.
Citera
2025-09-27, 14:01
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assimileradblatte
Varför ljuger du? Cirka 26% som jobbar inom vården har utländsk bakgrund samtidigt som de utgör 26-27% av befolkningen (detta är inklusive svensk födda med utländsk bakgrund). Alltså är de nästan identisk representerade. Att invandrare bär upp vården är en av de mest använda lögnerna någonsin OM man tar hänsyn till hur mycket vårdresurser som förbrukas inom samma grupp, speciellt asylinvandrare och deras anhöriga.

Källa*
https://www.hallandsposten.se/asikte...4-cd77ae27ea69

Hemtjänsten är de i majoritet. Den sektorn har havererat. Allt fler avsäger sig hemtjänst. Samma sak med äldreboende.
Citera
2025-09-27, 14:04
Medlem
Sverige är en humanitär stormakt, så vi är inte intresserade av folk som kan stå på egna ben.
Detta är inte det första och garanterat inte det sista fallet på vettigt folk som man utvisar för att kunna lämna plats för fler som kan gå på soc.bidrag i tid och evighet.
Nu är det visserligen högerregering, men alla myndigheter och en hel del annat är fortfarande så nedlusat med vänsterfolk som fortfarande oavsett kör med deras agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in